Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Is het zo erg dat de Pride vooral een a-politiek volksfeest wordt?

  •  
26-03-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1465 keer bekeken
  •  
9431514132_aa0fc3901b_k

cc-foto: Isabelle Puaut / Flickr

© Isabelle Puaut

Je bent zo ver gekomen dat je onbekommerd en voor het oog van iedereen een megaparty kunt geven die dagen lang grote delen van de stad bestrijkt. En honni soit qui mal y pense.

De nieuwe tuttigheid heeft ook Pride Amsterdam bereikt. Althans, dat valt af te leiden een rapport dat het bureau Flowz in opdracht van de gemeente heeft samengesteld. Burgemeester Femke Halsema is content met de inhoud. 

In de afgelopen kwart eeuw is de Amsterdamse Pride uitgegroeid tot een gigantisch gebeuren dat vooral een feestelijke en vrolijke indruk maakt. Toeristen uit de hele wereld komen het meevieren. Amsterdam gebruikt het om zich te manifesteren als een hedonistische en liberale metropool waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Extravagantie en excentriciteit zijn dan ook wezenlijke karaktertrekken. Er komen tienduizenden kijkers op af, onder wie de onderzoekers een overmaat aan witte heteroseksuelen vermoeden. Daarvan gaan LHBTIQ+-ers zich onveilig voelen, aldus Flowz, vooral als de drank in de witte heteroseksuele man is. 

De Pride zou serieuzer moeten worden. Een flink deel van de geraadpleegden ziet de wereldberoemde botenparade het liefst afgeschaft omdat dit het culminatiepunt is van commercie, extravagantie en dronken witte heteroseksuelen aan de wallekant. De nadruk behoort volgens hen te liggen op de Pride Walk, de grote optocht voor LHBTIQ+-ers die veel duidelijker in het teken staat van gelijke rechten en strijd tegen discriminatie. 

Klachten over discriminatie op andere punten zijn ook in het rapport te vinden: de hele programmering is bijna uitsluitend gericht op witte homomannen. Het rapport is geschreven in een afschuwelijk bureaucratisch bargoens maar in afschuwelijkheid spant het neologisme excluderend absoluut de kroon. Excluderend zijn alle activiteiten waar personen die zich niet tot de witte homomannen rekenen, ongemak ervaren, althans dit op grond van hun persoonlijke zelfdefinitie behoren te doen. Buitenstaanders komt bij dit alles wellicht wijlen Manke Nelis voor ogen die het lied zingt van de kleine jodeljongen. Daarbij wordt in het bijzonder gewezen op de straatfeesten. 

In het rapport is daarnaast sprake van pinkwashing. Pinkwashing is dat je als bedrijf subsidie geeft aan de Pride om zo te doen of je LHBTIQ+-vriendelijk bent, terwijl je in werkelijkheid gewoon in je beleid de heteronorm aanhoudt. Zo vaar je onder valse vlag met de botenparade mee. 

Concreet idee: "een internationale conferentie op grassroots/community niveau: hoe kunnen we ons eigen privilege gebruiken om internationaal solidair te zijn maar ook om te leren van elkaar?"

Hoe representatief zijn zulke ideeën voor de LHBTIQ+-bevolking van Amsterdam? Een gróót onderzoek met duizenden of zelfs maar honderden respondenten heeft Flowz niet gehouden. Men is kwalitatief te werk gegaan. Dat is een stuk goedkoper, wat opdrachtgevers altijd fijn vinden. Bovendien kom je op zo´n manier gemakkelijker tot de gewenste resultaten. De onderzoekers van Flowz verzamelden hun informatie tijdens een drietal groepsgesprekken met personen die door de gemeente Amsterdam waren uitgenodigd. Vanwege de corona vonden ze allemaal online plaats.  Het rapport noemt de volgende selectiecriteria: 

"Een groep deelnemers met een zo breed mogelijke representatie van de LHBTIQ+ community in Amsterdam en een diversiteit aan meningen en ervaringen; 

• Geen individuen, maar vertegenwoordigers van een organisatie, beweging of netwerk; 

• Groepen en organisaties alleen of grotendeels gericht op LHBTIQ+ activiteiten (dus geen straight allies); 

• Een vorm van relatie met de gemeente, hetzij via subsidies, als onderdeel van een alliantie (- aanvraag) of een andere zakelijke relatie".

Gemeente-ambtenaren luisteren graag naar mensen die zich als zaakwaarnemers voor het volk opwerpen en liever niet naar het volk zelf. Daar zit niet per se kwade wil achter: het communiceert nu eenmaal gemakkelijker met welbespraakte personen die de habitus der ambtenaren kennen en ook het bijbehorend jargon beheersen. Dat valt uit toon en stijl van het rapport te herkennen.

Op de een of andere manier doet het allemaal denken aan een proces dat twee jaar geleden plaats vond bij De School, een progressieve Amsterdamse nachtclub, die al snel een wereldwijde reputatie had opgebouwd. Onder een deel van het personeel en een zeer activistische minderheid van het publiek ontwikkelde zich echter de gedachte dat het aan inclusiviteit ontbrak, terwijl het verder heteronorm en racisme waren die de klok sloegen. Dit gebeurde allemaal tijdens de eerste lockdown, toen De School moest vechten voor zijn bestaan. De directie organiseerde een bijeenkomst waarin zij op een ongelooflijke manier de mantel kreeg uitgeveegd. Enkele maanden later sloot De School voorgoed zijn deuren. Dat was de enige manier een faillissement te voorkomen. 

Dat risico loopt de Amsterdamse Pride ook. Ik ben geen Amsterdammer. Ik heb nooit de botenparade gadegeslagen. Ik ben dat ook niet van plan. Van feesten heb ik wel verstand. En als burger van dit land en deze planeet heb ik over van alles en nog wat een mening die ik gaarne met den volke deel. Wie vindt dat vanwege mijn identiteiten bescheidenheid of zelfs zwijgen gepast zijn, kan bij voorbaat de zenuwen krijgen. 

1 ding weet ik: dit rapport is de beste manier om een groot volksfeest voorgoed kapot te maken. Als de adviezen worden uitgevoerd, blijven er hoogstens marginale activiteiten over, bezocht door een kleine groep overtuigden. Dan is de lol er af.

Natuurlijk is in de loop der jaren de Pride gedepolitiseerd. Het is meer een roze kermis. Het laat zien dat geaardheid gevierd kan worden en niet altijd op allerlei manieren hoeft te worden geproblematiseerd. 

Je kunt je echter afvragen of dat niet juist een blijk van emancipatie is. Je bent zo ver gekomen dat je onbekommerd en voor het oog van iedereen een megaparty kunt geven die dagen lang grote delen van de stad bestrijkt. En honni soit qui mal y pense. Dat is net zo goed een demonstratie.  

Het is met zijn karakter van a-politiek volksfeest een belangrijke verworvenheid die je juist in deze tijd niet mag inruilen voor een paar eilandjes waarop je het eigen gelijk kunt vieren. 

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

Wie o Wie
Wie o Wie27 mrt. 2022 - 19:18

“ Je bent zo ver gekomen dat je onbekommerd en voor het oog van iedereen een megaparty kunt geven die dagen lang grote delen van de stad bestrijkt” Leuk, maar dit is helemaal niet het doel van de stichting. Misschien vinden andere mensen dat leuk, maar stichting Pride heeft dat niet als doel.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst28 mrt. 2022 - 8:14

Voor de goede orde en Uw documentatie, dit zijn de guiding principles van de genoemde stichting https://pride.amsterdam/wp-content/uploads/2021/04/Guiding-Principles-PA2021.pdf

Wie o Wie
Wie o Wie28 mrt. 2022 - 13:16

Dit heeft toch meer de doelstelling weer https://pride.amsterdam/organisatie/stichting-pride-amsterdam/ Dat is niet het organiseren van een feest. Het gaat om het vergroten van de acceptatie van de lhbtq gemeenschap en het stimuleren van hun initiatieven. Daarom worden er ook vraagtekens gesteld bij de botenparade. Draagt dat bij aan de doelstelling?

Sonic2
Sonic227 mrt. 2022 - 11:38

In mijn jeugd( 14 tot 18 jaar) was ik biseksueel met een voorkeur voor mannen. Ik was verliefd op een jongen totdat ik er achter kwam wat voor gemaakt stoer haantje hij was. Ik was doodsbang gepest te worden en heb tot de dag van vandaag voor me gehouden. Joop weet het eerder als mijn ouders zeg maar. En dat is ook zo Ik ging op mijn 18e de kroeg in kreeg redelijk veel vrouwelijke aandacht. Al mijn relaties zijn met vrouwen geweest en ik vind vrouwen op alle fronten sterker, leuker, liever en mooier. Van 50-50 is dat gevoel( dat kan) wel erg weg gezakt. Na 90-10. Meerdere homoseksuelen hebben geprobeerd mij te bekeren en ik heb toen aan hun aangegeven hoe ik er in stond. Maar kennelijk begrepen ze het verschil tussen 10/20% en 100% niet. Ik zat er zeg maar niet zo op te wachten. Ik ben erg pro homoseksuelen. Je moet in dit land jezelf kunnen zijn, maar ik heb niet zoveel met pride. Ik wil zelf ook kunnen zijn wie ik ben. Ik ben nu zo ver dat ik het niet als opdringerig ervaar, maar ik kan enigszins begrijpen dat sommige mensen het zo voelen. Laat pride a politiek zijn. Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik wil alleen een perspectief schetsen. Kan geen kwaad denk ik

Zandb
Zandb27 mrt. 2022 - 9:19

Als homoseksueel zijn inhoudt, dat je een keer per jaar de mogelijkheid neemt/krijgt je te kunnen laten zien, dan is zo'n feest, als middel, contraproductief.

wittecisnoot
wittecisnoot27 mrt. 2022 - 8:19

Goed stuk. Verder is er één manier waar je echt een punt maakt van je rechten: door ze uit te oefenen. Je kan wel met spandoeken voor het recht van meningsuiting lopen, maar als je het niet doet, dan blijft het droogzwemmen. Daarom zijn die nichten (ik gebruik dit als geuzennaam en niet als spot. Ik kan die mensen alleen maar respecteren) die op die grachten helemaal zichzelf zijn, effectiever dan brave spandoeken. Maar dat is Nederlands beleid: gaybrapaden waarop de bestuurders helemaal kunnen laten zien hoe ruimdenkend ze wel zijn. Maar homo's worden wel weg gepest.

Lopez
Lopez26 mrt. 2022 - 17:29

[Je kunt je echter afvragen of dat niet juist een blijk van emancipatie is. Je bent zo ver gekomen dat je onbekommerd en voor het oog van iedereen een megaparty kunt geven die dagen lang grote delen van de stad bestrijkt.] Zo heb ik het ook altijd opgevat.

Miss Piggy
Miss Piggy26 mrt. 2022 - 17:26

Gezien veel homoseksuele stellen nog steeds op veel plekken niet onbekommerd hand in hand kunnen lopen, zonder de kans op gescheld of erger, lijkt me een iets politiekere boodschap van de Gay Pride misschien wel op z'n plaats. Maar graag zonder het verlies van het vrolijke, rebelse karakter met een dikke knipoog. Wat Han hierboven beschrijft is dat ook de Pride nu slachtoffer wordt van de dogmatische, humorloze lange tenen-brigade, die (misschien goed bedoeld) zoveel leuke zaken verpest.

Wat?
Wat?26 mrt. 2022 - 16:01

Is het niet gewoon mogelijk om dit feest te houden en dan voor geïnteresseerden dit soort zaken te hebben. Amsterdam is een grote stad. Je kan een groot feest en overige activiteiten tegelijk hebben. Lijkt me gewoon een en-en kwestie. Maar progressieve bewegingen canabaliseren liever dan dat ze uitbreiden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mrt. 2022 - 14:02

In Oslo is het een tammere gebeurtenis bij gebrek aan grachten, maar er kwamen vorige jaren aanzienlijke aantallen buitenlandse studenten de eetzaal in 's avonds met de door de UNI uitgebrachte regenboog t-shirts

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mrt. 2022 - 14:04

dubbel per ongeluk

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mrt. 2022 - 14:02

In Oslo is het een tammere gebeurtenis bij gebrek aan grachten, maar er kwamen vorige jaren aanzienlijke aantallen buitenlandse studenten de eetzaal in 's avonds met de door de UNI uitgebrachte regenboog t-shirts

tinekea2
tinekea226 mrt. 2022 - 13:58

Ben het helemaal met je eens, Han, en het past volledig in de wijze van communiceren van dit Amsterdams College, ook op andere terreinen.

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra29 mrt. 2022 - 9:01

Dit Amsterdams college wordt binnenkort vervangen door een ander omdat er net verkiezingen zijn geweest voor de gemeenteraad. Groen-links heeft verloren, de PvdA gewonnen. Hopelijk vertaalt zich dat in een minder tuttig beleid.