In Den Haag wordt de lijn van het Sinterklaasjournaal om geen racistische kenmerken meer toe te passen niet gevolgd. Kick Out Zwarte Piet heeft daarop bedrijven die de Sinterklaasintocht in Den Haag sponsoren aangeschreven om ze nog eens te wijzen op de bezwaren tegen de ouderwetse Zwarte Piet-figuur. (Video vanaf 4:40)
"‘We hoopten dat u niet zou willen dat uw geld gebruikt wordt voor het kopen van de zwarte schmink en de kroespruiken waarmee mensen van kleur belachelijk worden gemaakt. (…) Is het geen tijd dat uw organisatie ook afstand neemt van deze racistische karikatuur? We zullen binnenkort actie gaan voeren tegen Zwarte Piet in de Haagse intocht. Daarbij zullen we speciale aandacht schenken aan de sponsoren van het feest in deze achterhaalde vorm.’"
Een aantal bedrijven heeft daarop besloten hun goede reputatie niet in gevaar te brengen. EenVandaag laat in een reportage zien hoezeer de organisatoren in de ontkenningsfase blijven hangen door bij hoog en laag te beweren dat een pruik met kroeshaar, rode lippen en een zwart gemaakt gezicht niets met racisme te maken heeft. Historicus Han van der Horst benadrukt dat de Piet-figuur in de Nederlandse traditie gezien moet worden en niet in die van de Amerikaanse blackface.
Mariam El Maslouhi van Kick Out Zwarte Piet vindt het vreemd dat er door de organisatie niet naar de bezwaren wordt geluisterd en er in Den Haag ook geen sprake is van voortschrijdend inzicht zoals in andere grote steden.