Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM onderzoekt klachten over reisaanbieder Reizendeals.nl

19-10-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3835 keer bekeken
  •  

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar online reisaanbieder Reizendeals. De ACM laat Kassa weten dat er sprake is van vele klachten van reizigers, zowel uit Nederland als België. Op de website van Reizendeals – waar een veilingprincipe lijkt te gelden – worden verschillende reizen aangeboden tegen een minimum bod.

Voordat je kunt bieden, moet je een account aanmaken bij Reizendeals. Als iemand het hoogste bod plaatst, dan is dat gelijk een boeking en moet er betaald worden. Dat is hoe deze site werkt.

Toch lijken veel consumenten dit niet – of niet voldoende – te beseffen. Reizendeals heeft gedreigd met een kort geding tegen Kassa als het programma aandacht besteedt aan klachten over hun site. Zij vinden dat alles helder op de website te vinden is. Reizendeals heeft Kassa een schriftelijke reactie gestuurd; de volledige, integrale reactie lees je hieronder.

Dit artikel gaat verder na onderstaande reactie van Reizendeals.

Dit is de reactie van Reizendeals.nl op onze uitzending

Volledige reactie Reizendeals
Helaas konden wij niet inhoudelijk reageren in de live uitzending omdat Kassa niet op voorhand wilde aangeven om welke dossiers het ging. Wij zijn wij ervan overtuigd dat onze reizen op een duidelijke manier worden aangeboden, conform de regels. De klachten die Kassa zal benoemen, zullen vooral gedateerde en foutieve informatie bevatten. Informatie die niet met de werkelijkheid strookt. Wij wijzen de klant van tevoren duidelijk op alle voorwaarden. En wij zijn helder over de prijs, met eventuele toeslagen. Onze prijzen zijn per persoon, uitgaande van twee deelnemers voor de reis. Dat vermelden wij ook duidelijk. Onze klant krijgt vóór het definitief uitbrengen van een bod een kalender te zien met de eventuele datumtoeslag. Ook moet de consument vóór het bieden aanvinken dat deze ermee akkoord gaat dat als hij het hoogste bod heeft, zijn boeking definitief is en dat hij een betalingsverplichting aangaat. Verder wordt hierin gewezen op onze algemene voorwaarden en het (EU-)informatieformulier met de rechten van de consument bij pakketreizen. De klant krijgt bovendien voor het bieden een prijsoverzicht getoond, gespecificeerd naar deelnemer, inclusief de eventueel verschuldigde datumtoeslag en mogelijke toeristenbelasting. Het uiteindelijke totaalbedrag wordt dus weergegeven, zodat de klant weet wat die moet betalen. Tot slot: vóórdat de klant definitief een bod plaatst, moet deze de knop: “Bied nu! Hoogste bieder heeft een betalingsverplichting aanklikken. 
 
Er zou een klacht zijn dat de prijs zou verdubbelen, dat klopt: de prijs wordt per persoon getoond (p.p.), uitgaande van een reis voor twee personen. Kennelijk heeft niet iedere gebruiker van ons platform dat in het verleden goed begrepen. De prijs tonen wij juist per persoon, zodat de consument een goede vergelijking kan maken ten opzichte van andere aanbieders die ook de prijs per persoon tonen (standaard op basis van twee deelnemers). We vinden het erg spijtig dat er in het verleden mensen zijn geweest die vonden dat wij onduidelijk waren. Dit is niet onze bedoeling. Wij hebben onze website de afgelopen jaren aangepast en verbeterd naar de huidige site, om elk misverstand te voorkomen. Het is en blijft ons doel om de consument eerlijk voor te lichten.
 
Wij zijn ervan overtuigd dat onze deals op een transparante manier worden aangeboden binnen de huidige wet- en regelgeving. Wij nemen verder onze verantwoordelijkheid als reisorganisator voor de deugdelijke uitvoering van de pakketreis en zijn, zoals ook wettelijk verplicht is, tegen insolventie beschermd via VZR Garant, een van de in Nederland welbekende garantiefondsen (zie Garantiefonds voor reizen, boek met zekerheid | VZR Garant (vzr-garant.nl))
 
Wij zullen onverminderd doorgaan met het aanbieden van pakketreizen tegen zeer aantrekkelijke prijzen, zodat mensen met een kleine beurs ook kunnen genieten van een welverdiende vakantie.

Hoe werkt bieden op Reizendeals? Een voorbeeld

Als Reizendeals voor 250 euro een reis aanbiedt ter bieding, dan staat er tegenwoordig op de website "Prijzen zijn op basis van minimaal 2 personen". Op het moment dat je een vertrekdatum kiest, wordt er een totaalbedrag getoond voor 2 personen, in dit geval 500 euro. Als je dan naar het biedingsvenster gaat, dan staat daar staat de tekst: "Vul hier jouw bod in: Minimum bod 250 euro".

De consument die bijvoorbeeld een bod doet van 300 euro – en voor dat bedrag dus een deal met een waarde van 500 euro denkt binnen te halen – komt echter bedrogen uit. Want, en dat staat onderaan de website van Reizendeals: "De geboden prijs is per persoon, op basis van twee reizigers en indien van toepassing exclusief toeristenbelasting."

De bieder betaalt vervolgens minimaal 600 euro; oftewel twee keer het bod van 300 euro. Voordat je een bod uitbrengt, moet je als bieder namelijk een vakje aanvinken waarin staat: "Indien ik het hoogste bod heb geplaatst, ga ik ermee akkoord dat dit een definitieve boeking is met betalingsverplichting..."

Onjuiste voorstelling van zaken door Reizendeals

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) trok meerdere keren bij Reizendeals aan de bel over alle klachten. Dat betreft zowel de Nederlandse als de Belgische tak van het ECC. Maar Reizendeals stelt keer op keer dat ze de consument volledig informeren en dat de teksten op hun site zijn afgestemd met de Autoriteit Consument en Markt. Daarmee wijzen ze klachten af.

Maar dat afstemmen is niet juist. Een woordvoerder van de ACM laat het volgende aan Kassa weten: "Het is niet juist dat de ACM ‘goedkeuring’ gegeven heeft voor alle teksten op de website van dit bedrijf. Dit is ook niet hoe het systeem werkt: de ACM is toezichthouder en kan optreden als een bedrijf zich niet aan de regels houdt."

Experts: totaalkosten van een reis zijn onduidelijk voordat je biedt

Op de site van Reizendeals, waar per aanbieding een grote aftelklok meeloopt, staan vrijwel alleen maar 'verrassingsreizen'. Voor dit soort reizen geldt vaak dat mensen vooraf onvoldoende worden geïnformeerd over essentiële informatie.

Zo weten mensen die bieden van tevoren vaak niet waar ze verblijven. Soms weten ze zelfs niet eens in welk land, in welke stad, in welke accommodatie én vanaf welke luchthaven ze vertrekken.

Extra betalen om luchthavens als vertrekpunt uit te sluiten

Bij veel aanbiedingen kan de luchthaven van vertrek Amsterdam, Eindhoven, Düsseldorf of Brussel zijn. Wil je echter bepaalde luchthavens uitsluiten als mogelijk vertrekpunt, bijvoorbeeld omdat het logistiek onhaalbaar of zelfs onmogelijk is? Dan rekent de site kosten per persoon én per luchthaven die wordt uitgesloten.

Stel dat je drie luchthavens uitsluit, en men rekent 75 euro per luchthaven per persoon die je uitsluit, dan ben je per persoon dus 225 euro méér kwijt. De totaalkosten voordat je aan de reis vastzit zijn onduidelijk, aldus juridische experts.

De ACM verwacht voor het einde van dit jaar haar onderzoek naar Reizendeals te hebben afgerond.  

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!