Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Johan Vollenbroek: Boerenkabinet offert industrie en bouw op aan failliet landbouwmodel

  •  
05-09-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
30909 keer bekeken
  •  
boeren

Er is alom met verbijstering gereageerd op het besluit van BBB-minister Femke Wiersma om een streep te halen door het stikstofbeleid van de afgelopen jaren – zeker omdat er vooralsnog niets voor in de plaats komt.

Natuurbeschermer Johan Vollenbroek heeft geen goed woord over voor de nieuwe weg die het kabinet inslaat. Volgens hem is het “boerenkabinet blijkbaar bereid om industrie en bouw op te offeren aan een failliet landbouwmodel”. Dat landbouworganisatie LTO deze koers steunt, vindt hij onbegrijpelijk. “LTO heeft niet in de gaten dat hiermee ook 2.000 PAS-melders voor de bus worden gegooid”, schrijft hij op X. Zo worden duizenden boeren de dupe van BBB-beleid.

Vollenbroek wijst er fijntjes op dat het kabinet zichzelf in de voet schiet bij lopende juridische procedures. Als de rechter ziet dat de overheid niets doet om de natuur te beschermen, zal die nog minder geneigd zijn om stikstofuitstoot zonder vergunning toe te staan.

De provincies, die jarenlang hebben gewerkt aan plannen om de natuur te verbeteren, vragen zich vertwijfeld af wat er nu gaat komen. “Als het kabinet echt alle eerder gedane toezeggingen teniet doet, dan zullen ze het inderdaad zelf moeten doen”, reageert de provincie Noord-Holland bijvoorbeeld.

Ook veel boeren zitten met de handen in het haar. “De politiek laat het wéér afweten”, reageert de organisatie Caring Farmers. “Ik heb meer dan tien boeren gesproken, en zonder uitzondering zeiden zij ‘wij balen hier ook van’”, vertelde boswachter Erik de Jonge woensdagavond bij Bar Laat.

Kamerleden reageren onthutst. Alleen BBB en PVV lijken Wiersma voluit te steunen. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Laura Bromet spreekt van “bestuurlijk vandalisme”. “Het kabinet is op ramkoers met de natuur. Het begint helemaal opnieuw met de discussie, net nu ik dacht dat we een klein beetje vorderingen boekten.”

“Ik heb me de afgelopen 3,5 jaar helemaal het schijt gewerkt omdat ik zie wat er speelt in de agrarische sector”, zei CDA-Kamerlid Derk Boswijk woensdag tijdens het Kamerdebat. “En nu wordt er gezegd dat ik paniek aan het zaaien ben?! Er moet ook paniek zijn! Over vier maanden loopt de deadline van de PAS-melders af! En er is geen plan B!”

Volgend jaar moeten provincies gaan handhaven tegen zogeheten PAS-melders. Dat zijn bedrijven die niet de vereiste vergunning hebben om stikstof uit te stoten, maar dat toch doen. Tot nu toe wordt die stikstofuitstoot gedoogd.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

Boer-Breekt-Klomp
Boer-Breekt-Klomp
8 sep. 2024 - 7:03
Als de deadline over 4 maanden afloopt en de provincies moeten de wet toepassen en dus handhaven. Dan is toch niet zo moeilijk. Dan gaan de 2.000 betreffende boeren over 4 maanden iets merken. En LTO ook. Er zijn 50.000 boeren. Wanneer de provincie (door de rechter gedwongen) 2000 (4%) sluit, stillegt of beboet dan gaat dat niet onopgemerkt voorbij in het voorjaar. Wanneer de provincie draalt en de wet half-half uitvoert of helemaal denkt niet te handhaven krijgt ook deze bestuurslaag procedures aan de (Vollen)broek. BBB heeft veel wensdenken (de gang naar Bussel etc) maar weinig beleidsinhoud. De kans is groot dat de BBB minister in het eigen politieke moeras zakt.
Uitgekleed
Uitgekleed
7 sep. 2024 - 6:33
Omdat we ondertussen gewend zijn dat de meeste groenten en fruit geïmporteerd wordt vergeten we dat we onze boeren hard nodig hebben vooral nu de landbouw overal kampt met de gevolgen van de klimaat change. Het is al moeilijk om uit de dure groenten goede kwaliteit te vinden
1 Reactie
a.doorgeest
a.doorgeest7 sep. 2024 - 13:44
@ Uitgekleed - Nogal nietszeggend uw woorden hier. Nederland is nà de VS de grootste exporteur van agrarische producten TER WERELD en dan lijkt het erop dat er niet alleen voor onze eigen binnenlandse markt geproduceerd wordt, maar tevens een akelig groot surplus dat wij totaal niet nodig hebben. De productie daarvan brengt een dusdanige schade aan mens en milieu met zich mee dat sanering hoe dan ook noodzakelijk is. Eén en ander heeft NIETS te maken met klimaatverandering, die speelt ook onze boeren parten: denk aan de matige tot verziekte perenoogst van dit jaar. Uw babbel is dus in hoge mate onjuist populistisch: het eigen land mag en kan verantwoord gevoed worden met kwaliteitsproducten van eigen bodem, daar zit het probleem niet. Maar met name de krankzinnig intensieve veehouderij met haar dieronvriendelijke en onevenredige schade aan de natuur, daar motten we vanaf. Vind uw bijdrage 'n beetje misplaatst huilerig en niet erg zuiver. De werkelijkheid maakt scherpe en drastische keuzes noodzakelijk, of je dat nu leuk vindt of niet.
Joop1961
Joop1961
7 sep. 2024 - 6:17
Die voorman van farmers defence force is alleen maar de boel aan r opruien maar dat heeft alles met zijn onwetendheid te maken ben ik achter . Er zullen koppen moeten rollen in de de veestapel die tot overlast hebben gezorgd en waar tot in de slachthuizen slecht voor wordt gezorgd omdat het tot verdien model heeft geleid , de grootste bron van inkomsten waar oa boeren van afhankelijk zijn geworden door opdringerige voorgaande kabinetten die mega stallen als oplossing zagen . En dat is n mega stoot aan allerlei ongemakken geworden nu ! Dus nu is er n omslag nodig nee niet morgen ( zondag ) maar vandaag !
3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood7 sep. 2024 - 9:13
De voorman van FDF heeft alleen varkens en kweekt kerstbomen. En heeft, uiteraard, een grote mond.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten7 sep. 2024 - 19:02
"Er zullen koppen moeten rollen in de de veestapel" - Nou, als je een ding zeker weet is, dat er koppen rollen in de veestapel.
Roodvuur
Roodvuur8 sep. 2024 - 6:44
Zou het in de slachthuizen in het buitenland er beter aan toe gaan ?
TwoTone
TwoTone
6 sep. 2024 - 12:09
@Barryl 6 sept 2024 - 8.11 - er gaat denk ik wel weer gebouwd worden gezien de huidige inspanningen van dorpsraden, gemeenten en provincies, ook gewoon stukjes agrarisch zullen in de provincies aangekocht worden bij verkoopgemotiveerde boeren grenzend aan woonkernen. Minder benauwende wetgeving vanuit Den Haag kan evt meewerken in dit proces.
2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood7 sep. 2024 - 9:15
TwoTone: Jammer alleen dat nieuw gebouwde wijken niet aangesloten kunnen worden op het energienet wegens te weinig capaciteit. Hetgeen nog wel een tiental jaren kan duren.
TwoTone
TwoTone8 sep. 2024 - 15:41
In de congestiegebieden wordt hard gewerkt om netwerk komende 2-4 jaar weer heel eind op orde te hebben qua stroom. Bouwen gebeurt toch pas over ca. 7 jaar. Van plan tot eerste paal duurde eerst ca. 5,5 jaar, maar is opgelopen in de huidige verder toegenomen bureaucratie tot 7,5 jaar. Het is dus van belang dat initiatieven gestimuleerd worden ipv opwerpen papieren drempels.
Middenman
Middenman
6 sep. 2024 - 9:53
Eergisteren was er een boswachter uit Brabant op TV, die de afgelopen jaren heel goed met boeren heeft samengewerkt om tot werkbare oplossingen te komen. Door die samenwerking zet de minister nu een streep. Die boeren zijn ook boos op deze minister. Maar ze durfden niet mee naar de studio omdat ze bang zijn. Bang voor de agrarische lobby en de hardliners van agractie. Zo ver is de agrarische sector gezakt; vrijheid van meningsuiting is nauwelijks meer mogelijk.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
6 sep. 2024 - 5:42
Vollenbroek kan doen wat die wil maar het electoraat zegt nee. Het stikstofbeleid, wat hij voorstaat, zorgde al in verdunde vorm, dat de uitvoerende partijen afgestraft werden. De BBB kwam op en daarna de PVV. Nu is dat beleid nog kanslozer. Deze regering gaat het niet uitvoeren. Nu nog door uitspraken naast zich neer le leggen maar er zullen andere wetten komen en mogelijk gaan verdragen door de versnipperaar. Als kiezer en democraat is het alleen maar toe te juichen dat het parlement macht gaat terugpakken.
12 Reacties
Dehnus
Dehnus6 sep. 2024 - 6:22
Dus, als het "electoraat" zegt dat we eventjes een paar miljoen mensen af moeten maken? Dan moet dag maar van "vrije" Nick. Heksen verbranden bijvoorbeeld, want Jesus is boos! Daarom zijn er geen bijen meer! Dus branden en hopen dat Jesus niet mee boos is! Altijd zo leuk die rechts extremisten, toen we stemden voor dingen zoals CO2 beperking, schreeuwen en janken en nu "wil des volks!".
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick6 sep. 2024 - 7:28
@Dehnus: extreem voorbeeld (en onzinnig want appels met peren) maar het klopt ook. Niet zo lang geleden was al het leven nog van god. Zaken als abortus en vrijwillige euthanasie, golden toen als 'mensen afmaken'. Gelukkig besloot het parlement anders.
MG1968-2
MG1968-26 sep. 2024 - 8:44
@Nick Je hebt gelijk hoor. Zo zijn vrijwel alle autocratische samenlevingen op deze aarde tot stand gekomen. Met juichende massa's.
Olav Meijer
Olav Meijer6 sep. 2024 - 8:52
@ ZoekEenVrijeNick: Wat een dwaas verhaal. "Het electoraat zegt"niet "nee". De meerderheid heeft wel rechts gekozen, maar dat wil niet zeggen dat ze in haar totaliteit voor een bepaald beleid heeft gekozen. Nu al zijn de verschillen tussen de coalitiepartners zichtbaar. Bovendien beslist niet "het electoraat" over beleidsonderdelen, maar de volksvertegenwoordiging in combinatie met het kabinet. Veel kiezers die op een van de coalitiepartijen hebben gestemd, zullen zich al snel bekocht voelen. En nu al blijkt dat veel boeren verder willen met de hervormingen van het landelijk gebied, en niet staan te om vertraging en stilstand, en een nog totaal ongewis nieuw plan, na al de afgelopen jaren van overleg. [....mogelijk gaan verdragen door de versnipperaar.] Wel ja! Alsof dat zo maar gaat! Daarover gaat trouwens niet de regering, maar hert parlement. Ondanks de rechtse meerderheid zullen met name de VVD en NSC niet zo dom zijn de fantasme's van de PVV en BBB te volgen.
Olav Meijer
Olav Meijer6 sep. 2024 - 8:55
Herstel: En nu al blijkt.......en niet staan te SPRINGEN om vertraging en stilstand,.....
vdbemt
vdbemt6 sep. 2024 - 9:18
"Vollenbroek kan doen wat die wil maar het electoraat zegt nee." Dat laatste is voor een (te) groot deel waar. Het eerste is in die zin waar dat hij vooral bijna altijd gelijk krijgt van de rechter. Die niet anders doet dan de regering houden aan de afspraken die zij zelf gemaakt hebben. Daarmee heeft Vollenbroek al gedaan wat hij wil. Het is aan de regering om die afspraken te vervullen. Ook al zegt het rechtse deel 'nee'. "Het stikstofbeleid, wat hij voorstaat, zorgde al in verdunde vorm, dat de uitvoerende partijen afgestraft werden. De BBB kwam op en daarna de PVV. " Dat klopt. Dat is electoraal. En deze electorale ontwikkeling houdt in dat het er alleen maar slechter op wordt. Niet alleen voor de natuur (schoon, biodivers). Maar met het afschaffen van het stikstofbeleid zónder te weten hoe het anders zou kunnen, ook voor de woning- en infrastructuurbouw.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick6 sep. 2024 - 13:27
@MG: autocratie doordat het electoraat machtig blijkt te zijn. Dat is juist wat een autocratie niet is. @Olav: je geeft al aan, rechts heeft van het electoraat een meerderheid gekregen en dus dit rechtse beleid. In Nederland kan de bevolking zich, dankzij anti-referendum partij D66, zich niet meer uitspreken over los beleid. Als jij dat terug wilt: graag. Verder kan je verdragen opzeggen. Waarom kunnen we met Engeland handelen? Omdat we het verdrag "acte van navigatie" opgezegd hebben. Het kan dus.
LaBou
LaBou 6 sep. 2024 - 16:34
"Verder kan je verdragen opzeggen. Waarom kunnen we met Engeland handelen? Omdat we het verdrag "acte van navigatie" opgezegd hebben. Het kan dus." Verdragen opzeggen heeft konsekwenties en die konden weleens vies tegenvallen. En een verwijzing naar dat verdrag met Engeland van meer dan 3 eeuwen geleden is hooguit om te lachen. Met enige realiteitszin heeft het niets te maken.
MG1968-2
MG1968-26 sep. 2024 - 21:00
@nick Aan de macht Nick. Niet het bestendigen er van.
a.doorgeest
a.doorgeest6 sep. 2024 - 22:11
@ ZoekEenVrijeNick - Vollenbroek kan doen wat hij wil en de rechter zal hem op menig moment ook gelijk geven. 'Het electoraat' waarmee je schermt heeft weinig te willen in deze zolang wet- en regelgeving niet worden aangepast en wordt dat beoogd, dan zal dat zeker niet snel gaan, ook al gezien de stand van zaken in de Eerste Kamer. De BBB is de politieke vertaling van een agrarische revolte: een sector die goeddeels denkt dat alles bij het oude kan blijven, dat de veestapel niet flink gesaneerd hoeft te worden, dat agrovervuilers niet aangepakt gaan of hoeven te worden. Kop in het zand en verstand op de slaapstand. Misleiding door Van der Plas waar nogal wat boeren ingetuind zijn. Verdragen en internationaal recht gaan niet of niet zomaar de versnipperaar in. Kortom: je bralt maar wat, denkt dat het zo werkt als je zegt, maar da's niet het geval. Ons land is door formaat, welvaartsontwikkeling, hoogte en (deels) overbevolking tegen de grenzen van zijn groei aangelopen. Werk van superspecialisten hier nog iets van te bakken; uw geliefkoosde rechts gaat deze problemen niet verhelpen, hooguit verergeren. De tragiek van uw gedeelte van het electoraat...
Olav Meijer
Olav Meijer7 sep. 2024 - 0:07
@ ZoekEenVrijeNick: Je begrijpt niet goed wat ik zeg. "Het electoraat" kiest volksvertegenwoordigers, zeker, maar daaruit vloeit niet automatisch een bepaald beleid uit. Zelfs niet bij een rechtse coalitie, die pas na verkiezingen is ontstaan, omdat onderlinge verschillen bestaan, b.v. tussen PVV en BBB tegenover VVD en NSC. De kwestie van referenda doet hier niet ter zake. Natuurlijk kunnen verdragen worden opgezegd, d.w.z. uitsluitend met parlementaire goedkeuring. Maar de VVD en SNC zullen niet meegaan met woeste plannen van de PVV en BBB op dit grbied, en dan is er dus geen parlementaire meerderheid voor.
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 sep. 2024 - 13:02
Jezus wat is dit een Middeleeuws standpunt zeg. mijn hemel.
Pater
Pater
6 sep. 2024 - 2:26
Dit is afbreken ipv opbouwen, net als met de spreidingswet en de bed-bad-broodregeling. Inderdaad: bestuurlijk vandalisme.
Janco73
Janco73
5 sep. 2024 - 21:02
Volenbroek en tal van zogenaamde natuur beschermens zijn bevolkingsgroepen die zij zien als onnatuurlijk en ongewenst het liefste kwijt. Volenbroek en Bromet en tal van andere politici willen het voor het zeggen hebben op het platteland. Op het platteland wonen en werken mensen met goede bedoelingen al generaties lang. Mensen op het platteland willen hun hypotheek of pacht kunnen betalen en willen goed rentmeesterschap tonen.
2 Reacties
Dehnus
Dehnus6 sep. 2024 - 6:27
Ach houdt toch op, dat is niet dat romantische wat je hier omschrijft. Dat was 30 jaar geleden al anders dan nu, bosserij bijvoorbeeld, of wat voor gras. Maar goed "bevolkingsgroepen" alsof het een holocaust is dat deze groot industrialisten hun zin niet krijgen.
a.doorgeest
a.doorgeest6 sep. 2024 - 22:25
@ Janco73 - De natuur kan wel zonder mensen, maar de mens kan niet zonder natuur - da's een basisgegeven. Ik denk niet dat Vollenbroek e.a. het voor het zeggen willen krijgen op het platteland; waarom zouden zij? Wat volgens mij wel speelt, is het feit dat de agrarische sector in Nederland een schadelijk en onhoudbaar verdienmodel heeft ontwikkeld de afgelopen decennia. De sector is grosso modo veel te vervuilend. Milieu, natuur, schoon drinkwater gaan naar de knoppen, en dat kan niemand zich veroorloven. De veel te intensieve en vervuilende veehouderij zal sowieso flink gesaneerd moeten worden. Hierbij speelt een tragische component: om internationaal te concurreren zul je heel grootschalig en dikwijls vervuilend moeten werken, al wil je dat niet. Terug naar vriendelijk, milieuverantwoord en kleinschalig kan vaak financieel niet. Typisch werk voor specialisten de sector zo netjes mogelijk te saneren en dat zal absoluut niet meevallen. Veel boeren komen niet toe aan goed rentmeesterschap, al zouden ze dat graag willen; ze kunnen het zich, denk ik, vaak niet veroorloven. Ben je zelf agrariër: oprecht succes ermee - lastige sector, waar nog heel veel staat te gebeuren de komende jaren. Het huidige model is onhoudbaar; dat weet iedereen...
TwoTone
TwoTone
5 sep. 2024 - 20:46
Er wordt helemaal niks geofferd. De stikstofnorm wordt in 2025 fors verhoogd mogen we toch wel aannemen gezien de koers van dit kabinet. Of dit een goede of foute keuze is moet gaan blijken, gevolg is wel dat er gebouwd en geboerd kan worden.
1 Reactie
BarryJ
BarryJ6 sep. 2024 - 6:11
Geboerd? Misschien, op de achterhaalde manier van de grootkapitalisten in de agrarische sector. Hoewel die ook al andere investeringen zoeken zoals het neerzetten van windparken. Gebouwd niet, daar komt zo geen ruime voor. Niet letterlijk en niet binnen de regels dus het woningtekort blijft nog wel even.
WillemdeGroot
WillemdeGroot
5 sep. 2024 - 18:44
Je komt er zo niet achter, maar wat zullen vele ambtenaren van dit departement het ongemakkelijk zwaar hebben! Zij dienen het ongefundeerde beleid van een stelletje belangenbehartigers (agro-industrie) en diep-gefrustreerde politici vorm te geven. Ga er maar aan staan..
2 Reacties
Dehnus
Dehnus6 sep. 2024 - 6:32
Ach, in NEEderland is de boel zo corrupt, dat de groot industrie lobbies gewoon in de kamer zitten. Die zijn gelijk wat missen mensen kwijt, en zitten gelijk aan de knoppen.
Roodvuur
Roodvuur6 sep. 2024 - 12:59
Dehnus: dacht altijd dat de klimaatlobby in de kamer zat.
Inzicht
Inzicht
5 sep. 2024 - 17:55
Het plan is om alles in het honderd te laten lopen. Wanneer de rechter dwingt te handhaven tegen veehouders, dan krijgen de EU, milieuclubs en de rechters de schuld. Zodra Pieter met twee potloden in zijn neus bovenop een bouwkraan uittorenend boven het Binnenhof het nieuw sociaal contract staat te belichamen, trekt Wilders het stopcontact eruit om premier te kunnen worden. Wie daarna nog het woord stikstof in de mond neemt wordt met behulp van grote vriend Poetin naar een goelag gestuurd. Dat is het plan. Hopen dat de Nederlandse kiezer er niet intuint.
5 Reacties
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 18:27
We moeten stevig hopen, want een aanzienlijk deel tuint er in.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 18:27
We moeten stevig hopen, want een aanzienlijk deel tuint er in.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 18:28
krakkemikkige website
Digimastodont
Digimastodont5 sep. 2024 - 19:24
Een grote meerderheid van de Nederlanders steunt het beleid van dit kabinet. Omdat we zo’n fijn sociaal en intelligent volk zijn
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 sep. 2024 - 13:05
Ik vrees dat de NL kiezer vooral heel dom is, gezien de uitslag.
Anno2024
Anno2024
5 sep. 2024 - 17:34
Bestaat het stikstofprobleem eigenlijk wel ? Volgens BBB en PVV bestaat het helemaal niet. En problemen die er niet zijn hoef je ook niet op te lossen vinden zij. Trouwens professor Arnold Jaspers (jawel die man heeft er voor doorgeleerd) staat aan hun zijde. VVD en NSC gaan de minister wel steunen en dan hebben we ook nog SGP en FvD. Kortom Wiersma heeft ruime kamermeerderheid.
8 Reacties
Anno2024
Anno20245 sep. 2024 - 17:35
Correctie, de beste man heet Arnout Jaspers.
RdB112
RdB1125 sep. 2024 - 19:00
Toch is dat wel een belangrijk punt, wie interesseert het of Liggende vleugeltjesbloem uitsterft of er alleen stikstofminnende meuk in de bermen en bossen staat en groene soep in de sloot drijft? Raaigras is ook groen, kortom alles heel groen, wat is het probleem? Het interesseert mij wel omdat ik Liggende vleugeltjesbloem ken en zie hoe de stikstofdeken de biodiversiteit verstikt. Er zijn maar weinigen die dit probleem zien…..
Digimastodont
Digimastodont5 sep. 2024 - 19:25
Nsc heeft geen geweten en geen moed die gaan overal in mee. Dat is ook zo fijn aan ze.
ryland
ryland5 sep. 2024 - 19:29
Jaspers is geen hoogleraar en ook geen wetenschapper. Hij staat te boek als wetenschapsjournalist. Of hij heeft doorgeleerd op het thema stikstof waag ik ook te betwijfelen.
Enver63
Enver636 sep. 2024 - 1:47
Arnout Jaspers is geen hoogleraar maar wetenschapsjournalist. Hij staat erom bekend dat hij, vanuit zijn politieke overtuiging, selectief uit onderzoeken citeert, en onwaarheden over milieu-organisaties opschrijft. Verder is het al decennia bekend dat er een 'stikstof'crisis zou komen. Begin deze eeuw werd dat al uitgelegd in het tijdschrift National Geographic.
BarryJ
BarryJ6 sep. 2024 - 7:21
De natuur zijn geen losse zaken, alles is afhankelijk van elkaar. Dus teveel stikstof en alleen raaigras, dan geen bestuivende insecten meer. En dus geen aardappelen, peren, appels of tomaten. Geen vogels meer, dus overlast van muggen en slakken. Maar ook verzuring van de zeeën, teveel CO2 en te weinig zuurstof. Dus vissterfte en kwallenoverlast. En zo gaat het maar door.
LaBou
LaBou 6 sep. 2024 - 16:39
"Bestaat het stikstofprobleem eigenlijk wel " En daar is er weer één: wat je niet ziet kan niet bestaan. De ideale wappie om een partij als de boerenbedrogbeweging te steunen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 sep. 2024 - 10:12
Arnout Jaspers is wetenschapsjournalist met een achtergrond in natuurkunde. Geen hoogleraar.
jantje
jantje
5 sep. 2024 - 15:42
Waar is de Veto recht voor? Hier kunnen mensen toch tegen opstaan en zeggen dat willen we niet zoals de PVV en BBB de boel naar de ratsmodee jagen? Het lijkt nu op rijden in een auto waarvan de voorruit dichtgeplakt is en intussen moet men in de achteruitkijkspiegel maar zien hoe je vooruit komt. Het is een vreemd soort machtsvertoon wat daar allemaal gebeurd in politiek Den Haag.
2 Reacties
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick6 sep. 2024 - 4:26
Even een geheimpje: in november vonden een flink aantal mensen dat het de verkeerde kant op ging. Zij hadden een soort veto-knop genaamd verkiezingen. Deze werd gebruikt.
LaBou
LaBou 6 sep. 2024 - 16:41
En 3 keer zoveel mensen waren het daar niet mee eens. Helaas wonnen de grote bekken door iedereen te overschreeuwen.
Olav Meijer
Olav Meijer
5 sep. 2024 - 15:41
De Stentor vermeldt: [Kamerlid Anne-Marijke Podt van D66..........refereerde daarbij ook aan de vorige baan van de huidige Landbouwminister Femke Wiersma, die toen provinciebestuurder in Friesland was: ,,Ik ken een bestuurder die hoopte op een snel akkoord van de Eerste Kamer van het stikstofbeleid, zodat die langer lopende processen door kunnen gaan. Die bestuurder was gedeputeerde Wiersma van Friesland.”] Het heeft er dus alle schijn van dat minister Wiersma onder zware (partij)druk is gezet en een U-bocht heeft gemaakt. Het is BBBar en BBBoos met de nieuwe boerenpartij in de regering. Nu ervaren we pas goed wat voor onzalig stelletje nitwitters tot bewindslieden is gebombardeerd. (Denk ook aan minister Faber). O Nederland, let op uw saeck!
Robvano
Robvano
5 sep. 2024 - 14:40
Vertraging en onzekerheid wachten op nieuwe plannen. Doelen veranderen niet
Robvano
Robvano
5 sep. 2024 - 14:35
Plannen afblazen is niet zo moeilijk. De doelen minder stikstof etc veranderen niet. Welke oplossingen worden nu voorgesteld.? Weer onduidelijkheid
Leovana
Leovana
5 sep. 2024 - 13:36
Helaas hebben de pvv en bbb al vaker bewezen dat feitenkennis geen enkel criterium is om in de regering plaats te nemen. Er wordt teveel op sentiment geacteerd en niet op feiten. Soms vraag ik mezelf af of ze ergens een toverstokje hebben om alle problemen als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen, of heet dat niet gewoon populisme? Ik ben in ieder geval erg benieuwd waar Wiersma mee gaat komen. Hopelijk laat ze mijn scepsis verdwijnen
Ranonkel2
Ranonkel2
5 sep. 2024 - 12:01
Het stikstof beleid van het vorige kabinet leek vooral gebaseerd op paniek. Je kan dan er dan voor kiezen om door te gaan met fout beleid of de keuze maken om het opnieuw te doen. Blij dat er een kabinet is dat niet bang is om fouten van het vorige kabinet op te lossen.
6 Reacties
Jaaitjitske
Jaaitjitske5 sep. 2024 - 12:34
Dat is nogal de vraag. Zeker als het om een BBB minister gaat. Twee jaar weg gegooid terwijl provincies met hun partners ver waren. LTO mag blij zijn, maar de PAS melders worden voor de bus gegooid. Want het duurt kennelijk nog FF voordat de plannen er liggen.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 13:32
Ik zie nog geen oplossen. Ik zie alleen afstellen. Met de oplossing komen ze pas in januari. En daar zeggen ze wonderbaarlijk genoeg bij: we weten nog niet hoe. Als je nog niet weet 'hoe' weet je dus ook gewoon niet OF je het op kunt lossen. Lekker slim om dan de huidige oplossing maar vast af te schieten.
Rob Hensbergen
Rob Hensbergen5 sep. 2024 - 14:46
Het beleid van het vorige kabinet was gebaseerd op wetenschap. Heel mooi natuurlijk dat je met 6 jaar mavo en 2 danslessen minister kunt worden, maar ga niet denken dat je de wetenschap kunt verbeteren.
Volrin
Volrin5 sep. 2024 - 15:32
Maar zo lossen ze niet op. Ze schaffen dingen af en doen vervolgens niks behalve de sector nog meer tegemoet komen en geld geven.
Backtobasics
Backtobasics5 sep. 2024 - 15:59
Hoezo paniek?......Gewoon keiharde alarmerende cijfers. Fouten oplossen?...............vooruitschuiven zal je bedoelen.
hgroen2
hgroen25 sep. 2024 - 21:26
hoe kom je daarbij dat het gebaseerd was op paniek? de vorige kabinetten hebben juist ellenlange en talloze malen overleg met allerlei betrokken organisaties. En op basis daarvan is het stikstof beleid bepaald. Wat dit kabinet doet is populistisch paniek beleid. Want BBB wil hoge ogen scoren bij FDF en AGractie die mordicus tegen waren. let wel dat de meeste boeren helemaal niet blij zijn met FDF en Agractie. Echter intimidatie en bedreiging zorgen ervoor dat de goedwillende boeren hun mond houden. Dus dit kabinet lost niets op maar creert juist een enorm probleem voor de agrarische sector. Dit gaat als een boemerang terugkomen. Maar ondertussen delft de natuur en de boer het onderspit.
PVDB2
PVDB2
5 sep. 2024 - 9:38
Ja, de BBB schiet zichzelf in de voet. De big agro lobbyisten verdedigen de jaarlijkse miljarden omzet. Een omzet die men niet kwijt wil. Nieuwe technologie die nieuwe investeringen vergen terwijl men met lobbyen de oude technieken graag in stand wil houden. Het is dan ook voor de oude industrie belangrijk om politieke vrienden te hebben die je met beeldvorming en nostalgie tegen zullen stribbelen in deze ontwikkeling. Echter technologische ontwikkelingen hou je niet tegen en je kunt beter meegaan met deze technologie dan er tegen zijn waardoor je achterstand oploopt en later economisch verlies lijdt. Want na kweekvlees is er nog een ontwikkeling: Precisie fermentatie. Melk bestaat voor het grootste gedeelte uit water (87%). Proteïnegehalte is echter maar 3,3%, de rest is vet en suiker Als je eiwitten kunt maken door de koe over te slaan, dan kan je heleboel stappen overslaan en volume verminderen, in dit geval water, land, voer en uitstoot van methaan. Precisie fermentatie kan dan een destructie veroorzaken in technologische zin die een grotere uitdaging gaat vormen voor melkboeren die de afgelopen jaren goed boerden dankzij een hoge melkprijs. Met schaalvergroting kan dit wel eens de economische klap zijn waar de (radicale) boeren en BBB nog spijt van zullen krijgen. Dat men niet de hand heeft uitgestoken toen de overheid een financiële tegemoetkoming ter beschikking stelde om problemen rond stikstof en waterkwaliteit te kunnen verminderen en of oplossen.
1 Reactie
MG1968-2
MG1968-25 sep. 2024 - 11:51
De bbb schiet zichzelf niet in de voet want is hiertoe opgericht. Het zijn de stemmers op de bbb waaronder de individuele boeren die zichzelf in de voet geschoten hebben. Maar goed. Het is niet zo dat ze dit niet hadden kunnen weten. Desondanks stemden ze bbb. Esdb.
Joop1961
Joop1961
5 sep. 2024 - 9:29
Bij ons werd vroeger weleens , wa ben de toch une lompe boer en daar is nu de politiek van door kleeft ! Ook werd er gezegd schoenmaker blijf bij je leest ..en inderdaad het is waarheid ! Personen als vdplas dat vrouwtje van bbb op landbouw dat kan toch echt niet met zo weinig knowhow over zo iets belangrijks en dan die farmers defence force voorman de hoop uitspreken dat t nu beter gaat . Aan me hoela , Brussel heeft ook nog wat recht te zetten met jullie vervuilende afvoer en vergif !
Backtobasics
Backtobasics
5 sep. 2024 - 9:23
De BBB sloopt liever de natuur dan hun achterhaalde verdienmodel dat is nu wel duidelijk.
a.doorgeest
a.doorgeest
5 sep. 2024 - 9:01
Schadelijke domheid aan het roer en een kwaliteitsverlies voor de hele samenleving. Van der Plas ontpopt zich als de grootste struisvogelpolitica die ons land ooit heeft gekend: als je je kop in het zand steekt, zie je geen enkel probleem meer. De sufferds die deze absolute B-spelers aan de macht hebben geholpen - zowel electoraat als een aantal gevestigde politieke partijen - mogen zich wel eens flink achter de oren krabben. Ongekend dom om zo'n uiterst schadelijke coalitie mogelijk te maken. Going down, going down - en de dames en heren zijn nog maar net begonnen...
Markzelluf
Markzelluf
5 sep. 2024 - 7:46
Vollenbroek heeft jammer genoeg helemaal gelijk.
3 Reacties
Zandb
Zandb5 sep. 2024 - 11:20
Mark Hoezo, jammer genoeg? Is dit niet het resultaat van het serieus nemen van de onvrede die bij de burger leeft? Dat was toch uw verklaring van het succes van m.n. de PVV bij de verkiezingen en het verlies van vooral links? Hoe kan zoiets nou "jammer genoeg" zijn? Ik zal het vast wel weer verkeerd begrijpen maar het lijkt wel of ik nu moet concluderen dat wanneer je luistert naar de onvrede van de burger, dat er dan "jammer genoeg" een onhoudbare situatie ontstaat.
Pagadder
Pagadder5 sep. 2024 - 17:10
Vollenbroek raakt zijn verdienmodel kwijt en hoor m eens piepen.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 18:32
@Pagadder. "Vollenbroek raakt zijn verdienmodel kwijt en hoor m eens piepen. " 'Verdienmodel' is jouw woord. Maar integendeel. Hij kan het straks enorm druk krijgen. En veel rechtszaken winnen.
wvlith
wvlith
5 sep. 2024 - 7:32
Ik zou dit geen boerenkabinet noemen. Eerder landbouwindustriekabinet. Alhoewel er wel "lompe boeren" inzitten. De echte boeren worden er niet wijzer van.
1 Reactie
Zandb
Zandb5 sep. 2024 - 11:21
vlith Noem het zo u wilt: het wordt er niet anders van.
MG1968-2
MG1968-2
5 sep. 2024 - 7:28
Exact. En het offert de individuele boeren om nog even lekker een paar jaar extra uitgeknepen te worden door big agro. Extended time voor deze industrie die weet dat het eindigend is en ieder jaar extra (op kosten van die individuele boer) dikke winst is. Vind ik dat vervelend voor die individuele boer? Nee. Vond dat wel. Daarvoor had die 20miljard ter compensatie ook mijn voorkeur boven de koude sanering. Ja. Nu wel. Zelf voor gekozen. Dus @vollenbroek: niet alleen industrie en bouw. Maar ook de individuele boeren. Terzijde: Hiermee laat de VVD alle (alle? nee niet de ressentimentsstemmers maar die leveren geen bnp) stakeholders vallen. Domme keuzes zijn nou eenmaal niet uit te leggen aan mensen die het snappen onder verwijzing van 'onder druk van de mensen die dat niet deden'.
11 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 sep. 2024 - 7:57
China wordt steeds meer zelfvoorzienend voor zuivel. Ook slecht nieuws voor de export van melkpoeder. De prijzen kelderen.
MG1968-2
MG1968-25 sep. 2024 - 8:39
Dat is goed nieuws @DD
Pagadder
Pagadder5 sep. 2024 - 8:53
Daniëlle, melkpoeder en babymelkpoeder is niet hetzelfde. Het 1e is n commodity en kan iedereen maken. Het 2e is zeer specialistisch. De zuivel prijzen stijgen juist en stopt voorlopig niet, er is meer vraag dan aanbod op de wereldmarkt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 sep. 2024 - 9:26
Ik hoop niet dat het slecht nieuws is voor de koeien.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 9:38
@Danielle. Hoe zou dat slecht nieuws voor de koeien kunnen zijn?
MG1968-2
MG1968-25 sep. 2024 - 9:51
@DD Ik geloof er niet zo in dat we 'onze' koeien beter mishandelen dan aldaar gebeurd en als dat zo zou zijn dat we hier moeten doorgaan met het mishandelen van 'onze' koeien. En dan heb ik het niet eens over milieubelasting hier/daar. Ieder land los gaat zijn eigen tempo moeten bepalen voor de maatregelen die het te treffen heeft. Ook China gaat die doen.
LaBou
LaBou 5 sep. 2024 - 10:26
" Het 2e is zeer specialistisch." En dus kunnen de chinezen dat niet maken? Misschien moet je dat ook eens aan ASML gaan vertellen mbt de produktie van gespecialiseerde chips. Zullen ze blij mee zijn (hoewel China in een duizelingwekkend tempo aan het inlopen is met eigen chips).
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 sep. 2024 - 10:49
Meer mishandeling door goedkoper te produceren.
Pagadder
Pagadder5 sep. 2024 - 16:40
Labou, t is schijnbaar heel moeilijk om de hoge kwaliteitseisen te halen. Chinese babyvoeding heeft in China n slechte naam. ASML maakt zelf geen chips, alleen de machines om chips te maken.
vdbemt
vdbemt5 sep. 2024 - 18:35
Ah zo. Het nieuws over het afschaffen van het stikstofbeleid is zeker géén goed nieuw voor de koeien. De boeren kunnen doorgaan met wat ze doen.
LaBou
LaBou 5 sep. 2024 - 20:13
"Chinese babyvoeding heeft in China n slechte naam. ASML maakt zelf geen chips, alleen de machines om chips te maken. " Die pagadder toch. Die gaat China dus gewoon zelf ontwikkelen. Sterker nog, daar zijn ze al mee bezig. En die babyvoeding kúnnen ze wel maken, er werd op een bepaald moment gesjoemeld (het lijken net westerse bedrijven). En dat is alweer een behoorlijk lange tijd geleden. Misschien heb je het niet door, maar tijden veranderen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor