Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wat kun je doen als je online aankoop niet wordt geleverd? 7 tips

31-10-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
86028 keer bekeken
  •  
webshop webwinkel online shoppen 930 520
Wat kun je doen als je online aankoop maar niet wordt geleverd? Of je hebt je geld teruggevraagd, maar de online winkel geeft het aankoopbedrag niet terug? Onze deskundige, advocaat Els Doornhein van De Vos & Partners, weet raad. Volg de stappen in dit artikel om je aankoop of geld alsnog (terug) te krijgen. Als je deze tips in acht neemt maak je het webshops een stuk moeilijker om jou met lege handen achter te laten.

In onze uitzending van zaterdag 10 november besteden we aandacht aan dit soort problemen met webshops naar aanleiding van een regen aan klachten over Bikedumper handelend als www.onze-fiets.nl. Kijk hier alvast wat je rechten zijn!

Wat als er niet geleverd wordt en je spijt krijgt van je online aankoop?

1 - Als consument kun je gebruik maken van het herroepingsrecht. Hiermee kun je als je online winkelt binnen 14 dagen je koop ongedaan maken. Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht. Tevens vraag je duidelijk om je geld terug te ontvangen binnen de wettelijke termijn daarvoor van 14 dagen. Het bedrijf is verplicht om je terug te betalen.

De webshop levert niet binnen de gestelde termijn. Wat kan ik nu doen?

2 - Je moet de webshop eerst de kans geven om alsnog te presteren. Dus ze sommeren tot levering binnen een door jou gestelde redelijke termijn. Wederom dient dit schriftelijk te gebeuren, via een brief of e-mail. Hierbij vraag je de webwinkel om alsnog het gekochte product te leveren. Hierbij geef je duidelijk een deadline aan, bijvoorbeeld 14 dagen bij het kopen van fietsen, of vier weken bij het kopen van meubels. Levert de webshop daarna nog niet, dan heb je het recht om de koop te ontbinden wegens hun wanprestatie. Dat betekent dat je niet meer verplicht bent om het gekochte af te nemen en dat je recht hebt op je geld terug.

Ik heb nog steeds mijn aankoop niet ontvangen en de webshop geeft niet thuis. Waar heb ik recht op?

3 - Wanneer de online winkel niet reageert op de bij 1 en 2 genoemde verzoeken, dan heb je recht op het ontbinden van de koop. De webshop komt zijn afspraken niet na en daarom heb jij recht om je geld terug te krijgen. Stel wederom de verkoper schriftelijk, via brief of e-mail, op de hoogte dat je de koop ontbindt op basis van het niet nakomen van gemaakte afspraken. Vraag duidelijk je geld terug met een door jou gestelde redelijke termijn. Geef aan welke order het om gaat en op welke rekening je je geld terug wilt ontvangen.

Geeft de webshop helemaal niet thuis? Lijkt de eigenaar met de noorderzon vertrokken, inclusief jouw geld? Dan zijn er nog 3 stappen die je kan ondernemen.

4 - Start een procedure om je geld terug te krijgen, of leg beslag op de bankrekening van de verkoper. Aan dit soort juridische acties zijn wel kosten verbonden, dus of dit zinvol is zal afhangen van de hoogte van je vordering. Je kunt ook overwegen de hulp in te roepen van een Geschillencommissie . Bij alle juridische acties geldt wel dat je je van tevoren moet afvragen of iemand wel in staat is je terug te betalen.
5 - Ben je echt opgelicht? Dan is belangrijk dat je aangifte doet of melding maakt bij de politie van internetoplichting. Dit kan heel eenvoudig online . Geef hierbij duidelijk aan met welk bedrijf je te maken hebt. Soms handelen bedrijven onder een andere handelsnaam, of webshopnaam, dan hun Kamer van Koophandel-inschrijving. Vermeld bij je melding duidelijk het KvK-nummer als dit te vinden is op de site, de naam van de hoofdvestiging, de handelsnaam van de webshop en eventueel de eigenaar van de webshop, als je die kunt vinden. De politie kan dan alle aangiftes verzamelen en overwegen of de webshop strafrechtelijk vervolgt dient te worden.
6 - Meld een oneerlijke verkoper ook bij ConsuWijzer, een site van de overheid over je rechten als consument. Wederom duidelijk met alle gegevens die je kunt vinden. ConsuWijzer geeft je duidelijke adviezen waarmee je zelf aan de slag kunt. Ook registreert ConsuWijzer je klacht of vraag zodat deze terechtkomt bij ACM (Autoriteit Consument & Markt). Het ACM is de toezichthouder achter ConsuWijzer en kan optreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen. Zij nemen hierbij zowel directe meldingen als aangiftes & meldingen bij de politie mee bij hun onderzoek.

Tot besluit: laat van je horen

7 - Online zijn er diverse opties om je ongenoegen te uiten. Ondernemers vrezen slechte reviews of online klachten. Maak gebruik van Twitter, Facebook reviewsites als Klacht.nl of Klachtenkompas.nl .

Meer weten? 55 tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van internetoplichting

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!