Joop

In vier uur met de trein naar Berlijn, daar hebben weinigen iets aan

  •  
18-09-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
193 keer bekeken
  •  
13994507150_093fa15542_z
Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en te ingewikkeld
De NS houdt het publiek weer een worst voor: in vier uur met de trein naar Berlijn. Dat lukt als er op het hele traject zoveel mogelijk met snelheden van tweehonderd kilometer per uur gereden wordt en er op zo weinig mogelijk stations wordt gestopt. Prima idee. Dan kun je pas opschieten. De meeste passagiers hebben er echter weinig aan. Wat zij in de snelle supertrein (met de hoofdprijs) aan tijdwinst boeken, raken ze geheel of grotendeels kwijt gedurende de moeizame reis in een of andere oud roest expres naar hun aansluiting.
Ooit konden Hagenaars op Hollands Spoor in de Thalys stappen. Nu moeten ze eerst de trein naar Schiphol of Rotterdam Centraal nemen en daar wachten tot de hoge snelheidstrein komt.Iedereen die regelmatig van het openbaar vervoer gebruikt maakt weet dat overstappen altijd een tijdrovende affaire is. Dat geldt voor het groot en het klein. Daarom heeft die Noord/Zuidlijn veel Amsterdammers ook helemaal geen tijdwinst opgeleverd. Ze moeten eerst naar een van de betrekkelijk weinige stations zien te komen.
Over het drama van de verbinding tussen Amsterdam en Brussel zullen we het maar niet hebben. Ooit reden op het gewone spoor blauwe elektrische treinen heen en weer. Een reis van Brussel naar Amsterdam duurde met tussenstops in Mechelen, Antwerpen Berchem, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS, Leiden, Haarlem en Amsterdam CS ongeveer drie uur. Dat is allemaal kapot verbeterd, eerst met die niet rijdende Italiaanse trein (die het inmiddels in zijn vaderland wel blijkt te doen) en daarna met halfslachtige noodoplossingen. De reiziger op die ouwe trein is van dit alles alleen maar de dupe geworden. Het schijnt dat men in Duitsland niet bereid is om de tussenstops van de huidige trein naar Berlijn op te geven al wordt er gepraat over naadloze overstapmogelijkheden.
Tegenwoordig duurt de rit van Amsterdam naar Berlijn zes uur en twintig minuten. Het vliegtuig doet er iets minder dan anderhalf uur over. Je moet twee uur van te voren op Schiphol aanwezig zijn. Vanaf vliegveld Tegel naar Berlijn Mitte ben je veertig minuten in de expressbus onderweg. Laten we zeggen dat er een uur zit tussen het verlaten van het vliegtuig, het ophalen van de bagage en het nemen van die bus. Dan duurt de vliegreis in zijn totaliteit ongeveer even lang als de huidige treinreis. Je bent dan eerder in Berlijn als je in Utrecht of Deventer al op de sneltrein stapt.
Over de uitgebreidheid van het menu in de trein naar Berlijn kon ik geen gegevens vinden behalve een foto van aardappelpuree met saucijzen. Wat de Thalys betreft, is mijn mening altijd geweest dat je voor dat geld ook een lekker broodje kunt verkopen. Die saucijzen zijn de worst die het publiek werkelijk vindt als er een snelle trein komt die nergens stopt en Nederlandse reizigers eerst dwingt naar Amsterdam te sporen. Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en het is te ingewikkeld om aan een kaartje te komen. Dat is het probleem.

Meer over:

transport, opinie, trein,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (45)

Piet de Geus
Piet de Geus19 sep. 2018 - 1:38

"De meeste passagiers hebben er echter weinig aan. Wat zij in de snelle supertrein (met de hoofdprijs) aan tijdwinst boeken, raken ze geheel of grotendeels kwijt gedurende de moeizame reis in een of andere oud roest expres naar hun aansluiting." Wat een gezochte argumenten weer om maar te kunnen klagen. Allereerst wonen de meeste passagiers niet op het platteland en zijn zij niet afhankelijk van het boemeltje tussen Kampen en Zwolle. En zelfs als ze in een dorp wonen hebben ze er voordeel bij dat ze zodra ze bij een hub in het hogesnelheidsnetwerk zijn aangekomen zonder verder overbodig oponthoud vaart kunnen maken. Want tegenover iedere passagier die op een verlaten stationnetje de snelle trein voorbij ziet razen staat een trein vol passagiers die hij niet ophoudt. Het is echt niet zo moeilijk om te bedenken dat je het meeste rendement qua tijdwinst behaalt door de dikste verkeersstromen het meest ongehinderd doorgang te verlenen. Omdat de meeste mensen daarvan profiteren, ook al is het maar voor een deel van de reis. Want ook wie eerst een aanvoerroute moet nemen profiteert net zo hard mee als hij eenmaal deel uitmaakt van een grotere verkeersstroom. Volgens de redenering van Han heeft boer Kruutmoes er geen belang bij dat er een netwerk van snelwegen is, omdat hij eerst maar eens van het zandpad op zijn land af moet zien te komen. Als hij naar de lokale Spar gaat heeft hij daar inderdaad geen baat bij maar zodra hij eenmaal via de provinciale weg op de snelweg is gekomen is hij in een vloek en een zucht in iedere uithoek van het land. Ook als hij daar weer een stukje over een bospad moet voordat hij bij zijn verre neef is. Han hanteert bovendien een drogredenering omdat boer Kruutmoes exact dezelfde 'problemen' zal hebben als hij via Schiphol naar Berlijn gaat. Ook het vliegtuig vertrekt niet vanaf zijn keukendeur.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 8:30

Dat dichte wegennet kan ook wel wat minder. Niet iedere Kruutmoes heeft recht op een geasfalteerde oprit naar de snelweg. Het grootste probleem voor mij in Nederland is de lage frequentie op sommige trajecten en de voornaamste ergernis het vele werk aan het spoor en het aantal seinstoringen en kapotte treinen. De vertragingsmarge is daardoor ook groter geworden.

Piet de Geus
Piet de Geus19 sep. 2018 - 16:36

"Het grootste probleem voor mij in Nederland is de lage frequentie op sommige trajecten en de voornaamste ergernis het vele werk aan het spoor" Dat vele werk is nodig omdat we een van de drukste spoorwegnetwerken hebben en die drukte nog een stukje meer op willen voeren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 22:02

Piet de Geus 19 september 2018 at 18:36 op mijn traject is frequentie nu juist geen probleem.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 22:04

frequentie= drukte

Hiltermann
Hiltermann19 sep. 2018 - 0:57

De NS droomt. DB geeft de tussenstops nooit op. Daarmee is een snelle verbinding niet te realiseren. Maak nu eerst eens een snelle verbinding naar Brussel. Nu duurt de reis net zo lang als in de jaren vijftig. Het HSL traject heeft een vermogen gekost, alleen rijden er nu nog steeds boemeltjes op.

2 Reacties
Rara8
Rara819 sep. 2018 - 15:59

De ns droomt? Pak eens de ICE naar München vanuit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, etc. In 1m heb je de kaartjes in de mailbox. Zonder file in enkele uren zoevend op bestemming.

RosaLange
RosaLange20 sep. 2018 - 11:12

@Rara Volgens mij hebben we hier over het IC-traject tussen Berlijn en Amsterdam. Dat is heel andere koek dan het ICE-traject tussen München en Amsterdam. Die IC heeft toch veel weg van een overgeschilderd boemeltreintje.

Joe Speedboot
Joe Speedboot19 sep. 2018 - 0:05

Han, je zit er wat mij betreft naast. Ik maak beroepshalve gemiddeld zeker 1x keer per maand een trip naar steden als Geneve, Berlijn of Milaan etc. Bestemmingen op gemiddeld 1 à 2 uur vliegen vanaf Amsterdam. De tijden die ik hanteer: 1,5 uur van te voren op Schiphol is zat voor dit soort korte vluchten. Dan kan je zelfs nog koffie drinken. Vervolgens 1,5 uur vliegen. Daarna ben je gemiddeld binnen een uurtje in de stad. Dit zijn vrijwel namelijk allemaal 'rolkoffertjes vluchten'. Zakelijke trips of lang weekendje weg, waarbij je dus niet op bagage hoeft te wachten en zo door kan lopen naar je taxi of express bus. Ergo de reistijd is in het totaal 4 max 4,5 uur ipv de 6 die jij noemt. Moet ik naar Parijs dan neem ik altijd de trein omdat die wint van het vliegtuig. Zou Berlijn ook 4- 4,5 uur duren dan zou ik zeker de trein pakken. Los van kosten (vliegen is gewoon te goedkoop) doe ik dat nu niet vanwege die 6 ipv 4 uur. En oja, Ik woon vlakbij een halte NZ lijn: dat ding is een zegen voor veel Amsterdammers! Hij ontsluit Noord en ik ben in tegenwoordig binnen 6 minuten op CS, waarbij ik daar vroeger met de tram zeker 20 minuten voor rekende. Wat je over het hoofd lijkt te zien: een tram of bus loopt in A'dam zeker in de spits nogal eens vertraging op vanwege het verkeer. De metro kent dat probleem niet dus je hoeft minder vertragingsmarge aan te houden.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 8:37

Het hangt van geografische omstandigheden en de bereikbaarheid van hubs. Vanuit Nederland met de trein naar Scandinavie is allleen leuk voor vakantie. Zelfs het provincienest waar ik studeerde had een vliegveld, te bereiken via een bustocht van een kwartier. Geen rolkoffer maar rugzak & laptop.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 8:38

hangt af van

Rara8
Rara818 sep. 2018 - 20:29

Het is totaal niet ingewikkeld en de wereld is een stuk kleiner geworden. Donderdag moet ik naar Frankfurt hbf, met de ICE. Een kaartje is online in 1m geboekt en worden gelijk per e-mail gestuurd. Tijdens de reis een beetje werken met een kop koffie en in het centrum uitstappen. Prima de luxe.

adriek
adriek18 sep. 2018 - 19:13

Klinkt een beetje als preken voor eigen parochie. Als er alleen nog maar stoptreinen rijden hoeven er nog veel minder mensen over te stappen maar duren heel veel reizen nog veel langer. NS is al jaren op zoek naar een optimale mix van intercity's, snelle en stoptreinen. Dit experiment hoort daarbij en de markt (de bezettingsgraad) zal uitwijzen of er een behoefte mee vervuld wordt. Vliegen is - inderdaad - overrated. Als die mensen die claimen dat je in twee uur naar Parijs vliegt verkopen onzin. Van deur tot deur is vliegen voor lang niet iedereen sneller dan de trein. Maar het is wel belachelijk goedkoop en dat is een nog veel belangrijker criterium.

RosaLange
RosaLange18 sep. 2018 - 18:21

Ik betwijfel overigens of die vier uur tussen Amsterdam en Berlijn er gaat komen. Vooralsnog is de DB niet van plan om tussenstops in Duitsland te schrappen. Een echt IC-traject zou wel goed zijn met internet, comfortabele stoelen en een goede service, maar aangezien de DB zwaar verlies draait zie ik dat ook niet zo snel gebeuren. Ik denk dat de NS eerder aan het dromen is dan dat er echt iets gaat gebeuren.

Middenman
Middenman18 sep. 2018 - 15:33

Wat een gemopper van Han, ben ik niet van je gewend! Mijn ervaring is volledig anders. Ik ben een fervent autorijder en moet meerdere keren per jaar in Zwitserland zijn. Met veel plezier stapte ik dan in de auto, alleen of met z'n tweeën. Totdat mijn geweten ging spreken; ik ben namelijk nogal een pleitbezorger van duurzaamheid en vond dat ik dat meer in de praktijk moest brengen. Nu neem ik heel regelmatig de trein naar Zwitserland en begrijp niet waarom ik dat niet eerder heb gedaan. Het is goedkoper (als je de kosten van de auto eerlijk berekent), het is sneller, het is comfortabeler en het is duurzamer. Daarbij komt dat ik kan werken in de trein. Kortom, op alle fronten beter. En vergelijken met het vliegtuig? Vliegen zou op dergelijke korte stukken veel, veel en veel duurder gemaakt moeten worden, zodat het zowel voor auto als trein geen alternatief meer is. Vliegen is van die drie verreweg de meest vervuilende manier van vervoer en zou op korte afstanden zoveel mogelijk ontmoedigd moeten worden.

Marc2406
Marc240618 sep. 2018 - 15:20

Op zich valt het best mee de reistijden van de trein, althans voor de kortere afstanden, maar dat neemt niet weg dat sommige trajecten absoluut verbeterd zou kunnen worden. Maar het grootste probleem is dat het vliegtuig gewoob belachelijk goedkoop is t.o.v. trein. Willen we duurzamer reizen dan zou juist vliegen veel duurder moeten worden gemaakt én zouden we moeten stoppen met het groter maken van onze vliegvelden. Uiteraard draait het allemaal om de juiste keuzes maken; het is duidelijk dat het hier mis gaat.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus19 sep. 2018 - 1:41

"het grootste probleem is dat het vliegtuig gewoob belachelijk goedkoop is t.o.v. trein" Dankzij belastingvoordeeltjes ook nog, want als er op kerosine accijns werden geheven die vergelijkbaar waren met die op vergelijkbaar vervuilende brandstoffen dan was het snel gedaan met die goedkope vluchten. Het grootste deel van de groei van het vliegverkeer is te danken aan perverse prikkels.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg18 sep. 2018 - 13:40

Ha Han, Eens. Daar komt bij dat de website van de NS een absolute ramp is als het gaat om internationaal treinen. En dan heb je de kaartjes nog niet eens. Bahn.de - daar vind je wel goede informatie, net zoals bij de informatie op de Duitse stations trouwens. Makkelijk als je buiten de grote stad en in de grensstreek woont. Punt blijft dat vliegen te goedkoop is, en treinen (hoewel eindeloos veel leuker) dus verhoudingsgewijs te duur.

1 Reactie
LaBou
LaBou 18 sep. 2018 - 14:12

Wil je dat niet doen. Zoek ik dat juist uit, ben je me voor :-D. Met wat moeite kost daar Amersfoort-Berlijn €100,-

robheus2
robheus218 sep. 2018 - 13:37

Als europa iets aan het klimaat wil doen, dan zal het belasten van de vliegtuigbrandstof op de agenda moeten komen, en zal inderdaad het reizen per trein moeten worden verbeterd en goedkoper worden gemaakt.

madbako
madbako18 sep. 2018 - 13:12

Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en te ingewikkeld Nee Han, neen. Vliegen is véél en véélst te goedkoop. En voor de goede orde wat je prijzen betreft: https://www.treinreiswinkel.nl/treintickets-berlijn

Thuiszitter
Thuiszitter18 sep. 2018 - 12:04

Oh mijn God , wat is nu het probleem ? Het is te duur om per trein te reizen en het kopen van een kaartje gaat te ingewikkeld . Ik snap daar niks van , middels goeuro website kan ik morgen zonder overstap in 5 uur 46 minuten voor 118 euro van Amersfoort naar Berlijn reizen .

2 Reacties
webmaatje
webmaatje18 sep. 2018 - 21:03

Je kunt ook de Flixbus nemen. Gaat helaas niet elke dag vanaf Amersfoort, wel van Amsterdam Bijlmer of Sloterdijk Voor 29,99 euro ben je op een comfortabele wijze (met wifi, bar, toilet, genoeg beenruimte) in ca. 8 uur vanuit Amersfoort in Berlijn Amsterdam-Brussel kost ca. 15 euro en duurt 2.45 - 4 uur Afhankelijk van de tijd waarop je wilt.vertrekken.

korheiden2
korheiden219 sep. 2018 - 9:00

Voor 118 euro van Amersfoort naar Berlijn. Ik neem aan enkele reis. Ik neem de auto wel. De trein is alleen concurrerend voor mensen die alleen reizen.

Karingin
Karingin18 sep. 2018 - 10:59

Met dat overstappen valt het in A'dam in elk geval erg mee hoor. Op vd Madeweg staat mijn volgende metro 9 vd 10 keer al klaar, een enkele keer moet ik 5 minuten wachten. Ook de Noord/Zuidlijn gaat volgens mij elke 6 minuten, ik heb 'm pas 1 keer gereden maar ik denk dat het toch een stuk sneller is als de bus.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2018 - 8:45

Ik woon net als veel andere mensen niet in Amsterdam. Ik begon mijn reis nog wel eens met drie kwartier lopen naar het dichtsbijzijnde station (geen bus 's morgens). Bijkomende voordelen: het kost niets en je weet exact wanneer je er arriveert.

x.x
x.x18 sep. 2018 - 10:44

2 uur voor vertrek, + 1.30 + 40 = 4.10 Alleen als je op Schiphol woont... Vanuit Schiedam naar Schiphol niet meegerekend...

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij18 sep. 2018 - 10:32

"Ooit konden Hagenaars op Hollands Spoor in de Thalys stappen." En dan hebben we het dus niet eens over al die anderen die niet in een grote stad wonen. Maar zij moeten wel de lasten van een luiddruchtige HSL spoorlijn voor stedelingen dragen waar ze zelf nauwelijks tijdbesparend van gebruik kunnen maken.

korheiden2
korheiden218 sep. 2018 - 9:48

Tsja, inmiddels overbekend verhaal natuurlijk. Treinen is ingewikkeld en duur. Als je met de TGV naar Zuid-Frankrijk zou willen moet je in Parijs tussendoor de metro nemen. Zolang vliegen veel sneller en veel goedkoper is gaat dit alles niet veranderen. Ik ben trouwens twee keer gewoon met de auto naar Berlijn geweest. Uur of 7 rijden en je kunt net zoveel bagage meenemen als je wilt. Gratis parkeren langs de U-bahn en voor 6 euro de hele dag openbaar vervoer. We hadden een huisje gehuurd even buiten Berlijn, in het Spreewald.

2 Reacties
Ryder
Ryder18 sep. 2018 - 22:44

"Als je met de TGV naar Zuid-Frankrijk zou willen moet je in Parijs tussendoor de metro nemen." Je moet niks. Je kunt ook in Brussel overstappen op de rechtstreekse TGV naar Valence en verder. Aan Parijs ga je voorbij. Maar ja, vooroordelen over treinreizen zijn soms hardnekkig.

korheiden2
korheiden219 sep. 2018 - 8:58

@Ryder : bedankt voor deze aanvulling. In Brussel overstappen dus. Blijft uiteraard het feit dat het vliegtuig naar Nice veel goedkoper en sneller is.

omaoeverloos
omaoeverloos18 sep. 2018 - 9:40

Waarom zou je uberhaupt naar Berlijn gaan?

2 Reacties
madbako
madbako18 sep. 2018 - 13:14

Riep Omaatje wegduikend achter haar geraniums

omaoeverloos
omaoeverloos18 sep. 2018 - 14:04

Tja, Madbako, reizen is zeer vervuilend, zou dus tot een minimum beperkt moeten blijven. En, inderdaad, om een geranium te zien hoef je niet naar Berlijn.

vdbemt
vdbemt18 sep. 2018 - 9:15

Inderdaad. Omwille van het klimaat is er alle reden om daar tóch de oplossing te zoeken. Nu wordt de keuze nog gemaakt voor het veel en veel goedkopere, minder comfortabele vliegen. Belachelijk goedkoop, dat vliegen, want geen taks. Vliegen moet duurder, de trein goedkoper EN uitgebreider. De auto en het vliegen hebben in (financieel) beleid altijd de voorkeur gekregen boven de trein. Waardoor het spoornet achter is gebleven. Het klimaat vraagt om een kentering in dat beleid.

RosaLange
RosaLange18 sep. 2018 - 8:49

De trein probeert de concurrentie met het vliegverkeer aan te gaan, vandaar dat de trajecten tussen de grote steden bevoordeeld worden. Dat is sowieso een oneerlijke concurrentie als je ziet welke voordelen het vliegverkeer (belastingvrije brandstof) of het supergoedkope busverkeer (geen tol op Duitse tolwegen) van overheidswege krijgen. Als je die oneerlijke voordelen zou opheffen, kun je daarmee ook een gevarieerder treinverkeer aanbieden, met snelle verbindingen tussen de grote steden en goede verbindingen in de regio. Tenslotte is het spoor nog steeds de schoonste vorm van reisen. En het prettigste... Tot een reistijd van 6 uur reis ik met de trein. En voor mij persoonlijk is een belangrijk voordeel dat ik alles mag meenemen in mijn handbagage wat ik voor een kort verblijf nodig heb, geen gewacht voor beveiligingsrijen, en mijn koffer blijft gewoon bij mij. Wie op Tegel landt moet namelijk vaak lang wachten op zijn koffer, soms zelfs meerdere weken.

NicoSchouten
NicoSchouten18 sep. 2018 - 8:19

Een ander probleem is voorlopig nog dat bij de grens (Bentheim) de locomotief moet worden verwisseld. Laat men die oponthoud eerst eens oplossen. Weghalen van tussenstops kan de reistijd verkorten, maar beperkt ook de mogelijkheden om daar uit te stappen (dus niet alleen instappen).

4 Reacties
NicoSchouten
NicoSchouten18 sep. 2018 - 8:20

Sorry, het is 'dat' ipv die bij oponthoud.

Mark Huysman
Mark Huysman18 sep. 2018 - 9:47

Maar je kan wel een kopje koffie voor 1 euro kopen op dat station. Dat is dan weer het voordeel van dat oponthoud.

Kilted
Kilted18 sep. 2018 - 14:39

Beste Nico, Als je je ook maar een beetje in deze materie had verdiept, had je binnen enkele minuten op het internet kunnen lezen dat dit nu precies onderdeel van de voorgestelde verbeteringen is. De NS heeft de aanbesteding voor de aanschaf van 12 Vectron locomotieven die dat probleem op moeten lossen al de deur uitgedaan. Loc's die overigens ook moeiteloos 200km/u halen.

NicoSchouten
NicoSchouten19 sep. 2018 - 17:07

Kilted, ik reageer op de tekst van Han, die dit punt niet noemt, niet op de tekst van de NS.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks18 sep. 2018 - 7:36

Ik geloof dat Transavia het niet meer doet. Maar in de tijd dat ik in Berlijn werkte vloog ik vanaf Rotterdam. Dat maakte dat het verschil met de trein nog veel dramatischer in het voordeel van vliegen uitviel. Dichterbij en goedkoper parkeren dan op schiphol en NS-stations. Minder lang van te voren aanwezig zijn dan op schiphol. En dan ook nog veel goedkoper vliegen. Bij tergugkomst supersnel van vliegtuig naar auto. Dan neem je de 10 minuten extra van Schoenefeld in plaats van Tegel graag op de koop toe...

Joop den Uil
Joop den Uil18 sep. 2018 - 7:06

het zou best eens zo kunnen zijn als Han suggereert, dat bepaalde majeure beslissingen besloten worden door hun doelgroep. Het heeft em altijd verbaasd dat er een HSL Adam-Brussel met heel veel geld gerealiseerd werd / wordt, waardoor EU parlementariërs 20 minuten eerder in Brussel konden zijn. Evenals heel veel ontwikkelingsgeld naar landen met brede stranden en navenante resorts wordt gesluisd, en wapens aangekocht waar oud-parlementariërs in het bestuur zitten.

2 Reacties
PetervdB2
PetervdB218 sep. 2018 - 11:23

De HSL Amsterdam CS Brussel Zuid (niet te verwarren met de Thalys) is een klucht van de bovenste plank. Toen deze lijn in 1953 ingevoerd werd, reden de treinen het traject 20 minuten sneller dan nu. Van Station Schagen naar Brussel Centraal duurt de rit tegenwoordig 3 uur en 30 minuten. Een weekendretour kost tegenwoordig ongeveer E140,--. Met de Beneluxtrein duurde het net zo lang en was de prijs van weekendretrour E53,-- Dit is bijna driemaal zo duur. Dan is het niet verwonderlijk dat ik liever de auto neem die er 2 uur en 50 minuten over doet en dat voor ongeveer 50 liter diesel voor E65,--. Niet verwonderlijk dat je mensen de trein uit jaagt.

Ced11215
Ced1121519 sep. 2018 - 11:49

Inderdaad. Politici moeten niet zo prestigieus zijn. Gewoon realistisch zijn en kosten-effectieve verbindingen aanbieden. Als het economisch het meeste zin maakt om 200 km/h te rijden, waarom moeten treinen dan sneller? Maar goed, aan de andere kant is het Europees HSL-netwerk te versnipperd om goed te kunnen werken. Ieder land heeft z'n eigen HSL-netwerk en vrij weinig zaken worden over grens heen geregeld, laat staan op Europees niveau gecoördineerd. Zo wordt de trein nooit een serieus alternatief voor het vliegtuig.