Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Om helemaal jezelf te kunnen zijn, moet je jezelf vergeten

  •  
14-12-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
alib
Je gaat op in iets buiten jezelf. Je vergeet dat er een ‘ik’ is.
Het Twitter-account ‘How can I make this about me’ plaatst dagelijks illustraties van mensen die de roem of het succes van een ander naar zich toe lijken te trekken. Onder het mom van betrokkenheid bij die ander, hebben ze het stiekem over zichzelf. Het hangt vaak samen met een verschijnsel dat al meer dan 40 jaar geleden in kaart werd gebracht, basking in reflected glory : baden in de glorie van een ander. Door je te associëren met iemand die succes heeft en bewonderd wordt, straalt de glorie van de ander op jou af en pep je je ego op. Destijds deden mensen dat nog enkel verbaal; anno nu kun je simpelweg een foto of video van jezelf op sociale media plaatsen om de associatie tussen jou en een ander onder de aandacht te brengen.
Afgelopen weekend zag ik daar enkele illustraties van na de overwinning van Max Verstappen. Ik zag onder meer een video die Ali B van zichzelf had geplaatst, en ook een van Barbara Barend, op het moment van de zege. Daarop zag je dus niet Max, maar Ali en Barbara, met de boodschap: ‘Kijk eens hoe spannend ik het vond!’
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat je op zo’n moment bedenkt om een selfie te maken. De opwinding, het teamgevoel, de vreugde van de overwinning: je mist het allemaal voor een groot deel als je jezelf aan het filmen bent. Je ontzegt jezelf het plezier van dat alles.
Wees jezelf: vergeet jezelf Maar niet alleen dat, je wordt er ook een minder leuk mens van. Ik schrijf vaak over de minder leuke trekjes van mensen – hun ijdelheid, afgunst, zelfverlakkerij, betweterigheid, lafheid – maar één ding is heel leuk aan mensen. Het is de basis van alles wat mooi, ontroerend, bewonderenswaardig of sympathiek is, vind ik: het vermogen jezelf te vergeten. Iemand die pardoes in de gracht springt om een drenkeling te redden, is zichzelf vergeten. Een kunstenaar die helemaal opgaat in zijn werk, is zichzelf vergeten. Iemand die uitzinnig van blijdschap een ander in de armen vliegt; iemand die televisie kijkt en meehuilt of meelacht met wat daar gebeurt, en bij het happy end tegelijkertijd een lach en een traan produceert; kinderen die in hun spel opgaan; iemand die daarnaar zit te kijken vol vertedering; iemand geniet van mooie luchten en fluitende vogels; of gewoon van lekker schoffelen in de tuin of prutsen aan de auto.
Het zijn allemaal momenten waarop je open en onbevangen bent. Je gaat op in iets buiten jezelf. Je vergeet dat er een ‘ik’ is. Een ik dat vaak strategisch in de weer is om de wereld te laten zien dat het belangrijk en bijzonder is en erbij hoort. Een ik dat dingen te persoonlijk opvat, navelstaart, zich tekortgedaan voelt, zich afvraagt of een ander het beter heeft, zich wil bewijzen, laten gelden, gelijk wil hebben, bezorgd is of het er wel toe doet.
Denk maar eens aan de momenten waarop je beste of het leukste van jezelf laat zien. Momenten dat je vertederend bent, lief, ontwapenend, sexy, creatief, of respect afdwingt. Ik wil er wat om verwedden dat dat vrijwel zonder uitzondering momenten zijn dat je niet met jezelf bezig bent. Dan bent je helemaal jezelf, puur, echt, onbevangen. Om helemaal jezelf te kunnen zijn, moet je jezelf vergeten.
Als dat gebeurt, geniet je ten volle van zo’n wedstrijd en komt het hele idee om jezelf te filmen niet eens in je op.
Een deel van dit stuk is een bewerking van een column uit Menselijke gebreken voor gevorderden.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Peter Stans
Peter Stans21 dec. 2021 - 21:26

Klopt. al die opgeklopte filmpjes, foto's en selfies. En die moet je dan van een ander nog interessant vinden ook. Met "kijk eens naar de foto's..... en denk ik, oh alweer. Boeiend........ (not).

CharlesdeValois
CharlesdeValois20 dec. 2021 - 10:12

Is het nou altijd zo dat als je jezelf vergeet dat het resultaat er mag zijn? Als een kunstenaar zegt dat hij maar wat aanrotzooit en daar helemaal in op gaat ,dan hangt het van het publiek af wat er mee gedaan wordt. En wat denk je van de negentigjarige die achter de rollator die de winkelstaat in gaat en op gaat in het gedruis? Hij is eigenlijk de held, de rollator is zijn supporter, maar niemand die het ziet. Nou ja niemand....

Paul!
Paul!20 dec. 2021 - 7:30

Het moment van een ander gebruiken om jezelf weer even in het middelpunt te zetten. Dat is zo heerlijk menselijk, ik vind het daarom juist wel iets moois. Natuurlijk zijn goede eigenschappen prachtig, maar soms zit er meer schoonheid in de minder fraaie menselijke eigenschappen. Jezelf filmen terwijl Max wint... Ik was er zelf niet op gekomen, ik vind het eigenlijk best leuk bedacht, heel erg menselijk en grappig, hoe ijdel het ook is.

Act branden
Act branden18 dec. 2021 - 23:14

Een kunstenaar die helemaal opgaat in zijn werk, is zichzelf vergeten. Nee die maakte de keuze om zich te concentreren en Wie maakt die keuze om zich te concentreren? Een Ander? Het? of God? of Magie? Nee die maak je zelf, net zoals je de keuze maakt om schildertechnieken te leren.

Act branden
Act branden18 dec. 2021 - 22:50

Iemand die pardoes in de gracht springt om een drenkeling te redden, is zichzelf vergeten. Nee Je bent jezelf niet vergeten maar weet uit ervaring dat als je niets doet terwijl je dat wel kon, Je je niet zo goed over je zelf zult voelen, je zelfwaardering (die je van niemand anders dan je zelf kan krijgen, het is de intieme verhouding met jezelf) gaat dan omlaag, dat weet je diep van binnen ook al probeer je het te ontkennen of te onderdrukken, hier valt niet aan te onsnappen. Je integriteit word dan minder en dat weet je zelf diep van binnen ,hier valt niet aan te onsnappen.

spelregeltoerist
spelregeltoerist16 dec. 2021 - 13:30

Wat weer een goede observaties van deze wetenschapper en auteur. Wat moeten deze lieden allemaal in de Arabische zandbak? Dat ze niet voor Max alleen kwamen is me nu wel duidelijk…

Paul250371
Paul25037115 dec. 2021 - 13:20

Mevrouw Vonk bedoelt het ego dat vergeten wordt in een handeling. ( Het Ego is de ïkzegger") Dat de mens een "ik" heeft is een illusie. Maar dat doet voor haar verhaal niets af.

4 Reacties
The Apple
The Apple16 dec. 2021 - 1:49

Paul250371: "Dat de mens een “ik” heeft is een illusie." Maar wel eentje waar de mens in gevangen zit.

Paul250371
Paul25037116 dec. 2021 - 11:05

The Apple Hhahaha. dat klopt. Een verdomd hardnekkige illusie. Het antwoord op de vraag: "wie ben ik?" Maakt "je" vrij.

Act branden
Act branden18 dec. 2021 - 22:21

Wie heeft dan die illusie?

Paul250371
Paul25037121 dec. 2021 - 11:10

"Wie heeft dan die illusie? Goede vraag.

Markzelluf
Markzelluf15 dec. 2021 - 10:55

Ik denk dat je een paar dingen moet onderscheiden. Sommigen maken een selfie om vast te leggen dat ze erbij zijn (geweest) en doen dat voor hunzelf of eventueel hun naasten. Bij dit soort sportwedstrijden lijkt me hun drijfveren hiervoor trots, opwinding etc.. Geen ijdelheid, vermoed ik. Dan heb je types als Ali B en andere BN-ers die zoiets als een commerciële kans zien en of ijdelheid. Dat is van een andere orde. Hoe ernstig is dat? ik zie geen bezwaar tegen het vastleggen van herinneringen. had ik zelf vaker moeten doen, vind ik. Die commerciële kansen van BN-ers, tja.... Maar het feit dat Vonk hier een stukje over schrijft en verwijst naar een van haar boeken, zou dat helemaal los staan van commerciële kansen? en zou ijdelheid haar (jou of mij) vreemd zijn?

4 Reacties
Zandb
Zandb15 dec. 2021 - 13:32

Mark Allemaal vragen, die vragen om nog meer vragen.......

Markzelluf
Markzelluf15 dec. 2021 - 14:41

Beste Zand, ik tel drie vragen, waarbij ik er op één zelf het antwoord bijzet en de andere twee zijn vragen die in de categorie 'retorisch' vallen. Daarmee wordt een stijlfiguur bedoeld waarop geen antwoord verwacht wordt. Excuses voor de onduidelijkheid.

Zandb
Zandb15 dec. 2021 - 17:18

Mark Het is lastig omdat de antwoorden op de vragen die u stelt op zichzelf weer vragen oproepen. Vragen stel je, opdat er verduidelijking komt. Dat is in uw geval niet het geval. Bijvoorbeeld: "Is dat ernstig", vraagt u. U vindt om een bepaalde reden niet. Maar is daarmee de vraag daarmee beantwoord? Het beantwoorden van die andere vragen, roept hetzelfde op.

Markzelluf
Markzelluf16 dec. 2021 - 7:08

Beste Zand, jouw opmerkingen roepen bij mij tal van vragen op. Bijvoorbeeld: kun je ook een inhoudelijke bijdrage leveren? Zo ja, waarom steek je daar geen energie in? Ik vermoed zo, dat die vraag je al eens eerder gesteld is

MG1968
MG196815 dec. 2021 - 10:46

Ja. Je kunt wel een algemeen gevoel of onderlaag van geluk de hele dag voelen, de momenten dat je het gelukkigst voelt zijn de momenten dat je niet mee bezig bent met het leven maar leeft.

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 dec. 2021 - 8:42

Dat lijkt me een waarheid als een koe!

Effie2
Effie215 dec. 2021 - 8:28

Mezelf vergeten overkwam mij als ik werd blootgesteld aan iets wat ik als indrukwekkend ervoer. Bij het luisteren naar bepaalde muziek, bij een bepaalde film, of bij iemand met een bepaalde uitstraling, lijkt mijn ego een eenheid te vormen met die van de ander.

Juppé🎗
Juppé🎗15 dec. 2021 - 8:13

Ja een heel rare vertoning, niet alleen vanwege dat stelletje eigenpijpers, maar ook die 5000 eigenheimers op de tribune en dat voor een wedstrijd die uiteindelijk maar uit één ronde bestond.

4 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet15 dec. 2021 - 9:51

‘’maar ook die 5000 eigenheimers op de tribune en dat voor een wedstrijd die uiteindelijk maar uit één ronde bestond.’’ Dit slaat compleet nergens op.

Juppé🎗
Juppé🎗15 dec. 2021 - 12:36

« Dit slaat compleet nergens op.« …….Marcel van Roosmalen heeft ze ook in oranje verpakking zien zitten. En ik heb gezien dat na 55 ronden alles ongeldig werd verklaard, iedereen weer achter elkaar moest aansluiten en toen kwam de race die maar één ronde duurde…..heel vreemde vertoning.

LHTJ
LHTJ15 dec. 2021 - 12:37

waarom is iemand die naar een sportwedstrijd gaat eigenlijk een eigenheimer?

Juppé🎗
Juppé🎗15 dec. 2021 - 17:19

« waarom is iemand die naar een sportwedstrijd gaat eigenlijk een eigenheimer? » nee dat noem je sportliefhebbers, toeschouwers en ook wel supporters als ze sportief en beschaafd blijven (anders hooligans). Om een veelheid van redenen zijn dit eigenheimers, om te beginnen zijn ze er niet voor de sport maar om anderen te laten zien dat ze er zijn. De vraag mag volgens mij ook wel gesteld worden of dit sport is.

Pindaklaas
Pindaklaas15 dec. 2021 - 7:56

"Ik vind het moeilijk te begrijpen dat je op zo’n moment bedenkt om een selfie te maken." We leven in een narcistische selfie maatschappij. Sommige plaatsen een paar keer per dag zoiets van zichzelf. Vervangen dagelijks hun 'profielfoto', sommigen zelfs meerdere keren per dag als de een wat minder 'likes' krijgt. Maar goed, dat is dus de reden dat mensen op zo'n moment denken om een selfie te maken. Ze vinden zichzelf het meest belangrijk.

1 Reactie
Zandb
Zandb15 dec. 2021 - 9:51

Pina En hoe komt dat dan weer: "Ze vinden zichzelf het meest belangrijk."?

Radio-Head
Radio-Head15 dec. 2021 - 7:09

De mimetische begeerte, https://www.girard.nl/index.php/mimetische-theorie/mimesis-en-begeerte Denk ook aan Politici en Bestuuders die met bekende sportmensen aan praatprogramma tafels verschijnen. Of een Macron die met Grand Egards wel zelf volop in het middelpunt, Staatsbegravenissen van bekende en geliefde personen organiseert, zoals van Josephine Baker bijvoorbeeld.

Nina4
Nina415 dec. 2021 - 6:12

Prima visie. Wat je doet is dus ook: artikelen schrijven om je eigen boek te promoten. Of was dit spontaan? Het boek is het selfie, de lezers achtergrond.

The Apple
The Apple15 dec. 2021 - 1:29

Geheel juist, maar ook woede van extase zijn.

1 Reactie
The Apple
The Apple15 dec. 2021 - 1:30

van = kan

Sam V
Sam V14 dec. 2021 - 22:41

Leuk verhaal voor op een site waar mensen hun opinie geven op gebeurtenissen waar ze zelf op z’n best marginaal bij betrokken zijn.

2 Reacties
Karingin
Karingin15 dec. 2021 - 11:05

???? scherp!

stokkickhuysen
stokkickhuysen15 dec. 2021 - 15:11

Wow, Je bent blijven zitten. Een opinie vergelijken met een selfie is nogal een misverstand.

Zakenpief
Zakenpief14 dec. 2021 - 22:14

Dat Twitter-account is echt een aanrader.

Thuiszitter
Thuiszitter14 dec. 2021 - 22:03

Heeft het iets met narcistische trekjes te maken ? bedacht ik mij al toen ik hen op tv zag. Kan mij helemaal vinden in de woorden van Roos. Zoiets te doen verzin je toch niet ? Overigens heeft Hans Teeuwen er dankbaar gebruik gemaakt . https://m.youtube.com/watch?v=F-vYJMBa2Lw

1 Reactie
Dick Roelofsen
Dick Roelofsen15 dec. 2021 - 13:44

Max van der Stap :)

Mark Bonte
Mark Bonte14 dec. 2021 - 21:11

En zo zijn er weer anderen die een totaal ik-ervaren, waarbij alles buiten jezelf niet meer ervaren wordt, het summum is.

LeftFuturist
LeftFuturist14 dec. 2021 - 21:00

Interessant visie. Het is een dilemma dat we identiteit nodig hebben voor een ego. Eerst dacht ik Hoe saai is het als niet als je even blij kan zijn over je eigen biceps en dat andere dat dan bevestigen. Waarom zou je dat niet willen en jezelf willen vergeten? Toen dacht misschien gaat het juist om wat je wilt en dat je dat eerst bij jezelf zoekt en later ook merkt dat het buiten jezelf kan liggen.

3 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens15 dec. 2021 - 6:50

@Left "Hoe saai is het als niet als je even blij kan zijn over je eigen biceps en dat andere dat dan bevestigen. Waarom zou je dat niet willen en jezelf willen vergeten?" Probeer je ons nu een selfie-in-woorden toe te sturen? Moeten wij blij zijn met jouw biceps? Eh... ik dacht het niet. Dan kijk ik nog liever NIET naar Barbara Barend. En naar Max Verstappen al helemaal niet. Maar jij kunt, ter verhoging van jouw selfie-inzicht, natuurlijk wel net doen alsof Ali en Barbara in hun video's jouw biceps bewonderen. ????

LeftFuturist
LeftFuturist15 dec. 2021 - 19:36

@ericmm Volgens mij ben jij ergens tijdens het volgen van mijn verhaal afgehaakt en heb je er iets heul anders van gemaakt, iets wat heel goed bij jezelf paste. Daarmee is deze hele opinie van Roos in zijn geheel aan je voorbij gegaan schat ik zo in.

Eric Minnens
Eric Minnens15 dec. 2021 - 21:49

@LeftFuturist Nou, het was meer zo dat ik Roos Vonk heel helder vond in haar opinie, maar een beetje moeite had met het begrijpen van de jouwe. Ligt ongetwijfeld aan mij hoor! En inderdaad, daar heb ik dan maar mijn eigen draai aangegeven. No harm intended trouwens. ????