Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Wat de gek ervoor geeft' en niet de kwaliteit van de woning is doorslaggevend voor de prijs

  •  
07-09-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
16915 keer bekeken
  •  
ANP-319993609

Achterstallig onderhoud van veel koopwoningen vertraagt verduurzaming.

De markt voor betaalbare koopwoningen wordt om verschillende redenen steeds meer bepaald door te veel vragers en te weinig aanbod. De prijzen schieten dan ook omhoog tot bizarre hoogtes, met gevolg dat voor steeds minder woningzoekenden een woning kan worden gekocht of gehuurd. Want ook op de huurmarkt stijgen de prijzen ongekend.

Al jaren worden ronduit slecht onderhouden woningen tegen een prijs verkocht die ver afstaat van de geboden kwaliteit. Dat gaat zich uiteindelijk behoorlijk wreken in de samenleving. Achterstallig onderhoud kan ook betekenen dat er voor de gezondheid gevaarlijke situaties in stand worden gehouden. Zoals bijvoorbeeld oude loden waterleidingen die voor de gezondheid van de bewoners van die woningen niet echt meer gezond is. Om nog maar te zwijgen van het grote aantal huizen en flatgebouwen die gebouwd zijn toen het gebruik van asbest nog was toegestaan. De meeste daarvan zijn nog niet asbestvrij gemaakt.

Onze overheid heeft de mond vol over verduurzaming maar laat de boel de boel op het gebied van voor de volksgezondheid ernstige risico’s van loden drinkwaterleidingen en het nog op grote schaal aanwezig zijn van asbest in flatgebouwen.

In al die woningen heeft verduurzaming nauwelijks zin als niet eerst het achterstallig onderhoud is weggewerkt en loden leidingen en asbesthoudende onderdelen in woningen en wooncomplexen zijn vervangen. Dat vraag veel méér dan het verplichten van Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) om een reservefonds aan te houden om achterstallig onderhoud op te lossen. Die regeling houdt enkel rekening met regulier onderhoud, niet met fors achterstallig onderhoud waarvoor altijd grote sommen extra geld benodigd is om die inhaalslag te kunnen financieren.

Een overheid die een kwetsbare groep potentiële kopers van betaalbare woningen voor een miskoop tegen huidige woekerprijzen wil beschermen en gelijktijdig de volksgezondheid beter wil bewaken, ontkomt er niet meer aan om eigenaren van koopwoningen te verplichten bij verkoop een vrijwaringsbewijs van loden leidingen of van asbest te tonen.

Door de totale gekte op de huidige woningmarkt heeft geen enkele koper nog enige kans om te onderzoeken of te achterhalen welke grote kostenpost nog wacht na de aankoop van de woning om de woning geheel loodvrij of asbestvrij te kunnen krijgen. Kopen is daarmee een soort casinospel geworden.

Het besef dat de overheid met dit tot nu toe onder de pet gehouden probleem van met asbest belaste woningen en flatgebouwen in Nederland niet langer stil kan blijven zitten, bewijst de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) wel. Die bieden binnenkort leningen aan voor VvE’s om achterstallig onderhoud en verduurzaming te kunnen financieren waaronder ook een asbestsanering en -vervanging kan vallen.

Het wachten is nu op verdergaande maatregelen van de politiek en centrale overheid.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

J.janssen2
J.janssen2
10 sep. 2024 - 5:35
"Wat de gek ervoor geeft is doorslaggevend voor de prijs" tja dat heet nou marktwerking en ik denk niet dat onze huidige regering aan dit systeem veel gaat sleutelen. Overigens op het gebied van de volksgezondheid geeft de overheid ook weinig blijk van zorgen om het welzijn van de burgers. Kijk wat voor ongezonde rotzooi er in de schappen van de supermarkt ligt, of de luchtkwaliteit bv.
haarklover
haarklover
9 sep. 2024 - 8:23
Het is niet "wat de gek ervoor geeft" maar "hoeveel hypotheek de gek krijgen kan". Als de hypotheekrente-aftrek afgeschaft wordt, zullen de prijzen van huizen dalen.
1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus9 sep. 2024 - 12:25
@haarklover 9 sep. 2024 - 10:23 ####Als de hypotheekrente-aftrek afgeschaft wordt,...## Dat zal een riante toename van hartfalen bij de VVD en VVD-érs terstond doen toenemen...😙
Willem 55
Willem 55
8 sep. 2024 - 13:59
Als econoom zal het toch niet verbazen dat in tijden van schaarste van een eerste levensbehoefte de kwaliteit van in dit geval de woning ondergeschikt is aan de betaalbaarheid. . . Wachten op maatregelen doen we allemaal. Enige suggesties?
4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens9 sep. 2024 - 7:50
@ Willem 55 Jij schrijft: Als econoom zal het toch niet verbazen Inderdaad voor een econoom een verbijsterend maf stukje. Een meteoroloog zou kunnen beweren dat als je regent de kans dat je buiten nat wordt. Beetje dat niveau.
haarklover
haarklover9 sep. 2024 - 8:25
Suggestie: Schaf de hypotheek-rente-aftrek af. Dan krijgen mensen minder hoge leningen, en bieden ze minder op een huis.
haarklover
haarklover9 sep. 2024 - 8:26
Nog een suggestie: bepaal een maximale huurprijs (afhankelijk van de kwaliteit van de woning). Dan gaan beleggers minder bieden voor een woning.
onyxcumulus
onyxcumulus9 sep. 2024 - 12:31
@Willem 55 8 sep. 2024 - 15:59 ####Enige suggesties?#### Bouwen, bouwen, bouwen en nog eens bouwen. En het hoeven niet allemaal riante buitenverblijfjes te zijn met voo-en achtertuin, carport etc. Ga gewoon ook de hoogte in. Uiteindelijk gaat het om een onderkomen, niet meer en niet minder
tondk
tondk
8 sep. 2024 - 13:04
Zag een tv programma. Mensen woonden in een huis, zeg bouwkosten toen 100000, Betaalden 600 p/mnd. kregen 500 subsidie. Daar dan alle onderhoudskosten gratis ( keuken, badkamer, ketel ed gratis enz.) Daar is niets aan verdient en rendement ruim negatief. Wie betaald dit???
3 Reacties
LaBou
LaBou 8 sep. 2024 - 16:04
En je kunt vast wel vertellen waar deze "feiten" te vinden zijn.
tondk
tondk9 sep. 2024 - 16:16
kijk bij" waar betalen ze het van " aflevering 1 dit jaar.
LaBou
LaBou 9 sep. 2024 - 20:24
Blijkbaar ben jij zo'n kijker die alleen hoort wat hem goed uitkomt.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
8 sep. 2024 - 12:48
Deze Kerstholt komt altijd met de relevante stukjes/thema's De prijzen schieten dan ook omhoog tot bizarre hoogtes, met gevolg dat voor steeds minder woningzoekenden een woning kan worden gekocht of gehuurd. Want ook op de huurmarkt stijgen de prijzen ongekend. Een contradictie in het VVD/CDA conservatisme, is dat deze mensen het vaak hebben over het belang van sociale harmonie en de samenleving, orde en recht Maar tegelijk hebben ze wel alles gedaan om de fundamenten voor zo'n mogelijke samenleving onderuit te halen. Het fundament is namelijk huisvesting, gezonde huisvesting, dus niet asbest huisvesting. En ook betaalbare huisvesting De VVD wilt én de samenleving afbreken, want zoals Thatcher zei 'er is niet zoiets als een samenleving' En de VVD pleit voor het belang van sociale cohesie, regelmaat, harmonie, burgerschap Hierin zien we hoe het neoliberale fanatisme botst met het calvinistische Nederlandse conservatisme Het wachten is nu op verdergaande maatregelen van de politiek en centrale overheid. Dit kabinet gaat niets veranderen, op dit gebied. Het is weer gewoon een destructief VVD kabinet. Die Wilders komt gewoon ook uit de VVD hé.
frankie48
frankie48
8 sep. 2024 - 8:40
Steeds meer gemeentes in ons land mochten de bouwkundige gebreken al aan het licht komen, moeten de huiseigenaren via een aanschrijving verplichten het achterstallige onderhoud aan te gaan pakken. Sommige gemeentes zoals Amsterdam vrezen voor de toekomstige gevolgen als er zich een negatieve prijsontwikkeling op de markt voor koopwoningen zal voordoen, en kijken terug naar wat zich afgespeeld heeft met de woningvoorraad uit de wederopbouwperiode. Men is er vanuit gegaan dat er doorgaans nogal wat kluswerk door kopers wordt verricht als een woningcorporaties een sociale huurwoning van de hand gaat doen. Maar wat onderbelicht is gebleven, is het feit dat er ook vanaf dat moment veel meer milieudelicten bij gemeentes en provincies zijn geregistreerd, bijvoorbeeld asbestdumpingen van renovatiewerk, welke waarschijnlijk door beunhazen of kleine zelfstandige werd uitgevoerd. Twee jaar geleden werden daar belachelijk laat, de regels bij verkoop pas op aangepast. Maar dan nog is er geen toezicht als een beunhaas in zo'n woning gaat lopen klussen.
1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 11:59
Klopt! Daarbij gaat je betalingsruimte in de vorm van hypotheekaflossing plus rente naar de bank! De beunhaas is noodzaak. Wat ik me altijd afvraag: Hoe kan het verbouwen wel zonder stikstofberekening en nieuwbouw niet?
Effie2
Effie2
8 sep. 2024 - 7:59
‘Marktwerking x schaarste = woekerwinst’.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
8 sep. 2024 - 7:26
"Een overheid die een kwetsbare groep potentiële kopers van betaalbare woningen voor een miskoop tegen huidige woekerprijzen wil beschermen en gelijktijdig de volksgezondheid beter wil bewaken, ontkomt er niet meer aan om eigenaren van koopwoningen te verplichten bij verkoop een vrijwaringsbewijs van loden leidingen of van asbest te tonen." In mijn oude huis zat asbest in wat drempels en in de vloertegels in de garage: zolang je daar niet de slijptol op zet, is het risico nihiel. Wat denk de schrijver dat er gebeurd na die verplichte opruimplicht? Die kosten gaan keurig doorberekende worden in de verkoopprijs. Oude woningen zijn juist goedkoper omdat je dan zelf moet (laten) klussen.
1 Reactie
LaBou
LaBou 8 sep. 2024 - 11:05
"Wat denk de schrijver dat er gebeurd na die verplichte opruimplicht? Die kosten gaan keurig doorberekende worden in de verkoopprijs. Oude woningen zijn juist goedkoper omdat je dan zelf moet (laten) klussen." Oftewel: linksom of rechtsom, de koper moet het betalen. En wat is dan het verschil? Helemaal niets als de koper al niet duurder is uit bij zelf doen.
JaapBo
JaapBo
8 sep. 2024 - 6:21
Asbest is niet gevaarlijk als je het gewoon laat zitten. Zolang je er niet in boort of zaagt of het breekt kan het geen kwaad. Verplicht asbest vervangen leidt tot onnodige kosten. Dat geld kan beter besteedt worden aan de bouw van nieuwe huizen of de isolatie van bestaande
1 Reactie
frankie48
frankie488 sep. 2024 - 9:13
Beste JaapBo, Misschien dat u met een app op de markt kan komen waarin je van elke pand en de woningen/bedrijfsruimtes daarin een asbestinventarisatie kunt terugvinden.
Pater
Pater
8 sep. 2024 - 0:56
Het vervangen van loden waterleidingen achter de voordeur is een verplichting van de eigenaar. Vóór de voordeur moet het waterbedrijf dat doen. Al met al zijn er niet veel loden waterleidingen meer. Asbest daken zijn vanaf 2025 verboden. Andere asbesttoepassingen vanaf 2034. Bij de aankoop van een woning is de verkoper verplicht de aanwezigheid van asbest te melden. Zo niet, dat geldt het als een verborgen gebrek.
10 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2024 - 11:33
Mijn huis is een jaren 30 minivilla. De plek is aantrekkelijk het huis niet (langer). Aanpassen zou om diverse redenen een fortuin kosten. In mijn buurt worden veel oudere huizen gewoon afgebroken. Ook dat kan ik me niet permitteren.
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 12:01
Ja, maar als je het huis van je ouders verkoopt, dan is er een simpele clausule, die je vrijwaart, als je daar niets van kon weten!
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2024 - 13:00
Mijn ouders/schoonouders zijn al tientallen jaren geleden overleden en hun huizen verkocht Zij doen dus niet terzake. Die huizen waren ook moderner dan mijn optrek.
Pater
Pater9 sep. 2024 - 1:46
@Danielle Hoe droevig ook om een mooie plek te verlaten, ik zou verkoop op z'n minst overwegen, de plek is vast nog wel wat waard. En dan maar huren. En zo niet: asbest lekker laten zitten, niet gaan breken, loden waterleiding zeker vervangen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 sep. 2024 - 10:50
[En dan maar huren. ]. Geen optie. Ik heb nu een grote bostuin. Het huis is bewoonbaar ook zonder kostbare ingrepen. De leidingen zitten in de muren en onder de vloeren. Met de asbest in het garagedak valt te leven. Kopers zullen alleen geinteresseerd zijn in de plot en niewbouw van een heel veel groter huis en plaats voor vele autos.
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 sep. 2024 - 10:56
In mijn dorp zijn geen huurmogelijkheden.
Pater
Pater10 sep. 2024 - 1:48
Ten overvloede: - of de waterleiding van lood is moet je kunnen zien bij de watermeter - voor de meest noodzakelijke renovaties zou je een (verhoging van de) hypotheek kunnen overwegen
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2024 - 8:51
De watermeter zit in een kuil in de voortuin. Het display fotografeer ik eens per jaar.
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2024 - 8:53
PS ik ga de autentieke vloeren ook niet uitbreken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2024 - 17:08
Een nieuw huis bouwen is waarschijnlijk het handigst maar dan krijg ik toch ruzie met de bank.
PVDB2
PVDB2
7 sep. 2024 - 22:32
Het gaat niet alleen om wat de gek ervoor wil betalen. Het gaat erom wat men ervoor kan betalen. Dat het totale uitstaande bedrag aan hypotheek een risico is weten we inmiddels al langere tijd. Hoe meer geld er te besteden valt, hoe hogere hypotheek je vaak kan krijgen. Een hoger inkomen, verruiming van het lenen, subsidiëren van grond en financiering uit een erfenis of een jubelton, hebben de prijzen van huizen omhooggestuwd. En duur zullen blijven. Leuk voor bezitters van huizen die hun hypotheek hebben afbetaald. Minder leuk voor mensen die aan het begin staan. Met een totale schuld van 82% van het BBP in 2023 kan dat bij een stijgende rente of met een mogelijke economische crisis dan in betalingsproblemen kan komen. Men heeft weliswaar een goed onderpand, het huis. Maar voor velen zijn deze stijgende huizenprijzen funest. Niet alleen zullen door de kleiner wordende huishoudens er meer huizen nodig zijn, men zal er langer op moeten wachten. Als men al aan hun eigen huis zou kunnen denken. Zoals bij mensen die niet kunnen rekenen op een erfenis van hun ouders. En de vermogens kloof tussen arm en rijk alleen maar groter zal worden. Dankzij voornamelijk rechts (neoliberaal) beleid. Om het aan de vrije markt over te laten. Het opheffen van Volkshuisvesting, de verkoop van sociale huurwoningen, de derivaten handel, de verhuurderbelasting zijn de resultaten van te weinig betaalbare huurwoningen. 15 jaar verkeerde rechtste keuzes. En dan wijzen naar de migrant. Laf en triest.
1 Reactie
haarklover
haarklover9 sep. 2024 - 9:32
Leuk voor mensen die hun huis hebben afbetaald? Alleen als ze hun huis verkopen (lees: leuk voor de erfgenamen). Zolang ze zelf er nog wonen, hebben ze er niets aan.
Jozias2
Jozias2
7 sep. 2024 - 20:16
Wat een onzin. Goed onderhouden en duurzame huizen zijn veel populairder en daardoor duurder dan huizen die slecht zijn onderhouden en of geïsoleerd zijn met verder dezelfde kenmerken. De kwaliteit is dus wel degelijk relevant. Dat je ook voor een slecht onderhouden en niet duurzaam huis minder maar nog steeds veel geld betaald komt door het tweede aspect wat relevant is voor de prijs. Namelijk de schaarste en wat is het alternatief als ik nee zeg tegen de koop. Ook dat vertegenwoordigd een zeker aandeel in de waarde.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
7 sep. 2024 - 17:13
vraag aanbod.. hadden we maar nog meer land gekocht eind jaren 90... in noorwegen wordt de prijs bepaald door het uitzicht; in afrika door veiligheid; in NY door hoogte ... in NL dus door dak/ruimte bed. (PS: over 10 jaar storten alle vinex woningen massaal door de funderingen en zijn de afvoeren aan het wegrotten ... dank aan de corrupte bouwtoezichthouders in elke (elke) gemeente).
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2024 - 13:04
De hoogteverschillen in Oslo zijn ook zeer bevorderlijk voor zowel het uitzicht als het blijvende groen in de stad en er kan zelfs op veel plaatsen worden gezwommen in de rivier. Nederland heeft het nadeel dat er praktisch overal lukraak kan worden gebouwd.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2024 - 13:04
Woningnood is er ook.
Backtobasics
Backtobasics
7 sep. 2024 - 17:07
De verziekte woningmarkt gaat zeker een keer tot ongelukken leiden. En de geldverslaving (zie boek Bram Bakker) van vele nederlanders helpt daar een handje bij.
Phantom3
Phantom3
7 sep. 2024 - 16:24
Het is niet zo ingewikkeld. Er zijn te veel mensen, of te weinig huizen, of beide. Zodra dat in balans gebracht is normaliseren de prijzen weer. Je huis onderhouden gaat dan ook weer lonen. De overheid moet voor een marktevenwicht zorgen.
Frits Jansen
Frits Jansen
7 sep. 2024 - 16:13
Als half Nederland op een rechtse partij stemt moet je niet gek kijken dat we ook een rechts volkshuisvestingsbeleid krijgen, gericht op winstmaximalisatie. Bent u niet kapitaalkrachtig? Dan kunt u beter naar een links land verhuizen. Maar bestaan zulke landen nog? Egoïsme is nu de norm.
8 Reacties
MG1968-2
MG1968-27 sep. 2024 - 17:18
Was het al. Maar deze intensivering er van was verkocht als het tegendeel. Wat natuurlijk iedereen die ook maar een beetje kon nadenken onzin was. Meer van het zelfde levert namelijk doorgaans meer van hetzelfde op en niet het tegenovergestelde.
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 sep. 2024 - 17:20
Dan moet half Nederland dus op een linkse partij gaan stemmen. Maar die hebben we niet.
Willem D2
Willem D27 sep. 2024 - 21:31
Als de huizenbouw in Nederland niet gehinderd was door: - een initiële absurde pfas norm - allerlei stikstof beperkingen voor grote bouwprojecten - verplicht van het gas af - verplicht binnenstedelijk bouwen Dan waren er nu meer betaalbare woningen geweest.
MG1968-2
MG1968-28 sep. 2024 - 11:26
@WillemD2 Ook in de tijd dat daar geen sprake van was bleken de huizen bijna dubbel zo duur dan in Duitsland.
Willem D2
Willem D28 sep. 2024 - 14:24
@MG Klopt De grootste kostenpost is de grondprijs en die was in Duitsland voorheen een stuk lager dan in Nederland. Hoe het nu is weet ik niet. In Duitsland zijn sowieso een heleboel producten goedkoper. Voor bouwmaterialen is dat misschien ook wel zo. In Nederland wordt ook veel door projectontwikkelaars gebouwd en die willen ook (flink) verdienen.
LaBou
LaBou 8 sep. 2024 - 16:09
Nee, willempie d, in Duitsland kun je geen 100% hypotheek krijgen én ze kennen geen hypotheekrente aftrek. Dát drukt de prijzen. Vooral omdat de rente daar aan het oplopen is.
Willem D2
Willem D29 sep. 2024 - 14:12
@Laboutje Bijzonder dat de huizenprijs in Duitsland ook een stuk lager was toen de hypotheekrente onder de 2% zat. Schaarste maakt nu eenmaal duur en de grond is in grote delen van Duitsland nu eenmaal minder schaars. De prijzen rondom Frankfurt en München waar woonruimte ook schaar is liggen gelijk of boven Nederland.
LaBou
LaBou 9 sep. 2024 - 20:28
Je kunt je de blaren op de tong lullen maar het is niet de grondprijs maar de politiek mbt lenen. In Nederland geldt: hoe hoger de rente hoe groter de aftrek. Duitsland kent geen aftrek. Én Duitsland kent geen 100% hypotheek. Wat is daar nou zo moeilijk aan.
BerendIsWeerTerug
BerendIsWeerTerug
7 sep. 2024 - 16:01
Dit principe geldt toch voor alles wat aangeboden op de vrije markt. Kwaliteit van een product is nog nooit de bepalende factor geweest maar gewoon wat men bereid is te betalen
2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 sep. 2024 - 21:16
Mensen met honger kun je astronomische bedragen vragen voor beschimmeld brood.
BerendIsWeerTerug
BerendIsWeerTerug8 sep. 2024 - 8:28
Sterker nog, kwaliteit is een nadeel op de vrije markt. Immers kwalitatief goede producten gaan te lang mee waardoor er minder verkocht wordt. De reden waarom bedrijven als kwaliteit maken, steeds vaker failliet gaan.
KM2
KM2
7 sep. 2024 - 15:40
Betaalbare koopwoningen zijn over het algemeen oud met veel gebreken en achterstallig onderhoud. Eind jaren 90 een oude boerderij gekocht met guldens voor niet veel geld maar in treurige staat. In plaats van diep in de schulden te gaan een hoop zelf gedaan. Er zat veel asbest in de woning, veelal zelf eruit gehaald en dat kan prima mits niet teveel stof in de lucht. Niet er in om gaan zagen en slaan. Netjes alles eraf halen. Het asbest rondom het rookkanaal hebben we bewust laten zitten. Ook in het toegangspad naar de woning bevatte asbestgruis, dit laten afvoeren en saneren. Door alle maatregelen rondom veiligheid is dit een redelijk dure grap geweest. Uiteindelijk wel de moeite waard.
5 Reacties
Vuurrood
Vuurrood8 sep. 2024 - 7:32
Zelf asbest verwijderen, op welke manier dan ook, is bij mijn weten gewoon verboden en dient door een gecertificeerd bedrijf te worden gedaan. En kost een godsvermogen.
PversusNP
PversusNP8 sep. 2024 - 11:05
@Vuurrood. Fakenews. Desinformatie! U mag maximaal 35m 2 asbesthoudend materiaal uit een gebouw zelf verwijderen. U mag hiervoor geen hulp vragen aan een aannemer of andere professional bij de verwijdering. Wat u zelf mag verwijderen: hechtgebonden geschroefd plaatmateriaal (zoals golfplaten) asbesthoudende vloertegels niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking https://omgevingswet.overheid.nl/helpcentrum/aanvragen-melden/asbest-verwijderen-particulier
LaBou
LaBou 8 sep. 2024 - 11:12
Sorry vuurrood maar tot een bepaald aantal m2 mag je dat zelf doen, mits goed ingepakt in plastic.
KM2
KM28 sep. 2024 - 11:49
@Vuurrood: Nee, dat is niet verboden. Iedereen mag in zijn of haar eigen huis asbest verwijderen tot een maximum oppervlak van 35 vierkante meter. Deze regel is ingetreden vanaf 2005, dus nadat ik zelf het asbest uit het huis gehaald heb, ongeveer 5 jaar daarvoor. Voor uitleg voor de voorwaarden, zie 2e link. Het puinpad is toentertijd wel door een gespecialiseerd bedrijf gesaneerd samen met het verwijderen van 2 verrotte olietanks die in de grond zaten. Ging richting de 30.000 euro als ik me goed herinner. https://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2024-08-01 https://www.infomil.nl/onderwerpen/asbest/asbest-in-panden/spelregels-particuliere-verwijdering/#:~:text=Een%20particulier%20mag%20maximaal%2035m,Denk%20aan%20uw%20eigen%20veiligheid!
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2024 - 13:08
Voor veel mensen (zoals ik) is asbest zelf verwijderen domweg niet mogelijk.
Frits Jansen
Frits Jansen
7 sep. 2024 - 15:10
Grondwettelijk is volkshuisvesting een overheidstaak. Maar het kabinet doet alleen wat aan migratie, want zo wil Wilders dat.
2 Reacties
MG1968-2
MG1968-27 sep. 2024 - 17:19
@Frits Aardig linkje op het snijvlak van die overheidstaken, volkshuisvesting en migratie: https://www.inlia.nl/nl/nieuws/689/rechtbank-amsterdam-bevestigt-onvoorwaardelijk-recht-op-bed-bad-brood
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick8 sep. 2024 - 7:27
Geen kleine stad er bij door migratie. Dat gaat de woningmarkt een dus de juiste kant op geven.
Gerygrr
Gerygrr
7 sep. 2024 - 14:11
Die boomers, die in hun vermogens wonen dus. En daarna hun kinderen, die de huizen erven en erfbelasting mogen betalen. Zie Arjan Lubach. “ontkomt er niet meer aan om eigenaren van koopwoningen te verplichten bij verkoop een vrijwaringsbewijs van loden leidingen of van asbest te tonen.” Een andere maatregel, het energielabel heeft ook niet gewerkt. Huiseigenaren hebben geen geld om iets te verbeteren, te isoleren of ….. Ze wonen gewoon. Pas na hun dood komt er iets vrij. Straks betalen kinderen de erfbelasting plus de kosten van saneringen.
7 Reacties
MG1968-2
MG1968-27 sep. 2024 - 17:23
De totale opbrengsten van de hypotheekrenteaftrek zijn in iedere prijs verdisconteerd. En dat verklaarde het verschil in prijzen binnen nederland en omringende landen voor nogal wat jaren vrijwel volledig. Tot de laatste 10 jaar. Waarbij ook het tekort op bepaalde delen van de woningmarkt ingezet werd als prijs-op-drijver. De erfbelasting doet niets wat betreft de prijs van het onroerend goed.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 sep. 2024 - 19:19
Dat huiseigenaren van oudere huizen tijdens hun leven niet aan de nieuwe eisen op het gebied van duurzaamheid kunnen voldoen klopt soms wel.
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 11:20
MG, De totale opbrengsten van de hypotheekrenteaftrek zijn in elke prijs verdisconteerd? Nou nee, wie met een salarisstrook naar de bank gaat om de hypotheek te berekenen, krijgt een berekening op grond van dat salaris. De bank berekent hoeveel je met een bepaald salaris op een huis kunt bieden. De hoogte van het salaris is nu voor de meeste modale inkomens te laag om mee te kunnen bieden. Hoe hoger je salaris, hoe meer je terugkrijgt van je betaalde rente. Het gaat af van je hoogste schijf. Oneerlijk.
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 11:24
Danielle, Hier werd gesteld, dat vinexhuizen niet deugen. Mijn oude huisje stond 40 jaar geleden op de slooplijst van de gemeente. Er is gebouwd met eensteensmuren. De kruipruimte ligt volgestort met puin. Ik kan de muren niet dikker krijgen en vloerisolatie is afhankelijk van een forse kostenpost om eerst het puin weg te laten halen. Niet mogelijk dus. Verder zijn veel huizen door alle grondwaterpeil problemen aan het verzakken of rotten de funderingen weg…. Men rekent zich rijk.
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 12:08
MG Met andere woorden. Waar bij andere goederen de objectieve waarde geldt, voor iedere consument dezelfde prijs, is de prijs van de woning dat niet. De hoogte van je inkomen bepaalt, of je een huis kunt kopen. De wanhoop van de jongeren in hun toekomst verklaart de toename van allerlei piramideverdienmodellen Het on-line lokken, verlokken, de bull shit banen…..
Gerygrr
Gerygrr8 sep. 2024 - 12:25
Buitenhof gezien. Toch nog een opmerking over de overwaarde. Er zijn ook mensen, die in een slechte periode met hun te dure huis in de problemen komen. Gedwongen verkoop en restschuld in plaats van slapend rijk worden. De waarde van een huis is zeer relatief.
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 sep. 2024 - 11:32
[Verder zijn veel huizen door alle grondwaterpeil problemen aan het verzakken ..] Mijn amsterdamse vriendin moest er al haar pensioenspaargeld insteken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor