Bol.com geeft voortaan duidelijker aan wie verkoper is
14-09-2020
• leestijd 2 minuten
Bol.com is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangesproken om consumenten duidelijk te maken wie de verkoper is van een dienst of product, omdat dat niet altijd duidelijk was. Bol.com verkoopt niet alleen eigen producten, maar biedt ook verkopers de mogelijkheid hun producten via de site te verkopen. De ACM zal ook andere platforms actief controleren.
“Wie zij kunnen aanspreken is belangrijk voor consumenten. Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website," stelt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. "We roepen andere platforms op ook deze duidelijkheid te bieden.” Platforms, zoals bol.com, hebben volgens de ACM de verantwoordelijkheid om consumenten goed te informeren. De autoriteit ontving veel klachten vanuit consumenten voor wie het onduidelijk was wie de verkoper was en waar ze heen moesten bij een probleem.
ACM: meer verkoopsites onder de loep
Bol stelt dat klanten altijd al werden geïnformeerd als ze een artikel kochten bij een externe verkoper. "Omdat bleek dat dit nog niet voor iedereen duidelijk was, hebben we informatie over de verkooppartner directer zichtbaar gemaakt bij de koopknop - de plek waar je op 'bestellen' klikt", legt de webwinkel uit. "Daarnaast hebben we extra achtergrondinformatie bij verkopers toegevoegd, voor wanneer klanten meer willen weten over de verkooppartner."
De ACM gaat de komende tijd ook andere verkoopplatforms controleren. Naast duidelijke informatie over de verkoper, moet het platform ook afspraken maken met externe verkopers op het platform over de voorwaarden die zij hanteren bij hun verkopen. Op deze manier zijn consumenten beter beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken, aldus de ACM. ANP