Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zeespiegelstijging gaat twee keer zo snel, oceanen bedreigd door verzuring en zuurstofgebrek

  •  
06-06-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
32588 keer bekeken
  •  
zeeleven

De klimaatcrisis vormt een grote bedreiging voor de oceanen. Wetenschappers spreken van een drievoudige dreiging: niet alleen warmt het water extreem op, er is ook sprake van dalende zuurstofniveaus en verzuring. Die ontwikkelingen hebben vergaande gevolgen voor het zeeleven, bericht The Guardian.

Met name de wateren in de tropen en het noordelijk deel van de Stille Oceaan worden hard getroffen, blijkt uit het onderzoek dat is gepubliceerd in AGU Advances. Wetenschapper Joel Wong wijst erop dat plotselinge, extreme soortensterfte daardoor nu al plaatsvindt. “Dat leidt tot de ontwrichting van ecosystemen en de visserij in de hele wereld.”

Klimaatwetenschappers trekken al langer aan de bel over de gevaarlijke opwarming van oceanen. Wetenschappers zijn al zeker een jaar verbijsterd over de hoge temperaturen die funest kunnen zijn voor vissen. De dieren stikken omdat ze door het warme water te weinig zuurstof binnenkrijgen. De oceanen warmen nu twee keer zo snel op als twintig jaar geleden, schrijft MO.be.

Ook de zeespiegelstijging versnelt, meldt het platform. “De afgelopen dertig jaar is de zeespiegel met 9 centimeter gestegen. Het wateroppervlak stijgt nu dubbel zo snel als drie decennia geleden. Beide fenomenen zijn met elkaar verbonden. De oceaan neemt immers 90 procent van de overtollige warmte uit de atmosfeer op. Dat leidt tot thermische expansie - uitzetting van het zeewater - wat verantwoordelijk is voor 40 procent van de zeespiegelstijging.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Kees Flipsen
Kees Flipsen
7 jun. 2024 - 20:01
Wat de opwarming van de oceanen betreft zijn er nog veel vragen bij de wetenschap. Dit las ik zojuist op het net. Hopelijk valt het mee, maar minder onverschilligheid bij de bevolking is op zijn plaats. Die gelatenheid of dat wegkijken mijn ergernis bij veel ernstige zaken die gaande zijn in de wereld.
Ruud 135
Ruud 135
7 jun. 2024 - 5:56
Kijk naar poolbioloog Maarten Loonen bij buitenhof op 21 januari 2024.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jun. 2024 - 11:57
Loonen is al jaren een autoriteit.
Gio Servas
Gio Servas
7 jun. 2024 - 5:02
Voor mensen die aangeven dat het een kwestie van vraag en aanbod is, dat is helaas niet zo. Het is een kwestie van aanbod. Zolang er weinig tot geen klimaat vriendelijke alternatieven zijn en zolang overheden denken dat klimaatonvriendelijke alternatieven nog steeds klimaatvriendelijk zijn (zoals EV's), niet nadenken en ook niet met de vuist op tafel slaan om dat aanbod aan te passen, gaat het nooit lukken. In dit geval hoef je niets van bedrijven te verwachten. Zij zijn commercieel en zullen er alles aan doen om met zo min als mogelijk geld, zo veel als mogelijk geld te gaan verdienen.
Kees Flipsen
Kees Flipsen
6 jun. 2024 - 21:15
Nu is als alles goed geregeld nog meer dan genoeg voedsel voor iedereen op aarde maar...Het zal me niets verwonderen als de voedselvoorziening het grootste probleem word veroorzaakt door klimaat verandering. Misoosten door te nat of te droog. Daar hebben we nu al mee te maken en we gaan dat merken in onze portemonnee. Wat gaat dat betekenen voor de bossen waar we er juist meer van moeten hebben. Een ding is zeker, nog een reden om minder aan veeteelt te gaan doen en dit wereldwijd. (Nederland vooral om de stikstof reductie. Meer grond voor efficiënte voedsel productie en bossen dat moeten we hebben. Stop de sloopeconomie! Verminder de vleesconsumptie! Koop minder!
Karingin
Karingin
6 jun. 2024 - 17:59
En dan heb je naast klimaatontkenners nog die lui die denken dat we de problemen met slimme innovatie wel gaan oplossen...welja, zandzakken voor de deur! Nou, succes ermee...
2 Reacties
adriek
adriek6 jun. 2024 - 21:27
We zullen ook slimme innovaties nodig hebben om te overleven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jun. 2024 - 12:01
Voor Nederland is dijkverhoging ook uitstel van executie. Het water dat we binnen krijgen via de rivieren raken we op termijn niet meer kwijt. Bouwen op palen? Drijvende flatgebouwen? Of toch maar alvast emigreren naar hogere gronden in Duitsland?
Theo1960
Theo1960
6 jun. 2024 - 17:30
Ach kan me hier niet meer druk om maken ten eerste twijfel ik aan alle rapporten zit altijd een lobby achter zolang als we nog lekker aan ontbossing doen etc. Het is als het allemaal waar is een verloren zaak maar volgens oudere rapporten had half Nederland en kleine eilandjes al onder water moeten staan. Ik leef gewoon gelukkig door
5 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen6 jun. 2024 - 20:46
Je moest je schamen voor je onverschilligheid. Bij zeker onzin zou je gelijk hebben. Bij twijfel zou ik me toch inzetten voor minder CO2. Als het verder misgaat zijn de gevolgen enorm, daarom. Wie wil door zijn of haar egoïsme de toekomst op zijn minst erg verslechteren voor alle leven wat na ons komt.
Inzicht
Inzicht6 jun. 2024 - 21:04
U vindt het onderzoek van de Environmental Physics, Institute of Biogeochemistry and Pollutant Dynamics te Zürich onbetrouwbaar omdat hier een lobby achter zou zitten. Kunt u aangeven welke lobby dat zou zijn en op welke wijze de wetenschappers hun openbaar gemaakte en peer reviewed onderzoeksresultaten zouden hebben gemanipuleerd? Kunt u ook aangeven volgens welke 'oudere rapporten Nederland al onder water had moeten staan'?
adriek
adriek6 jun. 2024 - 21:34
U kletst. Er zijn geen rapporten waarin Nederland in 2020 al reddeloos verloren is. U kunt, als u de wetenschappers niet vertrouwd (de wappies hebben gewonnen?) de bronnen zelf controleren. Als u daadwerkelijk gelooft dat duizenden wetenschappers over de hele wereld samen afgesproken hebben om de wereld voor te liegen moet u eens proberen om tien mensen het eens te laten worden over een leugen. Vraag u ook eens serieus af wat het belang van al die duizenden intelligente mensen is om die klimaatleugens te verspreiden. Als u daarna nog steeds denk aan een samenzwering is een psychiater misschien wel een idee.
Zandb
Zandb7 jun. 2024 - 6:56
Theo U gelooft wel dat het een verloren zaak is? Waarom gelooft u dat dan wel? (Letterlijk) natte vinger?
vdbemt
vdbemt8 jun. 2024 - 9:07
" ...zit altijd een lobby achter zolang als we nog lekker aan ontbossing doen etc....." Je zult het met me eens zijn dat hier die lobbyisten tegen die ontbossing zijn. Die komen niet uit dezelfde club. Dat lobbyen voor behoud van natuur en tegen ontbossen (dat ben jij ook, anders kom je niet met deze reactie) is dus keihard nodig. Maar omdat jij alle lobbyisten onder 1 kam schaart (je hebt ook, ANDERE, lobbyisten voor de agro-sector, voor doorgaan met olie- en gasboringen, voor de groei van Schiphol) twijfel jij aan rapporten uit de wetenschap. Daar schieten we erg mee op als dat de breedgedeelde houding is.
Stef Ragen
Stef Ragen
6 jun. 2024 - 15:16
Vraag me af of de eerste klimaatontkenner zich al een beetje begint te schamen.
1 Reactie
adriek
adriek6 jun. 2024 - 15:56
Nee, die graaft zich dieper in in zijn leugens.
Peterproper
Peterproper
6 jun. 2024 - 14:43
het water stijgt, daar heb ik niks aan toe te voegen.
1 Reactie
adriek
adriek6 jun. 2024 - 15:57
De ware klimaatontkenner zal beweren dat eb en vloed van alle tijden zijn.
Pindaklaas
Pindaklaas
6 jun. 2024 - 14:33
De warmte kan ook helemaal niet meer weg. Vorige week was het boven de 50 graden op plekken in het Midden-Oosten. Die warmte gaat ergens heen, die wordt geabsorbeerd onder andere door de oceanen. De zeespiegelstijging is verder niet het enige probleem. Het wat dat nu naar beneden komt vanuit Duitsland verzadigd de Nederlandse bodem. De opwarming en de stijging van de zeeën, zorgt voor meer regen, meer weerblokades, en dit deel van Europa gaat daar veel last van krijgen. Dat EU-burgers migratie een belangrijker punt vinden dan klimaatverandering is een groot probleem. De migranten komen ook hierheen vanwege onleefbaarheid van hun oorspronkelijke leefgebied. Politici zouden het eerlijke verhaal moeten vertellen. Dat de VS Europees grondgebied nodig heeft bijvoorbeeld omdat de VS uitdroogt en wegzakt.
2 Reacties
Laurens Maasland
Laurens Maasland6 jun. 2024 - 16:44
Vergeet niet dat de gebieden die deze migranten ontvluchten een groot potentieel herbergen waar helaas niks mee gedaan wordt. Corruptie viert hoogtij en samenwerking blijft uit. Het zit er op 1 of andere manier niet in. Maar dat wil niet zeggen dat de gebieden en daarmee zelfs het lokale klimaat niet stukken leefbaarder zouden kunnen worden gemaakt.
Marie Timmerman
Marie Timmerman9 jun. 2024 - 9:21
Te veel migranten maken dat Nederland het steeds erger doet. Het zijn steeds meer mensen waar dan ook dat de natuur vernietigt. Hogere migratie hier betekent dat Nederlanders met de nu nieuwe het steeds erger maken. Ja dacht tot niet dat moeder natuur denkt dat als er meer consumptie en uitstoot is hier in Nederland dat er meer bossen komen of dat moeder natuur zegt, die opwarming en vernieteging is ok want het komt van ex-niet-kaaskoppen? Aleen net 0 migratie kan je iets mee. Migratie voor groei is een fout. Is een voorbeeld van DE fout.
Bert vd Neut
Bert vd Neut
6 jun. 2024 - 14:07
https://journals.open.tudelft.nl/jchs/article/view/7068 Misschien de blik iets verbreden.
3 Reacties
Stef Ragen
Stef Ragen6 jun. 2024 - 15:14
Suggereer je hier nu dat je aan de hand van een studie van het zeeniveau van de kustwateren van de Noordzee, zou kunnen concluderen dat de metingen van het gemiddelde wereldwijde zeeniveau niet kloppen? Als dat zo is, dan heb je van beide studies echt helemaal niets begrepen. Conclusie op wereldniveau trekken aan de hand van een lokale meting, is juist een versmalling van de blik.
adriek
adriek6 jun. 2024 - 15:58
Vannacht was het best wel koud. Zie je wel dat ee niets klopt van al die bangmakerij...
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 17:25
Ja. Het zou goed zijn als jij dat doet. Je verwijst naar een artikel van een jaar oud. Los van het feit dat ik de wetenschappelijke waarde ervan oprecht niet ken. Is hij een koploper in deze wetenschap? Of 1 van de weinigen die er zonodig anders over wil denken? In dit artikel gaar het over recentere bevindingen. Bevindingen kun je niet ontkennen. Die zijn, anders dan een 'methode', "a new method for analyzing long series of observed sea levels", keiharde waarheid. Die ook jouw blik breder zouden moeten maken. Tenzij je je ogen sluit. Waar je overigens erg goed in lijkt.
Leovana
Leovana
6 jun. 2024 - 11:56
Er schijnen behoorlijk wat mensen te zijn die migratie een zeer belangrijk onderwerp vinden, en dat milieu niet op de eerste plaats komt. Hopelijk krijgen ze in de gaten dat het milieu echt op de eerste plaats moet komen. Immers,door de opwarming zullen meer plaatsen onbewoonbaar worden waardoor de migranten stromen flink toe zullen nemen.
1 Reactie
adriek
adriek6 jun. 2024 - 12:58
Welnee, we maken het hek gewoon nog een meter hoger. We zij toch bezig met verhogen: de dijken kunnen ook wel een metertje extra gebruiken. En we laten de arbeidsmigranten zelf betalen.
Willem D2
Willem D2
6 jun. 2024 - 11:06
Tjah In India wordt het 52 graden en toch staan daar na China (400) de meeste kolencentrales (44) op de planning, dus naast wat ze al hebben. In 2029 moeten de 4 kolencentrales in Nederland gesloten zijn. Dus heel erg en vervelend allemaal, maar veel invloed hebben we er niet op. Zou vooral in investeren in energie onafhankelijkheid en als daardoor de afbouw van CO2 minder hard gaat, dan is dat maar zo. Op de lange termijn is dat denk ik toch houdbaarder en betaalbaarder
7 Reacties
adriek
adriek6 jun. 2024 - 12:59
Mijn bijdrage aan de schatkist is verwaarloosbaar, ik hoef geen belasting te betalen. Eén mens op de zeven miljard is verwaarloosbaar. Ik mag best iemand vermoorden.
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 13:06
"Op de lange termijn is dat denk ik toch houdbaarder en betaalbaarder" Dat (tegendeel) zal zich bewijzen doordat die lange termijn steeds korter zal blijken te zijn. En dat is al bezig: "Het wateroppervlak stijgt nu dubbel zo snel als drie decennia geleden.". Jij moet het denken aan een koe overlaten. Die heeft er een veel groter hoofd voor.
LaBou
LaBou 6 jun. 2024 - 15:51
Vreemd genoeg produceert China inmiddels meer groene energie dan demrest van Azië en Europa samen.
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 17:28
@LaBou. Exact. Maar het is zo makkelijk en comfortabel naar het 'slechte' China te wijzen en dan zelf dus maar niets te hoeven doen. Deze werkelijkheid over China, dat zal gauw blijken, gaat daarom door Willem over het hoofd gezien blijven.
Willem D2
Willem D26 jun. 2024 - 19:18
De CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking is in China hoger dan in Nederland.
EricDonkaew
EricDonkaew7 jun. 2024 - 3:35
@LaBou: (...) groene energie (...) --------------------------- Groene energie = kernenergie (of een andere vorm van atoomenergie). Duurzame energie = zonne-energie en windenergie. Ik ben overigens voor beide.
vdbemt
vdbemt7 jun. 2024 - 8:19
"De CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking is in China hoger dan in Nederland." En (ook) DAT Willem, is NIET waar. Lees dit goed: https://pointer.kro-ncrv.nl/nederlandse-co2-uitstoot-is-niet-weinig Als je kijkt naar de uitstoot per persoon, dan stoot China 7,44 ton CO2 per persoon uit en wij 9,54 ton, Dus wij stoten per persoon meer uit dan China. Verdorie, Willem. Toch gewoon maar doorgaan met negeren?
guy yacobi
guy yacobi
6 jun. 2024 - 10:42
dus tjee, goed plan van hugo de jonge om woningbouw in het oosten te gaan plegen na 2030, want de randstad gaat helemaal onderlopen
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jun. 2024 - 12:55
Herhuisvesten bij de buren? De Duitse bevolking krimpt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
6 jun. 2024 - 10:38
Klimaatwetenschappers werden niet serieus genomen. Wetenschap is ook maar een mening toch?
6 Reacties
Volrin
Volrin6 jun. 2024 - 12:24
Nee, het is vooral belangrijk dat we voldoende draagvlak hebben /s
adriek
adriek6 jun. 2024 - 12:44
Sinds feiten en meningen gelijkgesteld zijn hebben klimaatontkenners geen argumenten meer nodig om hun leugens kracht bij te zetten.
Velko
Velko6 jun. 2024 - 13:35
Wetenschap is een menselijke interpretatie van data en/of andere gegevens. Wanneer 10 wetenschappers naar dezelfde data kijken, kunnen er wel 10 verschillende interpretaties uit komen.
adriek
adriek6 jun. 2024 - 14:30
Velko heeft echt geen idee wat wetenschap behelst? En dus papegaai je gewoon na wat je Twitterbubbel voorschrijft?
Kees Flipsen
Kees Flipsen6 jun. 2024 - 21:27
Al bij zeven artsen langs geweest. Eén zegt over die rare knobel niets aan de hand, de anderen zeggen ik stuur je door voor verder onderzoek. Wat doe je dan? Vrijwel iedere deskundige is het er over eens dat het mis gaat met ons klimaat en dat dat door de mens komt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jun. 2024 - 12:05
De klimaatwetenschappers zijn het grotendeels eens. Wellicht niet op alle details maar dat heeft ook te maken met specialismen.
PVDB2
PVDB2
6 jun. 2024 - 10:26
Meer dan de helft van de zuurstof op aarde wordt geproduceerd in de oceanen. Via fotosynthese door algen soorten. Net als algen een voedselbron kunnen zijn en als alternatief (grondstof/basis) voor vlees. Door het hoge proteïne gehalte en aminozuren. Voor vele met een vijver een plaag maar voor anderen kan het zeker en oplossing zijn. De meeste hitte wordt bovendien opgevangen door de oceanen. Hoe warmer het water, hoe slechter voor het leven in de oceanen. Vissen trekken naar koelere gebieden waardoor de vangst moeilijker en duurder wordt. Het heeft dus, wat je kan verwachten van (extreem) rechts averechts effect op het frustreren van nodig klimaatbeleid. En heeft BBB weer wat uit te leggen aan een klein deel van de achterban.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jun. 2024 - 11:44
De laatste vissers kunnen op hun kotters gaan zitten snotteren, maar nu met reden.
Effie2
Effie26 jun. 2024 - 18:20
Vissen doen dus noodgedwongen ook aan migratie. ...Zouden de autochtone vissen hen wel met open vinnen ontvangen? Of zouden die halverwege al massaal het loodje leggen vanwege de schrikbarende hoeveelheid plastic soep, de onverantwoorde overbevissing, of de schandelijke vergiftiging van hun hoopvol begeerde nieuwe habitat? 'Vissen moeten het zélf maar uit zien te vissen. En wíj boeken in die tussentijd wel een vliegreis naar Borneo, en vreten ons intussen klem aan ongezonde eetwaar, en het proosten daarop met een niet te versmaden wijntje'. ...Na ons de zondvloed.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
6 jun. 2024 - 10:22
Wanneer gaan we nu eens de grote bedrijven aanpakken?
9 Reacties
guy yacobi
guy yacobi6 jun. 2024 - 12:07
dat kun je ook zelf china boycotten shell boycotten etc etc boycot wat jij wil
adriek
adriek6 jun. 2024 - 12:38
Grote bedrijven produceren wat consumenten kopen. Weet u hoeveel co2 een Google zoekopdracht gemiddeld uitstoot? Hoeveel de servers en de moderators vsn Joop uitstoten om uw en mijn berichtjes online te toveren?
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jun. 2024 - 12:57
@Chist Zelf alvast een beginnetje maken mag ook.
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 13:08
Niet zo lang we een rechts kabinet hebben.
Anna R. Chist
Anna R. Chist6 jun. 2024 - 13:58
De grote bedrijven vinden het prachtig dat u uzelf de schuld geeft. Daar hebben ze ook lobbyisten voor. De co2 footprint hebben ze bedacht speciaal voor u.
adriek
adriek6 jun. 2024 - 16:51
Anna kom eens uit je bubbel. De opwarming is onomstotelijk bewezen. De mens als oorzaak is onomstotelijk bewezen. Dat zijn geen verzinsels. En ja, er is een wisselwerking: de markt bepaalt (uw en) mijn vraag, maar we hebben een keuze. Als we ons gedrag aanpassen, passen de fabrikanten hun producten aan (of ze gaan failliet). U en ik kunnen de grote bedrijven aanpakken. Maar we zijn nogal gemakzuchtig.
Robert de Boer
Robert de Boer6 jun. 2024 - 16:52
@guy jacobi “kun je ook zelf china boycotten”, koop dus nooit meer plastic prullen bij Action en soortgelijke winkels. Maar als jij je oude mobiel wil vervangen wordt het heel moeilijk… “shell boycotten”, ander merk benzine tanken? Andere oliebedrijven zijn al net zo erg, Exxon (=Esso) zelfs nog iets erger. Elektrische auto dan? De nog enigszins betaalbare modellen komen uit… China.
Karingin
Karingin6 jun. 2024 - 17:47
Gelul adje en jakkie! Jullie hebben lijkbaar nooit gehoord van (al dan niet misleidende) reclame, lobby's en greenwashing. Die CO2-footprint van de consument bestaat weliswaar, maar is inderdaad een zeer geliefde stok om die consument mee te slaan. En jullie trappen er met open ogen in; ziedaar de invloed van reclame en greenwashing! Kies jij ervoor om hele gebieden zodanig te vervuilen dat het voor de lokale bevolking onleefbaar wordt? En ben je al gestopt met het slopen van oerwouden? Ken jij de héle keten van élk product dat je koopt?? Ik zit bij een groene energieleverancier, maar garandeert mij dat een volledig schone energievoorziening? Dacht ut niet maatjes. Heb ik mijn pensioenfonds voor het uitkiezen? Nee hè...enzovoort und so weiter. Haal die kop uit je kont, stelletje stommelingen!
Marie Timmerman
Marie Timmerman9 jun. 2024 - 9:28
Je kan een beter leven lijden in de tijd van de ondergang, voor het beetje mogenlijk. Fijn ook voor de geest mischien of als je bij de priester moet biechten. Maar dat maakt 0.000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 beetje vershil. Zeggen dat het aan individuelen is is net zoiets als verwachten dat de massa allemaal de lotto winnen of allemaal president worden. Als je het bestel verandert, en de regering verandert, en daarmee grote corporaties in toom houdt, dan zorg je dat iedereen een beter level ZAL leven.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor