Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Le Pen kan onverwacht winnen, net als Trump destijds

  •  
14-04-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2643 keer bekeken
  •  
ANP-447039078

De kans is verre van uitgesloten dat extreemrechtse Marine Le Pen zondag 24 april de volgende president van Frankrijk wordt. "Wie had verwacht dat Trump president van de VS zou worden? Maar het is toch gebeurd", zegt politiek wetenschapper prof. dr. Christ’l De Landtsheer in de podcast Duidelijk van het Belgische dagblad De Morgen. Er is bij Le Pen wel meer wat op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Ze behoort bijvoorbeeld onmiskenbaar tot de elite, groeide op in het kasteel van haar ouders maar weet zich toch op te werpen als vertegenwoordiger van de gewone man of vrouw.

Veel gaat afhangen van het debat dat woensdag plaatsvindt tussen zittend president Emmanuel Macron en Le Pen, kandidaat van Rassemblement National, voorheen Front National. Vijf jaar geleden vond er ook een dergelijk debat plaats. Dat verliep rampzalig voor Le Pen. Ze verloor haar zelfbeheersing en leed vervolgens een veel grotere nederlaag dan verwacht bij de stembus.

Het is onwaarschijnlijk dat dit scenario zich herhaalt, legt Christ’l De Landtsheer uit. Le Pen is nu veel beter voorbereid, heeft niet langer migratie als enig agendapunt, laat zich net als Wilders interviewen over haar katten en wordt in de media steeds minder geduid als het extreemrechtse gevaar, wat ze natuurlijk wel is. Christ’l De Landtsheer stelt dat duidelijk is hoe goed een cordon sanitaire werkt om een dergelijke ontwikkeling tegen te gaan.

Naast haar extreemrechtse gedachtegoed heeft Le Pen als probleem dat ze vriendschappelijke banden onderhoudt met de Russische president Vladimir Poetin. Rusland financierde haar partij zelfs. Zelf wil ze daar op dit moment niet aan herinnerd worden. Een demonstrant die bij een campagnebijeenkomst van haar een foto omhooghield waarop ze Poetin de hand schudt, werd tegen de grond gewerkt door beveiligers en afgevoerd. De foto is overigens afkomstig uit haar eigen propagandamateriaal, dat ze vorige maand in allerijl heeft laten vernietigen.

In 2017 verklaarde Le Pen bewonderend dat ze dezelfde waarden deelt met Poetin en zag zichzelf samen met Trump en de Russische heerser aan het hoofd van een "nieuwe wereldorde". Le Pen ontkent nu dat ze bij Poetin in het krijt staat maar is inmiddels wel gekomen met een plan om de banden met Moskou aan te halen "als de oorlog eenmaal voorbij is". Ook wil ze dat Frankrijk zich terugtrekt uit de NAVO. Zo moet volgens haar "einde komen aan de onderwerping aan de Verenigde Staten". Frankrijk, samen met Groot-Brittannië de sterkste militaire macht in Europa, heeft eerder een aparte status gehad waarbij de krijgsmacht niet actief lid was van de verdragsorganisatie. Le Pen wil daar naar terugkeren.

Le Pen heeft ook haar standpunt ten aanzien van de EU gewijzigd. Vijf jaar geleden pleitte ze nog voor een Frexit, nu wil ze de banden binnen de Unie 'losser' maken. Macron stelt dat ze er op uit is een front te vormen met Hongarije en Polen. Le Pen heeft al wel duidelijk gemaakt dat ze een einde wil maken aan de huidige Frans-Duitse militaire samenwerking. Christ’l De Landtsheer wijst er op dat Le Pen in de eerste plaats een populist is en dus met groot gemak van standpunten kan veranderen als haar dat beter uitkomt. Daarom is het lastig te bepalen welke waarde gehecht moet worden aan haar beloftes.

Macron keert zich tegen het nationalisme van Le Pen en wijst er op dat het een ideologie is die tot oorlog leidt. Hij heeft als probleem dat hij de democratisch linkse kiezers sterk van zich vervreemd heeft maar zonder hen Le Pen niet kan verslaan."M acron moet niet te snel denken dat hij de verkiezingen gewonnen heeft. (...) Hij moet de gewone Fransman in gedachten houden en er niet steeds vanuit gaan dat hij zelf de beste is."

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (51)

MG1968-2
MG1968-215 apr. 2022 - 7:56

De grootste bedreiging voor democratie is gelegen in het systeem zelf. Afbraak van binnen uit is per definitie mogelijk. En alles wat mogelijk is gebeurd ook ooit in een perfect storm.

develhunt
develhunt15 apr. 2022 - 6:00

Punt is dat de politieke elite mensen als Le Pen zelf in het zadel hebben geholpen door decennia lang geen enkele belofte na te komen, hun eigen elitaire agenda hebben waardoor ze mijlenver af zijn komen te staan van degene die het mandaat tot macht hebben gegeven, de kiezer. In Nederland is feitelijk hetzelfde gaande, men voelt zich nauwelijks meer vertegenwoordigd door de politiek, een andere mening dan de heersers wordt gecensureerd of in een foute hoek neergezet waardoor essentiële onderwerpen niet besproken mogen worden. Dat is de voedingsbodem van het grote wantrouwen in de politiek.

Déjà vu
Déjà vu14 apr. 2022 - 23:01

Het is te triest voor woorden dat je moet constateren dat landen, die in het verleden pretendeerden anti-nazistisch te zijn, nu meevaren in datzelfde extreem-rechtse schuitje.

Kuifje3
Kuifje314 apr. 2022 - 22:46

Dat Trump zou winnen lag best voor de hand. Ik heb een jaar voor zijn verkiezing een toespraak van hem gehoord en voorspelde toen op mijn werk dat hij een hele goede kans maakte. Hij was nieuw, geen standaard politicus en had goede thema’s waar hij op kon hameren. Daarbij is na 8 jaar Democraten het vaak zo dat een Republikein het stokje overneemt. Ik werd voor gek verklaard. Nu geloof ik er niet in. Macron is de zittende president en een staatsman in oorlogstijd en dat feit alleen al levert hem een flinke voorsprong op. Daarnaast heeft Le Pen al vaker verloren en aan haar kleeft toch ook haar vader’s naam. Nee, misschien de volgende keer, maar ze gaat het niet redden. Maar goed, ik had ook verwacht dat Trump toch wel van Biden zou winnen. Ik zit er dus wel vaker naast.

Flix
Flix14 apr. 2022 - 19:43

Le pen wordt dan de eerste vrouwelijke Franse president ooit.Meer vrouwen in het bestuur was het speerpunt van de voormalig PvdA leidster bij onze laatste tweede kamer verkiezingen. Ik heb zelf nix met populisten of neoliberalen maar als je dat slag volk nooit de kans geeft op hun bek te gaan kom je er niet vanaf . Ik ga ervan uit dat de democratieën hier in West-Europa echt wel tegen een stootje kunnen.

3 Reacties
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 20:57

trol! Nu begin je ineens over de sexe van de (fascistische) leiders.

Karingin
Karingin14 apr. 2022 - 23:28

Daar zou ik maar niet van uit gaan, democratie kan van de ene op de andere dag worden afgeschaft

Kuifje3
Kuifje317 apr. 2022 - 21:48

Dat is toch wel het goede van een echte democratie. Geef mensen waar je het pertinent niet mee eens bent de macht als ze een keer de meerderheid hebben en als je gelijk had dan worden ze de volgende keer vanzelf weer kleiner. Een goed voorbeeld was de LPF achteraf. Als ze niet in Balkenende-1 hadden meegedaan waren ze nu nog steeds een grote partij geweest. Ik zie trouwens niet wat een trol te maken heeft met vrouwen in de politiek. Vreemde vergelijking is dat. @Karingin: In de meeste democratische landen is het systeem goed geborgd door de grondwet. Afschaffen is dus niet zo eenvoudig. Daarom is overigens de poging van D66 om de rol van de EU in onze grondwet op te nemen zo gevaarlijk voor ons eigen systeem. Nooit doen! Zeer ondemocratische wijziging.

Ivan61
Ivan6114 apr. 2022 - 17:44

Dat is heel zorgerlijk. Kiezen tussen een valse liberaal en rasist, arme Fransen.

5 Reacties
Satya
Satya14 apr. 2022 - 18:17

Dat is toch niet zo moeilijk? Racisme is sowieso niet acceptabel. De Fransen hebben dit zichzelf aangedaan.

Ivan61
Ivan6114 apr. 2022 - 18:25

Het probleem is dat La Pen redelijk goede economische agenda heeft voor gewone Fransman.

sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 19:37

Satya: en jij gelooft dat ze die verkiezingsbelofte na gaat leven? check het linkse imago van de PVV. Die is al jaren een garantie voor het doorzetten van een neoliberale agenda. 9 van de 10 keer stemmen de PVV-fascisten mee met de VVD. Zoek hoe die schoft zijn AOW "breekpunt" de dag na de verkiezingen al liet vallen ooit.

sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 19:40

Satya, dat is te kort door de bocht. Het zijn de "liberalen" die hun in deze positie hebben gebracht dankzij oa het Front National, hardcore fascisten.

sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 19:43

Satya, ik weet niet op welke planeet jij leeft maar racisme zit gewoon in de toolbox van het groot kapitaal. Liberalen en populisten zijn gewoon instrumenten voor dat tuig.

Frans Akkermans
Frans Akkermans14 apr. 2022 - 17:23

Dat menigeen zich zorgen maakt over de komende uitslag is helemaal te danken aan klein links in Frankrijk. Melenchon kwam ongeveer 400 000 stemmen te kort . De PCF alleen al haalde er 800 000.

3 Reacties
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 21:01

nee, het probleem is het grote aantal fransen dat bereid is de fascisten aan de macht te helpen omdat ze te dom zijn om voor de duivel te dansen. Wij hier hebben hetzelfde probleem. Mensen kijken niet meer naar programma's en stemgedrag, ze luisteren naar de eerste de beste rattenvanger.

sameoldshit
sameoldshit15 apr. 2022 - 0:53

Zeg iets meer, om ons op weg te helpen :)

Mark Huysman
Mark Huysman15 apr. 2022 - 6:47

Klopt. De groene kandidaat Jadot haalde zelfs 1,6 miljoen stemmen. En de sociaal-democraat Hidalgo 600.000. Zelfs als slechts de helft van die kiezers op Melenchon had gestemd dan was de kandidatuur van le Pen voorkomen. Het ironische is dat juist ‘gematigd linksen’ altijd proberen radicalere socialisten over te halen om ‘nuttig’ te stemmen. Nu ‘nuttig’ inhield dat er op een socialist gestemd moest worden lieten ze het zelf afweten en zorgden ze er voor dat Le Pen de tweede ronde kon halen.

EricDonkaew
EricDonkaew14 apr. 2022 - 15:48

Wat wel in het voordeel van Macron pleit, is dat hij daadwerkelijk serieus geprobeerd heeft om Poetin van oorlog af te houden. Ook nu neemt hij afstand van de woorden van Biden, een zwakke president die maar wat roept. Ik vind dat wel staatsman-achtig van Macron. Wel iets voor de doorsnee Fransman om me te nemen als hij straks in het stemhokje staat. Ik denk dat hij de verkiezingen gewoon gaat winnen. Mocht het nog heel spannend worden, dan geven de later op de avond binnenkomende uitslagen uit Guadeloupe en Martinique en nog een paar van die overzeese gebieden de doorslag. Daar wonen bijna uitsluitend gekleurde mensen en die gaan echt niet op Le Pen stemmen.

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman15 apr. 2022 - 6:37

[Mocht het nog heel spannend worden, dan geven de later op de avond binnenkomende uitslagen uit Guadeloupe en Martinique en nog een paar van die overzeese gebieden de doorslag. Daar wonen bijna uitsluitend gekleurde mensen en die gaan echt niet op Le Pen stemmen.] Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Er is veel haat tegen Macron en de Franse staat in die gebieden, o.a. vanwege een pesticide schandaal in Guadeloupe . In de eerste ronde was opkomst erg laag en won Melenchon met gemak. Le Pen en Marcon ontliepen elkaar niet veel. (Le Pen had zelfs nog wat meer stemmen). https://www.lemonde.fr/en/politics/article/2022/04/13/overseas-jean-luc-melenchon-was-the-highest-scoring-presidential-candidate_5980424_5.html

Greendutch
Greendutch14 apr. 2022 - 15:10

m.i. duidelijk dat populiste le Pen goed is in telkens draaiend inspelen op populaire standpunten die in het land rondgaan om uiteindelijk aan de macht te komen wellicht omdat ze meent daar recht op te hebben - 'want opgegroeid in een kasteel' en opgevoed door een extreem rechts nationalistische vader- en hopelijk zijn de Fransen dat niet vergeten als ze stemmen alhoewel ik ook niet veel vertrouwen heb in hen die altijd al zichzelf meer voelden dan anderen, alsof god werkelijk in Frankrijk geleefd zou hebben. dat ook Frankrijk met zijn inwoners voor het gemak hun eigen geschiedenis vergeten -net als meerdere west Europese landen die heel lang geprofiteerd hebben van kolonialisme /ofwel uitbuiting ten koste van anderen, is wel zo makkelijk maar maakt het blijkbaar moeilijk om nu een goede keus voor de toekomst van henzelf, europa en zelfs verder te maken waar meer vanaf hangt dan dat het in het verleden gedaan zou hebben.

1 Reactie
Karingin
Karingin14 apr. 2022 - 23:17

Als God bestaat dan heeft ie natuurlijk ook in Frankrijk geleefd😆

Poezenmens
Poezenmens14 apr. 2022 - 14:40

“Macron keert zich tegen het nationalisme van Le Pen en wijst er op dat het een ideologie is die tot oorlog leidt.” François Mitterand, in de jaren ‘80 en ‘90 president van Frankrijk en sociaal democraat: “ Le nationalisme, c'est la guerre".

1 Reactie
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 15:45

Wat heeft Macron daar mee te maken?

Arbeider10
Arbeider1014 apr. 2022 - 13:34

''Macron keert zich tegen het nationalisme van Le Pen en wijst er op dat het een ideologie is die tot oorlog leidt. '' Nogal ongeloofwaardig om nu te beweren dat het juist Le Pen c.s. zou zijn die de oorlogen veroorzaakt zou hebben waarin we de laatste decennia juist door types als Macron zelf verzeild zijn geraakt. ''Christ’l De Landtsheer wijst er op dat Le Pen in de eerste plaats een populist is en dus met groot gemak van standpunten kan veranderen als haar dat beter uitkomt. Daarom is het lastig te bepalen welke waarde gehecht moet worden aan haar beloftes.'' Wat een onzin, types als Le Pen/Wilders zijn juist heel bestendig in hun koers. Hoelang wensen ze al niet dat vluchtelingen e.d. vooral worden opgevangen in de eigen regio? Zonder populistisch draaikonten, dat is toch iets voor ''progressief'' rechts. ''Progressief'' rechts heeft in de afgelopen decennia een voedingsbodem geschapen voor een beleid dat haaks staat op ''progressief'' rechts profiteren door de rijke helft van de samenleving. De arbeider is het zat om alleen maar de rekening gepresenteerd te krijgen van rechts profijt (zie Brexit), wil geen oorlogen, wel goedbetaald werk waar een klimaatbestendige woning van kan gehuurd, betaalbare zorg, goed openbaar onderwijs etc. Welke arbeider wil er nu geen president die het presteert om 4 jaar lang geen oorlog te beginnen, werk terug haalt uit het buitenland, agressieve machtswellustelingen zelf laat opdraaien voor de kosten van hun oorlogen etc.

3 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout14 apr. 2022 - 14:21

Zo ziet u maar weer ... het trumpisme is grensoverschrijdend.

Satya
Satya14 apr. 2022 - 15:28

Denk je voor arbeiders te mogen spreken? Ken er genoeg die racisme afwijzen.

Karingin
Karingin14 apr. 2022 - 23:07

Kees leest het artikel niet eens voor hij zijn bingo-riedeltje afdraait. Nergens wordt gezegd dat Le Pen oorlog heeft veroorzaakt, het is de ideologie die ze aanhangt die tot oorlog kan leiden. Nationalisme, isolationisme en wij/zijn/kunnen/beter/dan/zij-denken, dat zijn geen gezonde waarden

Uitgekleed
Uitgekleed14 apr. 2022 - 13:18

Christ’l De Landtsheer stelt dat duidelijk is hoe goed een cordon sanitaire werkt om een dergelijke ontwikkeling tegen te gaan. Het is onbegrijpelijk dat een links opinie platform als JOOP zo'n ondemocratische ingreep toejuicht omdat het de heersende klasse effectief voorziet met hun machtspolitiek. Ons democratisch bestel wordt van alle kanten bedreigd door het machtstreven van de globalisten, niet door populisten.

5 Reacties
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 15:47

hmm, dat zien ded meeste mensen toch precies andersom. De populisten drijven op rancuneuze witte mannen helaas,

Satya
Satya14 apr. 2022 - 15:48

"Het is onbegrijpelijk dat een links opinie platform als JOOP zo'n ondemocratische ingreep toejuicht omdat het de heersende klasse effectief voorziet met hun machtspolitiek." Dus moeten racisten in het zadel worden geholpen, dat zal democratie brengen. Ik weet niet hoor maar de huidige heersende partijen zijn democratisch gekozen. Lastig democratie voor mensen als jij. De grote fout die Europa weer maakt is jullie normaal maken. Jij bent geen democraat blijkt uit jouw reactie. Democratie verplicht niet om met mensen met verwerpelijke ideeën samen te werken. De democratie moet daar tegen in bescherming worden genomen.

Volrin
Volrin14 apr. 2022 - 18:30

Een cordon sanitaire is helemaal niet in strijd met de democratie. Tenzij een partij meer dan 50% van de stemmen haalt, heeft de meerderheid van het land niet op de partij gestemd waar tegen een cordon sanitaire gevoerd wordt. Die partij zit dan nog steeds in het parlement en mag nog steeds stemmen en wetsvoorstellen doen. Dat ze verkozen zijn betekend niet dat ze het recht hebben in de regering te komen of een verplichting voor andere partijen om met ze te onderhandelen.

Karingin
Karingin14 apr. 2022 - 22:55

Och, zelfs als je de grootste partij bent kun je zomaar buiten het bestuur worden gehouden, zoals nu in Den Haag gebeurt. Daar is niets ondemocratisch aan in een meerpartijenstelsel. Als zo'n partij nou alle zetels binnenhaalt, ja dan wordt 't lastig, maar die kans lijkt me minimaal

Olav Meijer
Olav Meijer14 apr. 2022 - 23:35

@ Uitgekleed: Jouw verhaal laat jouw gelijkenis zien met de keizer die denkt dat hij nieuwe kleren aan heeft.

Panthera
Panthera14 apr. 2022 - 12:26

Zal het voor de kiezer sinds het neoliberalisme zijn wederintrede heeft gemaakt, niet overduidelijk zijn geworden dat verkiezingsbeloftes er alleen maar voor de kat z'n viool zijn!

1 Reactie
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 21:03

i hear the VVD en de PVV

Martin van der Linde
Martin van der Linde14 apr. 2022 - 11:11

Trump won door twee zaken: democraten die niet op Clinton stemden en het idiote kiessysteem waarin 700 stemmen in een kleine staat zwaarder wegen dan 1.000.000 in een grote staat. Het eerste kan Macron ook overkomen, het tweede niet. Links roept op om strategisch te stemmen. Als dat gebeurt is er geen vuiltje aan de lucht. Dan krijgt Le Pen alleen haar eigen kiezers en die van Zemmour achter zich. Alle anderen kiezen vrijwel zeker voor Macron. Als dat niet gebeurt, als een groot deel van de linkse stemmers niet gaat stemmen omdat ze Macron willen afstraffen voor zijn beleid, dan maakt LePen een kans. En dat zou dom zijn want anders dan in de VS waar Sanders stemmers dachten dat het met Trump niet zo'n vaart zou lopen, kennen linkse stemmers in Frankrijk de risico's. Dus als LePen wint komt dat door links.

3 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman15 apr. 2022 - 6:57

[Dus als LePen wint komt dat door links.] Dat Le Pen überhaupt de tweede ronde heeft gehaald komt o.a. door links-van-het-centrum krachten als de Groenen en de sociaal-democraten. Zij kozen er voor om hun kansloze kandidaten te handhaven waardoor Melenchon net wat stemmen te kort kwam om Le Pen de pas af te snijden. Zij zijn het die nu hard tegen de aanhang van Melenchon roepen dat ze strategisch moeten stemmen. Maar ik vermoed dat veel Melenchon-aanhangers zich door ‘gematigd links’ verraden voelen en weinig zin hebben om zich over te laten halen om op een neoliberaal te stemmen.

Martin van der Linde
Martin van der Linde15 apr. 2022 - 9:44

Mark, in de eerste ronde stem je principieel, in de tweede strategisch.

Mark Huysman
Mark Huysman15 apr. 2022 - 11:13

Zo zien sommige Fransen dat misschien. Maar de eerste ronde is natuurlijk ook strategisch omdat dan bepaald wordt wat de keuze gaat zijn: neoliberaal vs. extreem-rechts of neoliberaal vs. links.

sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 10:56

Het lijkt me lastig om te moeten kiezen tussen een fasciste of een neoliberaal.

3 Reacties
OpelGT69
OpelGT6914 apr. 2022 - 11:52

Gelukkig hoef je dat niet dus.

sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 14:21

nee, daar heb je gelijk in. Hier is het nog niet zo ver. Het was een stukje inleving in de dillema's van de franse kiezers.

Herr Vorragend
Herr Vorragend14 apr. 2022 - 14:34

Hoewel ik liever niet op een neo-liberaal stem hoef ik in dit geval nog geen seconde na te denken.

Satya
Satya14 apr. 2022 - 10:30

Het zou me niet verbazen als Le Pen wint. In de westerse wereld zie je dat men totaal niet begrijpt wat er aan de hand is. Westerse mensen behoren tot het kleine deel van de rijksten in de wereld. Het besef van die realiteit ontbreekt volledig, luxeproblemen worden als basisbehoeften ervaren. Het begrip dat de rest van de wereld ook welvaart wil is er ook niet. Men wil oneindige herverdeling van zuid naar west. Populisten als Le Pen, Wilders en Marijnissen spelen slim op dat 'we zijn zielig' gevoel in. Men moet hier eens leren wat een gevoel tevredenheid kan brengen. Gepamperde werknemers in de slachtofferrol zijn levensgevaarlijk, populisten die die gevoelens aanwakkeren zijn idioot bezig. Laat de arme werkenden eens inzien dat wat hun nu gebeurt in de rest van de wereld met een factor 25 gebeurt, de rijken krijgen alles. Organiseer jezelf en voor herverdeling binnen eigen landen niet wereldwijd naar het westen.

3 Reacties
OpelGT69
OpelGT6914 apr. 2022 - 11:56

Vrij simpele visie. De wereld is al decennia lang een soort van open markt voor goederen en arbeid. Corona crisis en oorlog in Oekraïne heeft wel laten zien hoe afhankelijk we allemaal geworden. Geen chips uit Azië, geen graan meer voor Africa. Denken dat je alles in eigen land kunt houden zal je technologisch snel op grote achterstand zetten waarna de economie instort.

Satya
Satya14 apr. 2022 - 13:02

"Denken dat je alles in eigen land kunt houden zal je technologisch snel op grote achterstand zetten waarna de economie instort." Wat heeft dat met herverdeling te maken? De wereld is helemaal geen open markt, ja voor het westen.

Karingin
Karingin14 apr. 2022 - 22:48

Precies Satya, westerse overheden en bedrijven hebben ongelimiteerd toegang tot de markt in ontwikkelingslanden, maar andersom geldt importheffing. Ook maken ze misbruik van de armoede of corrupte regimes door dealtjes te sluiten waardoor ze voor een habbekrats grondstoffen en mineralen kunnen opkopen, kinder- en slavenarbeid mogelijk maken of tenminste oogluikend toe te staan, en en passant het land enorm vervuild achterlaten. Trade not aid, ammehoela

Rechtse   Bal
Rechtse Bal14 apr. 2022 - 10:28

Le Pen heeft zich publiekelijk en herhaaldelijk afgewend van Putin. Kan gebeuren zoals bij zoveel politici. Dat Macron (ea) haar vroegere band met Rusland in de strijd te werpen is een zwaktebod. 2e: dat Le Pen nu haar standpunt tov Europa (''losser'') heeft verklaard getuigt van realiteitszin.

2 Reacties
sameoldshit
sameoldshit14 apr. 2022 - 11:42

Maar het blijft een raciste en een fasciste. Maar goed daar heeft rechts nu eenmaal niet zulke problemen mee.

M. Grootendorst
M. Grootendorst14 apr. 2022 - 11:50

Iemand zei ook een keer 'als een fascist ademt, dan liegt ie'. Le Pen liegt al jaren.......