Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Samenwerking met extreemrechts breekt VVD en NSC op, kiezers hebben er genoeg van

  •  
22-06-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
8361 keer bekeken
  •  
verschrikkelijkevier

Het werd bij de Europese verkiezingen al pijnlijk zichtbaar: de populariteit van de ultrarechtse coalitie is ernstig bekoeld. De vier partijen behaalden maar een fractie van het percentage stemmers dat ze na de Tweede Kamerverkiezingen wisten te winnen. Het enthousiasme is inmiddels van een temperatuur dat het zo uit de koelkast van Geert Wilders lijkt te komen.

Een maand na de presentatie van het hoofdlijnenakkoord en nog voor de bordesfoto, is de tevredenheid met het ultrarechtse kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB geslonken van 50 procent naar 39 procent. Vooral VVD- en NSC-kiezers krijgen hoofdpijn van hun partijen. Hun vertrouwen in dit kabinet is zelfs nog lager, blijkt uit een peiling van Ipsos I&O. Onder VVD-kiezers ging het vertrouwen van 77 naar 59 procent en onder NSC-kiezers van 78 naar 69 procent. PVV’ers zijn ook wat minder enthousiast, vermoedelijk vanwege de uitpuilende koelkast: van 92 naar 81 procent. Alleen BBB’ers, gewoon blij dat ze mogen meedoen en ja op alles zeggen, zijn onverminderd enthousiast.

Wat NSC’ers vinden van hun plotselingen verbintenis met extreemrechts, werd na de Europese verkiezingen al pijnlijk duidelijk. Van de kiezers die in november vorig jaar nog op NSC stemden, deed slechts 13 procent dat afgelopen maand opnieuw. VVD’ers haken af omdat het hoofdlijnenakkoord vol staat met onuitvoerbare plannen en omdat de PVV de een na de andere totaalmalloot voordraagt als bewindspersoon.

Dat het aankomende ultrarechtse kabinet in populariteit is gedaald, betekent vooralsnog weinig verschuivingen in de liefde voor de partijen zelf. Zo is in dezelfde peiling de extreemrechtse PVV nog altijd de grootste partij van het land, hoewel die ten opzichte van de vorige peiling wel wat zetels verliest. Ook de VVD levert op papier zes zetels in. Dat geldt niet voor grootste linkse oppositiepartij GLPvdA, die heeft sinds de vorige Kamerverkiezingen twee virtuele zetels erbij en blijft zo de tweede partij van het land. NSC en BBB zetten de vrije val in virtuele zetels voort: hun stemmers vluchten massaal terug naar het CDA, of naar de Partij voor de Dieren, partijen die hun virtuele zetelaantal dan ook zien groeien.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

Wilweetje
Wilweetje
23 jun. 2024 - 8:38
Dat die VVD'ers en NSC'ers 's ochtends in de spiegel durven te kijken. Walgelijk.
Frits Jansen
Frits Jansen
23 jun. 2024 - 6:26
Ik zou de dag niet prijzen voor het avond is. De toeloop naar de PVV mag dan iets teruggelopen zijn, nog steeds geloven heel veel mensen in Nederland in Wilders als "messias". Het gif van het populisme is dat de kiezer eerst een probleem wordt aangepraat, en de "oplossing" vervolgens logisch lijkt. Je moet ook vaststellen dat het nieuwe Kabinet nog niet de kans heeft gehad door de mand te vallen. Bij de hearings ging het almaar over omvolking, maar beseffen de coalitiepartijen dat de problemen in zorg en volkshuisvesting niet worden opgelost door (te proberen) het aantal migranten terug te brengen, maar drastisch te reorganiseren? Begrijpt Aagje Agema wel dat de problemen in de zorg komen door verkeerd begrepen marktwerking die alleen maar kunnen worden opgelost als er een "ziekenfonds 2.0" komt? Dat concurrentie helpt om overvloed te verdelen maar wel tot een verspilling leidt die we er niet bij kunnen helpen in de gezondheidszorg? Dat er meer moet worden samengewerkt, maar dat samenwerking leidt tot minder concurrentie, wat in een andere context als misdadig wordt beschouwd? Ik hoop maar dat "vice-premier" Aagje Agema zich met goede adviseurs omringt.
1 Reactie
Wilweetje
Wilweetje23 jun. 2024 - 11:43
Wat gaat Agema doen wanneer blijkt dat in zorg immigranten nodig Zijn omdat er niet voldoende Nederlanders zijn die in de zorg kunnen of willen werken? Of zijn immigranten dan wel welkom?
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
22 jun. 2024 - 23:32
Als gaat blijken dat je voor regeren wat in je mars moet hebben, dat je er niet komt met bedrog omdat je kiezers je simpele voorstelling van zaken voor zoete koek willen slikken, dat het kabinet van de smet door bruinrot(aardappelziekte) verder in geloofwaardigheid wordt aangetast waardoor het zaakje implodeert, dat we gauw nieuwe verkiezingen krijgen waardoor dit land ontsnapt aan de grootste ramp sedert het rampjaar 1672, die ramp heet Yesilgöz.
Joop  den Uil
Joop den Uil
22 jun. 2024 - 19:33
''kiezers hebben er genoeg van ...'' klopt misschien , maar niet voor de kiezers die gekozen hebben voor partijen in de momentele regering. En dat is de meerderheid he... zo werkt dat. En gelukkig maar.
3 Reacties
Karingin
Karingin22 jun. 2024 - 20:19
Je hebt de laatste alinea niet eens gelezen...en je bent er nog trots op de je geen hersens én geen geweten hebt ook
Wilweetje
Wilweetje23 jun. 2024 - 11:45
Inderdaad ons democratisch systeem creëert de mogelijkheid voor een dictatuur.
vdbemt
vdbemt23 jun. 2024 - 18:36
Nou........ Zowel bij de VVD als NSC zitten flink wat kiezers die NIET blij zijn met dit kabinet. Dus die meerderheid van jou ......??? https://www.rtl.nl/nieuws/panel/artikel/5422292/vvd-kiezers-spijt-van-hun-stem-rtl-nieuwspanel https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2024/06/peiling-enthousiasme-nieuw-kabinet-afgenomen/
Arbeider69
Arbeider69
22 jun. 2024 - 15:45
''Samenwerking met extreemrechts breekt VVD en NSC op, kiezers hebben er genoeg van'' Hoop doet leven. Bij de rechtse bovenmodaal rijke tevreden kiezer van PvdA/CDA/D66/CU die zich altijd heel goed bediend heeft geweten door de rechtse Rutte kabinetten die ze 14 jaar lang in het zadel hebben gehouden.
Willem D2
Willem D2
22 jun. 2024 - 15:42
Bij de volgende verkiezingen zullen we het zien. De VVD zat in een spagaat, welke keuze ze ook maken verliezen doen ze. Of de linker vleugel of de rechter vleugel is ontevreden. Bij Omtzigt is de magie er ook af. Het getreuzel en getwijfel kostte hem al veel kiezers. Duidelijk is wel dat zowel bij NSC als VVD er geen unanieme steun is voor of met de PVV of met VL.
1 Reactie
Wilweetje
Wilweetje23 jun. 2024 - 16:15
Hij doet alles idd omzichtig.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
22 jun. 2024 - 15:20
De VVD was al langer het haasje. Voor de paarse partijen was de VVD, de rechts liberale partij van Nederland. Men zat stevig in de rechter flank. Maar na paars en zeker onder Rutte, werden de kroonjuwelen verkocht. Het feit dat Rutte al bijna bij de PvdA begon, zegt al genoeg. De stoere verkiezingsposter zoals "bij ons staat de hypotheekrenteaftrek als een huis" of "vandalen gaan betalen", verdwenen. Het draaide steeds meer om Rutte als "optimist" of "doender": een premierbonus op pootjes. Toen de premier begon te wankelen, wankelde daarom de hele partij. De nieuwe manager kreeg drie keuzes: 1) mee met rechts: dan raak je stemmen kwijt op de linkerflank. 2) Mee met Timmermans en dus Groen Links. Dan kan je het als rechtse partij flink de gangmaker op het verkeerde linkse feestje en kan vier jaar later je overblijfselen fuseren met D’66. 3) De oppositie in en hopen dat je rechtse concurrenten er een zooitje van maken en je daar je oude achterban terug kan winnen. Dat was het beste geweest op lange termijn maar geen echte optie. De VVD heeft zo een sleutelpositie dat ze wel in een regering moeten om geloofwaardig te blijven.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt23 jun. 2024 - 18:39
"De VVD heeft zo een sleutelpositie dat ze wel in een regering moeten om geloofwaardig te blijven." Ja hoor. Sleutelpositie. Het is sinds Rita Verdonk niet zo onrustig geweest binnen de VVD.
haarklover
haarklover24 jun. 2024 - 8:50
"mee met rechts". Beter gezegd: de PVV imiteren. Dat is de keuze van Yesilgöz geweest. Waarom zouden de kiezers nog VVD stemmen als ze net zo goed op het origineel kunnen stemmen?
Astuiver
Astuiver
22 jun. 2024 - 13:24
De NSC zal de LPF 2.0 worden zal blijken. De VVD zal het liberalisme binnen de partij ook opnieuw moeten gaan uitvinden. De vaste stemmer op de PVV blijft bij de PVV, tenzij die sociaal economisch heel links is, en ook sympathie voor de SP heeft.
2 Reacties
LaBou
LaBou 22 jun. 2024 - 16:38
"De vaste stemmer op de PVV blijft bij de PVV, tenzij die sociaal economisch heel links is, en ook sympathie voor de SP heeft." Dan moet wilders een 180 graden bocht maken want in de afgelopen 20 jaar heeft hij konsekwent met de vvd meegestemd op sociaal en economisch gebied. En dat is wat telt, niet die mooie praatjes van hem.
Frits Jansen
Frits Jansen23 jun. 2024 - 6:29
Omtzigt heeft wel goede mensen. Hij heeft zeker een intelligent team. Alleen denk ik dat deze schoolmeester charisma tekort komt. Een kritische houding is goed, maar voor je het weet ben je een zeurpiet.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
22 jun. 2024 - 12:36
De kiezer is niet aan zet, de nationale regering is aan zet. De NSC en VVD hun beoogde ministers en staatssecretarisen hebben hun beste kant kunnen laten zien in de zittingen. Dan gaan ze hun departmenten hun laten informeren en werken aan een regeer akkoord. Dan zullen ze dat naar de kamer brengen en met de partijen in gesprek gaan. Dan zal er een hele tijd geregeeert worden. Ook zal er Af en toe een van die paar stunteligge PVVers afvallen.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
22 jun. 2024 - 11:40
Ik gok dat tijdens elke formatie de peilingen wel inzakken, compromissen moeten gesloten worden, het duurt lang, kiezers zijn het niet eens met bewindspersonen, etc. Het is nu zaak dat ze gaan leveren en het vertrouwen terug gaan winnen... vraag is of dat ooit zal gebeuren... we zullen het zien.
misterzuinig
misterzuinig
22 jun. 2024 - 11:01
Mooi zo, het CDA, waar ik zelf lid van ben, groeit weer in de peilingen en laten we hopen dat het CDA bij de eerstvolgende verkiezingen een stuk groter wordt en weer kan (mee)regeren met de overige middenpartijen als VVD, D66, PvdA/GroenLinks en de ChristenUnie. Het CDA is een middenpartij die degelijkheid en stabiliteit uitstraalt, vooral nu onder Henri Bontenbal. Ik hoop dat veel stemmers op de VVD, BBB en NSC bij de eerstvolgende verkiezingen mooi naar het CDA teruggaan.
1 Reactie
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick22 jun. 2024 - 15:23
Vroeger was het CDA, de plattelandspartij. Nu zijn ze weer een partij teert op allerlei zachte waarden waarvan er dertien in een dozijn zitten.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
22 jun. 2024 - 10:47
En dan moet het ergste nog komen... Ook Van der PlaSS heeft haar "epifane momenten" en kwam kortgeleden ineens tot het inzicht dat er heel veel mensen zijn die de AOW helemaal niet nodig hebben en dat geld toch maar op de bank laten staan. Wordt vervolgd. Zin in!
Break on through
Break on through
22 jun. 2024 - 10:40
Told ya…. NSC kiezers gaan weer terug naar de partijen waar ze altijd op gestemd hebben voordat Pieter wakker twijfelde uit z’n burn-out. Jezus wat valt Pieter Omtzigt zwaar tegen zeg. Maar het kan nog erger. Bij de vvd hebben ze Dilan Yesilgoz en dat zegt alles. Yezilgoz heeft eigenhandig de vvd gesloopt met slechts enkele opmerkingen. Daarna duikt ze zonder te twijfelen met de pfoutfout in de koffer. En sindsdien hebben we strakjes kabinet Sieg Heil I. De vvd is van de kaart geveegd. Mede mogelijk gemaakt door de partijhopper Dilan Yesilgoz. Ze zal wel azen op een lidmaatschap van de pvv denk ik….
2 Reacties
agnar123
agnar12322 jun. 2024 - 12:47
Van Wilders wisten we al, dat hij de BFF is van Putin en dat hij behoort tot Putin's poedel-roedel. Vlak voor de verkiezingen kreeg ik de indruk, dat Yesilgoz ook vanuit Moskou wordt aangestuurd. Putin's poedel Yesilgoz kreeg de opdracht om de deur voor de PVV open te zetten en de VVD te slopen. En dat deed ze. Ben ik nou de enige die vermoed, dat Yesilgoz ook lid is van Putin's poedel-roedel. Overigens is Putin ook niet goed bij zijn hoofd. Wat gebeurde er de vorige keer dat extreem rechts de baas was in Europa? O ja. De Nazi's bestormden Rusland. Ze werden niet tegen gehouden door het Rode leger, dat was kapot gemaakt door Stalin. Vooral dankzij de steun (met tanks en andere wapens) van Groot Brittanie en de USA konden de Nazi's met heel veel moeite en heel veel geluk tegengehouden worden. Wat denkt Putin dat extreem rechts gaat doen als ze weer de macht krijgen in Europa?
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick22 jun. 2024 - 15:34
"Yezilgoz heeft eigenhandig de vvd gesloopt met slechts enkele opmerkingen". Onzin. Onder Rutte werden de rechts-conservatieve kroonjuwelen verkocht. De VVD werd de premier Rutte club. Toen deze ster het circus verliet, kreeg Yezilgoz een partij zonder enig punt om kiezers aan te binden.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
22 jun. 2024 - 10:12
"Het werd bij de Europese verkiezingen al pijnlijk zichtbaar: de populariteit van de ultrarechtse coalitie is ernstig bekoeld. De vier partijen behaalden maar een fractie van het percentage stemmers dat ze na de Tweede Kamerverkiezingen wisten te winnen." Als we de resultaten van de voorgaande EU-verkiezingen hadden moeten geloven, dan was nu de PvdA, onder Timmermans, by far de grootste factie. Maar als je naar het verschil in opkomstcijfers kijkt wordt het duidelijk: de stemmers voor de EU verkiezingen zijn anders dan die voor de provinciale- of tweede Kamerverkiezingen. Dat kan je dus niet als graatmeter nemen.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt22 jun. 2024 - 11:23
Niet als graatmeter. Wel als graadmeter. Een graadmeter is niet meer dan dat: een graadmeter. Als de volgende graadmeter, zoals een peiling van Ipsos I&O (Onder VVD-kiezers ging het vertrouwen van 77 naar 59 procent en onder NSC-kiezers van 78 naar 69 procent. ), de trend van de eerdere graadmeter bevestigt, kun je spreken van een dalend vertrouwen. Zo jammer voor jou.
Zandb
Zandb22 jun. 2024 - 11:39
Nick Er klopt weinig van wat u zegt. Deze stelling bv "Als we de resultaten van de voorgaande EU-verkiezingen hadden moeten geloven, dan was nu de PvdA, onder Timmermans, by far de grootste factie." 1. Waarom zouden we die uitslag van die verkiezing niet kunnen geloven? 2. En het gaat hier om het verlies van de regeringspartijen, en dan kan je de huidige uitslag op die manier interpreteren. die geeft dan al een richting aan, zegt het bericht. (Heeft niet mijn voorkeur.) 3. Verder baseert dit bericht zich voornamelijk op de peilingen, die wel degelijk alleen betrekking hebben op de situatie in Nederland. Die resultaten laten zien, dat die interpretatie, dat de coalitiepartijen in leveren, min of meer juist is.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick22 jun. 2024 - 15:02
@vdben: heel grappig dat jij het stuk wat in aanhaal, weg haalt en daar een ander stuk voor in de plaats zet. @Zandb: toen Timmermans vorige zomer, naar voren werd geschoven, werden de vorige EU verkiezingen genoemd (waar hij het heel goed deed). Hij zou wel even de verkiezingen winnen. In november is gebleken dat de kiezer die toen kwam opdagen, hem veel minder leuk vond. 2+3) Er zijn andere zaken die wel kloppen maar dat van die EU verkiezingen klopt niet
E w T
E w T
22 jun. 2024 - 10:05
En ze stonden met z'n allen zo te soppen . Want geen timmerfrans en z'n linkse woke zombies aan de macht. En nou? .they got what they wished for!, en nou weer met z'n allen janken omdat 't weer niet goed is. Aan heel rechts Nederland. Wat ben ik toch verguld met jullie stupide stemgedrag. Hebben jullie trouwes al een New Messiah waar je achteraan kunt hobbelen met je slipper of je kalebas. Mvgr. EwT...
Eric Minnens
Eric Minnens
22 jun. 2024 - 10:01
Wilders heeft Omtzigt en Yeşilgöz aan een touwtje. Hij hoeft maar met een half woord te verwijzen naar nieuwe verkiezingen en ze roepen braaf Ja meer Wilders, Goed meneer Wilders... En Reinette heeft gelijk met haar Omvolking meneer Wilders, net zoals Faber a.s. maandag haar gelijk over Omvolking zal gaan halen... En als Omvolking mag dan mag Heil natuurlijk ook, meneer Wilders... Dus bij deze...: Heil Wilders! Heil Wilders! Heil Wilders! Want hoezo Hitlergroet? Hitler is dood. We groeten Hitler toch niet?
2 Reacties
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers22 jun. 2024 - 12:14
Deze reactie is verwijderd
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers23 jun. 2024 - 1:04
Onzin. De meerderheid in de kamer beslist. Beter tellen. Je moet niet zo hard met die vreemde persoonlijke nazi fantasie wegzwijmelen.
PietKonings
PietKonings
22 jun. 2024 - 9:55
Daarom stijgt de VVD van 17 naar 18 in de laatste peiling van Ipsos. Dat zal ze leren!
Frits Jansen
Frits Jansen
22 jun. 2024 - 9:34
Ik vind dat je de NSC-ers een kans moet geven want daar zitten goede mensen tussen, al is Omtzigt té intelligent om aardig te zijn. Intussen moet ik grimlachen om de manier waarop de NSC ministers loyaal zijn aan hun PVV-collega's. Ze willen ze niet openlijk afvallen, maar hen ook niet volgen in hun waanzin. Als Caroline iets voor haar boeren wil bereiken kan ze zich ook maar beter verre houden van PVV theorieën. Wel raad ik haar aan eens langs te gaan bij Richard de Mos want onvoldoende afstand bij de belangenbehartiging kan je zomaar met het strafrecht in aanraking brengen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor