Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

ANVR hoopt op begrip ondanks rechtszaken over vouchers

9 mei 2020
  •  
leestijd 1 minuten
Vliegtuig vliegen reizen
Reisbranchevereniging ANVR merkt dat de onvrede over het ‘coronavoucher’ na annulering van een reis groeit, maar adviseert reisorganisaties desondanks ‘voorlopig geen cent uit te keren’ en vraagt de reiziger om begrip. Volgens ANVR-voorzitter Frank Oostdam zijn de eerste rechtszaken van reizigers tegen reisorganisaties al opgestart. "De eerste dagvaardingen vanuit consumenten zijn al uitgegaan", reageert Oostdam in een interview met De Stentor. Hij benadrukt dat touroperators in een noodsituatie zitten en geen andere keus hebben. "Ik kan alleen maar hopen dat de rechter meeweegt dat we niet anders kunnen. Het is overmacht. We kunnen niet aan de wet voldoen."
Halverwege maart riepen reisbranchevereniging ANVR en het SGR garantiefonds een zogenoemde ‘coronavoucher’ in het leven. Negentig procent van de reisorganisaties doet mee. Met deze waardebon kunnen consumenten nadat hun reis is geannuleerd vanwege corona binnen het jaar een andere reis boeken.

Gedekt tot 1 juni

Anders dan de vouchers die veel vakantieparken, campings en luchtvaartmaatschappijen uitdelen, zijn deze bonnen gedekt door het garantiefonds. Volgens Oostdam is de voucher de ‘lifeline’ voor de reisbranche. "Op dit moment kunnen we tot 1 juni vouchers uitdelen. In het zwarte scenario moeten we daarna alsnog geld uitkeren, maar dan gaan reisorganisaties failliet." ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

aad piraat
aad piraat12 mei 2020 - 15:22

Ik vindt het maar lef hebben hoor om zonder begrip voor je klanten begrip voor jezelf te vragen op een manier dat die klanten zich nog schuldig moeten gaan voelen ook wanneer ze er niet in mee gaan. Als deze lieden zo graag begrip willen moeten ze er eerst mee beginnen geen enkele restrictie aan de voucher te verbinden net als dat er ook geen restrictie aan het geld zit. Dus een eeuwige geldigheidsduur naar de waarde, en volledig vrij uit te geven aan andere personen. Zo niet schrijf dan je gewenste begrip maar op je buik en betaal het geld aan je klant terug.