Joop

Hugo de Jonge maakt 'misplaatste grap' tegen woningzoekende, zegt dat ze maar rijke vriend moet zoeken voor onderdak

  •  
11-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
170793 keer bekeken
  •  
ANP-458737670

Minister van Volkshuisvesting Hugo de Jonge heeft op een bijeenkomst over de wooncrisis vriend en vijand geschokt met een opmerking tegen een woningzoekende. De jonge vrouw legde bij het aanbieden van een petitie uit dat ze financieel en sociaal in een bevoorrechte positie verkeert "en het lukt mij niet eens om ijn mijn eentje een koopwoning te kopen". De CDA-minister zegt daarop tegen de vrouw "Rijke vriend heb je daar al aan gedacht?". De seksistische suggestie om golddigger te worden, schokt het publiek en de presentator. Omdat de vrouw het antwoord van De Jonge niet verstond herhaalt hij het ook nog een keer. Zij maakt daarop duidelijk dat ze de opmerking voortdurend te horen krijgt als ze de wooncrisis aankaart.

De stuitende opmerking leidt tot boze reacties op social media. 

De Jonge maakte later via Twitter excuses. Hij sprak van een 'misplaatste grap'.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (71)

WRM
WRM13 mrt. 2023 - 10:11

De opmerking van Hugo de Jonge tegen een woning zoekende dat ze wellicht een rijke vriend moet zoeken mogen niet de norm worden, zijn wellicht sexistisch en mag al helemaal niet de norm worden Anderzijds de hele woningmarkt en prijzen van huizen zijn inmiddels wel zodanig dat de aankoop van een woning wellicht alleen haalbaar is voor twee verdieners Dieper op de problematiek ingaand betekent in feite of we wellicht niet ter discussie moeten stellen een samenleving waarin twee verdieners de norm zijn of moeten worden voor de minimale bestaansnorm Nog dieper is dan de discussie of jarenlang afbraakbeleid met gematigde loonstijging wellicht uiteindelijk op termijn de doos van Pandora geopend heeft

1 Reactie
Jozias2
Jozias213 mrt. 2023 - 13:45

@wrm Als twee verdieners de norm zijn op de woningmarkt dan is de opmerking toch juist niet seksistisch? Dan is deze suggestie zowel voor mannen als voor vrouwen identiek van toepassing.

rdeman2
rdeman212 mrt. 2023 - 17:32

Nu is het mooi geweest. Weg met deze seksistische faalhaas. Wie heeft deze man gekozen?!

Olav Meijer
Olav Meijer12 mrt. 2023 - 15:18

Excuses voor de "misplaatste grap", prima, maar, alles goed en wel, dit gebeuren brengt toch wel aan de oppervlakte dat bevoorrechte personen als minister De Jonge met N.B. een maatschappelijke opdracht zich nogal eens toch niet wezenlijk kunnen verplaatsen in de positie van minder bevoorrechten. Anders zou zo'n "grap" überhaupt niet op komen borrelen.

1 Reactie
Jozias2
Jozias212 mrt. 2023 - 15:40

@olav Nu woont deze minister al jaren in Rotterdam zuid dus ik denk wel dat hij daar wel een beeld bij heeft.

korheiden
korheiden12 mrt. 2023 - 8:03

Het is goed dat Hugo de Jonge excuses heeft gemaakt. Hij had dit niet moeten zeggen. Het is echter wel de praktijk. Je moet wel erg veel verdienen wil je in je eentje een huis kunnen kopen. De woningdichtheid is ook afgenomen. Er zijn steeds meer alleenstaanden. Laat de overheid de regie nemen en zorgen voor betaalbare huizen. De premie-A regeling heeft er in 1985 voor gezorgd dat mijn vrouw en ik een huis konden kopen. Bijvoorbeeld.

2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa12 mrt. 2023 - 11:49

Ze komen altijd met hun 'excuses' We hoeven hun excuses niet Zo makkelijk werkt het niet, je kan niet gewoon even 'sorry' zeggen en denken dat er verder niets meer aan de hand is

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 16:23

Alleenstaanden hebben daar niks aan als de inkomenstoets te hoog komt te liggen.

pahan
pahan12 mrt. 2023 - 7:18

Toch maakt me dat weer nieuwsgierig. Wat zou ze dan te besteden hebben? Volgens Funda staan er op dit moment 2545 woningen in Nederland te koop onder de twee ton. 14888 onder de drie ton. Zoekt ze wel goed dan? Of zou het verhaal genuanceerder zijn? Of valt het 'er goed bij zitten' wel heel erg tegen, zijn de verwachtingen realistisch? Ik kon het hele stuk niet vinden, maar kwam wel een Powned item tegen waarin een andere jonge vrouw dezelfde opmerking te horen had gekregen van de hypotheek adviseur. Blijkbaar vindt iemand dit een heel normaal antwoord?

9 Reacties
LaBou
LaBou 12 mrt. 2023 - 12:16

Laat dan maar eens wat van die huizen onder de twee ton zien hier. Of desnoods die onder de drie ton qls die tweetonners niet lukken. Schieten we het hier dan wel af.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 12:22

Waar die huizen staan is niet belangrijk?

Satya
Satya12 mrt. 2023 - 13:25

"Waar die huizen staan is niet belangrijk?" Als je wat wilt opbouwen is Oost Groningen de plek niet. Kan me voorstellen dat je pensioen daar best prettig Kan zijn. Al is het landschap niet zo mooi, wel rust en ruimte.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 14:50

Satya Een zijtak van mijn familie was er ooit graanboer. Sommige mensen vinden het landschap wel mooi. Voor werk moet je zoals je weet vooral in de stad zijn en de huizen daar zijn ook niet goedkoop. Maar de spoorlijnen functioneren nog.

pahan
pahan12 mrt. 2023 - 15:30

Nee, waar ze staan is niet belangrijk. Ze kan niks vinden, en dat is raar. Ze kan niks naar haar zin vinden, en dat is toch een ander verhaal. @Labou, geen idee waar je woont. Interesseert me ook niet. Elke streek heeft eigen beslommeringen, met bijbehorend prijspeil. @Satya, Waarom zou je in Oost Groningen niks op kunnen bouwen? 186 vacatures in Stadskanaal, wie houdt je tegen?

JasDon
JasDon12 mrt. 2023 - 16:53

Het zullen veelal opknappertjes zijn, in minder aantrekkelijk gebied. Tegelijkertijd: veel banen kan je thuis uitvoeren, wel zal je inleveren op andere punten. Zoals bv. sociaal netwerk, sportfaciliteiten, gezellige stadscentra, ...

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 23:16

Een kennis, lerares Frans, gaf het vinden van een huis in Groningen stad na verloop van tijd op. Zij vond een baan en een huis in een van de kleinere steden in Oost-Groningen. Heus het kan.

LaBou
LaBou 13 mrt. 2023 - 6:31

Kijk aan: pahan denkt er een wilde kreet in te gooien en wil vervolgens nergens meer van weten. Kortom, zijn opmerking was dus een scheet in een papieren zakje, zoals wel vaker.

pahan
pahan14 mrt. 2023 - 6:54

Labou, Leg eens uit? Voer op Funda de bedragen in en je kan zelf huisjes kijken, of heb je me zo hoog zitten dat je dat zonder mij niet kan? :)

Markzelluf
Markzelluf12 mrt. 2023 - 7:00

Het punt is natuurlijk: het is geen grap. Je hebt een fiks inkomen nodig om woonruimte kunnen huren of kopen. In je eentje lukt dat nauwelijks. Anderzijds, daar zit ook voor een belangrijk deel de oorzaak van het probleem: individualisme. We hebben steeds meer alleenstaanden en die willen graag zelfstandig wonen. Maar de bevolking groeit ook hard; er zijn al bijna 18 miljoen inwoners. Hoeveel huizen willen we? 5 miljoen, 8 miljoen, 12 miljoen? Willen we Nederland leefbaar en wonen betaalbaar houden, dan moet je keuzes gaan maken. Geen bevolkingsgroei, meer huizen of bijvoorbeeld meer samenwonen. Gek veel meer smaken zijn er niet

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 12:23

De natuurlijke aanwas is al tot staan gekomen.

Rens Dames
Rens Dames11 mrt. 2023 - 23:55

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

2 Reacties
LaBou
LaBou 12 mrt. 2023 - 12:17

O ja? En dat zit deze reaguurder dwars?

Olav Meijer
Olav Meijer12 mrt. 2023 - 15:15

@ Rens Dames: Ja hè, dat komt omdat zij vrouwen zijn, en ook nog zo stom zijn geweest zo geboren te worden. (Of toch niet?).

Peterrr3
Peterrr311 mrt. 2023 - 21:39

Dit was idd een heel foute opmerking van Hugo de Jonge en ik heb niet het idee dat hij het als grap bedoelde. Wat me eigenlijk nog veel meer verbaast is dat er geen enkele ophef is geweest over zijn uitspraak in VI eerder deze week. Daarin ontkende hij dat zijn ministerie 5,1 miljard aan uitgaven niet kon verantwoorden. Dat was volgens hem onzin en is door de niet serieuze media in de wereld gebracht. Als je googled kom je dit in alle landelijke media tegen. Voor deze uitspraak zou De Jonge toch meteen naar de kamer geroepen moeten worden om zich te verantwoorden !!!!

RoepToeter
RoepToeter11 mrt. 2023 - 19:25

Goed dat CDA De Jonge de jongedame nog eens uitlegt dat regeringsbeleid al decennia lang alleenverdieners achterstelt en tweeverdieners bevoordeeld opdat die gemakkelijk een villa met subsidie kunnen kopen. Waarom hypocriet wegkijken? De voordelen van lage belasting en subsidies voor villa etc. voor bovenmodale tweeverdieners zijn zo groot dat zelfs massaal parttime gewerkt kan worden zonder 1 luxe extra vakantie op te hoeven geven. https://www.rd.nl/artikel/944210-belastingkloof-tussen-een-en-tweeverdiener-verandert-volgend-jaar-amper Waar de jonge dame nu vandaan haalt dat als je nog nauwelijks gewerkt/gespaard hebt een woning met subsidie zou moeten kunnen kopen is een raadsel. Ook al heb je rijke ouders, heb je gestudeerd in plaats van gewerkt en staat de maximaal opgenomen rentevrije studielening nog ongebruikt op de spaarrekening voor aanschaf van de 1e villa met subsidie. Waarschijnlijk opgefokt door een of andere politieke partij die deel uitmaakt van Rutte4 of die als ''oppositie'' het rechtse Rutte4 gedoogd en in het zadel houdt. Het enige wat je CDA De Jonge kan verwijten is dat hij er helemaal geen rekening mee houdt dat de jongedame mogelijk een mannetje helemaal niet ziet zitten maar een andere voorkeur heeft. Tot slot nog even de laatste tweeverdiener opsteker van het rechtse Rutte4 kabinet. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/11/03/hypotheeknormen-2023-iets-meer-leenruimte-voor-meeste-huishoudens

3 Reacties
LaBou
LaBou 11 mrt. 2023 - 22:25

Eigenlijk is kees een grotere smeerlap met deze seksistische reactie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 10:04

Dezelfde seksistische praat als altijd.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 16:25

Uiteraard willen RD lezers (nooit op zondag) het vrouwvolk voltijds terug naar huis hebben.

Jozias2
Jozias211 mrt. 2023 - 19:20

Misplaatste grap of slechte grap, het blijft een grap. Als je tenen maar lang genoeg zijn kun je je altijd gekwetst en slachtoffer voelen.

8 Reacties
MG1968-2
MG1968-211 mrt. 2023 - 21:28

Als een grap als grap bedoeld is maar een verderfelijke moraal toont is het logisch dat de moraal beoordeelt wordt en niet de grap. Het is niet relevant of het een goeie, slechte of überhaupt een grap is. Wat relevant is dat hij toont wie die is.

Peterrr3
Peterrr311 mrt. 2023 - 21:33

Het is altijd mooi dat als je iets heel doms zegt je je er nog uit kan lullen door te zeggen dat je een misplaatste grap maakte...

Jozias2
Jozias211 mrt. 2023 - 21:50

@mg Je maakt het echt te groot. Feit is inderdaad dat iemand die net zijn studie heeft afgerond en nog maar 1 a 2 jaar werkt niet in zijn eentje een koophuis kan kopen. Je kunt je ook afvragen of dat perse moet. Ze geeft zelf een opsomming van wat ze allemaal mee heeft en het klopt dat als je een partner hebt die ook een goede baan heeft het doel van een koophuis al eerder in beeld komt. Je kunt ook te lichtgeraakt zijn door een opmerking die overduidelijk grappend is bedoeld om wat lucht in het gesprek te krijgen.

Zandb
Zandb12 mrt. 2023 - 7:19

Jozias Als u dat meent, dan zou dat beter zo formuleren: Zoals met alles geven ook misplaatste en slechte grappen bloot hoe iemand over zaken denkt. Net als het dat doet met diegene(n) die de grap beoordeelt (beoordelen). Hèt kenmerk van een misplaatste of een slechte grap is, dat die beter niet gemaakt was. Daarom wordt er ook zo vaak excuses voor gemaakt.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 10:20

Met zijn grap liet De Jonge onbedoeld iets van zijn denkwereld zien.

MG1968-2
MG1968-212 mrt. 2023 - 12:25

@jozias Ik maak het niet te groot. En jij bent niet de enige die denkt dat uit woorden geen conclusies getrokken kunnen worden op grond van de regels van de logica over het gedachtegoed van degene die die woorden uitspreekt. Zo toon jij je zelf ook in volle glorie. En ik ook.

MG1968-2
MG1968-212 mrt. 2023 - 12:27

@danielle Exact. Maar blijkbaar gebeurd dat de joziassen van deze wereld zo veelvuldig dat je ze vooral niet serieus moet nemen. Ze weten zelf niet wie ze zijn. Dan kunnen de anderen dat zeker niet is de simpele gedachtegang.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 15:04

Woningnood is niet nieuw. Pas halverwege de jaren negentig kwam het aantal huizen in de buurt van het aantal huishoudens. De huidige groei van 1-persoonshuishoudingen valt niet op te lossen met de bouw van dure gezinshuizen.

TheunT
TheunT11 mrt. 2023 - 19:02

Iedereen een eigen koophuis is ook niet teveel van het goede ofzo?

2 Reacties
Ch0k3r
Ch0k3r12 mrt. 2023 - 7:00

Nee. Ieder een koophuis betekent ieder een mogelijkheid kapitaal te sparen voor later naast je pensioen. En een hypotheek wordt jaarlijks lager, de huur wordt jaarlijks hoger. Door te huren maakt de arbeider het grootkapitaal nog rijker. De arbeider de kans geven zichzelf te verrijken is socialistisch, of wil je terug naar de tijd dat fabrieksarbeiders in woonden in huizen van de eigenaar van de fabriek?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa12 mrt. 2023 - 11:52

Door te huren maakt de arbeider het grootkapitaal nog rijker. Ligt eraan hoe hoog die huur is.

Satya
Satya11 mrt. 2023 - 18:57

Zou hier dus om hebben gelachen onder normale omstandigheden. Erg? Vind fat Mike ook hilarisch. Begrijp alleen niet hoe wereldvreemd je bent als je dit daar op dat moment doet.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 mrt. 2023 - 21:42

Begrijp alleen niet hoe wereldvreemd je bent als je dit daar op dat moment doet. Hugo is heel dom

Jax Teller
Jax Teller11 mrt. 2023 - 18:32

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Peace ....
Peace ....11 mrt. 2023 - 18:18

Ik kon het niet geloven maar het is idd waar: hij zei het ! en nog wel 2 keer. Wat een intens wrede uitspraak. Laat het maar even bezinken. En... je kunt eigenlijk voor elke doelgroep dat zeggen: bejaarde, zieke, immigrant, zelenski, ... Wat een laffe hond ... benieuwd naar het staartje ... En toch ... met dat hyperdehyper ... wil ik pleiten voor een drugstest voor dergelijke lieden voor ze op het volk worden losgelaten.... Hugo in ieder geval, hoewel de Wopke ook wel eens mag blazen ... en WA ... (oy, dat ze baardig zijn alledrie is toeval).

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 mrt. 2023 - 19:26

Hij geeft er vooral mee aan dat hij de problematiek niet serieus neemt. Er straalt minachting uit

gravin2
gravin211 mrt. 2023 - 18:15

Best dom van de minister, maar toch geen doodzonde? "De seksistische suggestie om golddigger te worden" lijkt mij wat overtrokken, Het erge aan het hele gebeuren is, denk ik, dat de schoenenman nog gelijk heeft ook.

1 Reactie
Zandb
Zandb12 mrt. 2023 - 7:27

gravin Ik vind het en doodzonde en een doodzonde. Doodzonde omdat De Jonge blijkbaar begrijpt hoe de huizenmarkt in elkaar zit en er voor kiest om daar zo gelaten, als een niet te veranderen gegeven, tegen aan kijkt. Een doodzonde omdat hij niet de verantwoordelijkheid neemt voor de problemen waar mensen voorstaan: Die moeten ze zelf maar oplossen. Hij doet dat niet. Hij staat daarbuiten.

MG1968-2
MG1968-211 mrt. 2023 - 17:13

Anti-racisten maken geen misplaatste racistische grappen. Mensen die partners als gelijkwaardig benaderen en bezien maken geen misplaatste grappen met ongelijkheid en misbruik als onderwerp. Misplaatste grappen duiden op fout gedachtegoed. Niets meer of minder. En nee, dit heeft niets te doen met humor.

3 Reacties
Satya
Satya11 mrt. 2023 - 19:06

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 22:28

Humor is altijd subjectief.

MG1968-2
MG1968-212 mrt. 2023 - 14:10

@geenprobleem Natuurlijk. Maar het gedachtegoed dat getoond wordt met communicatie is niet vormgebonden. Dombo,

chwiedijk
chwiedijk11 mrt. 2023 - 16:24

Hugo, ga voortaan met je schoenen spelen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 mrt. 2023 - 16:22

Het is een grap Maar vergeet niet, er zit een kern van waarheid in voor een CDAer. Het CDA wilt het liefst terug naar de pre moderne wereld. Een wereld van strikte standen en rangen, een wereld zonder feminisme, keuzevrijheid.

2 Reacties
MG1968-2
MG1968-211 mrt. 2023 - 19:18

Dit is nooit een grap. Je geeft zelf de redenen waarom niet.

GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 22:28

@MG1968 'Dit is nooit een grap. ' well that's just like your opinion man

Woeki Hypo
Woeki Hypo11 mrt. 2023 - 15:25

Hugo de Jonge maakt 'misplaatste grap' tegen woningzoekende, zegt dat ze maar rijke vriend moet zoeken voor onderdak "De rijke vriend" als experimenteel vaccin met gen techniek. Woeki Hypo.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens11 mrt. 2023 - 18:22

@ Woeki Hypo Gezien je misplaatste grap circuleert er een experimenteel vaccin dat wappies activeert tot het plaatsen van teksten. Laat je jezelf maar nooit meer prikken.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine11 mrt. 2023 - 15:14

En ondertussen massale protesten in Georgië, een Orban die zich begint af te zetten van Rusland, maar wij gaan het weer over een onhandige politicus hebben.

1 Reactie
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine11 mrt. 2023 - 20:05

Oh ja, en Iran en Saudi-Arabië hebben hun diplomatieke relaties weer opgepakt na bemiddeling van China. Da's echt groot nieuws op mondiaal niveau, zowel voor de Midden-Oosten als de rol van China op het wereldtoneel.

PVDB2
PVDB211 mrt. 2023 - 15:06

et is zoals we onze rechtse rakker kennen. "het is een grapje hoor". Uit arrogant, zelfvoldaan, misogyn gedrag. In plaast van eens na te denken dat voor velen geen humor is. Het is het gevolg van 12 jaar neoliberaal beleid dat deze huizencrisis hoofdzakelijk veroorzaakt heeft. Ben benieuwd, als de appjes eenmaal bekend worden betreffende de corona en mondkapjesperikelen. "Het was een gapje hoor"... Binnen conservatieve of mannelijke organisaties en omgevingen worden vrouwen vaker als minderwaardig gezien. Een antwoord als De Jonge geeft hoor je vaker van de verwende rechtse man. Je moet er maar tegen kunnen zegt men dan. Het is of einde verhaal of de bullshit slikken. Zeker waar mannen met macht zitten en daar moeilijker mee om kunnen gaan. Het is dan ook niet raar dat weinige hun mond open doen. Deze vrouw doet wel en geeft de aard van deze CDA’er weer.

Brutus de tweede
Brutus de tweede11 mrt. 2023 - 15:01

Grapje moet kunnen toch ?

Joop  den Uil
Joop den Uil11 mrt. 2023 - 14:51

De Jonge voelt zich onaantastbaar en babbelt zich overal uit. Hoogste tijd dus dat D66 een vervanger voor hem vindt voor de rest van het jaar zodat de maatschappelijke schade beperkt blijft.

1 Reactie
Mohawk2
Mohawk211 mrt. 2023 - 19:27

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Yun99
Yun9911 mrt. 2023 - 14:42

Schandelijk. Blijkbaar heeft De Jonge ook niets geleerd van de reactie op zijn "ga thuis een mooie dvd kijken"-opmerking toen de cultuursector vanwege de coronamaatregelen op slot moest. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/13/hugo-de-jonges-opmerking-over-een-dvdtje-is-een-sneer-naar-de-kunst-a4043477

Stephan17
Stephan1711 mrt. 2023 - 14:07

Een grap? Dit is een grap? Sorry, maar dit is een hele serieuze situatie waar je geen grappen over hoort te maken. Vooral niet als je er verantwoordelijk voor bent.

1 Reactie
GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 22:27

Je moet overal grappen over kunnen maken.

Kersenflap
Kersenflap11 mrt. 2023 - 13:48

CDA is sexistisch, ze zijn conservatief Als een jonge man op zoek is naar een oude vrouw voor het nabestaanden nalatenschap Dan kan dat niet.. Je moet wel even oud zijn Zo zie je hun foute moraal Ze hebben zelf altijd en overal iets op aan te merken

Gio Servas
Gio Servas11 mrt. 2023 - 13:40

Heeft niets met sexisme te maken hoor, deze opmerking kun je tegenwoordig prima maken tegen jonge vrouwen en jonge mannen, want zeg nu eerlijk. De politiek heeft er wel voor gezorgd dat dit de enige manier is voor jonge mensen om nu nog aan een huis te komen.

Mathijsco
Mathijsco11 mrt. 2023 - 13:39

Hugo de Jonge is zo'n typische trouwe loopjongen, die je er graag bij hebt als machtsbelust psychopatisch leider. Officieel heet het dat hij er voor het CDA schijnt te zitten, maar zijn partij waarden heeft hij bij zijn eerste ministerschap netjes in het kluisje bij de ingang opgeborgen. Samen met de grote baas als frisse jongens in een merk-polo onder de parasol zitten bij het Catshuis, terwijl de 7-serie om de hoek staat te ronken. Dit verhaal is natuurlijk weinig inhoudelijk, maar dat is Hugo de Jonge ook niet. Die geeft meer om zijn schoenen.

itsme3
itsme311 mrt. 2023 - 13:33

Het was natuurlijk een foute uitspraak, maar het raakt wel aan een van de belangrijkste oorzaken van het huizentekort, de grote toename van het aantal eenpersoonshuishoudens.

4 Reacties
Mohawk2
Mohawk211 mrt. 2023 - 19:41

"maar het raakt wel aan een van de belangrijkste oorzaken van het huizentekort" Een van de belangrijkste? De hoofdoorzaak is kijken naar de wereld door de dogmatische bril van Ayn Rand en denken dat zo de orde der dingen in elkaar zit omdat het nu eenmaal een natuurwet is, waardoor het geen enkel probleem voor je als minister is om de sociale woningbouw voor een grijpstuiver aan buitenlandse investeerders over te doen en vervolgens met trots te verkondigen dat je het Ministerie van Volkshuisvesting hebt opgegeven! Het is namelijk niet zo dat we de afgelopen 40 jaar niet hebben kunnen zien aankomen dat de trend naar eenpersoonshuishoudens aan het toenemen was. Dat leerde ik 40 jaar geleden al op de middelbare school... net als over de vergrijzing... en klimaat- en milieuproblemen... of etcetera!

EenMening3
EenMening312 mrt. 2023 - 1:16

@itsme3 Nederland telt ruim 8 miljoen woningen voor ca 17,8 miljoen mensen. Dat is iets meer dan 2 personen per woning. Normaliter zou dit voldoende moeten zijn, ware het niet dat er meer dan 3 miljoen eenpersoonshuishoudens zijn. Die 3 miljoen alleenwonenden bezetten 3 miljoen woningen, de overige 5 miljoen moeten gedeeld worden met 14,8 miljoen mensen! Als deze tendens zich doorzet hebben we straks niet genoeg aan 9 of of zelfs 10 miljoen woningen. Er is wel een oplossing: gedwongen inwoning voor alleenwonenden onder de 65 jaar met meer dan 75 m2 woonruimte. Dan is het tekort van 300.000 woningen snel opgelost.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 10:56

Demografie wordt in bouwplannen stelselmatig genegeerd. De grootse groep alleenwonenden is momenteel 70plus en vrouw.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2023 - 12:04

Communaal wonen kan ook door andere middelen worden gestimuleerd zeker als de huizen er geschikt voor worden gemaakt. Schaf de voordeurdelersstraf af. Grote huizen splitsen kan ook.

GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 13:25

Een slechte grap, we moeten nu ook niet doen alsof de beste man iets gruwelijks heeft gedaan.

2 Reacties
Weatherwax
Weatherwax11 mrt. 2023 - 19:37

De beste man is minister van Volkshuisvesting. In dat kader is dit niet alleen een foute grap, maar een brevet van onvermogen voor zijn functie.

GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 22:26

@weathermax 'In dat kader is dit niet alleen een foute grap, maar een brevet van onvermogen voor zijn functie. ' Ik ben geen fan van De Jonge, maar volgens mij doet hij wat hij kan.