Joop

Verbied ook in Nederland de telefoon in het klaslokaal

  •    •  
25-11-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6520 keer bekeken
  •  
kinderensmartphone

© cc-foto: Peggy en Marco Lachmann-Anke

De afgelopen jaren dat ik voor de klas sta, heb ik gezien hoeveel impact de mobiele telefoon op de leerlingen heeft gehad.
Frankrijk is naar mijn weten het eerste land in Europa dat de telefoon in het klaslokaal helemaal verbiedt. Het is een drastische maatregel, maar een die heel hard nodig is. Ook in Nederland zouden we dat moeten doen, al is het alleen maar om het onderwijsniveau op peil te houden. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het onderwijsniveau in Nederland in de afgelopen twintig jaar alleen maar daalt. Het zal me niets verbazen als blijkt dat de telefoon daar een grote oorzaak van is. In mijn ogen heeft een school slechts twee keuzes: verbied de telefoon in de school, of maak schoolbreed consequent gebruik van een telefoontas of -bak.
De afgelopen jaren dat ik voor de klas sta, heb ik gezien hoeveel impact de mobiele telefoon op de leerlingen heeft gehad. Ik neem het de leerlingen echt niet kwalijk dat ze de hele tijd op dat scherm willen zitten. De continue stroom aan berichten zorgt ervoor dat het beloningssysteem in de hersenen steeds wordt geactiveerd, en daar worden we als mens vaak blij van. Het puberbrein is hier extra gevoelig voor, en juist daarom is het de taak van de school om de leerlingen wat betreft telefoongebruik te beschermen. Doet een school dat niet, dan steekt die de kop in het zand. Uit talloze onderzoeken blijkt namelijk dat telefoongebruik in de klas leidt tot verschillende negatieve effecten op de leerprestaties en sociale vaardigheden.
Een vaak gehoord tegenargument is dat ‘de school leerlingen moet leren omgaan met het gebruik van de smartphone’. Onzin. Dat is de taak voor de ouders. Natuurlijk heeft iedere school een voorbeeldfunctie, en leerlingen mediawijs maken hoort daar bij. Maar juist daarom moet de school de telefoon weren. Als goed voorbeeld. Het is namelijk de enige manier waarop leerlingen leren hoe fijn en gezond het is niet continu op hun telefoon te zitten.
Natuurlijk kan de mobiele telefoon in de klas ook gebruikt worden voor educatieve doeleinden. Ik ben jarenlang een verkondiger geweest van het gebruik van educatieve apps en tools. Maar ik kom daar nu langzaam van terug. De enige manier waarop het gebruik van educatieve apps in de klas werkt, is als er een telefoontas of -bak in de klas aanwezig is, zodat de telefoons direct na het gebruik weer weg worden gelegd. Maar zelfs dan… blijkt uit onderzoek dat het gebruik van Kahoot of Socrative in de les de leerprestaties verbetert? Ik kan dat nergens terugvinden. En áls al blijkt dat het effect heeft, dan komt dat denk ik vooral doordat de docent aan de hand van de verkregen data feedback geeft aan de leerling. Voor het geven van feedback heb je echter niet per se educatieve apps nodig, er zijn namelijk genoeg andere manieren.
Ik zie alleen maar voordelen als mobiele telefoons op scholen worden verboden, zowel voor de docent als voor de leerling. Docenten kunnen bij aanvang van de les direct beginnen, zonder dat er 5 minuten overheen gaan om ervoor te zorgen dat alle telefoons weg zijn. Deze verspilde energie kan worden gestoken in de lessen zelf. Voor leerlingen betekent het verbieden van de telefoon rust en geen afleiding. Geloof me, uiteindelijk zullen leerlingen het alleen maar fijn vinden. Dat blijkt elke keer weer als ik de telefoontas in de klas gebruik. Na een paar weken heerst er meer rust, zijn ze meer gefocust op de les en geven leerlingen zelf terug dat ze het fijn vinden.
Dus beste scholen, zorg voor een streng en consequent beleid wat betreft de mobiele telefoon. Verbied ze of zorg dat er in iedere klas een telefoontas- of bak aanwezig is. Dat is volgens mij de enige juiste manier om leerlingen met de smartphone te leren omgaan.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (53)

Thuiszitter
Thuiszitter27 nov. 2019 - 13:14

Een vaak gehoord tegenargument is dat ‘de school leerlingen moet leren omgaan met het gebruik van de smartphone ————— Nou ja zeg wat een wereldvreemd argument, leerlingen kunnen de meesters wel wat bij leren over hun phone. Ik dacht dat deze apparaten allang waren verboden om te gebruiken tijdens de lessen.

Vlaggenroof
Vlaggenroof26 nov. 2019 - 22:47

Goed plan ja.. al die filmpjes en afleidingen.. ik ben voor het veel gebruiken van telefoons, maar niet tijdens lessen of vergaderingen.

Purper Floyd
Purper Floyd26 nov. 2019 - 19:14

Per lokaal een jammer van vijf tientjes en helemaal niemand heeft nog verbinding.

Linkse activist
Linkse activist26 nov. 2019 - 14:50

En nog een tip om het verbod goed te kunnen handhaven. Bij constatering dat de mobiel toch gebruikt wordt mag de leerling deze deponeren in de met water gevulde vissenkom.

1 Reactie
Verver
Verver27 nov. 2019 - 8:12

En dan?? Meeste nieuwe foons zijn waterdicht.

korheiden2
korheiden226 nov. 2019 - 12:26

Een verhelderend stuk van iemand uit de praktijk. Helemaal mee eens. Vooral de zinsnede : 'Ik ben jarenlang een verkondiger geweest van het gebruik van educatieve apps en tools. Maar ik kom daar nu langzaam van terug.' is mij uit het hart gegrepen. Inderdaad werd en wordt op allerlei cursusmiddagen voor het onderwijs zo innovatief en modern mogelijk gedaan, met allerlei prachtige toepassingen. Maar in feite wordt de spanningsboog van vele leerlingen steeds korter.

fatim4
fatim426 nov. 2019 - 11:49

Verbied slechte leraren, daar gaan de leerprestaties een stuk sneller van omhoog.

2 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew26 nov. 2019 - 12:08

Er is nu al een lerarentekort. Dat wordt dan alleen maar erger.

Joost Spits
Joost Spits29 nov. 2019 - 0:35

Verbied slechte LEERLINGEN, dan gaan de leerprestaties zeker omhoog!!

EricDonkaew
EricDonkaew26 nov. 2019 - 11:21

Ben ik nou de enige die het oude bellen, in een telefoonhoorn, veel prettiger vindt dan dat gepraat tegen zo'n stom apparaatje? Een beter privacygevoel, zowel bij het luisteren als bij het praten. Niet iedere verandering is een verbetering. Ik wil die oude telefoontoestellen weer terug!

2 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof26 nov. 2019 - 12:16

Die “oude” telefoontoestellen, met een draadje, zijn nog gewoon te koop hoor. Ik heb een geheimpje voor u, je hoeft niet mobiel te bellen, dat staat echt niet in de wet.

Peterrr2
Peterrr226 nov. 2019 - 12:54

Je bedoelt zo'n telefoon midden in de woonkamer. Als je gebeld werd moest de tv zachter. De rest moest ergens anders zitten als ze verder wilden met hun gesprek. Want jij kon immers niet weg, vanwege het snoer. Als je wat wilde pakken, dan moest je de hoorn neerleggen, zodat je snel heen en weer kon lopen. Wilde je iets laten zien, dan kon je niet even een foto maken en doorsturen, maar maakte je een tekening daarvan. Die stuurde je per brief naar de ander en dan kon je er een paar dagen later op doorgaan. Was je in het buitenland, dan ging je naar een belwinkel. Als je aan de beurt was kon je dan naar NL bellen. Hé jammer op dat moment was diegene net niet thuis. Nou ja, gaan we morgen maar weer in de rij staan om het te proberen. Wat vervelend is zo'n smartphone tegenwoordig toch...

EricDonkaew
EricDonkaew26 nov. 2019 - 11:14

Smartphonegebruik is het nieuwe roken. Men wilde zich een houding kunnen aanmeten. En dat wil men nu nog steeds. Gelukkig is smartphonegebruik niet slecht voor mijn longen. Wat dat betreft is er toch een lichte vooruitgang.

1 Reactie
madbako
madbako26 nov. 2019 - 16:33

Schijnt wel via de straling effect te hebben op je hersenen.

hminkema
hminkema26 nov. 2019 - 10:53

Helemaal gelijk. Een telefoon is een verslavend middel. Verslavende middelen horen geen plek te hebben in het klaslokaal. Wij moeten onze kinderen niet voorzien van verslavende middelen waar ze - gezien hun jonge jaren - nog geen weerstand aan kunnen bieden. "Je moet hem in je tas bewaren" - helpt niet. "Hij moet uit staan" - helpt niet. Dan zit-ie gewoon ongemerkt in alle broekzakken te trillen, en wordt onder de tafel bediend. Je geeft leerlingen ook geen Atari spelcomputer mee voor in de klas. Die laat je thuis, of je bewaart 'm op school in je kluisje. Een leraar die de - beperkte - educatieve functie die de smartphone kán hebben wil benutten, doet dat inderdaad onder controle. Uit de telefoontas, die aan de muur hangt, en waar de leerlingen bij binnenkomst in het lokaal het apparaat in hebben gedeponeerd. En direct na gebruik weer terug. Op mijn school hebben we jaren geworsteld en gevochten tegen de telefoonterreur. Wat nodig was, was een collectief besluit om het apparaat te verbieden en telefoontassen te gebruiken voor wie dat wil. In een week tijd was alles in orde. Van belang is dat geen collega "zijn eigen keuzes maakt" want alleen samen sta je sterk. De leerlingen vinden het intussen prima. Ze hadden zelf ook wel door dat het apparaat enorm afleidend werkt.

Mostafa
Mostafa26 nov. 2019 - 10:20

Nee, want de leerkracht is ook verslaafd geraakt aan het vlooien op zijn telefoon! Vlooien ? ja vloeien net zoals de aapjes hhh

DeDunneVanDam
DeDunneVanDam26 nov. 2019 - 9:06

Ik zie het probleem niet zo. De middelbare school waar mijn zoon op zit heeft duidelijke regels erover: de leraar bepaalt dat en meldt dit in de les, of er een mobiele telefoon gebruikt mag worden of niet. Indien de leerling de regel overtreedt dient de leerling de telefoon in te leveren bij de leraar. En kan de leerling de volgende ochtend de telefoon tussen 8:00 en 8:15 ophalen bij de concierge.

1 Reactie
Klaas Punt
Klaas Punt26 nov. 2019 - 10:45

Juist. De leraar moet de autoriteit hebben om dat zelf te regelen. Uiteraard zijn de ouders het struikelblok. Maar die moeten dan ook maar in toom gehouden worden.

Franchyna
Franchyna26 nov. 2019 - 9:06

Ik zou graag zien dat die 'mobieltjes' helemaal uit onze maatschappij verdwenen. De mensheid op zich wordt daar niet beter van. De bedrijven en meer wat 'achter', die mobieltjes en zitten, die lachen zich het lep om onze verslaving. Maar dat is niet alles. De controle op jou als mens neemt daardoor toe. Je kunt straks alleen nog maar betalen met je phone. Heb je niet zo'n ding, waarvan de abokosten ook maar steeds verder oplopen (wie kent een abo die qua kosten zakt ?). En we worden er ook niet slimmer van, als we een groot deel van de dag met in wezen 'leuke', maar 'onzindingetjes', op zo'n 'ding' bezig zijn. Met het steeds turen op die schermpjes krijgen we slechtere ogen ook. Moeten we eerder aan de bril. Weet niet of ik hier links mag delen maar er zijn genoeg berichten op internet te vinden van: 'Jongeren massaal aan de bril door turen naar smartphone', enzovoorts. De phones leveren een flinke bijdrage aan de nieuwe verpreutsing ook. Ga tegenwoordig als vrouw maar eens topless op het strand liggen ? Binnen notime sta je op z'n minst op faceboek- of erger. Vroeger, voordat die 'dingetjes', er waren was dat geen probleem. En nu noem ik alleen deze dingetjes nog maar. Er is onnoemelijk veel meer te melden waarom we weer terug moeten naar een wereld zonder die dingen en het beter kunnen doen, thuis met een oude bakelieten telefoon aan de muur.

1 Reactie
Audio
Audio26 nov. 2019 - 19:08

De smartphone lijkt op het teken van het beest uit Openbaringen 13:16-17 En het maakt dat men aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd; en dat niemand kan kopen of verkopen dan wie het merkteken heeft: de naam van het beest of het getal van zijn naam. Deze tekst werd ooit gelinkt aan een betaalchip die in de rechterhand of het voorhoofd geïmplanteerd zou worden. Maar je kunt het overdrachtelijk zien: zonder smartphone kun je niets meer doen.

madbako
madbako26 nov. 2019 - 7:57

Kan allemaal heel simpel zijn. Wettelijk verbieden is gewoon flauwekul. Gebruikelijk is, voor aanvang les telefoon inleveren. Na de les weer ophalen. Mocht je tijdens de les gezien worden met telefoon. Telefoon innemen en na het laatste schooluur weer ophalen bij de receptie. Je leert het snel als je je telefoon moet inleveren en ondanks dat je de laatste 2 uur roostervrij bent eventueel moet blijven om je telefoon op te halen...... Werkt op het VMBO waar ik als vrijwilliger aanwezig ben buitengewoon goed.

2 Reacties
Dehnus
Dehnus26 nov. 2019 - 10:12

Gezien de effecten op oog gezondheid kun je het gewoon verbieden tot een bepaalde leeftijd. Dit omdat het de groei van kinderen belemmerd. Wil je ze dan toch bereikbaar houden, dan zijn dumbphones ook wel goed. Fortnight kun je thuis wel spelen. En je praat hier over "het VMBO" en "je leert vanzelf als je roostervrij bent dat. blablablabla". Deze meneer heeft een plaatje van iemand die nog LANG niet op voorgezet onderwijs zit. Dus gewoon wettelijk: Nog geen 14, dan geen scherm voor je bakkes 24/7.

madbako
madbako26 nov. 2019 - 16:36

@Dehnus 26 november 2019 at 11:12 En je praat hier over “het VMBO” en “je leert vanzelf als je roostervrij bent dat. blablablabla”. Deze meneer heeft een plaatje van iemand die nog LANG niet op voorgezet onderwijs zit. Leg even uit wat je bedoeld. Ik snap het namelijk niet. Jij wel?

Uilenspiegel
Uilenspiegel26 nov. 2019 - 7:50

Bij ons op school doen alle leerlingen bij binnenkomst in het lokaal de telefoon in een telefoontas. Alleen als de docent toestemming geeft mag de telefoon gebruikt worden. Misbruik betekent 's morgens inleveren bij de administratie, gedurende 1 week. Dit werkt prima.

Frits Jansen
Frits Jansen26 nov. 2019 - 7:49

Als de docent iets zegt wat je niet begrijpt of precies wilt weten kun je het meteen opzoeken op je telefoon, ideaal.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt26 nov. 2019 - 10:48

Vroeger mocht je gewoon de leraar vragen om uitleg. Daar is die voor. Of bedoel je dit sarcastisch, Frits?

hminkema
hminkema26 nov. 2019 - 10:55

Ja, en als je dan tijdens de les zit te appen, of facebooken, of instagrammen, of youtuben, of on-line spelletjes speelt, en de docent spreekt je daar op aan, dan zeg je gewoon dat de docent iets gezegd heeft dat je niet begreep en dat je het meteen even opzoekt op je telefoon. Been there. Done that. Het werkt zo niet.

Mariek Verrweij
Mariek Verrweij26 nov. 2019 - 7:49

Misschien is onderwijs niveau maar wie zeg dat het door de mobieljes komt? Aangezien we nog steeds te kort hebben aan leerkrachten! Dat zou ook het leerkracht te kort boosdoener is voor het dalen van het onderwijs niveau. En hoe makkelijk is het om de mobieltjes de schuld te geven. 1+1= toch 2 en geen 3

2 Reacties
OlavM
OlavM26 nov. 2019 - 23:55

@ Naruek Verweij: [1+1= toch 2 en geen 3] Nou,tegenwoordig wordt nogal eens gezegd: "dat is jouw mening, ik zie dat anders."

OlavM
OlavM26 nov. 2019 - 23:56

Sorry; @ Mariek Verweij.

Joost Spits
Joost Spits26 nov. 2019 - 3:14

DE GSM: DE NIEUWE DRUGS. Het is een ziekelijke verslaving. Men noemt het sociale media. Wel, ik noem het a-sociale media. Ik zat onlangs met mijn vrouw in een restaurant. Een tafel verder, zat een gezin met 4 mensen: vader, moeder, 2 dochters. Het eten was reeds geserveerd. Niemand sprak, er werd nog geen stom woord gesproken tegen elkaar; iedereen zat te klooien met z'n gsm. Ieder voor zich, God voor ons allen. "Gezellig" samen naar het restaurant, wat een geestelijke armoede!! De gsm draagt ook bij tot een groot gebrek aan creativiteit. Mensen zitten dagelijks uren passief naar dat ding te staren als zombies. Iets in je handen pakken en maken is er niet meer bij. Het is het summum van contraproductiviteit en luiheid. Ik denk als je kan meten hoeveel uren mensen in onze samenleving per dag zich met hun gsm bezighouden, dat uit zo' n onderzoek zou blijken, dat de passiviteit en gebrek aan creativiteit door de gsm een aanmerkelijke negatieve invloed heeft op onze economie en enorme negatieve impact op de maatschappelijke ontwikkeling. Dit, omdat naast de voordelen van de mobile telefoon, zeer veel mensen gewoon niet instaat zijn om hun mobile telefoon efficiënt te gebruiken. Het is soms bijna een excuus om dat ding weer voor de zoveelste keer in je handen te pakken. Ik noem het de nieuwe drugs. Veel werkgevers worden er gek van dat hun werknemer constant de neiging heeft bezig te zijn met de telefoon. Een tijdje terug was dat het roken. De rokers hadden sterk de neiging, telkens toch even gauw een sigaret te moeten opsteken. Nu, hebben we er een verslaving bij: de gsm. Op school: ten strengste verbieden die telefoon. Dát is het parool. Het is een plaag op iedere school voor iedere docent. Het ondermijnt het pedagogisch klimaat in de klas. De denkluiheid wordt steeds erger, want de telefoon doet alles: spellingscontrole, synoniemen aangeven, men kan niet meer hoofdrekenen. App hier, app daar... Zonder telefoon is men gehandicapt. Wat wij vroeger als parate en basale kennis gewoon moesten weten, wordt nu uit de gsm gehaald. Zonder dat ding is men onthand. Over gebrek aan privacy nog maar te zwijgen! " Goh, zeg waarom neemt tie eikel nu niet op, ik heb 'm nu al vier keer gebeld!!" Het wordt je zelfs verweten als je de telefoon niet oppakt. Niemand de deur uit, help waar is mijn gsm!!

2 Reacties
OlavM
OlavM26 nov. 2019 - 23:53

@ Joost Spits: Ik kan me geheel in je verhaal vinden.

Audio
Audio27 nov. 2019 - 9:09

#OK boomer!

Eric Minnens
Eric Minnens25 nov. 2019 - 22:09

"blijkt namelijk dat het onderwijsniveau in Nederland in de afgelopen twintig jaar alleen maar daalt." O, dat is het dus, nou begrijp ik ook waar dat ok boomer vandaan komt.

4 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen26 nov. 2019 - 7:52

Klinkt naar het eeuwige geweeklaag over "de jeugd van tegenwoordig".

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2019 - 9:15

@Frits Jansen Nee, ok boomer is juist het geweeklaag door de jeugd over de oudjes van tegenwoordig. O ja, en ik was de ???? nog vergeten. PS Op één punt moet ik de boomerbaby's gelijk geven. De oudjes hebben de smartphone bedacht en ontwikkeld. Stom, stom, stom. Hebben die baby's dus hun ultieme speeltje aan de oudjes te danken (dankjewel boomers!), blijkt het op onderwijsniveau averechts te werken...

hminkema
hminkema26 nov. 2019 - 11:00

"OK boomer is het geweeklaag door de jeugd over de oudjes van tegenwoordig." Nee, OK boomer is de reactie die sommige jongeren geven als ze in een discussie raken met ouderen of ergens (niet zelden volkomen terecht) op worden aangesproken door ouderen, en als die jongeren dan geen normaal weerwoord hebben. Het is een goedkope reactie bij gebrek aan beter, in een poging de ouderen gemakzuchtig af te serveren. Het is de jongerenvariant van 'Ga toch weg, snotneus". De kreet is op geen enkele manier serieus te nemen als 'geklaag over de oudjes van tegenwoordig', over wat die vinden, doen, of zijn. Net zomin als "Ga toch weg, snotneus" dat andersom is.

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2019 - 17:12

@hminkema Ook goed! Maar ruil dat taalvreemde 'ok boomer' dan wel gewoon in voor het veel mooiere en duidelijkere 'Ga toch weg oudje!'

Wilma3
Wilma325 nov. 2019 - 21:06

Inderdaad de mobiel inleveren aan het begin van het lesuur en bij het einde weer ophalen. De schooldirectie moet deze maatregel steunen!

tomaatnet
tomaatnet25 nov. 2019 - 20:54

Gewoon wifi blokkeren... Of zie ik dat verkeerd?

6 Reacties
Marc2406
Marc240625 nov. 2019 - 21:39

Mobiel internet op de telefoon heeft op zichzelf niets met Wifi te maken. Dus wifi uitschakelen gaat niet werken.

Peterrr2
Peterrr225 nov. 2019 - 22:42

Tegenwoordig hebben veel kinderen een flinke internetbundel op hun mobiel. En anders krijgen ze dat na zo'n maatregel vast wel van hun ouders.

itsme3
itsme326 nov. 2019 - 0:41

Ja. Met de huidige belbundel heb je wifi nergens voor nodig.

Thuiszitter
Thuiszitter26 nov. 2019 - 0:52

Ja dan gaan ze over naar G netwerk en hotspot maw. Buiten de wifi kun je ook nog op het net komen

Joost Spits
Joost Spits26 nov. 2019 - 3:24

Zonder Wi-Fi kan je gewoon via het net, er lustig op door mobielen.... Zonder Wi-Fi is men niet te stoppen... Weg met de telefoon, is de enige remedie!

4Vier!
4Vier!26 nov. 2019 - 7:22

tomaatnet 25 november 2019 at 21:54 “Gewoon wifi blokkeren… Of zie ik dat verkeerd?” Ze zullen net als ik vast ook GB’s van hun internetprovider hebben; dus dat helpt niet. Wellicht bedoel je een “jammer”? Dat kan ook niet want die zijn illegaal. https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/jammers

Rick Hofland
Rick Hofland25 nov. 2019 - 19:54

Ik ben ook voor dat verbod, maar die school dat ben jij als leraar zelf en al helemaal degene die in jouw klas de regels opstelt, dus organiseer het gewoon voor jouw klas. Overigens zie ik de laatste paar jaar smartphones buiten schooltijd voor veel grotere school gerelateerde stress zorgen bij jongeren en daar zijn de leerkrachten voor 100% verantwoordelijk voor. Ik heb het over het in de avond en zelfs in het weekend nog even extra huiswerk, so’s, extra toetsen of extra hoofdstukken aan een toets toevoegen via een mail, app of andere manier van melden op de smartphone. De reden is omdat de leerkrachten zelf te laat zijn geweest met het huiswerk opgeven en dat ze er pas in de avond of in het weekend achter komen dat ze zelf nog even snel hun eigen lakse werkhouding bij de leerlingen over de schutting kunnen gooien. Hupsakee, mijn probleem opgelost en de leerlingen zoeken het maar uit. Onze jongeren hebben hierdoor nooit het gevoel echt vrij te zijn. Iedere volwassene met een drukke baan weet hoe zwaar belastend dit kan zijn en voor de jongeren die tegenwoordig al overladen worden met digitale meldingen vanuit de school via mail, whatsapp of magister en dergelijke, die jongeren die hebben steeds vaker burn-out klachten. Gek hé! Ik zie het regelmatig bij mijn eigen kinderen en hoor het ook van andere ouders, hoe er op zaterdag avond nog even wat over de schutting wordt gekieperd waardoor de leerling op zondag aan de slag moet terwijl die net op zaterdag al het huiswerk af had gemaakt en gepland had om dan op zondag iets voor zichzelf te gaan doen. En het allerergste is dat die jongeren als zij vrij zijn continue het gevoel hebben dat er nog iets aan huiswerk binnen kan komen! Waarom hoor ik hier nauwelijks leerkrachten over? Of hebben die niet door dat er heel veel leraren zijn die zo laks omgaan met hun eigen werk en hun leerlingen? Het zullen altijd wel weer andere leraren zijn die dat doen, maar de realiteit is volgens mij dat een hele grote groep leerkrachten dit doet!

3 Reacties
tomaatnet
tomaatnet25 nov. 2019 - 20:53

Hoe weet u dat? Welke bron(nen)?

4Vier!
4Vier!26 nov. 2019 - 7:27

Heeft de leerkracht het huiswerk niet opgegeven in de klas? Of heeft de leerkracht het wel opgegeven, maar de betreffende kinderen het niet zelf opgeschreven, waarna ze verrast worden tegen de tijd dat het ook op magister/app komt te staan? Ik denk dat er ongeorganiseerde leraren zijn die het inderdaad te laat opgeven, ik denk ook dat er ongeorganiseerde leerlingen zijn die de eigen verantwoordelijkheid negeren.

Rick Hofland
Rick Hofland26 nov. 2019 - 8:34

@4Vier! Nou, dat is heel gemakkelijk. De scholen communiceren tegenwoordig met de leerlingen via apps zoals o.a. magister en zermelo. Daarin staan alle roosters van de leerlingen, hun cijfers, hun huiswerk inc. bijlages, alles staat daar in. Als ouders heb je ook een login en als je kinderen in de brugklas of de tweede zitten dan lezen ouders nog wel eens een beetje mee, een beetje zoals vroeger ouders ook de papieren agenda van hun kinderen bekeken. Als ouders zie je dus zelf dat huiswerk en toetsen op de meest bijzondere momenten nog even opgegeven wordt. En meestal is dit niet van de sterkste leerkrachten maar juist degene die om de haverklap een weekje of 2 er tussenuit zijn vanwege een verzwikte enkel of andere ongemakken en dan achterop raken met het toetsen van de leerlingen en dan vaak zodra zij zich weer beter melden direct de leerlingen opzadelen met een achterstallige toets en dit gebeurt gemiddeld iedere 2 weken wel een keer in de avonduren of in het weekend. Gelukkig zijn er ook nog heel veel goed georganiseerde leerkrachten met nog een betrokken en verantwoordelijkheidsgevoel richten de leerlingen en deze hebben vaak een mentor rol. Laten nou juist die leerkrachten ook wel eens hun beklag ontvallen over dat “sommige” van hun collega’s de leerlingen in de avond en weekend op last-minute toetsen trakteren. Dit zal niet op iedere middelbare school het geval zijn, maar bijna alle ouders in mijn omgeving met kinderen op middelbare scholen (en scholen met een goede reputatie) geven aan dat dit fenomeen zich bij de school van hun kinderen voordoet. @4Vier! Het gaat hier dus niet om leerlingen die zelf vergeten zijn huiswerk op te schrijven, dat kan je als ouders tegenwoordig allemaal haarfijn zien op de smartphone waarmee de school alles communiceert met de leerling. En voor je het op gaat nemen voor die leerkrachten die om de haverklap er een paar weekjes tussenuit zijn met de reden dat die vast overwerkt zijn. Die leerlingen zijn echt niet gek en weten haarfijn welke leerkrachten de kantjes er vanaf lopen. Het zijn namelijk meestal dezelfde leerkrachten die na een last-minute toets die in het weekend wordt opgegeven, die vervolgens de leerlingen weken lang laten wachten op hun cijfer, ook bij heel eenvoudige na te kijken toetsen. Naar mijn idee zijn er heel veel hele goede en betrokken leerkrachten in het onderwijs, maar er is ook een redelijk percentage dat niet de mores meer heeft die 20 a 30 jaar terug nog normaal was. Dus stress van de smartphone in het onderwijs? Die creëren die scholen vooral zelf, al was het maar dat de scholen alles communiceren met de leerlingen via de smartphone.

Paul250371
Paul25037125 nov. 2019 - 18:20

Jij staat als leraar een een verhaal te vertellen en 75% van de klas doet een Ruttetje? Belachelijk dat dit een issue is.

1 Reactie
MountEverest
MountEverest25 nov. 2019 - 20:28

Je moet Rutte niet belangrijker maken dan ie is. Het is goed dat scholen het gebruik van smartphones tijdens de les verbieden.

Gefaald
Gefaald25 nov. 2019 - 18:11

100% mee eens. Het smartphone-verbod zou trouwens ook voor mezelf moeten gelden, ik ben er zelf ook te vaak mee bezig en kan het ding moeilijk met rust laten.