Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Black Friday: consument vertrouwt kortingen niet

21-11-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Black friday 1127

Volgende week vrijdag is het weer zo ver: Black Friday, de dag waarop (web)winkels strooien met kortingen. Zeventig procent van de consumenten denkt dat de kortingen niet echt zijn, blijkt uit twee afzonderlijke onderzoeken.

Daar zit volgens Vince Franke van Acties.nl een kern van waarheid in. “Het klopt dat de meeste korting tijdens Black Friday niet uniek is. Als je goed zoekt, valt er als consument in sommige gevallen nog wel een serieus voordeel te behalen. Verwacht echter niet dat je de nieuwste modellen voor de helft van de prijs krijgt”.

Hysterisch

Slechts zestien procent van de Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Acties.nl, denkt aankomende vrijdag spullen te bestellen die zij anders niet zouden kopen. Onder jongeren is dit percentage 31 procent. De helft van de jongeren ziet graag een groter Nederlands aanbod tijdens Black Friday. Ook uit onderzoek van marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners blijkt dat de jeugd gevoeliger is voor de kortingen. Hoewel jongeren Black Friday het vaakst als ‘hysterisch’ beschouwen, staat 64 procent van hen (18-24 jaar) er positief tegenover.

‘Tevreden vanaf 40 procent korting’

Op de kortingsdag worden met name inkopen gedaan voor kerst (42%), terwijl de Sint op zijn retour lijkt (24%). Opvallend is dat het merendeel van de Nederlanders (60%) in het onderzoek van het marketingadviesbureau aangeeft pas tevreden te zijn bij kortingen vanaf 40 procent. “Dat Nederlanders verslaafd zijn aan korting mag geen geheim zijn”, zegt Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners. “Fabrikanten en retailers springen hier goed op in door dagen als Black Friday en Singles Day steeds groter neer te zetten”.

‘Fake’ Friday

Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners ziet dat consumenten steeds meer rekening houden met het fenomeen dat jaarlijks op de laatste vrijdag van november plaatsvindt. “De ‘verslaafde’ consument zal in de komende jaren zijn koopgedrag steeds meer gaan aanpassen, en wachten met de aanschaf van luxe producten tot de bekende ‘promo-piekmomenten’. Het is nu aan retailers en fabrikanten om winstgevend te blijven onder al deze promotiedruk, zonder er een ‘Fake Friday’ van te maken”.

 Bronnen: Acties.nl, Simon-Kucher & Partners

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!