Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Eneco laat klant jarenlang betalen voor een niet-bestaande boiler

  •  
15-11-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
12984 keer bekeken
  •  

Roger Frijters woont sinds mei 2008 in een sociale huurwoning in het mooie Maarn. Voor zijn gas en elektra heeft hij een contract bij Eneco. Na ongeveer twaalf jaar stapt hij over naar een andere leverancier, maar hij ziet dat Eneco een klein bedrag blijft afschrijven. Hierover belt hij met Eneco, maar daar wordt aangegeven dat dit de huur is voor "een (niet nader gespecificeerde, red.) installatie". Roger denkt dat het om de cv-ketel gaat en laat het los. Maar het zit toch anders...

Hoe het wél zit, komt in september 2025 aan het licht. Die maand komt er een monteur van zijn woningvereniging langs voor onderhoud van zijn cv-ketel. Roger vraagt hoe dat werkt qua huur met Eneco, waarop de monteur verbaasd reageert. Eneco? Die hebben niets te maken met de cv-ketel, die wordt namelijk beheerd door zijn woningvereniging.

Maandelijks betalen voor een niet-bestaande boiler

Roger is verbaasd. Waar betaalt hij dan al zestien jaar voor? Dit blijkt later om een boiler te gaan. Een boiler die Roger helemaal niet heeft. Elke maand betaalt hij een bedrag tussen de twaalf en vijftien euro voor een boiler die nergens te bekennen is.

Daarnaast heeft hij nooit een overeenkomst afgesloten voor de huur van deze boiler én hij heeft nergens voor getekend. Is dat contract toevallig uit de lucht komen vallen, Eneco?

Eneco wil niet alles terugbetalen

Wanneer Roger contact opneemt met Eneco over de onterechte kosten reageert Eneco op een bijzondere manier. Ze geven toe dat hij al langer dan een decennium betaalt voor een boiler die hij nooit in huis heeft gehad. De energiemaatschappij is bereid om vijf jaar aan kosten te vergoed. Roger gaat hier niet mee akkoord.

Roger is radeloos en neemt contact op met de Belbus. Mai gaat bij Roger langs en samen bellen ze met advocaat Robert de Pater voor advies. Heeft Eneco gelijk?

Hier horen ze dat Eneco technisch gezien – vanuit een juridisch standpunt – gelijk heeft. Door verjaring hoeft Eneco volgens de wet maar vijf jaar terug te betalen, maar ook Robert zet hier zijn vraagtekens bij. Ethisch is het in ieder geval niet. En de klantvriendelijkheid? Die is ver te zoeken.

Op naar het Eneco-hoofdkantoor in Rotterdam

Samen gaan Roger en Mai op weg naar het hoofdkantoor van Eneco om verhaal te halen, want hoe gaat zoiets zo dramatisch mis?

Eenmaal in Rotterdam staat woordvoerder Rianne de Voogd van Eneco ze op te wachten. Roger wil vooral weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en waarom er vanuit de klantenservice niet meer gedaan werd om hem te helpen. Mai en Roger gaan in gesprek met Rianne, maar duidelijke antwoorden komen er niet echt.

De Voogd geeft aan dat er meer mensen betrokken hadden moeten zijn bij Rogers probleem en stelt dat het dan wel direct was opgelost. Voor nu belooft Eneco alle kosten van de afgelopen zestien jaar te vergoeden.

Wanneer Mai vraagt waarom het volledige bedrag pas wordt teruggestort nadat de Belbus erbij betrokken werd, blijft het stil. Wel biedt Rianne meerdere keren haar excuses aan namens Eneco.

Ook belooft ze dat er beter naar de klantenservice gekeken gaat worden, maar het allerbelangrijkste: Roger krijgt inderdaad het volledige bedrag teruggestort!

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Gerelateerd

Al 100 jaar voor