Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kamermeerderheid wil dat BBB-minister Wiersma stopt met dieren martelen

  •  
25-09-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4931 keer bekeken
  •  
wiersma

Een Kamermeerderheid wil dat Landbouwminister Femke Wiersma (BBB) alsnog een verbod op stroomstootwapens in de veehouderij instelt. Haar voorganger Piet Adema (CU) had zo'n verbod aangekondigd, maar Wiersma besloot onlangs te gaan kijken hoe de veesector toch door kan gaan met de martelpraktijken. Ze vindt daarin nu ook haar coalitiegenoten van VVD en NSC lijnrecht tegenover zich. Dat meldt RTL Nieuws:

Wiersma moet haar standpunt vanmiddag verdedigen tijdens een debat met de landbouwwoordvoerders in de Tweede Kamer. Makkelijk zal dat niet zijn. Een meerderheid van de partijen wil dat Wiersma vasthoudt aan de plannen van haar voorganger Piet Adema. Die kondigde eerder dit jaar een verbod op stroomstootapparatuur aan, na het dringende verzoek van bijna de hele Tweede Kamer.

Het verbod werd aangekondigd nadat de organisatie Varkens in Nood op video had vastgelegd hoe zeer de dieren te lijden hebben onder het gebruik van de stroomapparatuur. BBB'er Wiersma, onderdeel van een kabinet dat sowieso niet uitblinkt in constructieve ambitie, vond het belangrijker dat Nederland "niet strenger" was dan andere Europese landen.

In de Kamer vindt Wiersma vooral haar eigen partij aan haar zijde. Volgens de Big Agro-lobbyclub vermomd als politieke partij is marteling met een stroomstok juist een uitstekend middel om zieke of verzwakte dieren alsnog te laten doorlopen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

Wijdeveld
Wijdeveld
25 sep. 2024 - 13:09
Deze minister is een dierenmartelaar. Dat hadden we kunnen verwachten met zo'n type
3 Reacties
Anno2024
Anno202425 sep. 2024 - 15:37
Deze minister komt van de boerderij, is letterlijk opgegroeid tussen het vee. Die heeft heel veel dierenliefde van huis meegekregen. En dat bedoel ik zeker niet cynisch.
MGHDamen
MGHDamen26 sep. 2024 - 13:12
#Anno2024: Dus als je opgegroeid bent tussen het vee heb je van huis heel veel dierenliefde meegekregen...wat een aperte nonsens. Bedoelde u het maar cynisch. Anno 1950 misschien.. Als je wel varkensvlees wilt eten koop het dan hier bijvoorbeeld: https://buitengewonevarkens.nl Ga je ook vanzelf minder vlees eten want daar hangt wel een prijskaartje aan
MGHDamen
MGHDamen26 sep. 2024 - 13:23
#Anno2024: Dus als je opgegroeid bent tussen het vee heb je van huis heel veel dierenliefde meegekregen...wat een aperte nonsens. Bedoelde u het maar cynisch. Anno 1950 misschien.. Als je wel varkensvlees wilt eten koop het dan hier bijvoorbeeld: https://buitengewonevarkens.nl Ga je ook vanzelf minder vlees eten want daar hangt wel een prijskaartje aan
Jonas Zweers
Jonas Zweers
25 sep. 2024 - 11:49
Deze reactie is verwijderd
3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood25 sep. 2024 - 13:58
Zweers: Vermindering van dierenleed? Dierenleed moet beperkt worden? Om het martelen van dieren uit te sluiten moeten consumenten meer betalen? Bent u niet wijs? Wordt vlees goedkoper omdat de dieren gemarteld worden? Om NIET te martelen hoef je niet te innoveren! Gedragsverandering is NOODZAKELIJK! Met het huidige gedrag van de agro industrie afdeling vleesproductie hoef je deze "bedrijfstak " niet te bestrijden. Ze heeft zich zelf al buiten de fatsoenlijke maatschappij geplaatst! Vraagje, ben jij in dienst van deze agro industrie afdeling vleesproductie?
hgroen2
hgroen225 sep. 2024 - 15:25
dierenleed beperken? het mag gewoon niet voorkomen Nee de sector toont geen initiatief. Het steeds dankzij wetgeving dat de sector zich moet aanpassen Meer dan andere EU landen? dat is een drogreden- whataboutism Extra inspanning? dieren niet electrocuteren is niet een extra inspanning maar juist minder Investeren? nee hoor daarvoor hoef je niet te investeren. GEwoon niet doen. het is gedrag Dus de consument heeft hier niets mee te maken. alhoewel: laten we gewoon stoppen met vlees.
Jonas Zweers
Jonas Zweers26 sep. 2024 - 16:01
Deze reactie is verwijderd
henk-alexander
henk-alexander
25 sep. 2024 - 11:28
Wie is uiteindelijk schuldig voor het met venijnige stroomstokken opdrijven van door stress in shock geraakte dieren? Dat is de mens die zich aan de top van de voedselketen waant en dagelijks in zijn/haar vleesconsumptie wil worden voorzien.
5 Reacties
Markzelluf
Markzelluf25 sep. 2024 - 13:07
Ik snap de gedachte, maar we moeten vaststellen dat het in de praktijk zo niet werkt. Sta je in de supermarkt, dan kijk je naar de prijs en niet naar 'de voorgeschiedenis'. Willen we echt verduurzamen - en we hebben op veel punten geen keuze - dan lukt dat alleen als de overheid het doet, organisaties (waar over het algemeen rationeel wordt besloten) gedwongen worden het te doen en de burgers (die niet rationeel denken, moord en brand schreeuwen als de portemonnee getrokken moet worden) gestimuleerd worden te verduurzamen met subsidies en andere voordelen. Kunnen we vreselijk vinden, maar kijk maar eens wat er steeds gebeurt. En we kunnen sneren ('de mens die zich aan de top van de voedselketen waant') maar denk je echt dat er iemand is die naar aan leiding van zo'n opmerking denkt: die Henk-Alexander heeft helemaal gelijk, laat ik maar mijn gedrag aanpassen? Ik denk dat jouw paard heel wat veeprikkels nodig heeft om daarna weer voor de wagen te komen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Vuurrood
Vuurrood25 sep. 2024 - 14:00
henk: klopt niet. De mens met het stroomstootwapen in de hand is de dader. De meeste consumenten weten amper hoe het er aan toe gaat in deze "industrie"!
Karingin
Karingin25 sep. 2024 - 14:37
Ik ben het zomaar eens met Mark
hgroen2
hgroen225 sep. 2024 - 15:26
nee het zijn gwoon dierenbeulen die hier schuldig aan zijn. Er zijn genoeg boeren en vleeswerkers die dit soort praktijken er niet op na houden.
henk-alexander
henk-alexander25 sep. 2024 - 20:16
Mark, Goed om het paard voor de wagen te spannen. Maar zolang de meeste mensen aan een dood paard blijven trekken zal er in de vleesindustrie niets veranderen.
tinus1969
tinus1969
25 sep. 2024 - 9:45
FF een complottheorietje. Wiersma creëert hier bewust een relletje, om de aandacht van iets anders af te leiden - iets dat nog veel meer omstreden zou moeten zijn. Wat dan? Vroegpensioen?
2 Reacties
Pater
Pater25 sep. 2024 - 12:39
Enorme overschatting van de BBB, en van Wiersma in het bijzonder.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 8:53
Onwaarschijnlijk.
Frits Jansen
Frits Jansen
25 sep. 2024 - 9:14
Beesten mogen best beestachtig behandeld worden. We dachten ze menselijke emoties toe, maar beesten leven bij het moment. Als je maar te vreten hebben. Nee, geen seks, dat gaat met kunstmatige inseminatie.
1 Reactie
inktvis75
inktvis7525 sep. 2024 - 11:47
Heb je je ooit weleens verdiept in pak 'm beet de intelligentie van varkens? Vast niet, dus dan in plaats daarvan maar vanuit de onderbuik reageren?
weereenmening
weereenmening
25 sep. 2024 - 8:38
Een extra parlementair kabinet blijkt goed te functioneren. Voor de media is het echter nog even wennen om niet meer in coalitietermen te denken.
7 Reacties
Vuurrood
Vuurrood25 sep. 2024 - 9:22
mening: u kunt ongetwijfeld ons, argwanende onwetenden, vertellen wat er goed functioneert aan dit kabinet? Wat is bereikt wat warempel een grandioos succes genoemd kan worden? Wat u een extra parlementair kabinet noemt is toch gewoon een mistige omschrijving wat in de praktijk een coalitiekabinet is?
Zandb
Zandb25 sep. 2024 - 9:39
mening Niets extraparlementairs aan. Dit is gewoon een voorbeeld, juist van hoe het niet moet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 sep. 2024 - 10:28
De zoveelste wanprestatie.
henk-alexander
henk-alexander25 sep. 2024 - 11:12
Zandb, Een 'extraparlementair kabinet', dat improviserend (incrementeel?) zich als een bestuurskundige anomalie profileert. Hoewel dit kabinet niet aan mijn bestuurlijk ideaal voldoet, ben ik benieuwd hoe het zijn doelen al dan niet weet te verwezenlijken - ook van fouten kan men leren (maar dan wel heel snel).
weereenmening
weereenmening25 sep. 2024 - 11:51
@henk-alexander Mee eens. Het is een verfrissende verandering ten opzichte van de Rutte doctrine, waarbij iedereen netjes in het gelid bleef. Meer open debat en onverwachte wendingen maken de politieke discussie mijns inziens een stuk interessanter.
Karingin
Karingin25 sep. 2024 - 14:34
Ja heel fris die enorme mesthoop...allemachtig
hgroen2
hgroen225 sep. 2024 - 15:28
at 2 coalitiepartijen er anders in staan, bewijst het functioneren van een extraparlementair kabinet niet. Ook bij vorige kabinetten was er regelmatig een andere opstelling van coalitiepartijen. extraparlementair zou zijn,dat de gehele TK en het kabinet volledig eigenstandig opereren. daar is geen sprake van. het kabinet loopt aan de leiband van vooral Wilders.
Joop  den Uil
Joop den Uil
25 sep. 2024 - 8:18
Goed idee dat er aandacht wordt geschonken. Lijkt me inderdaad een marteling om een scherpe haak in je bek te krijgen en vervolgens aan een draad het water uitgesleurd te worden om in het gras gedumpt te worden voor een langzame sparteldood. Verbied ! NU.
2 Reacties
Pater
Pater25 sep. 2024 - 12:43
Eens, dat vind ik al heel lang. NU is een loze kreet. Héél langzaam zal dat idee algemener worden. Ik werd ooit van de kieslijst voor de waterschapsverkiezingen omdat ik dit vond; geen spijt van hoor, zo'n club wil je niet bij horen.
Pater
Pater25 sep. 2024 - 15:44
eR HAD MOETEN STAAN: ...van de kieslijst voor de waterschapsverkiezingen GEWEERD ...
Karingin
Karingin
25 sep. 2024 - 7:47
Lekker zootje dit kabinet; een stel dierenbeulen, een stel mensenhaters, een stelletje grootgraaiers en een paar draaikonten. Het nog enigszins vermakelijke gestuntel is er nu wel van af, hopelijk gaan ze snel op hun bek. Of misschien kan iemand ze ff met een "veeprikker" naar de uitgang bonjouren
3 Reacties
Markzelluf
Markzelluf25 sep. 2024 - 10:45
Hoewel ik tegen het gebruik van veeprikkers ben - en ik weet dat het in het VK een verboden middel is - vind ik het wel erg kort door de bocht wat je stelt. Natuurlijk moeten ze zo snel mogelijk verboden worden, maar vergeet niet dat ze al meer dan 60 jaar gebruikt worden. Dus ook heel wat kabinetten die samengesteld waren uit partijen die jij vast beter vindt dat de huidige coalitie, lieten na deze elektrische prikkers te verbieden. Sterker nog, de EU verbiedt ze nog steeds niet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 sep. 2024 - 13:06
Dat stroomstootwapens al meer dan 60 jaar worden gebruikt is geen argument om de afschaffing uit te stellen.
Karingin
Karingin25 sep. 2024 - 14:32
Waar het om gaat is dat er dus een aanstaand verbod is INGETROKKEN, dan heb je dus gewoon dikke schijt aan dierenleed
De ware Jakob
De ware Jakob
25 sep. 2024 - 7:43
Iets voor de kamer? Telefoon in de ban en de stroomstok invoeren. Een uitstekend middel om zieke of verzwakte politici alsnog te laten doorlopen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor