© cc-foto: Cor Gaasbeek
Mee eens. KLM is Neerlands openeinde subsidie regeling geworden. Geen enkele regering wil rond de tafel hoe de luchtvaart, niet alleen om die belachelijke miljarden steunmaatregelen maar ook vanwege het belang van milieu en klimaat, terug te dringen. Hoe terug te verdienen in de komende jaren? Meer vliegtickets afzetten? Is onaanvaardbaar vanwege milieu en klimaat. Is meer vliegreizen überhaupt mogelijk voor een KLM, Lufthansa of British Airways terwijl ook goedkope carriers als Ryan Air in de markt opereren? Er is gewoonweg niet goed nagedacht.
Een paar jaar geleden was de PRINCE2 projectmanagement methodiek erg populair. Het mooie van deze methodiek was dat er na iedere fase een business case gemaakt moest worden. Als deze positief was dan kon het project doorgaan. Als het negatief was dan werd je geacht het project te stoppen om verdere verspilling van bedrijfsmiddelen te voorkomen en de schade zo te beperken.
Denk je dat al die verduurzaming projecten geen concorde-valkuilen zullen worden? In de huidige situatie is de overheid niet in staat de stekker uit een bedrijf en/of sector te trekken. De maatschappelijke onrust die dat zou veroorzaken is momenteel gewoon niet acceptabel, dat zou totale politieke zelfmoord zijn. En terecht overigens, want een overheid die dit soort crises voor eigen politieke spelletjes gaat misbruiken hoort zo gauw en zo snel mogelijk te verdwijnen.
Tja dat is ook net het probleem dat onze politieke bestuurders overwegend bestaan uit " narcististische" types die naast gebrek aan introspectie zichzelf geen "faalervaring" toestaan. Een uitgebreid psychologisch onderzoek voordat men een door belastinggeld gefinancierde functie gaat bekleden is geen overbodige luxe. Het is toch merkwaardig dat bij de meeste bedrijven bij een sollicitatie een uitgebreide screening deel uitmaakt van de sollicitatieprocedure terwijl wij maar iedereen klakkeloos het besturen van ons land toevertrouwen.
De overheid komt inderdaad niet of nauwelijks terug op verkeerde beslissingen. Ik denk dat er nog wel meer zaken niet haalbaar of peperduur zullen blijken te zijn, zoals de talloze warmtenetten die men wel gaan uitrollen. Steevast moet die warmte van bedrijven komen die zelf ook moeten verduurzamen. Alle woningen van het gas af wil al evenmin lukken. Maar ja, het is andermans geld hè.
Het is duidelijk dat degenen die de KLM failliet wilden laten gaan, om dan de overheid de resten te laten overnemen (en eventueel een doorstart te geven) gelijk hadden. Alles wijst er op dat het kabinet de inschattingsfout heeft gemaakt te denken dat van de zomer "het nieuwe normaal" vanzelf zou komen en het zelfs achterwege liet op een volgende golf te anticiperen De "strategie" om pas te reageren als het te laat is heeft Nederland miljarden gekost en duizenden mensenlevens.
Sunken cost fallacy. Komt in de beste families voor.
men heeft zo lang gestudeerd dat men niet meer gewoon na kan denken
Dat heeft weinig met studeren te maken maar alles met te lang tussen gelijkgestemden verkeren. Op de gemiddelde universiteit zijn ze aanzienlijk moderner dan de gemiddelde VVD-er of CDA-er.
Mijn indruk van universiteiten is juist dat mensen zich daar hoogleraar mogen noemen als Cliteur en Wekker Maar mogelijk zijn Leiden en Utrecht wel niet de gemiddelde universiteit waar u op doelt?
Moderner is een nietszeggend woord dat nergens garant voor staat, integendeel.
maar de overheid is er toch gewoon om geld aan de hyperrijken te geven? dan doen ze het toch prima zo?
"Onze Betuwelijn is ook zo’n voorbeeld. Investeerders besluiten te snel dat het ‘point of no return’ gepasseerd is en blijven overoptimistisch. " Investeringen in infrastructuur, zoals de Betuwelijn of de Noord-Zuidlijn zijn bijna nooit een flop, zo'n lijn ligt er minstens 100 jaar.
Dus krijg je ook nog 100 jaar de kosten van het onderhoud erbovenop. Dankzij VVD de ministers. De NZ lijn was begroot op 200.000 reizigers per dag. Het zijn er nog niet eens de helft. Toch doorgedrukt door een VVD wethouder. Nu komt de stad miljarden te kort voor het achterstallig onderhoud van de kades en bruggen.
@JoostdeV Misschien bezuinigen op verplichte diversiteit trainingen voor ambtenaren en stoppen met het ontmoedigen van toerisme en auto's in de stad zodat er nog wat aan toeristenbelasting en parkeergeld binnenkomt, dat dicht het begrotingsgat al aardig.
@Joost Als infrastructuur er eenmaal ligt, worden kostenoverschrijdingen in de loop van de tijd steeds minder relevant. Door de NZ-lijn is Amsterdam-Noord, dat er tot nu toe maar een beetje bij hing, veel beter met rest van de stad verbonden. Daardoor wordt het proces van gentrification, dat al spontaan opgang gekomen was, verder versterkt. Amsterdam-Noord verandert mede daardoor van een probleemgebied in een welvarend stadsdeel waar het goed toeven is. Maar dit is pas het begin. Het wordt pas echt interessant als de NZ-lijn aan de noordzijde verlengd wordt naar Zaandam en Purmerend en aan de zuidzijde naar Amstelveen en Schiphol/Hoofddorp. Het einddoel is een lightrail netwerk dat de hele Randstad afdekt. Met o.a metro/sneltramtrajecten Den Haag-Leiden en van Roterdam-Dordrecht en Utrecht-Zeist-Amersfoort.
De Betuwelijn is inderdaad ook zo'n dramatisch project. Weet je dat niet alleen de miljarden investeringen nooit zullen worden terugverdiend, maar dat zelfs op exploitatiebasis de jaarlijks terugkerende kosten voor onderhoud e.d. niet worden goedgemaakt?
Ieder project bij de overheid wordt overschreden en nog vaak fors ook...
[Deze week legt hoogleraar economie en PvdD-senator Henriette Prast in NRC uit] De 'uitleg' is geen uitleg (zie je ook in de reacties op NRC), mevrouw heeft een hekel aan vliegen en zoekt daar de tegenstrijdige argumenten bij. Mondiaal zal men blijven vliegen en het vliegverkeer zal ook nog groeien. Wat er gebeurt met je nationale luchthaven zonder 'flag carrier': vraag dat maar aan de Zwitsers (SwissAir) en de Belgen (Sabena).
Grappig. Die landen e.a. tonen anders perfect aan dat je zonder megalomane luchthaven economisch net zo succesvol kan zijn als NL. KLM is vandaag de dag vooral nog emotie, met VVD/CDA als gekke henkie die er maar geld in blijven pompen terwijl De Telegraaflezer een traantje wegpinkt.
Als KLM failliet is kan Nederland eindelijk onder het juk van luchthaven Schiphol uitkomen.
'Als KLM failliet is dan is de halve randstad failliet' Achterhaalde flauwekul. https://www.groene.nl/artikel/vlag-volkslied-vliegveld
Een investering zal (waarschijnlijk) zichzelf terugverdienen. Bij KLM was vooraf al duidelijk dat het geld meteen moest worden doorgegeven aan de schuldeisers, en KLM op termijn even zwak blijven zou. De uitgaven aan KLM sinds de corona-epidemie kreeg, warden dus geen investeringen maar subsidies.