Joop

Groei van de luchtvaart is geen optie meer

  •    •  
26-05-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
124 keer bekeken
  •  
schiphol

© Cc-foto: Pixabay

Toch komt het woord ‘groei’ 77 keer voor in de Luchtvaartnota en het woord ‘krimp’ slechts één keer.
Het is voorjaar 2020. Het is het voorjaar van vier crises: de klimaatcrisis, de stikstofcrisis, de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende economische crisis. Het is ook het voorjaar van de langverwachte en herhaaldelijk uitgestelde ‘Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050’.
De Luchtvaartnota bevat een visie voor het luchtvaartbeleid voor de langere termijn in Nederland. Althans, die zou een dergelijke nota moeten bevatten, rekening houdend met de crises die vergaande gevolgen hebben voor de welvaart en het welzijn van de huidige en komende generaties.
Welke vier crises beheersen het vertoog in de lente van 2020?
  • De gevolgen van de klimaatcrisis worden ook in de provincie Gelderland steeds voelbaarder en zichtbaarder. Ondanks een winter met veel neerslag, is er voor het derde jaar op rij een droogteprobleem, met name in de Achterhoek en op de Veluwe.
  • Op de Veluwe zijn de gevolgen van de stikstofcrisis in de natuur zichtbaar. De natuur is er in deplorabele staat. Eiken sterven massaal af door de te hoge stikstofdepositie.Door de verzuring kunnen vogels niet voldoende kalk vinden voor de vorming van gezonde eierschalen en hun botten.
  • Door de coronacrisis is de luchtvaart wereldwijd vrijwel volledig stilgelegd. Pas in extremis, nadat de luchtvaartsector voor een razendsnelle wereldwijde verspreiding van het virus had gezorgd. Prettige bijkomstigheden van het stilvallen van het vliegverkeer zijn strakblauwe luchten door minder vliegtuigstrepen, minder luchtvervuiling en stilte. De krachtige zonnestralen bereiken de aarde beter, waardoor de opbrengst van zonnepanelen tot recordhoogte stijgt. Veel mensen realiseren zich hoeveel vervuiling en lawaai het vliegverkeer veroorzaakt en genieten van de rust en schone lucht. Dit geldt niet alleen voor mensen die in de directe omgeving van Schiphol wonen. Ook in Gelderland zijn de luchten blauwer en schoner en voeren de geluiden uit de natuur weer de boventoon. Bij velen dringt het besef door wat de uit de hand gelopen omvang van de luchtvaart hen heeft ontnomen.
  • Terwijl de coronacrisis nog voortwoedt, tekenen de contouren van de hierdoor veroorzaakte economische crisis zich langzaam maar zeker af. De staatsschuld vliegt met tientallen miljarden tegelijk omhoog, de eerste (massa-)ontslagen en bezuinigingen worden aangekondigd. Alleen al de luchtvaartsector in Nederland kan de belastingbetalers tot ruim tien miljard euro gaan kosten aan NOW ter compensatie van de salarissen en garantstellingen voor risicovolle miljardenleningen aan onder andere KLM.
Gezien de gevolgen van deze vier crises mag worden verwacht dat zij hun vertaalslag vinden in de Luchtvaartnota. Niets is minder waar.
De vier crises maken onomstotelijk duidelijk dat groei van de luchtvaart anno 2020 geen optie meer is. Toch komt het woord ‘groei’ – al dan niet in samenstellingen – 77 keer voor in de Luchtvaartnota en het woord ‘krimp’ slechts één keer. Dat, terwijl onderzoek van ABN AMRO uitwijst dat acht op de tien Nederlanders door de coronacrisis van plan zijn om minder te gaan vliegen , omdat ze willen meewerken aan een beter klimaat.
Dat de CO2-uitstoot in 2070 nihil moet zijn is geen ambitie, maar uitstel tot Sint Juttemis. Kortom, Parijs is nog ver.
Conclusie: de Luchtvaartnota is geworteld in het fossiele denken en beleid van de 20 e eeuw. Het motto ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ is dan ook een vlag die de lading niet dekt. Wat de Werkgroep Red Gelderland betreft komt het neer op ‘Onverantwoord vliegen naar 2050’.
Des te teleurstellender, aangezien er een plan ligt dat ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ wel in kaart brengt, namelijk van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart, ‘ Mainportgroei voorbij met internationaal openbaar vervoer ’.
De eerste stap met betrekking tot krimp van de luchtvaart kan worden gezet door de inzet van zo’n twaalf extra internationale treinen. In zijn afstudeerscriptie van 2018 aan de TU Delft toont ir Barth Donners aan dat vijftien internationale treinen per dag erbij de hele uitbreiding van Lelystad Airport overbodig maken. Sindsdien zijn er drie Eurostar-treinen per dag naar Londen bij gekomen, terwijl de frequentie in 2021 wegens succes zal worden opgevoerd naar vijf.
Het argument dat voor meer internationale treinen eerst een miljardeninvestering vereist is, houdt geen steek. Royal HasKoningDHV onderzocht in 2018 in opdracht van Natuur en Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland hoeveel vluchten zouden kunnen worden geschrapt door bestaand spoor en (trein)materieel slimmer in te zetten, de internationale dienstregeling te verbeteren en service en het kopen van treintickets klantvriendelijker te maken. Hierdoor zouden 89.000 vluchten kunnen komen te vervallen. In dit onderzoek is het vervangen van vluchten door (elektrische) bussen niet meegenomen.
De ‘Luchtvaartnota 2020-2050’ móet beter en kán ook beter. Door een ‘Mobiliteitsnota 2020-2050’ op te stellen, waarin Schiphol een centrale rol krijgt als multi-modale hub en KLM een multi-modale vervoersmaatschappij, zou het kabinet de tijdgeest, het milieu en het klimaat en de welvaart en het welzijn recht doen, net als het principe dat regeren vooruitzien is.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

Phil2
Phil28 jun. 2020 - 8:15

Wel hutje mutje in een vliegtuig omdat zoveel geld om- en nu ingaat in de lichtvaartsector, is meten met twee maten. De ruim opgezette fitness centra hadden 1 juni al open gekund en gemoeten!

Willem Heerema
Willem Heerema7 jun. 2020 - 12:33

De overheid zou een eerste stap kunnen maken en het project Lelystad Airport kunnen stoppen.

J.janssen2
J.janssen24 jun. 2020 - 11:41

En als er dan ook nog ministers aangesteld worden die banden hebben met de luchtvaartsector dan zal de luchtvaart blijven groeien al is dit ten koste van welzijn van de burgers ...helaas.

Joost Spits
Joost Spits29 mei 2020 - 3:32

@norm Ik ben het geheel met je eens! We moeten inzetten op innovatie van vliegtuigen die schoner zijn en minder lawaai maken. En het kan!! Er zijn nu al elektrische vliegtuigmotoren ontworpen die men reeds fysiek aan het testen zijn en de resultaten zijn veel belovend. Trouwens nog even dit: in het verleden heb ik getracht mooie treinreizen te boeken door heel Europa. Mijn vrouw en ik dachten, dan zie je tenminste iets van het Europees landschap. Leek ons interessant. Maar wel.....peper en peperduur! Het vliegtuig is nog altijd sneller en goedkoper. Kom op zeg, met wat ik hier zo lees, is de illusie werkelijk compleet! Want eer dat fantastisch spoornetwerk met hoge snelheidstreinen kriskras door Europa is gerealiseerd, plus - niet te vergeten - een bijbehorend betaalbaar treinkaartje, zijn we vele, vele jaren verder. Jan met de Pet of Henk & Ingrid, kan het in ieder geval niet betalen. Voorbeeld: vandaag met de Thalys van Maastricht naar Paris (gare du Nord) kost retour voor 2 personen (Henk & Ingrid) maar liefst €406,00! Met KLM, is dat € 230,70 voor 2 personen. Met tevens de optie van KLM het verplaatsen van de de datum en 23 kg bagage. Waar praten we dan nog over! Wat voor gedonder en gelazer met millieu actiegroepen (GroenFront) hebben we niet voorbij zien komen met de aanleg van de Betuwelijn? Dat krijgen we nu weer. Veel boze actiegroepen en omwonenden die last hebben, omdat de trein iedere 20 minuten bij hun achtertuin voorbij komt schieten. Ook weer geluidsoverlast, fijnstof, longaandoeningen, psychische klachten, etc, etc. Het klinkt allemaal leuk die zondagochtend-ideeën, but two feet on the ground, zou ik zeggen.

Joost Spits
Joost Spits28 mei 2020 - 7:48

Dus KLM opdoeken? Lufthansa opdoeken? British Airways opdoeken? ..uiteindelijk Schiphol opdoeken? Willen ze blijven bestaan zal er altijd een substantieel aantal vliegbewegingen moeten plaatsvinden en dat blijft een belasting voor het milieu. Ik zou het anders stellen: Laat KLM flink groeien maar hang er een zware pakket van eisen aan vast, namelijk verplichte innovatie om schone vliegtuigen te ontwikkelen. Laat ze met die boodschap naar de vliegtuigindustrie gaan. Er zijn nu al ontwerpen van elektrische vliegtuigmotoren. Zie de omslag van de auto-industrie naar elektrisch rijden of zelfs rijden op waterstof. Het is dus mogelijk. Innovators hebben binnen hun eigen métier standaard uitdrukkingen: Kan niet, bestaat niet en Wij spreken nooit over problemen maar over uitdagingen... Als de vliegtuigindustrie flink winst kan maken kan de druk ook worden opgevoerd schone toestellen te ontwikkelen. De know-how is er, laat ze niet failliet gaan, maar dwing ze met winsten te ontwikkelen. De vliegtuigmaatschappijen kunnen de druk op hun beurt weer opvoeren bij de vliegtuigindustrieën als Boeing, Airbus en tal van andere.

Phil2
Phil227 mei 2020 - 10:38

Prima verbanden die hier worden gelegd. Het succes van de luchtvaart is ook te wijten aan het dure, logge, bureaucratische en per land opererende spoorwegen. EU, als je je ergens kan doen gelden, dan is het wel op dit terrein. Schiphol moet niet alleen vanwege de Covid-19 en eventueel latere pandemieën terug naar 400.000 vluchten per jaar. Milieu, volksgezondheid en klimaat zouden veel zwaarder moeten wegen. Met inbegrip van KLM niet langer financieel ondersteunen. Dan vliegen buitenlandse maatschappijen maar in de plaats van de KLM. Gaan ze ook gewoon betalen voor het gebruik van Schiphol. Lijkt me een beter verdienmodel voor de BV Nederland. Niet zomaar vasthouden aan de enorme vaste lasten die gebonden zijn aan het hebben van een nationale airline dus.

vdbemt
vdbemt27 mei 2020 - 10:37

Ik was gisteren met stomheid geslagen, toen ik Hoekstra de houding van Nederland hoorde verkalren ten opzichte van het voorstel van Duitsland en Frankrijk. Zo'n fonds van 500 miljard was niet goed, vooral gekeken naar de lange termijn. Kijken naar de lange termijn? DIT kabinet? Ze zijn inmiddels bezig de oude smerige boel (Luchtvaart, KLM, CO2-heffing kost niets) weer op poten te zetten, terwijl er toch een heel pittige langetermijnklimaatopdracht ligt. Door Corona nog eens duidelijk gemaakt wat de bedrijvigheid van de mens met de omgeving doet. Hoe duidelijk wil je het hebben? Maar kortzichtig als vóór Corona, wordt de boel doorgestart. Behalve als het gaat om geld voor steun aan de zwakke landen. Dan is het opeens voor de langetermijn niet verstandig.

2 Reacties
LaBou
LaBou 27 mei 2020 - 16:24

Soms moet je aan de kinderen en de kleinkinderen denken en soms moet je dat niet doen. Wanneer je het een doet wanneer het andere is afhankelijk van wat je verwacht er mee op te strijken. En waag het niet dan te spreken van inconsequent beleid.

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 mei 2020 - 10:55

Die CO2 heffing wilden ze al niet, nu denken ze een goed excuus te hebben. Ze doen nu ook alsof bedrijven van de werknemers zijn, maar ze zijn van de aandeelhouders, Daarom hebben ze geen reserve om onverwachte problemen te kunnen overbruggen. Dat is voor bonussen en uitkeringen aan aandeelhouders. En hebben ze geld nodig betaalt de burger wel. De lonen zijn de laatste 10 jaar nauwelijks gestegen. Het is een louche wereld en idem dito politiek

adriek
adriek27 mei 2020 - 10:12

De Tweede Kamer moet deze nota linea recta naar de prullenbak verwijzen en de Minister opdracht geven een nieuwe, objectieve nota op te (laten) stellen.

Kilted
Kilted27 mei 2020 - 9:58

Mogelijk zullen meer internationale treinen Lelystad overbodig maken. Alleen, er ligt nu een volledig uitgerust vliegveld, wegen naar het vliegveld zijn al 15 jaar geleden verbreed. Rondom het vliegveld is een enorme bedrijvigheid ontstaan, vele overslagbedrijven gebouwd, vele pakhuizen etc., uit de grond gestampt. De A6 krijgt een extra op- en afrit naar de luchthaven. Mocht Lelystad niet opengaan, dan zal dat voor de werkgelegenheid in Lelystad e.o. ook grote gevolgen hebben. Ik lees echter zelden of nooit hou dat dan moet worden opgelost. Welke maatregelen dienen genomen te worden? Iemand misschien een goed idee?

4 Reacties
Polletje2
Polletje227 mei 2020 - 12:25

Tja, wat moet je met een dood geboren kindje....

vdbemt
vdbemt27 mei 2020 - 15:25

Er is een politieke beweging, Code Oranje, die had al, vóórdat in NL de Coronacrisis uitbrak, een plan, dat geleid heeft tot 12 voorstellen voor ander gebruik van Luchthaven Lelystad: https://www.destentor.nl/lelystad/wat-moet-er-gebeuren-met-lelystad-airport-als-er-geen-vakantievluchten-komen-nieuwe-partij-presenteert-plan~a18d06f6/?referrer=https://www.google.com/

LaBou
LaBou 27 mei 2020 - 16:25

Beste reactie is: jammer, maar helaas.

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 mei 2020 - 11:16

Ach ze zijn heel blij dat ze menen alles te kunnen terugdraaien wat milieumaatregelen betreft. Ook tegen de boeren wordt niet opgetreden, nertsenfokkerijen worden niet (op)geruimd. Zo kennen we ook het ware gezicht van D66 weer, die moet overal in meestemmen nl.. Natuur in Nederland, burger- bevolking in Nederland, allemaal niet belangrijk. Criminelen zijn het en witwassers! Alles goed praten wat fout is.

[verwijderd]
[verwijderd]27 mei 2020 - 9:09

--- Dit bericht is verwijderd —

7 Reacties
Jorah
Jorah27 mei 2020 - 9:22

Misschien een idee om mensen binnen hun eigen provinciegrenzen vakantie te laten vieren. Dan voorkom je dat mooie natuurgebieden in het noorden en oosten overbevolkt raken met vakantiegangers uit het westen. Bijkomend voordeel is dat het veiliger is corona.

Oki Doki
Oki Doki27 mei 2020 - 14:55

Als je de natuur nu in de stad integreert en rondom de stad voldoende natuur hebt met afwisselend bos, water en andere natuur, dan hoef je niet meer naar het buitenland om daar van de natuur te genieten.

Oki Doki
Oki Doki27 mei 2020 - 14:59

Dan kun je kanoën, fietsen, wandelen en wat allemaal nog meer in je eigen omgeving, dat is ook heel mooi. Dat kun je dan het hele jaar door doen, je kunt niet het hele jaar door op vakantie.

Joost Spits
Joost Spits28 mei 2020 - 7:21

...Costa Balcona is nog altijd een optie... Je haalt patat en kroketten op de hoek van de straat en eet die op met een servetje op je schoot...

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 mei 2020 - 11:18

oma-oeverloos Ik wil niet veel zeggen maar daar hebben ze daar heel hard hun best voor gedaan de laatste jaren. Lees de ietwat oudere krantenartikelen er maar op na van het laatste jaar. Ze zijn overal gaan lobby-en om zoveel mogelijk toeristen binnen te halen en zo geld te verdienen.

Joost Spits
Joost Spits28 mei 2020 - 16:04

@oma-oeverloos Klopt, ik ben er regelmatig te vinden en dan voer ik de wolven. Ze beginnen al aardig aan me te wennen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2020 - 22:22

Staatsbosbeheer stopt per 1 juni voorgoed met paalkampeerterreinen. De kampeerders maakten er toch al een enorme klerezooi van.

Jorah
Jorah27 mei 2020 - 6:28

Met de strekking dat luchtvaart moet afnemen ben ik het eens. En iedereen kan hier ook zelf aan bijdragen door minder te gaan vliegen. Sowieso lijkt Lelystad airport me nu niet meer passen. Niet na deze crisis en niet in deze tijd van klimaatdoelstellingen. Zelf vorig jaar een vouwwagen gekocht en vliegvakanties vaarwel gezegd.

Frits Jansen
Frits Jansen27 mei 2020 - 6:19

"twaalf extra internationale treinen" - belachelijk! Er moet nu als de wiedeweerga een Europees netwerk van hogesnelheidstreinen komen naar Japans en Chinees voorbeeld. De spoorwegen in Europa worden gerund door allemaal nationale maatschappijtjes die stuk voor stuk als nationale trots worden beschouwd. Eigenlijk is het niet eens nodig om hele dure snelle treinen te kopen, want dan worden de tickets zo duur dat je alsnog kiest voor het vliegtuig. Tussen Amsterdam en Berlijn rijden (reden?) hele oude treintjes die zijn opgevoerd tot 200 km/u. Ooit ging ik naar Londen met de trein. Ik moest instappen op Brussel-Zuid (dat is nu handiger geregeld) en daar hadden ze een vliegveld geïmiteerd, d.w.z. dezelfde tergende veiligheidsprocedures. De Japanse Shinkansen rijdt 300 km/u maar dat haalt die ook bijna als gemiddelde want de stops zijn kort en de procedures snel. Binnenlands vliegverkeer bestaat in Japan niet meer. Ik hoorde tot mijn verbazing dat de machinist van een trein in Europa de landstaal moet kennen om met de verkeersleiding te kunnen communiceren. De Intercity Maastricht ging ter ziele omdat er voor de laatste 5% van de rit een Nederlandstalige machinist moest instappen. Aan de Poolse grens moest ik een keer een half uur wachten omdat er nog geen Poolse machinist beschikbaar was. De locomotief hoeft daar niet gewisseld te worden. De luchtvaart is zoals bekend van oudsher op Engels gestandaardiseerd. Volgende stap is een (Chinese?) hogesnelheidstrein naar het Verre Oosten. 10.000 km met 300 km/u is grofweg anderhalve dag, met véél meer beenruimte dan zelfs in First Class in een vliegtuig. Dan hebben de Amerikanen het nakijken want een trein naar de VS wordt moeilijk. Er zijn wel plannen voor een tunnel onder de Beringstraat maar de aan- en afritten zijn duizenden kilometers door ijzige streken.

4 Reacties
Jorah
Jorah27 mei 2020 - 7:08

Het zou heel mooi zijn als de EU een groot project van de grond krijgt om een maglev treinnetwerk te bouwen die grote EU steden met elkaar verbind. Dat zou een boost zijn voor werkgelegenheid en innovatie. Maar ook de Europese eenheid wat dichter bij brengen.

Mr Ed
Mr Ed27 mei 2020 - 16:27

Laten we eerst eens het binnenlandse openbaar vervoer eindelijk eens de 21e eeuw binnenbrengen. Ik denk dat de meeste mensen meer belang hebben bij 250 dagen per jaar een half uur minder reistijd naar het werk dan 1 keer per jaar 2 uur minder reistijd op vakantie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2020 - 22:30

Minder reizen kan ook. U kunt voortaan ook gewoon in Berlijn blijven.

Willem Heerema
Willem Heerema7 jun. 2020 - 12:36

Inderdaad. En een Europees nachtnet: slapend door Europa. En zoals door enkelen aangegeven: wel met concurrerende tarieven t.o.v. de luchtvaart; bijvoorbeeld door nu toch echt eens accijnzen te gaan heffen op kerosine, of andere maatregelen zodat de prijs van een vliegticket meer richting werkelijkheid gaat.

Buitenstaander
Buitenstaander27 mei 2020 - 6:19

Misschien moeten we niet, zoals telkens bij dergeljke pleidooien, minder gaan vliegen maar gewoon schoner, en met minder lawaai. Daar moet de inzet naar toe. Het is toch opmerkelijk dat bij vele 'progressieven' de eerste stap naar de toekomst altijd is 'minder'. Minder rijden, minder vliegen, minder industrie, minder transport, maar alle inkomsten moeten wel door blijven gaan. Dus uiteindelijk wordt al dat minder weer paard en wagen? en dat is progressief? Ik hoor zo weining 'we moeten inzetten op verbetering van wat we nu doen' ... Oveigens: ik woon naast een spoorlijn: een die waarschijnlijk dan voor dat mooie extra internationale vervoer gaat zorgen. Dus ik mag wel dat extra lawaai en die fijnstof etc over mij heen krijgen, beetje nimbo?

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot27 mei 2020 - 8:50

' gewoon schoner, en met minder lawaai. Daar moet de inzet naar toe. ' Daar zijn vliegtuigfabrikanten al lang volop mee bezig. Probleem is dat dat soort ontwikkelingen, voor zover mogelijk, heel erg langzaam gaan. 'Dus uiteindelijk wordt al dat minder weer paard en wagen?' Flauwekul. Er wordt overal met man een macht gewerkt aan de energietransitie en een circulaire economie.

vdbemt
vdbemt27 mei 2020 - 16:49

Het is nimby. En JIJ bent degene die dat nu toepast.

Daniel Blank
Daniel Blank27 mei 2020 - 6:16

De groei is dit jaar niet gerealiseerd.

wegmetons
wegmetons27 mei 2020 - 4:58

De schrijfster gaat wel voorbij dat veel mensen de trein helemaal niet als optie zien voor verre bestemmingen. Ik zou bijvoorbeeld best de trein nemen naar een bestemming die een paar uur weg ligt, Parijs zou ik nog wel doen. Maar naar Madrid of Rome per trein? Nee alsjeblieft niet, een hele dag in de trein ga ik echt niet doen. Geen bewegingsvrijheid voor zoveel uur trekt me niet, dan liever met de auto of het vliegtuig. Met de auto kan ik even uitstappen wanneer het me zint en per vliegtuig ben ik er in een paar uur. Ik vermoed dat dit voor veel meer mensen geld maar ik kan me best vergissen.

3 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen27 mei 2020 - 6:36

Een dag in de trein naar Rome hoeft geen straf te zijn. Je hebt in de trein veel meer ruimte dan zelfs in de First Class in een vliegtuig, en je kunt een hapje eten in een eetwagen, of een biertje drinken. Anders dan in een vliegtuig heb je vaak een boeiend uitzicht. Je kunt ook werk meenemen en met je laptop werken. Slapen in een trein was een straf, maar in Finland reisde ik met een hypermoderne slaaptrein van de poolcirkel terug naar Helsinki en dat was een feest. Je kon zelfs douchen in die trein. De tijden dat ik vliegen spannend vond liggen ver achter mij. Ik krijg een steeds grotere hekel aan vliegvelden. Vooral de veiligheidscontroles waar letterlijk mijn broek van afzakt. En als je het gore lef hebt een prijsvechter te kiezen (die niet aan de KLM gerelateerd is) word je op Schiphol demonstratief als tweederangs passagier behandeld.

Folkert2
Folkert227 mei 2020 - 8:49

Schijnbaar niet bekend met het fenomeen treinreizen? Maar ook in de trein kan je even een wandeling maken. Meeste internationale treinen werken met reservering, dus je plek gaat niet verloren als je besluit eventjes naar de restauratiewagon te lopen.

wegmetons
wegmetons27 mei 2020 - 10:32

Dat klopt allemaal, toch duurt het lang. Ik ben bijvoorbeeld een roker. Dat kan niet in een trein. Als ik 24 uur geen saffie op kan steken wordt ik gek. En ja: ik weet dat het ongezond is maar als stoppen zo makkelijk was had ik het wel gedaan. Een trein over meer als een paar uur vind ik gewoon geen optie

NN2
NN226 mei 2020 - 21:37

Een beetje te makkelijk om eikensterfte aan stikstof te wijten: ‘ Verzurende meststoffen Naast de droogte en aantasting door insecten speelt ook het effect van verzurende meststoffen een rol. Door stikstofdepositie spoelen basische kationen uit de bodem waardoor de toplaag verzuurt. Een boom kan daardoor minder calcium en kalium opnemen waardoor die wegkwijnt. Daarnaast speelt die verzuring een belangrijke rol bij de verstoring van de schimmelhuishouding. Mycorrhizaschimmels die samenleven met eiken, staan dan onder druk. Toch is verzuring niet de hoofdoorzaak voor eikensterfte. Stikstofdepositie en dus verzuring is vooral een Nederlands probleem, terwijl eikensterfte ook voorkomt in het buitenland en op uitgesproken basische gronden. In Nederland komt eikensterfte voor op Brabantse zandgronden met een pH-KCl van 3 tot 4, maar ook in de Noordoostpolder met een pH tussen de 6 en 7.’

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen27 mei 2020 - 6:39

Zure bossen waren in de jaren '80 een dingetje. Milieuvoorvechters toonden foto's van kalende boomkruinen. Duitsers spraken omineus van Waldsterben. Tot dat bleek dat een parasiet de oorzaak was.