Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Nieuwe voorzitter Europarlement is anti-abortus

  •  
19-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
voorzitter

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout19 jan. 2022 - 18:36

Het is een diplomatieke tegemoetkoming aan de US Neocons. Zodoende kunnen ze met gesloten portemonnee de transatlantische eensgezindheid gestalte geven en voorkomt EU nare repressaillesancties van de US-Republikeinen.

Pater
Pater19 jan. 2022 - 13:26

Christen-democrate hè. Vinden de Polen vast heel leuk, waar het recht op abortus laatst aanzienlijk is teruggeschroefd. Malta is het enige EU-land dat nog tegen abortus is. Een standpunt dat dus indruist tegen de overgrote meerderheid van de publieke opinie en tegen de wetgeving in bijna alle EU-landen. Inderdaad merkwaardig dat zo iemand voorzitter wordt.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2022 - 10:45

Om niet te zeggen uiterst merkwaardig.

Pater
Pater20 jan. 2022 - 13:28

Havank toch? De Schaduw? Vroeger met veel plezier gelezen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2022 - 20:53

Off topic: "Hoogst merkwaardig" was ook zo'n uitspraak. Ik heb er eentje staan oa, vanwege de kaft. Havank wordt nog steeds verzameld geloof ik, net als Ivans. Afgezien daarvan, ik ben niet blij met deze dame, al zijn de ontwikkelingen in de US nog stukken verontrustender.

Pater
Pater24 jan. 2022 - 17:57

Ja. Hooggerechtshof daar wordt spannend.

Farmer 2.0
Farmer 2.019 jan. 2022 - 12:13

Een ieder heeft recht op zijn eigen opvattingen, en beleefd vrijheid op zijn eigen manier. Staat volledig los van het voorzitterschap. Door dit soort betweterige bemoeienis om de opinie te beïnvloeden krijgen mensen een hekel aan de EG.

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 11:46

"Als ze anti-abortus is moet ze geen abortus laten uitvoeren bij zichzelf." Als ze tegen moord ze moet ze vooral zelf niemand vermoorden en verder haar "verwerpelijke religieuze opvattingen" voor zich houden. Sterk argument weer.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 13:01

Niet zo onnozel doen Grijstint.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 9:26

Als ze anti-abortus is moet ze geen abortus laten uitvoeren bij zichzelf. Voor figuren die de misselijkmakende opvatting hebben dat dit ook voor anderen zou moeten gelden zou geen plek moeten zijn in welk machts- of uitvoeringsorgaan dan ook.

18 Reacties
EenMening
EenMening19 jan. 2022 - 10:56

Mensen huldigen allerlei standpunten waar anderen het totaal niet mee eens zijn. Als je daar niet mee om kunt gaan, doe je er goed aan om je domicilie te zoeken in Noord-Korea; daar denkt iedereen hetzelfde Er is niets op tegen om een pro-life standpunt in te nemen en dat uit te dragen. Kennelijk stond haar standpunt haar verkiezing tot voorzitter van het EP niet in de weg. Voor mensen die zo onverdraagzaam en intolerant zijn als jij, zou geen plek moeten zijn in welk machts- of uitvoeringsorgaan dan ook.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 11:17

@EENMening "Mensen huldigen allerlei standpunten waar anderen het totaal niet mee eens zijn." Dat klopt. Maar niet alle standpunten worden geaccepteerd, denk bijvoorbeeld aan racisme of kinderporno. Verwerpelijke religieuze opvattingen willen opleggen aan anderen zou daar ook onder moeten vallen. En in Noord-Korea denkt juist niet iedereen hetzelfde. Andersom, iedereen moet doen wat één persoon juist acht. Precies hetzelfde als andere mensen je religieuze opvattingen willen opleggen door bijvoorbeeld abortus te verbieden.

badgast
badgast19 jan. 2022 - 11:31

@Een: alleen al gebruik van de term pro-life voor anti abortus activisten is misselijk makend. Onder het motto pro life worden artsen vermoord. Gaan zwangere vrouwen dood aan complicaties bij de zwangerschap. Worden vrouwen gedwongen een zwangerschap van een kind zonder hersenen te voldragen.

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 11:52

Als ze anti-abortus is moet ze geen abortus laten uitvoeren bij zichzelf. Als ze tegen moord is moet ze vooral zelf niemand vermoorden en verder haar verwerpelijke religieuze opvattingen voor zich houden. Sterk argument weer.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 12:59

Grijstint Dit is één van de meest domme vergelijkingen ooit. Typisch

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 13:07

@badgast: De meeste pro-lifers hebben totaal geen problemen met een uitzondering voor de problemen die u beschrijft. Maar daar gaat het u helemaal niet om. U grijpt een heel klein percentage van de abortussen aan om u punt te maken. In andere gevallen bent u dus ook tegen abortus? Elke geslaagde abortus eindigt in de dood van een mens misschien dat u zich daar eens druk over zou moeten maken.

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft19 jan. 2022 - 13:45

@norsmen Maar je kunt abortus / pro-life niet vergelijken met kinderporno. Dat wordt natuurlijk wel geprobeerd door de voorstanders, met als enig doel de discussie uit te bannen. Ik ben in principe voor abortus, maar sinds ik er echt wat dieper over na ben gaan denken vind ik het ook een ingewikkeld onderwerp. Feit is namelijk dat een embryo mag worden geaborteerd en een kind niet mag worden vermoord. Op enig moment wordt een embryo een kind. Dat betekent dus dat er een situatie kan ontstaan dat als je abortus uitvoert op woensdag dat helemaal ok is omdat je een embryo afvoert, maar doe je het op donderdag dan dood je een kind. En hoewel ik nog steeds voor abortus ben, ben ik er ook heel erg voor dat hier tenminste over gediscussieerd zou moeten kunnen worden. De vergelijking met kinderporno draagt daar niet aan bij. Net zo min als de cartoon overigens.

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 14:04

@Norsemen: "Dit is één van de meest domme vergelijkingen ooit. Typisch" Pittig he als iemand je een spiegel voorhoudt en je confronteert met je eigen domme argument?

Jaco38
Jaco3819 jan. 2022 - 15:34

Beargumenteren is niet het sterkste punt van Norsemen. U vergelijking gaat totaal mank. Kinderporno is een ernstig strafbaar feit. Voor iemand die actief uitdraagt voorstander te zijn van zeer ernstige strafbare gedragingen is (zeer) waarschijnlijk geen draagvlak als voorzitter. Tegen abortus zijn en/of dit willen inperken is geen strafbaar feit en totaal van het padje dit te vergelijken met kinderporno. Wat u er verder van vindt, het doet geen recht aan de grote groepen Europeanen die in min of meerdere mate spanning ervaring. U lijkt daar totaal geen last van te hebben en u vind abortus het toppunt van beschaving. Ik vind het buitengewoon beschamend en triest dat in een ontwikkeld land als Nederland per jaarlijks zo’n 40000 abortusssn “nodig” zijn en helemaal bizar als dit gelegitimeerd wordt met het relatief lage aantal zwangerschappen dat wordt afgebroken als gevolg van verkrachting. Daar gaat het niet over, de meeste mensen die moeite hebben met abortus vinden abortus onder bepaalde omstandigheden aanvaardbaar.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 16:41

@Wie schrijft die blijft Ik vergelijk pro-life helemaal niet met kinderporno. Ik geef alleen aan dat er standpunten zijn die te ver gaan, met kinderporno als voorbeeld. Welke dat zijn kan voor iedereen verschillend zijn, maar ontkennen dat dit soort standpunten er zijn slaat nergens op. Voor mij hoort je religieuze standpunten willen opleggen aan anderen daar ook bij.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 16:44

"Pittig he als iemand je een spiegel voorhoudt en je confronteert met je eigen domme argument?" Nee hoor. Dat bepaalde figuren allerlei excuses gaan zoeken om hun achterlijke religieuze opvattingen goed te praten is voor mij totaal niet confronterend.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 16:50

Jaco38 Ik heb het niet over strafbaar, ik heb het over mijn persoonlijke opvattingen. Iedereen heeft ideeën/opvattingen over wat hij verwerpelijk vindt, en voor mij hoort je religieuze opvatting aan anderen willen opleggen daar ook bij.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 16:58

@Grijstint "Elke geslaagde abortus eindigt in de dood van een mens misschien dat u zich daar eens druk over zou moeten maken" Daar maak ik me totaal niet druk om, echt geen seconde. Het idee alleen al dat een ongeboren vrucht een mens is, uberhaupt een leven, vind ik lachwekkend.

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 20:11

@Norsemen: "Dat bepaalde figuren allerlei excuses gaan zoeken om hun achterlijke religieuze opvattingen goed te praten is voor mij totaal niet confronterend. " Ik ben niet religieus. En hoef geen excuses te maken voor het beschermen van het ongeboren leven. "Het idee alleen al dat een ongeboren vrucht een mens is, überhaupt een leven, vind ik lachwekkend." Nou begrijp ik uw argumentatie wat beter, uw bent een wappie, U heeft niets met wetenschap of biologie en reageert puur vanuit emotie. verder discuteren heeft geen nut.

Norsemen
Norsemen19 jan. 2022 - 21:32

Het ongeboren leven… haha

Jaco38
Jaco3820 jan. 2022 - 8:45

Norsemen, als je jezelf en je eigen morele overtuiging enigszins serieus neemt zul op z’n minst een moeten doordenken wat nu precies het morele, ethische verschil is tussen het weghalen van embryo (dit mag zelf tot voorbij het moment van levensvatbaarheid buiten de baarmoeder) en het doden van de baby net nadat deze geboren is. Iedereen met een gezond verstand zal dan een spanning ervaren en aanvoelen dat keiharde, overtuigende argumenten waarom de grens bij A ligt en niet bij B er niet zijn. Het is allemaal erg subjectief en anders dan jij denkt ervaren ook veel niet religieuze mensen dit. Wat veel mensen bovendien tegen de borst stuit is de halleluja stemming van sommigen bij abortus, alsof dit iets geweldigs is. Ook als je uiteindelijk voorstander bent kun je nog steeds erkennen dat het ook heel triest is dat dit sommige vrouwen zich genoodzaakt voelen deze stap te zetten. Als je dat niet meer ziet ben je een afgestompt mens.

Grijstint
Grijstint20 jan. 2022 - 10:27

"Het ongeboren leven… haha " Ik geloof niet dat veel vrouwen die een miskraam hebben gehad er ook de humor van in zien. Zegt veel over u als persoon.

Norsemen
Norsemen20 jan. 2022 - 13:53

@Jaco Het prima (en terecht) dat je het ethische en morele erbij haalt. De eerste vraag is dan wat is een leven. En een vraag die daar uit volgt is of je wel een verschil kunt maken tussen mens en dier. Ik vind het moreel en ethisch moeilijker te verantwoorden om op een mier te gaan staan dan een embryo te aborteren. En ik ken helemaal niemand die een halleluja stemming heeft bij abortus. Ook heb ik nog nooit een opvatting gelezen die daar maar op lijkt. Abortus is niet geweldig, het recht op abortus is geweldig. Doen alsof dat hetzelfde is vind ik niet alleen dieptriest, maar ook verwerpelijk.

MAD1950
MAD195019 jan. 2022 - 9:14

Volgens mij moet een voorzitter orde kunnen houden en doen haar/zijn privé-opvattingen er niet toe.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*19 jan. 2022 - 9:00

Hallo Hernandez. Trouwens de nieuwe voorzitter van de EP heeft eerder al gezegd dat zij haar persoonlijke opvattingen niet zal laten merken in haar nieuwe job. Een fijne dag.

1 Reactie
Starter2
Starter219 jan. 2022 - 11:27

Dat lijkt mij evident, anders kan er niemand meer voorzitter van iets zijn.

Hernandez
Hernandez19 jan. 2022 - 8:25

Dan zal ze ook wel voor een vaccinatie plicht zijn.

3 Reacties
adriek
adriek19 jan. 2022 - 8:53

Nee, want een mens heeft het recht over zijn(...) eigen lichaam te beslissen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen19 jan. 2022 - 9:56

Alleen voor vrouwen, denk ik.

Grijstint
Grijstint19 jan. 2022 - 11:50

Nee, want een mens heeft het recht over zijn(…) eigen lichaam te beslissen. Een ongeboren baby heeft niet hetzelfde DNA als de moeder, het is dus niet haar lichaam. covid en abortus wappies hadden wat beter moeten opletten tijdens biologieles.