Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Vicepremier Fleur Agema rijdt Schoof in de wielen met rancuneuze tweet

  •  
04-07-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
48970 keer bekeken
  •  
agemaschoof

PVV-Kamerleden zijn jarenlang gewend geweest om met de buitenwereld te communiceren via Twitter. Dat levert problemen op nu enkele Kamerleden zijn doorgeschoven naar het kabinet. Zo moest het Kamerdebat over de regeringsverklaring donderdagmiddag worden geschorst nadat Rob Jetten opheldering had gevraagd over een bericht op X van vicepremier Fleur Agema.

Met de tweet ondergroef Agema een eerder betoog van premier Dick Schoof. Terwijl de minister-president verklaarde dat het hem niet uitmaakt of iemand een hoofddoek draagt, suggereerde Agema opnieuw dat zij opnieuw dat zij er wel degelijk moeite mee heeft. Een dergelijk publiek gedeeld meningsverschil is in strijd met de eenheid van het kabinetsbeleid.

De vicepremier verpakte haar boodschap in een sneer aan het adres van Femke Halsema. De Amsterdamse burgemeester deelde via haar Instagram-account de video van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Esmah Lahlah die donderdagochtend in de Kamer het recht verdedigde van vrouwen om zich te kleden zoals ze willen. Dat vond Agema blijkbaar hypocriet, omdat Halsema in een interview begin deze eeuw vrouwen had opgeroepen om de hoofddoek ‘af te slingeren’.

Agema, die zich donderdag herhaaldelijk op irritante wijze met de antwoorden van Schoof bemoeit, vond het zelf niet nodig om het debat te schorsen (“Dat hoeft niet, wan we zijn duidelijk geweest”). De premier was zo verstandig om haar advies in de wind te slaan.

De schorsing zou aanvankelijk twee minuten duren, maar dat werd aanmerkelijk langer. Schoof was bij terugkeer in de Kamer duidelijk not amused. “Tijdens een debat gaan bewindslieden niet twitteren. Daar is mevrouw Adema het nu ook mee eens”, zei de premier die de namen van de ministers nog niet allemaal kent.

Jetten oordeelde keihard. “U heeft geen gezag over dit kabinet”, zei hij tegen Schoof. De D66-leider wees erop dat Mona Keijzer de laan werd uitgestuurd als bewindspersoon omdat ze brak met het kabinetsbeleid. “U bent aan een onmogelijke klus begonnen en u laat zich schofferen waar u bij staat.”

In de Kamer ruzieden de coalitiefracties vervolgens verder. Nadat VVD-leider Dilan Yeşilgöz zei dat Wilders achter de tweet van Agema zat, noemde de PVV-leider dat “een vieze, vuile beschuldiging”. Wel lag voor Wilders op tafel het artikel dat Agema twitterde.

Frans Timmermans riep Schoof op om Agema te dwingen om de tweet onmiddellijk te verwijderen. “Dat is de enige manier om de eenheid van kabinetsbeleid te herstellen.” De leider van GroenLinks-PvdA zei de premier niet te benijden. “Het is een circus, geen serieus kabinet.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (46)

L.i.d.a
L.i.d.a
6 jul. 2024 - 23:07
Als naschrift: Kijk hier de korte vraaggesprekken terug door RTL met Marjolein Faber en Fleur Agema: wat werd hier toch voor 'bloedstollends' gezegd? Niets! https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5458890/premier-schoof-stevig-onder-vuur-tijdens-eerste-debat-niet-alleen?redirect=rtlboulevard Faber en Agema onderstreepten gelijke rechten en aspiraties van vrouwen met hoofddoekje, op gelijke voet met alle andere burgers, ingezetenen. Echter: op de vraag, hoe zij tegen hoofddoekjes aankeken, opgelegd vanuit religieuze doctrine, lieten zij hun terechte ideële reserves blijken. Kritiek op de geloofsinhoud van elke religie staat vrij, onze uitingsvrijheid. Strikt onderscheiden van het denigreren of diaboliseren van een groep mensen, die tot een bepaald geloof behoren, als uiting van discriminatie. Dat laatste is strafbaar volgens de artikelen 137c-f Wetboek Strafrecht. Kort gezegd: als protestant mag je ALLES zeggen over het katholieke geloof en omgekeerd; en dus evenzo als moslim jegens het christendom, voorzover het om het ideeëngoed gaat. Debat over ideeën staat vrij. Dat wordt pas anders, als je aanhangers van een geloof om die opinie, als groep, negatieve kenmerken gaat toeschrijven, om hun geloof alleen. Lahlah onderzocht de achtergrond van delinquente allochtonen, met focus op hun gezinsachtergrond: ondervonden zij kindermishandeling, zagen zij hun moeder mishandeld? Was dit de oorzaak van hun ontspoorde gedrag? Een legitieme vraag, die hun geloof niet raakt.
1 Reactie
MG1968-2
MG1968-27 jul. 2024 - 8:55
"Kritiek op de geloofsinhoud van elke religie staat vrij, onze uitingsvrijheid." Andermans mening bewust leugenachtig neerzetten is walgelijk gedrag en alleen bedoeld om iemand op oneigenlijke wijze verdacht te maken. Het toont dat je het niet eens bent met andermans mening maar ook dat je geen inhoudelijk weerwoord hebt anders was dat gebruikt. Er is niets niet bespreken, maar er is niets te bespreken met mensen die liegen, bedriegen, bewust verdraaien om het eigen racisme te verbergen en over te te dragen op degene waar je de hondenfluitjes op richt. Met jou valt helemaal niets te bespreken. Met een racist die kleur bekend valt een discussie te voeren. Maar jij kunt in je eigen sop gaarkoken. Als je je weer laat zien in de wereld waar appels naar beneden vallen.... meld je maar weer. Zie: MG1968-2 6 jul. 2024 - 23:17 Bovendien. En dat bovenaan plaatsen van reacties om context te verwijderen is kleutergedrag. Je had gewoon op je eigen reactie kunnen reageren om de toevoegingen te plaatsen. Klein kind.
L.i.d.a
L.i.d.a
6 jul. 2024 - 22:33
Voor wie net zo verbaasd was als ik bij het zien van het Kamerdebat over de presentatie van het regeerakkoord door premier Schoof geef ik hier graag de weblink naar de tweet van Fleur Agema over Halsema in 2009: https://x.com/FleurAgemaPVV/status/1808853361321550073 Het is een split screen: links staat de tweet van Femke Halsema, waarin zij bijval betuigt bij de parlementaire inbreng van Esmah Lahlah over haar vrije keuze haar hoofddoek te dragen en Lahlah's pleidooi, dat elke vrouw, ook met hoofddoek, alle kansen verdient. Niemand betwist dat. Rechts staat het interview van Kustaw Bessems met Femke Halsema in De Pers in 2009, dat Fleur Agema nu integraal laat zien (foto van dit artikel). Fleur Agema onderschreef het standpunt, dat Femke Halsema tegenover Kustaw Bessems uitsprak, als ook het hare en herhaalde dat nogmaals, in het korte vraaggesprek van RTL TV met haar, direct na haar beëdiging, waarin zij gericht bevraagd werd over haar standpunt over de hoofddoek. Dat hield in: vrouwen met een hoofddoek hebben dezelfde rechten als alle andere burgers en ingezetenen in Nederand, werk, onderwijs, participatie. Ook op participatie in vertegenwoordigende organen en de politie. Maar dat houdt niet in, dat je als vrouw of als mens religieuze doctrines, die vrouwen het dragen van een hoofddoek oplegt, niet mag aanvechten. Elk Godsgeloof, elke religie, is een vorm van ideologie, een ideeënstelsel, dat altijd en overal door iedereen mag worden ontkend en aangevochten.
L.i.d.a
L.i.d.a
6 jul. 2024 - 19:56
Fleur Agema plaatste in haar tweet op X enkel 2 teksten naast elkaar van Femke Halsema. RTL legde Marjolein Faber en Fleur Agema na hun beëdiging als kabinetslid, de vraag voor, hoe zij tegenover 'hoofddoekjes' stonden. Beide nieuwe bewindslieden verzekerden direct, dat iedereen in Nederland, met of zonder hoofddoekje, gelijke kansen krijgt en rechten heeft. Echter: zij houden reserves tegen het verplicht dragen van de hoofddoek als religieus of cultureel gebod aan vrouwen. Gevraagd naar haar persoonlijke mening over religieuze voorschriften aan vrouwen hun hoofd te bedekken, antwoordde Faber enkel, dat zij er zelf niet veel mee heeft, enkel nuttig tegen de regen. Mag zij als vrouw haar mening niet uiten over aan vrouwen vanuit religie opgelegde hoofdbedekking? Fleur Agema onderschreef in RTL’s interview het Femke Halsema’s standpunt, geuit in De Pers in 2009: Halsema respecteerde de gelijke rechten van vrouwen, die een hoofddoek dragen - uit vrije wil of onder sociale dwang – beloofde hun gelijke rechten in de samenleving te verdedigen, op werk, onderwijs, democratische functies en ook met hoofddoek bij de politie. Zelfs in de rechterlijke macht, vraag ik u? Als feministe stelde Halsema in 2009 echter, dat zij zich verheugt in de dag, dat alle vrouwen hun sluier afwerpen als daad van zelfbevrijding. Veel moslima's leggen uit, dat het gebod tot haarbedekking aan vrouwen in de islam uit culturele tradities stamt, geen religieuze voorwaarde is. Debat blijft vrij!
2 Reacties
DeltaNL
DeltaNL6 jul. 2024 - 20:46
[Debat blijft vrij!] Hoe zit het met beleid? Gelijke monniken, gelijke kappen of moslims uitzonderen? Moet, volgens jou, de Nederlandse staat sluiers, pruiken en hoedjes verbieden, om religieuze vrouwen te bevrijden?
MG1968-2
MG1968-26 jul. 2024 - 21:17
Je haalt de uitspraken van Halsema uit de context. Dat doe jij bewust want met al die kennis van die verwijzingen weet je dat en verzwijg je dat bewust. Het maakt je mededader. Debat blijft vrij maar daarbij hoort niet -op geen enkele manier- het bewust zo neerzetten van iemand zijn mening door slim knippen en plakken. Het is verachtelijk. In de volkskrant van 6/7 staat een artikel van de journalist die Halsema toen interviewde. Ik zou zeggen lees dat maar het is natuurlijk onzin want ik weet dat je bewust hier fake news verspreid. EN daarbovenop: het was juist truus en haar truusjes die de afgelopen 2 weken bij iedere gelegenheid zeggen dat ze niet op het verleden -en de tweets uit het verleden- beoordeeld moeten worden. Dus zelfs dubbel hypocriet. Debat blijft vrij! En verachtelijk opereren eveneens. Wees er maar trots op.
Joep van den Bosch
Joep van den Bosch
6 jul. 2024 - 12:00
In de media lees ik nu dat het een aanfluiting was in de 2e kamer hoe Schoof door de oppositie werd bejegend. Weinig over het optreden van Wilders. Ik vind dat degene op wie ik gestemd heb verplicht is door te vragen over fascistische elementen in de regering. Dat kan hij of zij niet genoeg doen.
hgroen2
hgroen2
5 jul. 2024 - 20:58
Dit artikel van nrc is niet alleen scherp maar de bijgaande foto is misschien nog het meest sprekend van alle artikelen die over het debat zijn verschenen: Sophie Hermans is er nu al helemaal klaar mee. Vraagt zich overduidelijk af: waar ben ik aan begonnen. Chapeau voor de fotograaf die dit shot wist te vangen.
TwoTone
TwoTone
5 jul. 2024 - 17:18
Schoof zal vanavond onder de douche wel meezingen met Pink Floyd: “…… Mother, do you think they'll try to break my balls? Ooh, ah Mother, should I build the wall? Mother, should I run for President? Mother, should I trust the government? Mother, will they put me in the firing line? Ooh, ah Is it just a waste of time?“
MarjoleinS2
MarjoleinS2
5 jul. 2024 - 13:05
Waar was de zelfbenoemde neutraliteit van de voorzitter van de 2de kamer? Had hij, neutraal als hij is, Geert Wilders niet aan moeten spreken op zijn intimiderende en grensoverschrijdend gedrag? Of gelden er in de tweede kamer geen normen en waarden meer?
2 Reacties
hgroen2
hgroen25 jul. 2024 - 21:00
Bosma zat sowieso te slapen of liet het bewust ontsporen [denk het laatste] Want hij regelde ook niet de interrupties. Dus het artikel in NRC, Wilders wil chaos en Bosma helpt hem een handje.
MarjoleinS2
MarjoleinS26 jul. 2024 - 7:48
Hgroen2 Exact. De ontsporing lijkt idd een vooraf georkestreerde actie van de PVV. Saboteren en schokkeren ipv regeren. Gelukkig waren oppositie en coalitiegenoten wakker genoeg. Ik hoop dat ze tijdens het 2 maanden durende zomerreces wakker blijven. Helemaal nu Geert Wilders zich aangesloten heeft bij de Patriots of Europe, opgezet door Victor Orban. Nota bene op de dag dat de laatste op bezoek was bij Poetin. Hoewel mij dit weer een individuele actie van Geert Wilders lijkt. Ik vrees dat dit met weinig PVV kamerleden vooraf is besproken. Misschien in zijn inner cirkel van voorzitter, ministers en staatssecretarissen. Maar Geert Wilders heeft deze week zijn visie laten zien hoe hij politiek verder wil. Het is aan de rest, PVV kamerleden, ook op Provenciaal en gemeentelijk niveau, de drie coalitiepartijen, oppositie en kiezers hoe ver ze hem laten komen. We staan nu nog meer op een kruispunt in een nieuw te maken geschiedenis.
henk-alexander
henk-alexander
5 jul. 2024 - 11:26
Wie moet niet denken aan de fabel van de kikker en de schorpioen? Schoof is een ervaren bestuursambtenaar met kennis van het ambtelijk apparaat (i.e. de 'permanente staat' of 'Deep State') - cruciaal voor de beleidsimplementatie. De goede man Schoof probeert de coalitie naar de overkant te brengen maar wordt door haar omgebracht omdat ze niet anders kan.
Molly Veenstra
Molly Veenstra
5 jul. 2024 - 10:02
Arme Dick Schoof. Nadat hij door zijn vice-premier was vernederd en uitgescholden stond hij te trillen als een rietje. De stoere marathonloper en voormalig spionnenchef kon haar naam niet eens meer correct uitspreken. Ook met Pieter Omtzigt heb ik enorm te doen. Wat een tragische figuur is dat toch! Hij doet me denken aan Lodewijk Stegman, het hoofdpersonage uit de roman 'ik heb altijd gelijk' van de helaas vergeten schrijver W.F. Hermans. Stegman had alles gedaan wat zijn vader hem had opgedragen, alhoewel hij wist dat dit onverstandig was. En zie eens: hij kreeg gelijk. Hermans heeft ooit eens gezegd dat hij met zijn boek bedoelde, dat wie altijd gelijk heeft, uiteindelijk helemaal niets heeft. Daar staat Omtzigt nu. Met helemaal niets, behalve zijn gelijk.
3 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde6 jul. 2024 - 13:13
"en uitgescholden." Hoe weet je dat?
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 jul. 2024 - 2:21
"Nadat hij door zijn vice-premier was vernederd en uitgescholden stond hij te trillen als een rietje. De stoere marathonloper en voormalig spionnenchef kon haar naam niet eens meer correct uitspreken. " Hij was duidelijk aangeslagen.
Molly Veenstra
Molly Veenstra7 jul. 2024 - 10:05
@Martin - 'hoe weet je dat?' Bij monde van Wouter de Winther van de Telegraaf. “Achter de schermen bleek het bijkans nog erger. Getuigen meldden bijvoorbeeld een brullende PVV-vicepremier Fleur Agema tegen de nieuwe premier Dick Schoof. Het werd door aanwezigen niet eens ontkend.”
Uilenspiegel
Uilenspiegel
5 jul. 2024 - 8:23
Wat een feest (en voorbeeld) voor de pestkoppen.
korheiden
korheiden
5 jul. 2024 - 7:23
Met verbazing gekeken. Ik begrijp Wilders c.s. niet. Hebben ze het gewenste kabinet en gaan ze zo snel mogelijk hun eigen glazen ingooien. Als dit zo doorgaat zal het het kortste kabinet ooit zijn.
4 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra5 jul. 2024 - 9:22
Volgens mij stuurt Wilders bewust aan op een snelle val van het kabinet. De PVV staat er immers goed voor in de peilingen. Nog wel, tenminste.
Frits Jansen
Frits Jansen6 jul. 2024 - 3:04
Eigenlijk is Wilders verdomd kwaad dat hij nog niet de absolute meerderheid heeft, maar na een Kabinetscrisis komen nieuwe verkiezingen en die zullen de eendagsvliegen NSC en BBB wegvagen zodat Wilders wel de meerderheid krijgt waar hij vindt dat hij recht op heeft. De volgende formatie kan dan heel snel gaan: Wilders wordt dan de dictator, en kan al zijn snode plannen door de Kamer jassen: een islamverbod, alle grenzen dicht en een NL-exit. Nou ja, de EU wankelt ook al nu de voorzitter bij Poetin op de thee gaat. In Duitsland hebben ze de Verfassungsschutz, een aparte organisatie die ervoor waakt dat de grondwettelijke orde niet in gevaar komt. Die heeft de AfD al op de korrel, alleen zullen ze een partij slechts in het uiterste geval verbieden want ander gaat die ondergronds en wordt die nog minder beheersbaar. De Duitsers zijn door schade en schande wijs geworden. Het Nederlandse systeem is niet gebouwd om revoluties te voorkomen. De PvdA is onderdeel van het probleem. Talenwonder Timmermans spreekt Jan de Arbeider absoluut niet aan, zodat die wegvlucht naar Wilders. De PvdA heeft dringend nieuw leiderschap nodig.
EricDonkaew
EricDonkaew6 jul. 2024 - 4:31
@korheiden ----------------- Daar heb je gelijk in. De partijen en bewindslieden van het kabinet hadden het onderling moeten afstemmen, zodanig dat het niet uit de hand zou lopen. Het grootste ongeleide projectiel in dezen is inderdaad Wilders die hoogstpersoonlijk in staat is de regering te laten klappen, wat hij al eerder deed bij Rutte-1. Het leverde hem toen bepaald geen stemmen op en dat gaat ook hier - als het zover komt natuurlijk - niet gebeuren. Mensen houden niet van dit soort Wildersgedrag en dat kan hem gaan opbreken.
korheiden
korheiden6 jul. 2024 - 8:47
Frits : ik kan me niet voorstellen dat Wilders echt denkt de absolute meerderheid te gaan krijgen. Het is meer zijn aard; hij kan het venijnig reageren domweg niet laten. Er komt nu een zomerreces en het zou zo maar kunnen dat de druk dan wat van de ketel is en er 'gewoon' doorgeregeerd wordt. Maar wie het weet mag het zeggen.
Mostafa
Mostafa
5 jul. 2024 - 7:11
Wie ben jij mevrouw om te bepalen wat mijn vrouw op haar hoofd mag zetten of niet ?!. We bemoeien ook niet met Nonnen met twee hoofdoeken en handschoenen. We bemoeien ook niet met gelovige Joodse vrouwen die een religieuze pruik dragen, We moslims bemoeien ook niet met naaktfietsers of het dragen van reetveters.
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen6 jul. 2024 - 3:13
U heeft gelijk, maar de doctrine van Wilders geeft wel antwoord op uw vragen: hij meent namelijk dat een verplichting een hoofddoek te dragen vrouwen onderdrukt, en we zijn toch tegen onderdrukking? Dan komt zo'n Lale Gül voorbij die een rijke fantasie en/of gestoorde ouders heeft die zijn hele verhaal bevestigt: dat het leven voor een islamitisch meisje een hel is. Voor ELK islamitisch meisje. Alsof het leven geen hel is in een streng gereformeerde sekte. Elk geloof heeft zijn radicale vleugels, maar dat zijn altijd minderheden. Er zijn overigens massa's moslims op de wereld die helemaal geen hoofddoek dragen, bijv. op de Balkan.
EricDonkaew
EricDonkaew6 jul. 2024 - 4:35
@Mostafa: We moslims bemoeien ook niet met naaktfietsers of het dragen van reetveters. -------------------------- Nou, door de term 'reetveter' te gebruiken, bemoei jij je als moslim toch wel een beetje met kleding die door westerse mensen gedragen wordt.
Adv1999
Adv1999
5 jul. 2024 - 6:42
Topamusement ! Met een leuke bijrol voor een voormalig topambtenaar. Helaas gaat het circus tot 1 september (!!!!) met reces. Maar daarna pakken ze de draad weer op.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
5 jul. 2024 - 5:19
We hebben het nog niet over Omtzigt gehad, wat heeft die man zich laten kennen. Het kon dus altijd nog erger. Schoof is door de mand gevallen. Als je je kabinetsleden niet aanspreekt op wangedrag, op 'woorden die er toe doen', zelf niet ziet dat zij zelf hem in zijn functie ondermijnen en zijn eigen eindeloos herhaalde woorden, zelfs op dat moment suprème verlochenen, dan heb je het niet begrepen. Dan ondermijn je ook jezelf daar op dat moment. Door eindeloos dezelfde zin te herhalen dat je voor je kabinet staat, een harnas van woorden dat hij blijkbaar aangemeten heeft gekregen, maar wat precies het omgekeerde effect had hierdoor, raakte hij steeds verder van huis.
Frits Jansen
Frits Jansen
5 jul. 2024 - 5:12
Het is een kleuterklas. Maar Wilders heeft een boosaardige bedoeling. Regeringsdeelname is voor hem maar een opstapje naar de dictatuur. Hij hoopt dit Kabinet zo snel mogelijk ten val te brengen, om nieuwe verkiezingen te forceren, want dan rekent hij op een absolute meerderheid en kan hij het Parlement naar huis sturen. De werkelijke vuurproef is als dit Kabinet de inleidende praatjes voorbij is en beleid gaat maken. De publieke omroep mogen ze trouwens van mij afschaffen. BNNVARA mag blijven bestaat, maar waarom op kosten van de belastingbetaler? Kranten worden ook niet door de belastingbetaler betaald.
4 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra5 jul. 2024 - 9:32
@Frits - 'waarom op kosten van de belastingbetaler?' Informatieve, kwalitatief goede programma's halen vaak realitief lage kijkcijfers, terwijl spelletjes en ander amusement juist hoge kijkcijfers halen. Als je de publieke omroep niet meer uit algemene middelen financiert, blijft uiteindelijk slechts pulp over. Dat is gunstig voor de PVV. Een goed geïnformeerde bevolking laat zich moeilijk voor de gek houden door Wilders en zijn circus-partij.
hgroen2
hgroen25 jul. 2024 - 21:04
Wilders haalt nooit een absolute meerderheid. Daarvoor is zijn kiezers base gewoon te klein. Zijn huidige zetel aantal is uitzonderlijk, maar mogelijk omdat de nodige VVD kiezers ineens voor de PVV kozen, waar ze dat voorheen niet deden. En als je naar de peilingen kijkt, daalt de PVV al een paar weken op rij. Van de hoogste peiling, 50 zetels, zijn er nog maar 40-42 over.
Frits Jansen
Frits Jansen6 jul. 2024 - 3:23
@Molly Veenstra: Publieke omroep ontstond een eeuw geleden, toen iedereen alle programma's uit de ether kon halen. Tegenwoordig biedt de techniek de mogelijkheid, de kijkers alleen te laten zien waar ze voor betalen, respectievelijk te laten betalen voor wat ze willen zien. Dan gaat het business model steeds meer lijken op de gedrukte media. Kranten worden niet gesubsidieerd, en u wilt toch niet zeggen dat die alleen maar pulp publiceren? Ik ben trouwens niet tegen GERICHTE subsidies. Kortom ik stel vast dat publieke omroep TECHNOLOGISCH achterhaald is.
Molly Veenstra
Molly Veenstra6 jul. 2024 - 22:25
@Frits - 'Tegenwoordig biedt de techniek de mogelijkheid, de kijkers alleen te laten zien waar ze voor betalen.' Die techniek heet 'internet'. Daaruit is gebleken dat de kijkers helemaal niets willen betalen voor wat ze te zien krijgen en de techniek biedt daarvoor volop mogelijkheden. Kwaliteit produceren is onmogelijk als programmas louter moeten worden gefinanciert door commerciële partijen. Ook de subsidiekraan bied onvoldoende bestaanszekerheid aan programmamakers. Als het uw wens is dat er in de toekomst uitsluitend nog pulp te zien en te beluisteren is op de zenders, begrijp ik uw wens om de publieke omroep te vercommercialiseren. Anders slaat u de plank mis.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
5 jul. 2024 - 4:11
Wat de PVV, met name Geert Wilders en Fleur Agema, gisteren hebben laten zien is dat hun prioriteit bepaald niet bij hun kiezers ligt, maar hun one issue beleid de Islam. Hoewel mijn persoonlijke verwachtingen bepaald niet hoog zijn, heeft het onvermogen van de leider van de PVV, om nog enigszins het idee hoog te houden dat hij graag wil regeren voor zijn kiezers, mij geschokt. M.a.w. als je meer wilt schokkeren dan regeren toon je geen leiderschap, maar disfunctionaliteit regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Je zou denken blijf dan in de oppositie zitten. Toch is dat ook geen fijn idee, de PVV zal zoveel mogelijk gaan sabboteren. Dat het de PVV niet om hun kiezers gaat hebben ze Nederland overtuigend laten zien. Nu nog de PVV kiezer.
9 Reacties
DanielSchie
DanielSchie5 jul. 2024 - 6:38
Ik denk dat de gemiddelde PVV, NSC, BBB en VVD stemmer dit theater niet had gewild.Bij het formeren van de coalitie gunde ze elkaar het licht niet in de ogen en onder aanvoering van Omtzicht werd de afspraak gemaakt dat Wilders, als voorman van grootste partij van NL, geen premier mocht worden. Die arme Dick wist niet wat hem overkwam. Hij was in iedergeval heel hard aan het werk en werd zowel door coalitie als oppositie uit de tent en in de val gelokt. Met een ervaren politicus als Wilders in de rol van MP was het afgelopen debat niet zo uit de bocht gevlogen. Iedereen in de politiek weet wat ze aan Wilders hebben, verbaal sterk , is provocerend maar weet heel goed waar de grenzen liggen. Nederland zal moeten wennen aan wat uitgesproken meningen van bepaalde mensen in de coalitie maar ik kijk liever naar daden ipv het oeverloos praten en elkaar de maat nemen. Niet lullen maar poetsen!
MG1968-2
MG1968-25 jul. 2024 - 7:33
"Ik denk dat de gemiddelde PVV, NSC, BBB en VVD stemmer dit theater niet had gewild." "Die arme Dick wist niet wat hem overkwam." Dat is dan dom. Want het was allemaal voorspeld. "Nederland zal moeten wennen aan wat uitgesproken meningen van bepaalde mensen in de coalitie maar ik kijk liever naar daden ipv het oeverloos praten en elkaar de maat nemen. Niet lullen maar poetsen! " En ook bij jou valt het kwartje (nog) niet.
MarjoleinS2
MarjoleinS25 jul. 2024 - 10:33
Daniel Schie "Met een ervaren politicus als Wilders in de rol van MP was het afgelopen debat niet zo uit de bocht gevlogen. Iedereen in de politiek weet wat ze aan Wilders hebben, verbaal sterk , is provocerend maar weet heel goed waar de grenzen liggen. " Onbeschoft vind ik per definitie niet verbaal sterk. Het is intimiderend en sterk grensoverschrijdend. Dit gedrag moet je niet tolereren. Nooit.
Beisser
Beisser5 jul. 2024 - 10:33
['…Hoewel mijn persoonlijke verwachtingen bepaald niet hoog zijn, heeft het onvermogen van de leider van de PVV, om nog enigszins het idee hoog te houden dat hij graag wil regeren voor zijn kiezers, mij geschokt…'] Wilders wil helemaal niet regeren. Hij wil macht zonder verantwoording af te leggen. Dat heeft hij al bewezen als "gdoogpartner" bij Rutte I. Hij is ook geen politicus. Hij is een querulant en een machtswellusteling die van zijn hobby –ruzie maken– zijn werk en verdienmodel heeft gemaakt. Hij heeft nooit anders gedaan dan anderen persoonlijk aanvallen en oneliners lanceren. Geen enkele positieve bijdrage aan de Nederlandse politiek. En daar kan hij nu als kamerlid rustig mee verder gaan terwijl zijn vazallen de sfeer in de coalitie blijven verzieken.
DaanOuwens
DaanOuwens5 jul. 2024 - 11:53
DanielSchie Jij schrijft: Ik denk dat de gemiddelde PVV, NSC, BBB en VVD stemmer dit theater niet had gewild. Natuurlijk wilden ze dit wel. En ze hebben ook gekregen wat ze willen. En: is provocerend maar weet heel goed waar de grenzen liggen. Wilders liet zien dat hij niet weet waar de grenzen liggen. En: Nederland zal moeten wennen aan wat uitgesproken meningen van bepaalde mensen in de coalitie Dat valt wel mee. Gewoon deze mensen racist blijven noemen en vaststellen dat juist Wilders moeite heeft met deze uitgesproken mening.
hgroen2
hgroen25 jul. 2024 - 21:08
DanielSchie Waarom denk je dat het met wilders als MP niet uit de bocht was gevlogen? En wilders heeft geen grenzen, of is dat kwartje nog niet gevallen bij je. Hij is een fascist. Even geschiedenis erbij pakken, en dan weet je wat je te wachten staat.
Frits Jansen
Frits Jansen6 jul. 2024 - 3:37
Wilders maakt zich ook niet echt druk om de islam, het is alleen een vehikel voor hem voor zijn populistische ondermijning van ons land. Populisten maken mensen bang met een gevaar dat niet werkelijk bestaat, althans niet in die mate, maar wat ook moeilijk te weerleggen is, omdat het ingewikkeld is en ver weg. De islam is daar prachtig voor te gebruiken. Ooit wankelde Wilders toen hem tegen werd geworpen dat er toch ook een gematigde islam bestaat. Ik meen dat het toen Martin Bosma was die met de theorie kwam dat liegen deel uitmaakt van de islamitische cultuur, volgens de leer van de Taqqiyya, en dat moslims die liegen dat ze gematigd zijn de allerergsten zijn. Uiteraard past ook Taqqiyya in een populistische aanpak want geen mens weet wat het is dus kun je ook niet zo makkelijk beweren dat het gevaar wel meevalt. Ook migratie is te gebruiken voor populistische bangmakerij: herken je je land nog wel als de Hollander niet blond meer is maar zwart haar heeft? En dan gaat de discussie naadloos over op de erbarmelijke woonomstandigheden van arbeidsmigranten. Nou, doe dáár dan wat aan!
Frits Jansen
Frits Jansen6 jul. 2024 - 3:48
Met over de 20 partijen wordt de kiezer er al lang geen wijs meer uit. In de jaren '20 hadden ze in Duitsland ook massa's splinterpartijtjes en voortdurende regeringscrises, en dat baande de weg voor de nazi's. Daarom kwam in de grondwet van 1949 een kiesdrempel, en kan een regering niet zomaar haar eigen stekker er uit trekken: dat moet via de omweg van het "konstruktives Misstrauensvotum".
Martin van der Linde
Martin van der Linde6 jul. 2024 - 13:18
Het is duidelijk wie we hier aan het werk zien. Wilders is een despoot. Die als hij de kans krijgt Nederland te grazen neemt.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
5 jul. 2024 - 0:19
vervolg. V. der Plas wist de zaak weer te sussen en ging het debat verder, ik vond het ook opmerkelijk dat Keijzer bij de schorsing meeliep naar achteren, waarschijnlijk wierp ze zich op als vredesstichter terwijl ze n.b. om dergelijke reden het kabinet uitgeschopt werd, enfin het is nu reces, we gaan zien hoe die bende er uitkomt of liever niet want dit is het land onwaardig.
6 Reacties
Jozias2
Jozias25 jul. 2024 - 7:06
@raymond Het was een overleg met alle vice premiers, naast Mona Keijzer was ook die van de VVD en NSC er bij.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin6 jul. 2024 - 1:47
Dat haal ik niet uit de uitzending, Schoof zegt weliswaar dat hij zich wil beraden met het kabinet, ik zie alleen Schoof, Agema en als haantje de voorste Keijzer naar achteren verdwijnen die al klaar stond om het varkentje te wassen uit gevoelens van lotsverbondenheid stel ik me voor, op 1.42 kan je het zien https://debatdirect.tweedekamer.nl/2024-07-04/bestuur/plenaire-zaal/regeringsverklaring-voortzetting-13-32/video
Jozias2
Jozias26 jul. 2024 - 13:43
@raymond “Het debat werd voor 'enkele minuten' geschorst voor overleg tussen Schoof, en de vicepremiers Agema, Sophie Hermans (VVD) en Eddy van Hijum (NSC). Dat overleg duurde toch ruim een half uur. “ https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5458968/hoog-oplopende-emoties-overleg-tussen-schoof-en-vicepremiers-huilen?redirect=rtlnieuws
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin6 jul. 2024 - 15:54
Ik heb niets met rtl, dat bericht heb ik dus niet gezien, doet niets af aan het beeld dat ik beschrijf, Mona Keijzer die een belangrijke rol opeist op grond van de persoon die ze is en ik zo in verschillende situaties heb zien opereren, haantje de voorste en ik ga het varkentje even wassen, of het 4 of 2 leden waren doet er niet toe, Schoof zei niet dat hij met z’n 4 vicepremiers in beraad ging, je kan gaan mierenneuken tot je kloten eraf vallen, mijn beeld en essentie blijft staan op grond van de debat uitzending.
Jozias2
Jozias26 jul. 2024 - 21:41
@raymond Kijk de beelden nou eens terug. Sophie Hermans stond als eerste op en liep dus voor de rest uit. Eddy van hijum staat als laatste op en zie je er op 1,43 achterna lopen. Dit was een overleg van de premier met de vier vice premier’s. Je kunt vanwege vanalles kritiek hebben op keijzer maar dit slaat nergens op.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 jul. 2024 - 16:52
Heerlijk die voorspelbaarheid. “Sophie Hermans stond als eerste op en liep dus voor de rest uit. Eddy van hijum staat als laatste op en zie je er op 1,43 achterna lopen.” Die beelden bewijzen jouw punt niet, misschien moesten ze naar het toilet of de benen strekken. “Dit was een overleg van de premier met de vier vice premier’s. Je kunt vanwege vanalles kritiek hebben op keijzer maar dit slaat nergens op.” Dat slaat helemaal op de persoon die Keijzer is en daar blijf ik bij want dat is de essentie van mijn inzending, niet of het 2 of 4 zijn zoals je eerst probeerde.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
5 jul. 2024 - 0:17
Tja, Dick stond voor lul met een kabinet kneuzen en met een wensenpakket waarvan zelfs een kind weet dat het niet haalbaar is, en hoezeer Schoof ook bezwoer dat er geen racisten in het kabinet zitten, dat het kabinet met één mond spreekt, de praktijk weerspreekt dat ondubbelzinnig, ik moet nog goed laten bezinken waar ik naar heb zitten kijken, chaos, schade en schande, er werd voortdurend gesproken over hoofddoekjes, verkleinwoord ter minachting, ook door Schoof, later nam Jetten daar terecht aanstoot aan, ook de ruziënde coalitie partners vond ik opmerkelijk, hoe Yesilgöz er een handje van heeft zaken te verzinnen waar je bij staat en dat boven de markt laat hangen, ze beschuldigde Wilders van afstemming in zake de tweet van Agema, zo kwamen we ook tot nareis op nareis op nareis, ik neem het niet op voor Wilders maar vond het typerend voor Yesilgöz, later deed Bontenbal een soortgelijke suggestie, dat nam hij ruiterlijk terug, en Agema zat afwisselend schaapachtig dan wel als een getergde tijger om zich heen te kijken, wat een allooi, Omtzigt wou het rechtstatelijke geweten uitstralen wetende dat als het kabinet valt hij kan fluiten naar z’n theorietjes waar ik geen fluit van geloof, dat het afgelopen is en hij kan inpakken, burgers zullen hebben meegekregen wat zich in de kamer afspeelde en zouden zich moeten realiseren dat dit een onbegaanbare weg is. wordt vervolgd.
Astuiver
Astuiver
4 jul. 2024 - 23:10
De PVV graaft zijn eigen graf. Wilders die boos op Yesligoz is, terwijl hij en zijn nieuwe fractie assistent Léon de Jong Agema aansturen wat te doen is natuurlijk opzichtig. Ik ben benieuwd waneer de eerste PVV vertegenwoordiger van de huidige fractie afhaakt omdat het niet radicaal genoeg is.
ValsPlat
ValsPlat
4 jul. 2024 - 21:16
Miss Lollypop: "Dat vond Agema blijkbaar hypocriet, omdat Halsema in een interview begin deze eeuw vrouwen had opgeroepen om de hoofddoek ‘af te slingeren’." Je kunt beiden tegelijkertijd ondersteunen, enerzijds het niet meer dragen van een hoofddoek en je los te maken van een cultureel/religieus keurslijf en anderzijds de ruimte om in alle vrijheid te kiezen een hoofddoek te dragen als je dat zelf wil (man of vrouw :>))
hgroen2
hgroen2
4 jul. 2024 - 21:07
Namens de popcorn fabrikanten wil ik vragen of de productie nu stevig verhoogd moet worden, omdat dit circus nog wel even doorgaat, of gaat dit op korte termijn opgeblazen worden? Dit vragen wij ook namens onze franse vestigingen. lol
1 Reactie
DanielSchie
DanielSchie5 jul. 2024 - 8:05
Het was een fantastische show! de oppositie in de gordijnen en kwamen niet toe aan een inhoudelijk debat over de plannen van het kabinet. Dat beloofd nog wat voor de toekomst. Lol
RaymondenJoop
RaymondenJoop
4 jul. 2024 - 19:41
Het is voor links te hopen dat ze niet deel leren. Doen ze dat wel, dan blijft dit kabinet lang zitten.
1 Reactie
Zandb
Zandb5 jul. 2024 - 7:03
Raymond Geen idee wat u bedoelt. Maar als u zich op de oppositie richt, dan betekent dat dus dat u werkelijk niet ziet - of wil zien - voor welk dilemma de PVV dit Kabinet plaatst? En wat de gevolgen voor moslims zouden kunnen zijn?
PVDB2
PVDB2
4 jul. 2024 - 18:21
Deze hele coalitie, die een kleuterklas nog niet waard te zijn, kan zo klaar zijn met het verwijt dan men tercht racistisch genoemd wordt. Als men niet als klein kind met de armen over elk blijft zeggen. Ik neem niks terug. Het is simpel, we kunnen verder. Stoer hoor meiden. Als er 3 dingen gebeuren kan snel: Agema en Klever bieden hun excuus aan voor de racistische taal die ze uiten, ze verwijderen de tweet en nemen hun woorden terug. Opgelost. Agema zal niet als een kind tijdens de les gaat zitten twitteren. En ook daar excuses voor maakt en de tweet verwijdert. Ga je als volwassen gedragen. Stop met kinderlijk pestgedrag. Zorg dat je in september als volwassene erbij staat er na handelt. Het zijn ook de voorbeelden voor de achterban. Bot, lomp, racistisch. Met een grote bek proberen alles te overheersen. Zonder nuance. Zeker als duidelijk is dat het snel een sof wordt.
Perav
Perav
4 jul. 2024 - 17:59
Chips en cola ... 🥳
DaanOuwens
DaanOuwens
4 jul. 2024 - 17:13
Op zich goed dat links duidelijk maakt waar volgens hen de grondrechtelijke en morele grenzen liggen en ook aangeeft dat er lui in het kabinet zitten die niet aan de norm voldoen. Meer kan men eigenlijk niet doen. De linkse politici moeten zich wel blijven realiseren dat zij alleen hun eigen grenzen kunnen aangeven. De PVV-achterban heeft sowieso geen probleem met deze gang van zaken. Die vinden het slechts wangedrag van links dat die hard oordelen over hun helden. De enige buit die binnen gehaald kan worden is vaststellen dat er niet meer 1 Nederlandse samenleving is met gedeelde normen en waarden. Grote groepen Nederlanders staan tegen over elkaar en het gaat om fundamentele zaken. Is iedereen gelijkwaardig en heeft men dezelfde rechten? En dat is dus niet meer zo. Daarom kan Schoof en de rest van zijn club er niet voor alle Nederlanders zijn. Ze zijn voor een deel van de Nederlanders en tegen een ander deel. Hoog tijd omdat gewoon hardop te gaan zeggen. Denk was daar aardig mee op weg en dat ligt voor een moslim partij wel voor de hand. Maar ook de PVV-ers een Wilders zelf laten zien dat de rest er voor hen niet toe doet. Links moet dat ook doen. Als iedereen dat nou ook gewoon hardop gaat zeggen kan een poging gedaan worden dat probleem aan te pakken. Ophouden met beleid maken met de flauwe smoes dat het voor iedereen is. Geef desnoods steden veel meer mogelijkheden eigen beleid te maken. Een stad zonder PVV-ers of een stad zonder moskee. Iedereen blij
8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2024 - 17:45
Noch DENK noch de PVV zijn er voor mij. Ik kan nog wel even doorgaan.
DaanOuwens
DaanOuwens4 jul. 2024 - 18:26
@ DanielleDefoe Volgens mij gaat de discussie verder dan dat. Als een partij er niet voor jou is, blijft het dan voor die partij acceptabel dat jij iets anders wil en je eigen keuzes kan maken. Dus volgens mij kan je niet nog even doorgaan. De vraag is namelijk wie gaat jou het recht ontzeggen volwaardig burger te zijn?
RaymondenJoop
RaymondenJoop4 jul. 2024 - 19:44
'niet meer 1 Nederlandse samenleving is met gedeelde normen en waarden' Dat zijn we al 20 jr niet meer. De vraag is nu of je een parallelle samenleving kan laten functioneren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2024 - 20:06
"Unskyld" voor de verwarring. Het lijstje partijen waar ik mij zorgen over maak omdat ze met mij niet het goede voorhebben is aanzienlijk langer.
Pater
Pater5 jul. 2024 - 0:19
De kans is groot dat de ijskast snel gaat lekken, de PVV is er nooit voor alle NL-ers geweest. Wilders gaat er meteen harder tegenaan dan verwacht mocht worden. De kans is ook groot dat andere partijen in de coalitie, en Schoof, dat niet gaan accepteren. Schoof wil er echt voor alle NL-ers zijn. We kunnen dus nog veel meer interne strijd binnen de coalitie verwachten. Hoe dat uit gaat pakken is m.i. nog allerminst duidelijk.
MG1968-2
MG1968-25 jul. 2024 - 7:37
"Schoof wil er echt voor alle NL-ers zijn." Waar maak je dat uit op? Dat tie zo mooi zijn mantra kon herhalen maar op het moment dat er op aankwam geen gevolg aan gaf?
DaanOuwens
DaanOuwens5 jul. 2024 - 11:55
@ RaymondenJoop Jij schrijft: De vraag is nu of je een parallelle samenleving kan laten functioneren. Zolang die kabinet niet snapt dat ze er niet voor alle Nederlanders zitten kom je aan die vraag niet eens toe.
DaanOuwens
DaanOuwens5 jul. 2024 - 11:58
@ Pater Jij schrijft: Schoof wil er echt voor alle NL-ers zijn. Wat een onzin. Een MP kan er alleen voor alle Nederlanders zitten als hij de volledige politieke vertegenwoordiging in zijn kabinet zo opnemen. Schoof vertrekt met een extreem rechts regeer akkoord als basis voor zijn beleid. Hij kan er dus sowieso niet voor alle Nederlanders zitten.
MG1968-2
MG1968-2
4 jul. 2024 - 16:44
Maar hoe dan ook. En hoe rechts zich hier op verheugd heeft. En hoe triest het ook is dat dit gebeurd. En hoe nederland ook degenereert.... Dit was de definitie van.... Popcorn bij.
MG1968-2
MG1968-2
4 jul. 2024 - 16:40
Het erkennen of iets niet het goed moment is voor de tweet zonder ook maar iets te zeggen of te reflecteren over de inhoud van de tweet heeft maar één functie: het onderstrepen van de inhoud. Tweeeeeeeeet. Alle af te richten personen (ik heb geleerd van schoof ;)) verzamelen..... Tipje voor schoof: of iets nou wel of niet het goede moment is van de tweet zegt niets over de bedoeling en inhoud van de tweet. En
1 Reactie
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:42
minus die laatste alinea. Typen is ok. Verwijderen moet ook. Sorry.
Olav Meijer
Olav Meijer
4 jul. 2024 - 16:07
Bij dit geschutter en geharrewar tussen coalitiepartners onderling wordt het werk van politieke cabaretiers volkomen overbodig!
1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens4 jul. 2024 - 17:16
@ Olav Meijer De debat opening van meer linkse partijen was prima. En daarna hadden ze eigenlijk gewoon naar het strand kunnen gaan om het kabinet het eigen graf te laten graven. Naast het gedoe in de coalitie is er nog de extreem rechtse concurrentie van wilders die nog verder rechts wil afslaan. Ook dat gaat nog gedoe opleveren.
JoostJK
JoostJK
4 jul. 2024 - 16:04
Politieke Porno...ik ben benieuwd of het aanslaat
1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens4 jul. 2024 - 17:18
@ JoostJK Het slaat in grote delen van de samenleving aan. Ik denk dat dit de gebruikelijke omgangsvormen zijn in de PVV. Maar als buitenstaander kan je je er wel over verbazen.
EenMening6
EenMening6
4 jul. 2024 - 15:54
“Het is een circus, geen serieus kabinet.” Daar is alles mee gezegd. Waar is Rutte nu je hem zo hard nodig hebt?
2 Reacties
vdbemt
vdbemt4 jul. 2024 - 16:13
Het is Rutte die dit heeft achtergelaten. Onder hem is het zo gegroeid.
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 jul. 2024 - 16:26
Dit is Ruttes nalatenschap.
Zandb
Zandb
4 jul. 2024 - 15:51
De PVV begrijpt zelf blijkbaar niet aan wat voor Kabinet het mee doet en waar ze zich aan gecommitteerd hebben. Hoeveel meer bewijs van haar domheid of haar onbetrouwbaarheid, dan wel de domme onbetrouwbaarheid of de onbetrouwbare domheid willen mensen nu nog meer? En dan die domme Dilan, die vooral wil duidelijk maken dat dit alleen maar een kwestie van niet netjes twitteren is. M.a.w. de inhoud doet er helemaal niets toe! Het is een gezegde dat het volk krijgt wat het verdient. Als dat zo is, wat voor volk zijn we dan? En willen we dan wel werkelijk dit volk zijn?
6 Reacties
weereenmening
weereenmening4 jul. 2024 - 16:00
Niet overdrijven. Die tweet was inderdaad niet handig, maar de inhoud was nou niet bepaald schokkend. Oppositie moet vooral gaan oppassen dat het "boy who cried wolf" effect niet gaat optreden. Volgende keer is er wel echt iets aan de hand en dan zal niemand oppositie nog serieus nemen.
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:12
"Die tweet was inderdaad niet handig, maar de inhoud was nou niet bepaald schokkend." Natuurlijk vind jij die niet schokkend. Jij wil die mensen die deze tweet aanspreekt (tweeeeeeet) immers op die manier aanspreken. Je ondersteunt de wolf.
vdbemt
vdbemt4 jul. 2024 - 16:15
Als je het vanaf het begin gezien hebt, dan heb je gezien aan de oppositie dat dit niet is wat het (hele) volk wil.
vdbemt
vdbemt4 jul. 2024 - 16:18
@wem. Het gaat niet alleen om die ongelooflijk stupide tweet. Het gaat om de ONveranderde houding van de PVV, kwetsend, degenererend, schokkend, zelf hun zelfgekozen minister-president onderuithalend.
Zandb
Zandb4 jul. 2024 - 16:51
mening U doet alsof ik beweer dat de inhoud van de tweet schokkend is. Dat klopt niet. De inhoud van de tweet levert twee problemen op. 1. Als de MP namens de regering duidelijk maakt dat de regering hoofddoekjes geen probleem vindt, terwijl de vicepremier duidelijk maakt dat het wel een probleem is, dan is er een probleem. Ik heb gesteld dat dat duidelijk maakt dat de PVV geen idee heeft waar het zich aan heeft gecommitteerd. 2. Dat de hoofddoek niet verboden is, dat is voor de PVV het tweede probleem. Je kan sowieso de hoofddoek niet verbieden, zonder dat je alle religieuze kenmerken verbiedt. Een politicus die dat benul niet heeft, die kan er beter mee ophouden. Dilan liegt dat ze én het eerste én het tweede probleem niet begrijpt. Om de aandacht slim - denkt ze - af te leiden probeert ze de aandacht te verleggen naar het feit dat er 'tijdens de les', om het maar eens zo te zeggen, getwitterd wordt. Dat er dus niets aan de hand is, dat kan je vinden. Maar het slaat werkelijk nergens op. Tenminste wanneer je laat leiden door de feiten, door de inhoud van de tweet.
Joop1961
Joop19614 jul. 2024 - 20:38
Je zou denken dat na al die fiasco s onder leiding van de vvd cda en nog n aantal meeregerende partijtje s dat de ogen naar n rechtvaardige party wel geopend zouden zijn maar wat blijkt is dat dit toch vanuit n groot stuk volkswoede geresulteerd heeft tot dit laag bij de grond asociaal narcistisch racistisch schizofreen kabinet waar ik me als blanke nederlander zonder hoofdletter diep voor schaam en maak n diepe buiging naar alles wat niet blank is , schaam je nederlandse overheid en schaam je koningshuis door je jaren te verschuilen met je gouden slaven koets en schaam je kerk door niet blanke te zien als wild dom en nog meer smerige taal uit de mond van elite .
Ewout Pool
Ewout Pool
4 jul. 2024 - 15:34
Wat een stel kneuzen. Ik hoop dat ik snel mijn vergissing kan verbeteren.
4 Reacties
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:32
Kuddos!!
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:32
(lol bestaan die nog. hoewel veel contact met jeugd toch een jaartje ouwer ;))
Ewout Pool
Ewout Pool5 jul. 2024 - 10:49
Beste MG1968-2, Ik herken de uitdrukking. Toevallig ook een nineties-kid? ;-)
MG1968-2
MG1968-25 jul. 2024 - 11:42
Neu. Echt uit '68 :)
Select all images with crosswalks
Select all images with crosswalks
4 jul. 2024 - 15:25
Daarom snapte ik ook al die progressieve-paniek niet na 22 november. Iedereen wist dat het een cl*sterf*ck-coalitie zou worden. Dat Jetten/Timmermans/Ouwehand/Dijk niet veel verder komen dan een potje 'gotcha' baart me veel meer zorgen. De ruime meerderheid van de kiezers blieft die partijen niet, inhoudelijk is er door 'links' nog geen minuut nagedacht over waarom de kiezer geen boodschap heeft aan hun boodschap.
weereenmening
weereenmening
4 jul. 2024 - 15:15
Schoof gaat een top premier worden dat is inmiddels wel duidelijk. De oppositie gaat steeds harder schreeuwen, maar de man blijft de rust zelf. Respect!
3 Reacties
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:15
Lol. Je zult hem moeten stutten om hem te laten staan. Hetgeen degene die aan de poten gezaagd hebben (het kabinet zelf+wilders) ook zeker zullen doen. Om hem te laten vallen op het gewenste moment. Ik weet niet welk debat jij hebt gekeken. Maar telkenmale hetzelfde herhalen op dat wat niet gevraagd of het punt is is nu bepaald niet zo sterk. Nog afgezien van wat ik hierboven schreef.
Zandb
Zandb4 jul. 2024 - 16:57
mening Laten we stellen dat u in een parallelle wereld leeft. Schoof blijft de rust zelve, dat is waar. Maar daar is ook alles mee gezegd. Hij is slechts solidair naar diegenen aan wie het leiding geeft maar die dat niet verdienen. Want bekijken we de zaak inhoudelijk, dan laten de feiten geen andere conclusie toe, dan dat hem een vuile streek geleverd wordt. En dat niet de oppositie daar verantwoordelijk voor is, maar diegenen over wie hij de leiding zou moeten hebben.
vdbemt
vdbemt4 jul. 2024 - 17:20
@Zandb. Je hebt in elk opzicht gelijk. Vanaf de eerste letter.
IkBenPetra
IkBenPetra
4 jul. 2024 - 15:13
Van ‘koelkast-opstipatie’ naar ernstige diarree. Niet om aan te zien en aan te horen! Grote griebels wat een puinbak is dit. Genant genant!
MG1968-2
MG1968-2
4 jul. 2024 - 15:03
De extreem rechtse coalitie komt er achter dat er nogal wat weerstand bestaat tegen extreem rechts in nederland. Misschien werkt het als een realitycheck dat niet heel Nederland voor deze samenwerking op extreem rechts staat te juichen. Ach. Wie hou ik voor de gek. Dat kwartje gaat niet vallen. Yeşilgöz, vd Plas, Omzigt: "we staan voor aap, waar zijn we mee bezig" Verrast kunnen ze niet zijn. Het was telkenmale uitgetekend hoe het zou gaan. En nu janken als met 'links legt de vinger op de pijnlijke plekken". Tja... Lol. Exact de vraag die ouwehand nu aan de premier stelt. Die omtrekkende bewegingen gaat maken en vlucht in de procedure en in 'het ondertekende' terwijl onder zijn ogen daar onder uit gewerkt wordt.
Olav Meijer
Olav Meijer
4 jul. 2024 - 15:01
[“Tijdens een debat gaan bewindslieden niet twitteren. Daar is mevrouw Adema het nu ook mee eens”, zei de premier die de namen van de ministers nog niet allemaal kent.] Wat een stelletje amateurs! Dit kabinet staat nu al -mogelijk zelfs internationaal- voor paal. En Nederland voor schut. Heb je nog betere ideeën, Pieter Omtzigt?
adriek
adriek
4 jul. 2024 - 14:55
Het lijkt erop dat de deur van de koelkast niet zo goed sluit.
2 Reacties
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:35
Dat was natuurlijk allang bekend. Het vreemde is dat mensen die hadden kunnen weten met de vingers in de oren en x op zwart staan te roepen 'isniekapot, isniekapot, isniekapot, isniekapot, asiekapotisdanisdadoorlinksmaar isniekapot'
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 16:38
Onder zijn ogen wordt tegengesteld getweet aan het verhaal van schoof. Een compleet ander narratief neergezet. Maar 'isnietkapot' en 'zemeenthetniet'.
Sys
Sys
4 jul. 2024 - 14:53
Morgen allemaal de straat op met een hoofddoek. Man en vrouw!
JoostJK
JoostJK
4 jul. 2024 - 14:51
Van Poldermodel naar Koldermodel
2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens5 jul. 2024 - 11:59
Mooi Joost
JoostJK
JoostJK6 jul. 2024 - 14:09
Zeg t voort Daan
riavet
riavet
4 jul. 2024 - 14:49
Fleur is de slippendrager van Wilders. Dus hoezo vrij. Ingekapseld in de PVV.
JoostdeF
JoostdeF
4 jul. 2024 - 14:47
De poppenkast is begonnen. Veel mensen in het land geloofden de leugens van extreem rechts dat de problemen wel even zouden worden opgelost. Wat heeft Wilders ze schaamteloos voorgelogen. In plaats van een plan van aanpak zet de PVV de eerste werkdag het hoofddoekje boven aan de agenda. Dit heeft er alles van weg dat de PVV snoeihard inzet op een snelle val van dit kabinet om volgende verkiezingen de virtuele winst in de peilingen te verzilveren.
1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 jul. 2024 - 17:59
Dat soort gokjes lopen wel eens heel verkeerd af.
Gentleman
Gentleman
4 jul. 2024 - 14:42
Dit kabinet is een extreem rechtse teringzooi.
1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 jul. 2024 - 16:26
Water is nat.
Thuiszitter
Thuiszitter
4 jul. 2024 - 14:30
Ik zeg het al jaren , politici zouden geen gebruik moeten maken van social media als bv X . MP Schoof zal zich vanavond nogeens achter de oren krabben. Fijne partners ……
2 Reacties
MG1968-2
MG1968-24 jul. 2024 - 14:51
Nog afgezien daarvan. De inhoud staat gewoon loodrecht op wat schoof staat te verzekeren. En dat kan niet zolang de tweet niet teruggetrokken is.
Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2024 - 9:19
Dan zouden ze weer denken en doen precies hetzelfde als nu en zou de aanhang niet bediend worden. Nu komt het wel naar buiten. Het is openbaar, we zien ze ….
Armoedegrens
Armoedegrens
4 jul. 2024 - 14:30
Ja, de pvv zijn vollidioten, maar laten we nooit vergeten dat dit alles is mogelijk gemaakt dankzij yesilgoz/vvd.
3 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer4 jul. 2024 - 15:02
En Pieter Omtzigt, die deze coalitie ook een goed idee vond.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin5 jul. 2024 - 0:51
“En Pieter Omtzigt, die deze coalitie ook een goed idee vond.” PO zat riant op 47 zetels in de peilingen, hij dacht dat hij fluitend de grootste en premier zou worden, dat hij het voor het zeggen zou krijgen, gaandeweg slonk dat naar 20 zetels, gebrand zijn bedenksels in praktijk te brengen heeft hij het moeten bijstellen, dat hij niet de zonnekoning zou worden en heeft wat constructies bedacht waardoor hij met een schoon geweten kon meedoen aan de bende van 4 zoals het laten tekenen voor rechtsstatelijkheid, en fractie leiders in de kamer zodat hij lekker kon rommelen in ons staatsbestel, hij had ook kunnen bedanken en voor de meer middenpartijen kunnen gaan, ik denk dat Schoof1niet had bestaan maar dat hij de afweging maakte dat hij meer gevestigde partijen niet warm zou kunnen krijgen voor zijn ideeën en meer kans maakte bij onervaren partijen, zo interpreteer ik dat tenminste.
RaymondenJoop
RaymondenJoop5 jul. 2024 - 6:21
U vergeet de stap ervoor. Dat de PVV zo groot is, is een gevolg vd democratie. Maar het gevoerde beleid met gevestigde partijen heeft er voor gezorgd dat de PVV zo groot werd. Oorzaak - gevolg. Dat Y dat wilde proberen is een tweede, maar anders had het uitstel van executie geweest met een absolute meerderheid tzt voor de PVV.
Break on through
Break on through
4 jul. 2024 - 14:25
Wat een amateurs! Het kabinet praat met een mond. Behalve met een pvvclubje in de regering. De pvv valt op bestuurlijk en regeringsniveau gigantisch door de mand. En dat weet de pvv. En daarom saboteren ze de boel door te ondermijnen zodat de boel klapt want dan kunnen ze weer vanuit de oppositie schoppen en blèren tegen “de eliteeee”

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor