Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Minister Ploumen gaat anti-abortusplannen Donald Trump dwarsbomen

  •  
24-01-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ploumen
Eén van de eerste acties van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump is het teniet doen van eerdere maatregelen, waaronder bijvoorbeeld Obamacare. Maar ook de financiering van organisaties die in arme landen helpen bij gezinsplanning. Denk hierbij aan voorlichting over condooms en andere vormen van anticonceptie. Ook kraamhulp wordt door de financieringsstop de das omgedaan. Maar ook het aanbieden van de mogelijkheid van een veilige abortus. Door ingrijpen van Trump komen de organisaties, die veelal in Afrika aan het werk zijn, in de problemen. Ze zouden met een financieel tekort van 600 miljoen dollar komen te zitten, maar minister Liliane Ploumen (PvdA, Ontwikkelingssamenwerking) grijpt in.
Ploumen is een initiatief begonnen om een nieuw internationaal fonds op te zetten die deze organisaties moet compenseren. “We willen dat vrouwen zoveel mogelijk toegang houden tot hun rechten”, aldus Ploumen. Ze benadrukt nog maar eens dat het verbieden van abortus niet leidt tot minder abortussen, maar alleen tot meer “onverantwoorde praktijken in achterafkamertjes en tot meer moedersterfte”.
Ploumen is nu met een brede coalitie van landen, bedrijven en organisaties in gesprek om het fonds op te zetten. Hoeveel geld er in het fonds terecht zal komen, is nog niet duidelijk. Ook niet hoeveel Nederland zal bijdragen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (54)

Entiteit
Entiteit26 jan. 2017 - 12:57

Door het torpederen van de Global Gag Rule wordt de financiële ondersteuning voor seksuele voorlichting en anticonceptie gestopt. Kraamhulp gestopt. De financiële en medische assistentie voor abortus gestopt. Het resultaat hiervan is dat Afrikaanse vrouwen weer vijf van honger klagende kinderen aan de rok krijgen. Waardoor hun kansen op opleiding, carrière verloren gaat en hun maatschappelijke stem verzuipt in de dagelijkse huiselijke besognes. Dat liberale geluid van we moeten Afrika niet de les lezen, niet betuttelen, komt vooral op mij over als argument om vooral niks te hoeven doen ook weet je dat het fout gaat. Geen verantwoordelijkheid nemen voor enig resultaat.

KeesVanZundert
KeesVanZundert25 jan. 2017 - 14:25

die 52% afdracht is voor de voorzieningen waarvan jezelf gebruik maakt. Stel je niet barmhartiger voor dan je bent :-)

1 Reactie
KeesVanZundert
KeesVanZundert25 jan. 2017 - 14:27

reactie op Richard555 25 januari 2017 at 08:31

basOoms
basOoms25 jan. 2017 - 12:09

De grootste angst van een PvdA'er is dat andermans geld opraakt.

basOoms
basOoms25 jan. 2017 - 12:08

de

Meta Foor2
Meta Foor225 jan. 2017 - 9:39

Ploumen heeft geen sterke jaren achter zich met haar zig-zag politiek ogv OS ; haar trade for aid concept werd hapsnap gebruikt maar nooit echt toegepast. Onrust en verdeeldheid bij de ambassadeposten. Met dit initiatief is zij gelukkig weer op de basis beland: hulp aan de zwakkeren die door de economie in de steek worden gelaten. Ik hoop van ganser harte dat ze dat niet alleen beperkt tot haar alombekende knuffellanden kenia rwanda uganda senegal sierra

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus25 jan. 2017 - 8:39

> Ploumen is een initiatief begonnen om een nieuw internationaal fonds op te zetten die deze organisaties moet compenseren. “We willen dat vrouwen zoveel mogelijk toegang houden tot hun rechten”, aldus Ploumen. Volgens mij weet ik wie de voorzitter van dat fonds gaat worden (na 15 maart). Ze zou de eerste niet zijn die goed voor zichzelf zorgt.

Grote Jongen
Grote Jongen25 jan. 2017 - 7:43

Hoezo dwarsbomen? Trump wil geen Amerikaans belastinggeld uitgeven aan iets wat in die landen zelf goed geregeld zou moeten zijn en Ploumen blijft betuttelen en wil dus het stokje overnemen. Echte ontwikkelingshulp zou ervoor moeten zorgen dat deze landen zelf de handen uit de mouwen steken om zelfstandig te worden ipv de vele betuttelingsacties. Maak ze zelfstandig, niet afhankelijk.

2 Reacties
FransBrinkman
FransBrinkman25 jan. 2017 - 10:51

Het gaat Trump c.s. niet om het geld maar om het doel, de besteduing ten gunste van vrouwen, seks, zwangerschap en foei-foei-foei abortus. Vrouwen zijn embryo's en/of sierplanten - meer niet.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 21:58

Denk dat het hem echt om het geld gaat Frans *America first, America first.* Wat denk je dat hij daar anders mee bedoelde?

Richard555
Richard55525 jan. 2017 - 7:31

Prima wat mij betreft. De argumenten van sommigen hier over afhankelijkheid e.d. lijken mij meer argumenten om maar geen fuck te hoeven doen voor de allerarmsten in de wereld. Lekker makkelijk, alles voor Bassie en jullie lekker niks. Vinden jullie het dan ook goed, dat ik alles wat ik verdien zelf mag houden en geen 52% meer afdraag voor een beetje herverdeling van de welvaart. Ik vermoed vooral de welvaart van hen die hier vaak blijk geven alleen maar iets met zichzelf te hebben en weinig met minderheden hier en waar dan ook in de wereld.

4 Reacties
Grote Jongen
Grote Jongen25 jan. 2017 - 8:21

Heel simpel, als je iet voor jezelf zorgt, kan je niet meer voor anderen zorgen. Als je zelf niets meer over hebt, kan je ook niets delen. Zou jij de koe slachten om het vlees eenmalig te verdelen onder 10 mensen of zou jij blijven melken en zo continue 4 mensen helpen?

Richard555
Richard55525 jan. 2017 - 16:52

Wat is dat nu voor een argument uit het allerrijkste deel van de wereld. Kom nou toch. Gewoon medemenselijkheid in plaats van puur egoïsme. Wij kunnen nog genopeg delen de verschillen zijn gigantisch groot tussen onze gemiddelde rijkdom en hun gemiddelde armoede. Dit zeg ik bewust, voordat u gaat leuteren over corruptie daar, zakkenvullers daar dictators etc. Want dat klopt allemaal, maar daar worden die mensen echt niet beter van. Hopelijk bent u echt een grote jongen en hebt u nooit hulp nodig zoals een uitkering e.d. want eigenlijk wil ik mijn belastinggeld helemaal niet met u delen.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 22:01

- Wat is dat nu voor een argument uit het allerrijkste deel van de wereld. - Hoe is het weer daar op het Arabisch Schiereiland?

Piet de Geus
Piet de Geus26 jan. 2017 - 10:53

"Vinden jullie het dan ook goed, dat ik alles wat ik verdien zelf mag houden en geen 52% meer afdraag voor een beetje herverdeling van de welvaart." Als een deel van jouw inkomsten werkelijk onder het hoogste tarief viel, wist je dat je nu een valse voorstelling van zaken geeft.

Zandd
Zandd25 jan. 2017 - 7:28

Ploumen doet een Obamaatje. Op de valreep nog wat witte voetjes halen.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 7:05

De schrijver van dit artikel begrijpt het niet. Trump is niet tegen Afrika, hij is voor Amerika. Hij draait de kraan niet dicht om Afrika pijn te doen, maar om dat geld voor zijn eigen bevolking te behouden. Trump zal het weinig uitmaken dat anderen gratis geld willen weggeven.

1 Reactie
foxdie
foxdie25 jan. 2017 - 12:43

Deels ja, in zoverre dat elke republikein als eerste op abortus zal springen om dit geld dan maar te besparen. Religieuze achterban etc. Het is een stokpaardje.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 6:49

Wat zal Trump balen dat iemand anders de kosten op zich zal nemen.

Nikolas2
Nikolas225 jan. 2017 - 6:22

Dus dit hele porject draaide alleen maar op Amerika en nu deze stopt worden andere landen ook gedwongen sociaal te zijn? Zegt meer over andere landen dan over Trump (Amerika) dus.

Michiel Online
Michiel Online25 jan. 2017 - 4:44

Ja, maar we kiezen er wel voor om steeds meer op elkaar gepakt in steden te leven, relaties niet serieus te nemen en gedrag te laten verslechteren waardoor we steeds meer uit balans raken met elkaar.

 marcz
marcz25 jan. 2017 - 1:03

De PvdA plaat blijft echt hangen in de 90's Die partij moet duidelijk flink hervormt worden!

Piet de Geus
Piet de Geus25 jan. 2017 - 0:55

"Ploumen is nu met een brede coalitie van landen, bedrijven en organisaties in gesprek om het fonds op te zetten." Als ze slim is noemt ze het de coalition of the willing.

Pater Familias
Pater Familias24 jan. 2017 - 23:14

Wat stampen we hard hè zei de muis tegen de olifant. Wil je Afrika steunen, steun ze dan als ze zelf om hulp vragen en ga ze geen hulp opdringen.

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus25 jan. 2017 - 14:26

"Wil je Afrika steunen, steun ze dan als ze zelf om hulp vragen" En wie zijn 'ze' dan? De corrupte machthebbers of het hongerende deel van de bevolking? En hoe dienen die laatsten hun hulpvraag in te dienen? Schriftelijk en in drievoud?

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 22:03

Piet, hoe wil jij de ontwikkelingshulp naar het hongerige deel krijgen zonder dat de corrupte machthebbers het in de zakken steken?

Piet de Geus
Piet de Geus26 jan. 2017 - 1:50

"hoe wil jij de ontwikkelingshulp naar het hongerige deel krijgen zonder dat de corrupte machthebbers het in de zakken steken?" Ben je echt zo slecht op de hoogte? Daartoe is al decennia terug de strategie ontwikkeld om ngo's de hulp ter plekke te laten brengen en rechtstreeks samen te laten werken met de bevolking in plaats van het geld over te maken aan corrupte machthebbers. Nu valt er op ngo's ook wel wat aan te merken maar de vraag die jij stelt geeft aan dat je je nog nooit in de praktijk van ontwikkelingshulp hebt verdiept.

Wittemuis2
Wittemuis224 jan. 2017 - 22:53

Goed plan, Trump zou het verder een worst wezen dat dan weer wel.

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet24 jan. 2017 - 21:40

Lilianne "pinpas" Ploumen in actie. Gaat waarschijnlijk weer een flinke sloot gemeenschapsgeld tegen aan gegooid worden. Was de paus, ja die man die zoveel kritiek had op trump en andere "populisten" niet degene die altijd moeilijk doet over voorbehoedsmiddelen. Het zou geen kwaad kunnen als de bevolking van afrika zich wat minder fanatiek voort zou planten, maar waarom het westen daar voor op zou moeten draaien?

5 Reacties
H.Witte
H.Witte24 jan. 2017 - 22:25

zoiets heet solidariteit, al zeker met landen die we leeggeroofd of waarvan we de bevolking eeuwenlang als slaven gebruikt hebben. Goed initiatief.

Paddy3
Paddy324 jan. 2017 - 22:45

@Henk Witte, hoe lang blijft die schuld open staan? Tot in de lengte der dagen? Wanneer gaan we voormalige koloniën als volwaardige zelfstandige landen beschouwen? Overigens zijn ze in die landen niet echt te spreken over onze superieure bemoeienissen en zien ze dergelijke initiatieven als neo kolonialistisch gedrag.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables25 jan. 2017 - 7:02

Zeg Henk, Noord-Afrika heeft Europa ook eeuwen aangevallen. Het Arabisch schiereiland heeft Afrika eeuwen geplunderd en tot slaaf gemaakt, meer dan 'wij'. Waar is de solidariteit van die kant?

Grote Jongen
Grote Jongen25 jan. 2017 - 7:45

Henk Witte, afrikaanse stammen gebruikten allang slaven voordat er maar een blanke gesignaleerd was. Zijn zij al klaar met het aflossen van hun erfschuld? Mijn voorouders komen uit Nederland waar nauwelijks slavenarbeid was, ben ik dan alsnog schuldig? Don't call me white - NOFX.

H.Witte
H.Witte26 jan. 2017 - 9:19

Het westen 'rooft' die Afrikaanse landen nog steeds leeg. Kijk naar de oliewinning in Nigeria. In een uitgebreid onderzoek van Fred Pearce wordt duidelijk dat een gebied groter dan West-Europa in het afgelopen decennium door diverse multinationals in beslag is genomen als gevolg van onzekere voorraden. Dat hierdoor volledige gemeenschappen van hun landerijen worden weggedreven lijkt onbelangrijk zoals blijkt in Mali waar volgens Oxfam “ten minste 23 dorpen met een inwoneraantal van 1644 mensen in een gebied waar 94000 mensen wonen worden weggedreven zonder enige vorm van compensatie.” illegale kapitaalvlucht wat betekent dat de noodzakelijke benodigdheden voor economische ontwikkeling van geld als investeringsmiddel voor infrastructuur, gebouwen, machines, internet enzoverder via illegale financiële instellingen zoals belastingparadijzen en belastingontwijking wordt weggesluisd. Zodoende heeft de gerenommeerde Universiteit van Massachusetts berekend dat Sub-Sahara Afrika tussen 2005-2010 $ 310 miljard is kwijtgeraakt door illegale kapitaalvlucht van voornamelijk westerse multinationals en enkele zeer rijke Afrikaanse partners die de winsten alleen maar zien stijgen. Wat te denken van de illegale coltan handel in Congo. Verdiep u eens in de huidige leegroof door het rijke westen. Ik noem maar een paar voorbeelden.

Theus Prome
Theus Prome24 jan. 2017 - 20:23

Mooi toch. Dat is exact wat de Republikeinen al jaren voorstellen.

jahoor2
jahoor224 jan. 2017 - 20:15

Lekker bezig die Trump. Kunnen we echt een voorbeeld aan nemen. not.

4 Reacties
Hartman2
Hartman224 jan. 2017 - 22:45

ja, want Afrika is zoveel beter af als ze afhankelijk blijven van witten...

Haastig
Haastig25 jan. 2017 - 6:55

Hartman 24 januari 2017 at 23:45 "ja, want Afrika is zoveel beter af als ze afhankelijk blijven van witten…" De motivatie juist dit te stoppen heeft niets te maken met het streven naar onafhankelijkheid van Afrikaanse landen, maar -vergelijkbaar met het Vaticaan- de religieuze overtuiging uit te dragen cq op te leggen. Afrika wordt er niet beter op zonder anti-conceptie.

Peter Smit2
Peter Smit225 jan. 2017 - 8:16

@haastig Dus wij zijn verantwoordelijk voor anti conceptie in Afrika? Wat een onzin en betutteling

jahoor2
jahoor225 jan. 2017 - 10:25

Sorry jongens maar anti-abortus is echt Middeleuwen. Er is niets mis met Afrika helpen als is het maar omdat je niet wilt dat ze de boot nemen..

Johan eldert
Johan eldert24 jan. 2017 - 20:07

Uitstekend plan van Ploumen. Goed initiatief. maar trump heb je daar niet mee. Die is alleen maar blij dat de VS die kosten niet meer hebben. Dat hierdoor vrouwen in erbarmelijke situaties terechtkomen, zal hem echt geen ene moer kunnen schelen.

Shalin Paradizo
Shalin Paradizo24 jan. 2017 - 20:07

De VS stapt op, en anderen springen in, niets mis mee.

Mark Gh
Mark Gh24 jan. 2017 - 19:55

Nou, top. Dan krijgt Amerikaans religieus rechts wat het wil én houden de vrouwen in Afrika toegang tot noodzakelijke zorg. Het zou het helemaal afmaken als het (groten) deels uit private fondsen wordt gefinancierd.

DaanOuwens
DaanOuwens24 jan. 2017 - 19:52

Ik vind het geen briljante minister maar dit is een prima initiatief. Moet toch mogelijk zijn dit goed op te zetten.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte24 jan. 2017 - 22:26

Briljant hoeft niet, goed is in deze tijd al meer dan voldoende.

msj_meijerink
msj_meijerink24 jan. 2017 - 19:41

Graag met volle inzet, want dit gaat echt veel te ver.

KeesV3
KeesV324 jan. 2017 - 19:34

Trump wil geen Amerikaans geld steken in zaken waar veel Amerikanen niet achter staan. En hij wil ook niet het leed van de wereld op zich nemen, terwijl veel Amerikanen zelf ook over de rand van de armoedegrens leven. Dat plan van Trump gaat Ploumen niet dwarsbomen. Ploumen wil ook Trump niet dwarbomen. Zij wil beleid doorvoeren waar zij achter staat. Als dat beleid gevaar loopt, dan gaat zij daar als goed minister meer werk van maken. Niets dan lof! Waarom nou niet gewoon positief 'framen'. Geredeneerd vanuit onze kracht en vanuit onze idealen: wij vinden het wel belangrijk dat zaken als gezinsplanning en abortus mogelijk zijn. Als sommige financiers wegvallen, gaan we hard op zoek naar andere financiers.... Ik ben zwaar anti-Europa. Maar in dit hele gedoe met Trump zie ik wel een klein lichtpuntje: we zullen zelf onze broek moeten ophouden. Europa moet het nu (of nooit) waarmaken. Voor Europa wordt het de komende twee jaar 'erop' of 'eronder'...

Neurotherapie
Neurotherapie24 jan. 2017 - 19:29

Geen vrijblijvend of ronduit huichelachtige symboolkretologie over vrouwenrechten en vrijheid van meningsuiting, maar concrete en moedige actie! Chapeau Ploumen!!!

Hartman2
Hartman224 jan. 2017 - 19:29

Ploumen dwarsboomt helemaal niks. Ze probeert slechts iets over te nemen van de VS. IJdele hoop want over enkele weken is ze gelukkig geen minister van sinterklaasspelen meer. Trump ziet tenminste de Afrikaanse bevolking voor vol aan en leert ze op eigen benen staan. Mensen die menen superieur te zijn aan afrikanen denken echt nog dat afrikanen niks zijn zijn hun witte hulp.

5 Reacties
GerritHoltland
GerritHoltland25 jan. 2017 - 7:38

"Trump ziet tenminste de Afrikaanse bevolking voor vol aan en leert ze op eigen benen staan." De Amerikaanse hulp loopt wat dit betreft decennia achter op de Europese. Een voorbeeld: als er voedselhulp nodig is kopen Europese organisatie dat zo veel mogelijk lokaal op zodat de markt niet verstoord wordt en lokale boeren zo veel mogelijk profiteren. Amerikanen sturen hun eigen mais overschotten zodat hun boeren de grote winnaars zijn van Afrikaanse droogtes. Ik ben bang dat Trump dit niet gaat omdraaien. In dit verhaal gaat het uberhaupt niet over wat Afrikanen vinden; het gaat om wat donoren vinden. En ik vind het prima dat mensen niet iets willen financieren waar ze zelf niet achter staan. In die zin doen zowel Trump en Ploumen wat ze moeten doen. Nadenken over wat je wel of niet wilt betalen en daar naar handelen.

Hartman2
Hartman225 jan. 2017 - 9:32

@Gerrit: als er behoefte is aan voedselhulp en je kan dit voedselprobleem oplossen door bij lokale boeren te kopen dan is er toch geen voedselprobleem? Hooguit een distributieprobleem.

GerritHoltland
GerritHoltland25 jan. 2017 - 10:58

@ Hartman. Je hebt voedseltekorten in vele matren en soorten. Soms is het erg lokaal; zeg een gebiedje zo groot als Nederland. Dan kun je in Frankrijk inkopen als daar een goede oogst is. Soms is het so groot als Frankrijk, en meot je inkopen in Duitsland en Engeland. Soms is het maar zo groot als half Nederland en kun je bij wijze van spreken in de andere helft kopen. Honger is altijd een distributie probleem; een verdelingsprobleem. Er is eten genoeg in de wereld; alleen zijn sommige mensen niet in staat het te kopen. Hun gebrek aan koopkracht levert een distributie probleem op. Als er veel mensen in een gebied niet in staat zijn voedsel te kopen dan noemen we dat een 'hongersnood'. In zo'n geval koopt een fatsoenlijke koopt het voedsel zo dicht mogelijk bij het probleem (zonder de markt te verstoren). Onfatsoenlijke donoren, zoals Amerika, dumpen dan hun eigen overschotten.

Hartman2
Hartman225 jan. 2017 - 16:16

Je kijkt iets teveel met een roze bril die helpende landen ook nog eens in de bek spuugt. "onfatsoenlijke doneren"? Wat heb je dan liever? Dat er helemaal niet meer wordt gedoneerd? Of alleen op de voorwaarden die jouw goedkeuring kunnen dragen? Distributie van wapens is nooit een probleem in die landen. Waarom dan wel een zak met eten? Denk daar eens over na..

LieshoutNiek
LieshoutNiek25 jan. 2017 - 20:41

@Hartman En waar komen die wapens grotendeels vandaan? Het Westen/USA! Tel daarbij op wat GerritHoltland je zojuist vertelde: "Amerikanen sturen hun eigen mais overschotten zodat hun boeren de grote winnaars zijn van Afrikaanse droogtes." En dan nog eens (héél) goed denken!