Joop

Verbod op 'gratis bezorgen' door webwinkels om milieuschade te beperken

  •  
20-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
177 keer bekeken
  •  
49148493747_70024108ab_k

© cc-foto: Elvert Barnes https://flic.kr/p/2hT5STe

Een onderzoeksrapport van het Franse parlement naar de schadelijke gevolgen voor het milieu van online shoppen stelt voor een verbod in te voeren op ‘gratis bezorgen’. Bovendien moeten online winkels aan klanten duidelijk maken wat de kosten voor het klimaat zijn van een bestelling. Negentig procent van het binnenlands transport gaat over de weg, constateren de opstellers, twee senatoren: Nicole Bonnefoy (!) van de linkse Parti Socialiste en Rémy Pointereau van de rechtse Les Républicains. Bijna een kwart van de uitstoot van broeikasgassen door het wegvervoer komt uit de uitlaten zware vrachtwagens, bijna 20 procent wordt door bestelbusjes uitgebraakt, schrijft Le Figaro.
In 2014 probeerde Frankrijk al eens op soortgelijke wijze de kleine en lokale boekhandels te beschermen tegen multinational Amazon door het gratis bezorgen van boeken te verbieden. Het Amerikaanse bedrijf saboteerde dat door voortaan 1 cent te rekenen als bezorgkosten, constateert expat-site The Local.
De coronacrisis heeft tot een enorme toename van online shoppen geleid. Er werden een miljard pakketten afgeleverd, tegen 800 miljoen in 2019. Volgens ADEME (Agence de la transition écologique), de overheidsdienst voor ecologische transitie, kost elke online aankoop 12 gram uitstoot aan CO2, ongeveer evenveel als van een auto die een kilometer rijdt.
cc-foto: Elvert Barnes

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (54)

Ryan2
Ryan227 mei 2021 - 8:12

Hmm.. Ik wil hier nog eens benadrukken, dat Nederland en Frankrijk totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Juist in Frankrijk is alles veel meer gecentraliseerd. Daar vindt dus automatisch ook veel meer vervoer plaats, dan in Nederland. Nederland is al een heel eind op weg met het verbeteren van de vervoersinfrastructuur. Nu alleen die elektrokarretjes nog ruim baan geven..

voorburg2
voorburg226 mei 2021 - 9:32

Laten bezorgen is milieu-efficienter dan allemaal zelf naar de winkel gaan. De PostNL bus levert honderden pakketjes af en rijdt misschien 100-200 km per dag. Als we voor elk pakketje 5 km reizen (heen en weer) dan reizen we 1000-en km. Gratis bezorgen is natuurlijk niet mogelijk, je betaalt er op altijd voor. Maar ik hoop niet dat hierdoor iedereen weer in de auto naar de "Mall of The Netherlands" gaat voor een nieuw laadkabeltje voor de iPhone.

Ryan2
Ryan223 mei 2021 - 20:57

Tja, alles heeft voor en tegens. Men bedacht een oplossing voor het drukke verkeer van onder andere vrachtwagens in de steden. Aha.. Distributiecentra buiten de stad! Perfect. Betekent wel, dat je dan kleinere auto's nodig hebt om die goederen naar de consumenten te brengen. En men komt meteen met bestelbussen op de proppen. Hallo.. Er zijn alternatieven! Elektrokarretjes. Alleen is de overheid nog niet zo ver om die met wat meer vriendelijkheid te bejegenen. Probeer zo'n ding maar eens te kopen. Snelheid? Kenteken? Keuring? Een oerwoud aan regeltjes. Daarom koopt men toch maar zo'n stinkbus. Weer een mooi voorbeeld, dat er nooit ergens over doorgedacht wordt.

Welp2
Welp221 mei 2021 - 20:26

"Volgens ADEME (Agence de la transition écologique), de overheidsdienst voor ecologische transitie, kost elke online aankoop 12 gram uitstoot aan CO2, ongeveer evenveel als van een auto die een kilometer rijdt." Mijn Frans is vrij slecht en mede daardoor kon ik niet de uitstootgegevens van ADEME vinden. Het getal van 12 gCO2 per online aankoop lijkt me echter dusdanig laag dat ik vermoedt dat dit getal onjuist is en/of allerlei niet meeneemt (misschien dat dit puur de uitstoot is van de digitale structuur ?). Natuur en Milieu [1] noemt in Nederland cijfers van 300-400g CO2 per pakket, wat volgens mij eerder in de richting zit. De achterliggende berekening komt wel uit een rapport gebaseerd op data van 2010-2015, voor zover ik het juist brondocument heb weten te vinden [2]. In dit brondocument wordt wel genoemd dat dit vaak nog steeds zuiniger zou zijn dan het traditionele winkelen (ruim 500gCO2 per pakket). [1] https://www.natuurenmilieu.nl/themas/mobiliteit/projecten-mobiliteit/verduurzaming-wegtransport/duurzamere-keuzes-maken-tijdens-online-shoppen/ [2] https://www.thuiswinkel.org/media/42qbde13/de-green-mile-onderzoek-ey.pdf

The Apple
The Apple21 mei 2021 - 17:19

De videotheek om de hoek heeft ook al het loodje gelegd.

1 Reactie
The Apple
The Apple21 mei 2021 - 17:30

korheiden: "Wij kregen laatst wat bezorgd (...) door een studente met een elektrische bakfiets." Wat is de actieradius van zo'n ding? Het lijkt me dat hier kansen liggen voor de plaatselijke middenstand, dus gooi het in de vergadering van de plaatselijke winkeliersvereniging "Ons Belang" en alles komt op zijn pootjes terecht.

Ragnar Lothbrok
Ragnar Lothbrok21 mei 2021 - 15:05

Dank voor het rekenvoorbeeld, woon nogal ruraal en behoorlijk ver van winkelcentra, laat in het vervolg nog veel meer bezorgen. Als ik met mijn eigen auto zelf spullen moet ophalen is de vervuiling aanmerkelijk hoger!

LHTJ
LHTJ21 mei 2021 - 11:54

Prima, nu nog op ieder pakketje van Ali Express een minimum van 5 euro invoerrechten oplopend aan de hand van retailwaarde in de Europese markt.

2 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus21 mei 2021 - 15:42

Kennelijk heb je wat gemist. per 1 juli moet je ook btw betalen over bedragen onder de €22. dus als je iets besteld via Ali voor b.v. € 5 dan moet je daar ongeveer € 1 btw over betalen, Maar nu komt het je moet die btw afrekenen met de bezorger en die vraagt € 13 euro administratiekosten. Dus dat pakketje kost plotseling € 19 euro.

LHTJ
LHTJ21 mei 2021 - 19:21

Nico Inderdaad, daar was ik niet van op de hoogte, ik bestel dan ook nooit via ali express of uberhaupt online. Dank. Top als dit al zo is.

Middenman
Middenman21 mei 2021 - 11:16

Goed idee. Combineer het met een verbod op bezorgen tot aan de deur als het niet elektrisch of per fiets is. Vrachtwagens gaan naar depots op regionaal niveau. Daarvandaan gaan elektrische busjes naar kleine afhaalcentra op wijk/dorpniveau en daar moet de besteller het zelf ophalen. Het gebeurt al in de praktijk; het is dus haalbaar en hoeft alleen nog maar verplicht gesteld worden.

2 Reacties
Leontrotsky
Leontrotsky21 mei 2021 - 12:02

En webwinkels die hun verzendproces moeten uitbesteden (dus dit niet zelf kunnen doen) mogen alleen nog in een straal van bijv. 20 kilometer klanten werven met hun webwinkel zodat ze in staat zullen zijn om zelf de verzending te regelen via electrische bakfiets of bijv electrische brommer. Tipje van de sluier: we zijn bezig om soortgelijke regels in Nederland vorm te gaan geven maar er is nog lange weg te gaan

EricDonkaew
EricDonkaew22 mei 2021 - 2:12

@Middenman: en daar moet de besteller het zelf ophalen. --------------------------------------------- Ja, en dan pakt de besteller de auto en gaat daarmee heen en terug. Een pakketbezorger gaat alleen héén naar een klant, dan héén naar een andere klant, enzovoort, en pas na honderd keer terug. Wat zou minder energie kosten?

Leontrotsky
Leontrotsky21 mei 2021 - 10:51

Ik zie aan de meeste reacties onder dit artikel dat de meeste mensen de insteek ervan niet helemaal begrijpen. Het probleem "toenemende klimaat- en milieuschade vanwege toename online bestellen (wereldwijd) is een legitiem probleem dat schreeuwt om een oplossing. Hierin hebben de twee Franse senatoren absoluut gelijk. Het probleem ligt echter in de oplossing die beide senatoren bepleiten. Het echte probleem namelijk toenemende klimaat en milieuschade doordat steeds meer mensen online bestellen waardoor er steeds meer transport (bestelbusjes en vrachtwagens) nodig zijn om deze bestellingen van A naar B te krijgen, zal met hun voorstellen niet opgelost gaan worden. Hierin hebben de reageerders wel gelijk. De echte oplossing voor het probleem is gelegen in het belonen van webwinkels die in staat zijn hun producten van A naar B te verzenden zonder klimaatschade en milieuschade aan te richten. Ofwel webshops die groen en Co2 neutraal hun verzendproces kunnen inrichten. De vervuiler moet betalen. Dit betekent dat aan de andere kant webwinkels die dit niet kunnen (dus die niet groen en CO2 neutraal kunnen versturen hiervoor bestraft moeten worden. Ik zal dit hieronder iets nader toelichten: Dit betekent dat grote ketens zoals bijvoorbeeld (maar er zijn meer voorbeelden) Amazon, Bol.com en Coolblue die heel veel groene initiatieven nemen en die de verantwoordelijkheid nemen om GEEN KLIMAATSCHADE aan te richten met hun verzendingen de kans moeten krijgen om hun marktaandeel te vergroten. Hierbij moet de overheid helpen door wetten te implementeren die het bijv. heel duur maken om klimaatonvriendelijk te verzenden voor webshops en die subsidies geeft aan webshops die dit volledig groen kunnen doen. Aan de andere kant moet er dan een lastenverhoging komen voor webshops die de verzending bijv. via een derde partij laten doen (DHL Postnl) deze verzendorganisaties zullen nooit 100% groen en energieneutraal gaan opereren. Een mooi voorbeeld is het door Korheiden geillustreerde voorbeeld van Coolblue die zelf de verzending regelt van haar pakketten en die hiervoor studenten inzet die op electrische bakfietsen rijden. Ook een mooi voorbeeld is Amazon die in veel steden in Amerika de verzending laat uitvoeren door mensen op electrische brommers.

1 Reactie
Arend Wortel
Arend Wortel21 mei 2021 - 14:39

Ik zie niet helemaal waarom Coolblue per definitie milieuvriendelijker bezorgt dan DHL. Coolblue verkoopt ook veel koelkasten en wasmachines en die komen heus niet met de fiets. Ik zie aan de andere kant heel vaak fietskoeriers van DHL en DHL Parcel is bezig om binnen een jaar of twee het hele wagenpark te vervangen door elektrische voertuigen.

tinekea2
tinekea221 mei 2021 - 8:51

Gratis bezorgen bestaat niet. Je betaalt het altijd.....zucht

Djennica
Djennica21 mei 2021 - 7:50

Wat gaat het worden: een bezorgbusje naar 30 adressen of dertig keer de auto naar de winkel?

4 Reacties
korheiden2
korheiden221 mei 2021 - 8:31

@Djennica en @Freddy : Zo is het. Wij kregen laatst wat bezorgd van Coolblue en dat werd gedaan door een studente met een elektrische bakfiets. Thuis bezorgen scheelt heel wat autokilometers. Het is trouwens ook vaak een eenvoudige rekensom. Zeker in een dorp zijn lang niet alle artikelen voorradig en moet je er toch voor naar de stad, in mijn geval Rotterdam. Als je dan ca. 50 kilometer moet rijden en voor veel geld moet parkeren is het veel goedkoper om thuis te laten bezorgen. Je kunt het ook ophalen bij een centraal punt zoals Albert Heijn. In feite nog effectiever. Het thuisbezorgen gaat niet meer weg.

LaBou
LaBou 21 mei 2021 - 10:20

Wat een flauwe kul. Het gaat er om dat het de klant duidelijk wordt wat de echte kosten zijn van die bezorging. En eigenwijs als de hollander is gooit hij dus gelijk de kont tegen de krib en begint nog veel duurdere alternatieven te bedenken.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 mei 2021 - 11:35

'Het gaat er om dat het de klant duidelijk wordt wat de echte kosten zijn van die bezorging" Zoals in het artikel staat : "Volgens ADEME (Agence de la transition écologique), de overheidsdienst voor ecologische transitie, kost elke online aankoop 12 gram uitstoot aan CO2, ongeveer evenveel als van een auto die een kilometer rijdt.' Dat is dus bekend. Tot een afstand van 500 meter en terug is het dus voordeliger met je eigen auto te gaan, daarboven wordt het lopen of de fiets.

LaBou
LaBou 21 mei 2021 - 16:03

Voor sommige mensen geldt dat ze het niet wíllen begrijpen.

Freddy2
Freddy221 mei 2021 - 5:07

Geen probleem toch? Als deze regel hier wordt uitgevoerd, dan gaan we toch naar de lokale boekenwinkel met de auto 3 km verderop? Dan kost een boek wel opeens 6x de uitstoot die het anders zou hebben gekost. Kansloos dit weer.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 mei 2021 - 12:54

Nou dan zullen we weer boekhandels krijgen op loopafstand (overigens ik mag niet klagen ik koop mijn boeken tweedehands en haal ze bij van die leuke buurtbibiotheekjes die werkelijk overal zijn nu)

Fabius
Fabius21 mei 2021 - 2:35

Een oplossing is natuurlijk dat we met z'n allen wat minder nieuwe spullen kopen en dat we wat langer gaan doen met de spullen die we al hebben. Dit scheelt de helft. Een tweede oplossing is dat we ons beperken tot aankoop van spullen die we werkelijk gebruiken en afzien van aankoop van spullen die we slechts willen hebben. En dit scheelt de andere helft.

2 Reacties
itsme3
itsme321 mei 2021 - 8:59

Hetzelfde boek twee keer lezen?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 mei 2021 - 12:56

@itsme Boeken zijn om in je kast te zetten om aan je bezoek te laten zien wat je identiteit is en dat je werkelijk slim genoeg bent er een te lezen. ;)

EricDonkaew
EricDonkaew21 mei 2021 - 1:54

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, houden milieu- en klimaatproblemen niet op bij de grens, zelfs niet bij die van Europa. Hier in Thailand kom het voor dat je, vanwege de volstrekt verstikkende en anderszins ziekmakende rook, soms wel zo'n honderd meter afstand moet nemen van een vrachtwagen als je daar met je auto achter verzeild bent geraakt. Ik woon zo'n 150 kilometer van Bangkok en de lucht is bij een onbewolkte hemel soms grijs in plaats van blauw. En dat komt echt niet zozeer door die paar vliegtuigen, maar door al dat autoverkeer. Vooral vrachtwagens en bussen zijn stinksmerig. Het is typisch een derdewereldverhaal dat deze vehikels op deze manier de weg op mogen, in landen als India, Indonesië en Mexico zie je hetzelfde. Misschien moet een deel van de internationale ontwikkelingshulp maar naar het helpen van arme landen met het verbeteren van hun transport. Je moet milieu- en klimaatwinst halen waar het kan. Ik zie hier in de reacties al genoeg argumenten waarom het voorstel van die twee Franse parlementariërs onzin is. Een doekje voor het bloeden en zelfs dat niet.

The Apple
The Apple20 mei 2021 - 22:38

Met alle respect voor de plaatselijke middenstand, maat ik denk dat de schade voor het milieu misschien wel groter is als iedereen afzonderlijk naar de winkel rijdt. Ik denk dat hun enige overlevingskans ligt in het creëren van plaatselijke platforms, met een eigen lokale -elektrische- bezorgdienst

Thuru
Thuru20 mei 2021 - 19:24

Ok, gratis bezorgen mag niet. Dan vragen we voor het bezorgen 0.01 euro. Problem solved.

Hanvander Horst
Hanvander Horst20 mei 2021 - 18:32

Het haalt wel een stukje concurrentievervalsing weg. De gewone winkels hebben er profijt van.

4 Reacties
ZonderNaam2
ZonderNaam220 mei 2021 - 18:35

Bestelwinkels berekenen de bezorgkosten door in hun prijzen net als reguliere winkels dat doen met de transportkosten voor hun eigen bevoorrading. Ik zie het concurrentievoordeel niet zo in deze.

Joe Speedboot
Joe Speedboot20 mei 2021 - 18:46

Dat is gunstige bijvangst. Verder prima idee want die verzendkosten betaal de consument, weliswaar verkapt, ook als het 'gratis' is.

ton14024
ton1402420 mei 2021 - 19:27

Welke concurrentievervalsing? Dat niet alle kosten in de geadverteerde prijs zitten? Dat is nooit het geval. Eigen vervoer? Zelfs geen stelpost heeft Dirk er voor bepaald. Maar ideaal die pakketdiensten bij supermarkten.

DenFlexwerker
DenFlexwerker20 mei 2021 - 20:24

Welke concurentievervalsing? Als je met een winkel gaat zitten op een plek waar je per vierkante meter evenveel betaald als een hele loods op het platte land. Dit en je mag ook nog lekker eens de parkeermeter vullen voor je binnen bent. Verouderd model, je kan net zo goed mopperen dat de trekschuit is verdwenen.

ZonderNaam2
ZonderNaam220 mei 2021 - 18:16

Het bezorgen is nu ook niet gratis, want dat hebben de bestelwinkels al lang in hun prijzen verwerkt. En om winkels te bevoorraden moeten ook vrachtwagens rijden.

Rutger Groot
Rutger Groot20 mei 2021 - 18:11

OK dus dan stappen we met z'n allen wel lekker in de auto om onze spullen te gaan halen. Kansloze actie, je kunt er beter voor zorgen dat de bezorgauto's / vrachtwagens electrisch worden.

1 Reactie
Ragnar Lothbrok
Ragnar Lothbrok20 mei 2021 - 20:33

Met biomassa als bijstook in de centrales? Dacht dat we er nu wel over uit waren dat dit complete waanzin is...

Haz
Haz20 mei 2021 - 18:08

Dat zou de publieke steun voor verdere maatregelen voor een beter klimaat/milieu niet ten goede komen.

marcelhermus
marcelhermus20 mei 2021 - 18:03

De rekensom die schijnbaar niet meetelt zijn de kosten van iets zelf halen. Een tv haal je niet op de fiets op. En alsof een televisie niet van fabriek naar de winkel moet getransporteerd. Zelf haal ik overigens nog genoeg dingen bij de winkel, ik vind kleren en schoenen heel vervelend om online te bestellen. Als het niet past moet je het naar een ophaalpunt halen, mensen die bij zalando allerlei maten schoenen bestellen om de rest te retourneren vind ik dan wel weer zozo.

George Lichtenberg
George Lichtenberg20 mei 2021 - 18:00

Hmm. Iedere online aankoop stoot ongeveer net zo veel aan CO2 uit als van een auto die een kilometer rijdt. Maar in zo'n bezorgbusje zitten veel meer online aankopen. Is dat niet veel efficiënter dan dat mensen hun eigen aankopen, al dan niet met de auto, gaan kopen? Per wijk één busje of er allemaal individueel op uit? "Bijna een kwart van de uitstoot van broeikasgassen door het wegvervoer komt uit de uitlaten zware vrachtwagens, bijna 20 procent wordt door bestelbusjes uitgebraakt." - Ja, dat is een probleem maar winkels moeten ook bevoorraad worden. Gooi alsjeblieft een heffing op wegtransport maar waarom moet dit de consument nu weer raken? Die heeft namelijk niet echt een andere optie.

jandebakker
jandebakker20 mei 2021 - 17:58

Brilliant! De uitstoot van bestelbusjes terugdringen door iedereen zelf langs meerdere winkels te laten rijden om dezelfde spullen op te halen. Het milieu schiet er geen zak mee op, maar het geeft wel een goed gevoel. Want even serieus. Als het bezorgen van een pakket gelijkstaat aan 1km rijden met de auto. Betekent dat dat je voor elke 500m die je met de auto aflegt naar een winkelcentrum je iets moet kopen bij een andere winkelier om je C02 uitstoot lager uit te laten vallen dan bij bezorging.* Waardoor het dus vrij veilig is om te concluderen dat 1. voor elke aankoop waarvoor je niet de fiets of de bennenwagen neemt, het waarschijnlijk minder vervuilend is om het gewoon te laten bezorgen. En 2. De Fransen milieu argumenten verdraaien om de eigen middenstand te ondersteunen. *en dan is er nog geen rekening gehouden met de co2 kosten van het distributiecentrum naar de lokale winkel.

1 Reactie
Paleocon
Paleocon21 mei 2021 - 8:47

“ En 2. De Fransen milieu argumenten verdraaien om de eigen middenstand te ondersteunen.” Scherp! Zo kennen we de Fransen idd

Hallahan2
Hallahan220 mei 2021 - 17:40

Als ik mijn bestelling niet meer gratis mag laten bezorgen dan zou ik ervoor kunnen kiezen met de auto de stad in te gaan en 144 gram CO2 uitstoot te veroorzaken, 132 gram meer als het gratis laten bezorgen doet.

Rick Hofland
Rick Hofland20 mei 2021 - 17:32

Gratis bezorgen bestaat niet, die kosten zijn verwerkt in de aankoop van het product. Maar goed, mensen met een kleine portemonnee zullen hun pakketjes die dus op moeten halen bij een centraal punt en wie centen heeft mag gewoon thuisblijven.

Winterdepressie
Winterdepressie20 mei 2021 - 17:26

"kost elke online aankoop 12 gram uitstoot aan CO2, ongeveer evenveel als van een auto die een kilometer rijdt." Dus tenzij je iets gaat kopen dat minder dan 1Km ver weg is, kan je altijd beter online bestellen? Goed om te weten..

3 Reacties
rvb2
rvb221 mei 2021 - 7:01

Doet u echt alles met de auto? Een echte Nederlander pakt de fiets.

korheiden2
korheiden221 mei 2021 - 8:34

@rvb : Als echte Nederlander neem ik zo vaak als mogelijk is de fiets. Maar je kunt niet alles op de fiets meenemen en ik ben wel een mooi weerrijder.

Winterdepressie
Winterdepressie21 mei 2021 - 15:16

@rvb, Ik heb niet eens een rijbewijs laat staan een pauper-mobiel, dus die jij bak gaat niet op. Ik doe gemiddeld 100km per week op de fiets. Het kernprobleem hier is dat online bestellen en gratis verzenden als iets negatiefs is neergezet in dit stuk, terwijl het toch duidelijk is dat online bestellen, zelfs voor 1 enkel item minder uitstoot geeft dan het zelf te halen en er wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat gratis verzenden (vanaf een bepaald bedrag) juist mensen stimuleert om efficiënter in te kopen. Daarbij, fietsen is ook niet per definitie uitstoot neutraal. Kost ook energie en die energie heeft ook een ecologisch prijskaartje.

Klein zonnetje
Klein zonnetje20 mei 2021 - 17:13

Meestal is bezorgen vanaf een bepaald bedrag. Dan geef je als webshop toch gewoon 5 euro korting bij een bestelling van 50 euro, en reken je vervolgens 5 euro bezorgkosten. Denk niet dat dit echt af te dwingen is. "kost elke online aankoop 12 gram uitstoot aan CO2, ongeveer evenveel als van een auto die een kilometer rijdt.". Je moet naast de kosten natuurlijk ook wel de baten uitrekenen. Als ik nu de pakketbezorger hier in de straat op 3 plaatsen pakketjes zie afleveren dan scheelt dat ook weer x km (CO2) van mensen die zich niet verplaatsen naar een winkel.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman20 mei 2021 - 17:04

Maar helemaal stoppen met kopen van wat dan ook? Wat wil men hiermee bereiken? De waanzin houd niet op. Net als in het voorbeeld, zou je de artikelen lager kunnen prijzen en vervolgens een post bezorgkosten opvoeren, resultaat is hetzelfde alleen zijn deze "bedenkers" dan buitenspel gezet. Voor veel artikelen die men besteld moet men normaal meer dan 1 kilometer rijden, dus is online bestellen en laten bezorgen milieu vriendelijker. Ook zien we steeds meer elektrische wagentjes bezorgen, om de schijn van duurzaam op te houden.

4 Reacties
ton14024
ton1402420 mei 2021 - 19:04

´´Ook zien we steeds meer elektrische wagentjes bezorgen, om de schijn van duurzaam op te houden.´´ Stiekem zit er een slurpende benzinemotor in verstopt.

itsme3
itsme320 mei 2021 - 19:35

@ton14024 "Stiekem zit er een slurpende benzinemotor in verstopt. " Nee, een kolencentrale. Ergens moet de elektriciteit vandaan komen. En dat flintertje "duurzame" energie kun je maar eenmaal gebruiken.

Arend Wortel
Arend Wortel21 mei 2021 - 15:16

@itsme: zelfs als een elektrische auto op 100% kolenstroom rijdt, dan verbruikt hij, door de veel hogere efficiëntie van de elektriciteitscentrale en van de elektromotor, nog steeds véél minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het rendement van een benzinemotor is met hooguit 20% bedroevend laag. Diesel komt niet hoger dan 25%, nog steeds erg slecht. Bovendien: die benzine en diesel komt bij de pomp ook niet zomaar uit de lucht vallen, daar gaan ook heel wat energie-intensieve processen aan vooraf. Dus het is veel meer dan de schijn van duurzaam.

marcelhermus
marcelhermus21 mei 2021 - 21:07

Beste oplossing is dus alle benzineauto`s in nederland gratis inruilen voor een elektrisch exemplaar. Dat zal alleen wel weer teveel geld kosten.