Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Belbus: Samsung casht niet back

29 feb 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
88 keer bekeken
  •  
Nicole koopt begin september een Samsung-tablet waar een cashbackactie op zit. Ze stuurt een gebruikte iPhone 6S op en hoort van Samsung 123 euro terug te krijgen. Maar na maanden contact en vele beloftes staat het beloofde bedrag nog steeds niet op haar rekening.
Op 11 september besluit Nicole een tablet te kopen voor haar studie. Zo kan ze makkelijk e-books downloaden en lezen. Als student zwemt ze niet in het geld, waardoor ze opzoek gaat naar een betaalbare optie. Ze vindt een Samsung-tablet waar een zogeheten cashback-actie op zit. 
Dat zit zo: als ze een oude telefoon of tablet samen met het aankoopbewijs naar Samsung stuurt, krijgt ze een bedrag terug. Zo Kan Nicole zich de nieuwe tablet veroorloven. Ze besluit haar gebruikte iPhone 6s in te inleveren, hiervoor krijgt ze volgens de site van Samsung 123 euro terug. Ze koopt de tablet, meldt zich aan op de site van Samsung en stuurt haar iPhone op 22 september aangetekend op.

Moeizaam contact

Nicoles track-and-tracecode laat zien dat het pakketje op 3 oktober is afgeleverd. Tot haar verbazing ontvangt ze echter geen ontvangstbevestiging. Daarom neemt ze een week later contact op met Samsung. Ze geven aan dat ze Nicole zullen berichten als de telefoon is onderzocht en de definitieve inruilwaarde bekend is. Ze controleren namelijk altijd eerst of de telefoon beschadigd is en of hij nog werkt. Samsung geeft aan dat het zes weken kan duren voordat het geld gestort wordt. DIt betekent dat Nicole het geld voor 14 november kan verwachten.
Maar er gebeurt niks. Daarom neemt Nicole eind november weer contact op. Ze moet opnieuw alle gegevens opsturen, waarna Samsung belooft het te gaan uitzoeken. Helaas krijgt Nicole voor de zoveelste keer te maken met een radiostilte. Ze belt meermaals met Samsung en ze stuurt vele mails hun kant op. Elke keer wordt haar beloofd dat ze wordt teruggebeld, maar aan deze belofte wordt niet gehouden. Uiteindelijk vertelt een medewerker dat de situatie is geëscaleerd en dat ze haar gaan terugbellen, maar ook dit gebeurt niet. Al het contact moet vanuit Nicole komen. Ze weet niet meer wat ze moet doen en schakelt de Belbus in.

Confrontatie

Op het hoofdkantoor van Samsung worden we te woord gestaan door woordvoerder Michiel Dijkman. Hij geeft aan dat het zo lang heeft geduurd omdat ze de iPhone van Nicole zijn kwijtgeraakt. Omdat ze de iPhone aangetekend (en dus verzekerd) heeft verstuurd, is er bij ontvangst iets misgegaan. Ze had namelijk ook het gratis verzendlabel van Samsung kunnen gebruiken. Met dit label is het pakket alleen niet verzekerd en dat wilde Nicole juist wel. Het gaat immers om een dure iPhone.
Daarbij is dit nieuws nogal een verassing; de klantenservice heeft haar namelijk nooit verteld dat de iPhone zoek is. Michiel Dijkman geeft toe dat de communicatie naar Nicole niet goed is gegaan. Hij zegt ook te gaan onderzoeken hoe ze dit kunnen verbeteren.
Gelukkig is de 123 euro meteen op de rekening van Nicole gestort én krijgt ze van Samsung een bloemetje en excuus.
Heb jij ook de Belbus nodig? Stuurt dan een mailtje naar belbus@bnnvara.nl!

Meer over:

cashback, samsung, belbus

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

Van Oers
Van Oers13 jul 2020 - 11:49

Ik heb ook een groot probleem met Samsung. Ik heb een tv (Samsung The Frame) aangekocht in 2019 die direct defecten vertoonden (nog binnen de eerste 14 dagen gemeld). De tv is toen diverse malen opgehaald voor reparatie maar kwam slechter terug (vanalles vervangen, nieuwe problemen, het oorspronkelijke probleem werd niet opgelost). Uiteindelijk (na maanden!) kwam de gloednieuwe tv met schade (en onder het stof) terug, wat ik niet geaccepteerd heb. Vervolgens werd mij binnen 10 werkdagen het geld retour beloofd, maar we zijn nu weer maanden verder en Samsung houdt me aan het lijntje. Ze komen de beloftes niet na om het geld (meer dan 1000 euro!) daadwerkelijk retour te storten. Ik heb een aantoonbaar dossier met ontzettend veel mails en FB-berichten. Ook bellen heeft niets opgeleverd. Kan ik hiervoor de Belbus inschakelen? 

hansfrantzen
hansfrantzen24 apr 2020 - 14:34

Ik vond de belbus inderdaad een mooi item, helaas, nu wordt er een soort van kattenkwaad, kinderachtig toneelstukje opgevoerd, jammer voor zo een serieus item, sirene, geel zwaailicht, erg flauw. Graag de oude belbus terug.

marleenvanh
marleenvanh1 mrt 2020 - 13:45

Ja ik heb hetzelfde met Samsung in Frankrijk gehad, met een online (Darty) gekochte wasmachine. Heb alle papieren netjes opgestuurd (moest per snailmail....) maar men hield vol dat ze de factuur nooit hadden ontvangen. Helaas wonen we maar een deeI van het jaar in Frankrijk en de brief dat ik 2 weken had om die factuur alsnog in te dienen vonden we dus 4 maanden later.... In NL 2x aan zo'n actie meegedaan wat prima werkte. Een keer voor een telefoon en een keer voor een tablet. Beide keren via Bol.com

Ruud van Hoek
Ruud van Hoek1 mrt 2020 - 9:32

Kunnen jullie niet eens gewoon naar een bedrijf gaan zonder deze amateuristisch toneelstukjes die niet leuk zijn en ook totaal niets toevoegen aan het onderwerp. behandel mensen niet als kinderen ook al is een bedrijf in de fout gegaan. 

2 Reacties
tenormin
tenormin1 mrt 2020 - 13:40

Men heeft de brandweerpaal en meer nonsens al weggelaten in het openingsfilmpje. Het komt vast wel goed met zijn presentatie.

zoekster
zoekster1 mrt 2020 - 22:30

Ben ik helemaal met je eens. Het is tenenkrommend.

Brityi
Brityi29 feb 2020 - 19:25

Wat een verhaal. Dit loopt al jaren zo. Steeds is de telefoon weg. Had ook een opgestuurd in 2018. Deze is ook nooit aangekomen. Terwijl ik bewijs in handen had. Samsung gaf aan dat ze een intern onderzoek zouden instellen. Zit nl een bedrijf tussen. Nooit mijn cashback ontvangen. Nu hebben ze nog steeds het probleem!