De Franse groene parlementariër Julien Bayou pleit ervoor om privéjets te verbieden. In een interview met Libération prijst hij een verbod aan als “een maatregel die de minste mensen bestraft en een grote klimaatimpact heeft”. Het parlementslid hoopt deze herfst samen met andere partijen een wetsvoorstel in te dienen om de privéjets aan de grond te houden.
De uitstoot per persoon is bij privéjets nog vele malen hoger dan bij gewone vliegtuigen. Daarmee is het gebruik van privévliegtuigen een symbool geworden voor de desinteresse die de rijken tentoonspreiden ten aanzien van de klimaatcrisis.
Bayou gaat met zijn voorstel voor een verbod een stap verder dan de Vlaamse groenen. Eerder deze maand pleitte Groen voor een belasting van minimaal 3.000 euro op privéjets. “Privéjets pompen gigantische hoeveelheden CO2 de lucht in, terwijl er alternatieven zijn. Wie toch voor een privéjet kiest, moet bijdragen voor de extra uitstoot”, aldus Groen-covoorzitter Nadia Naji.
Op dit moment zijn vluchten met privéjets in Europa zo goed als onbelast. Er hoeft geen belasting te worden betaald op de brandstof, en de toestellen vallen ook buiten het Europese emissiehandelssysteem.
Tot nu toe lijk je met meer geld meer ruimte in te mogen nemen, meer grondstoffen te mogen gebruiken,meer energie te mogen gebruiken en meer te mogen vervuilen dan mensen met een gemiddeld inkomen. Kortom ze mogen een veel grotere voetafdruk achterlaten. Wordt het niet eens tijd om alles wat buiten de eerste levensbehoeften valt behoorlijk extra te belasten?
@leovana Meer uitstoot bij meer geld is toch het principe van “de vervuiler betaald”, het extra belasten wijzigt daar helemaal niets aan. Het wordt alleen duurder dus de groep die het kan wordt kleiner.
Populistisch voorstel, uiteindelijk komt de meeste vlieguitstoot van de talloze massale en veel te goedkope vakantievluchten. Verder is het voor een rijk persoon niet heel moeilijk een vliegtuigje op naam van een bedrijf te zetten en het dan te huren, als ze op dit moment al niet dergelijke financiële constructies gebruiken.
Ja het is idd wel zorgelijk dat wereldwijd 1% van mensen zorgen voor 50% van de CO2 uitstoot door vliegtuigen... dus ontmoedigen zeker (voor korte afstanden). En laat dan onze kkimaatpausen ook het goede voorbeeld geven: ben benieuwd of je Timmermans uit privejets, landhuizen en dure restaurants gejaagd krijgt.... http://https//www.transportenvironment.org/discover/private-jets-can-the-super-rich-supercharge-zero-emission-aviation/
1% van de wereldbevolking zijn nog steeds bijna 80 miljoen mensen, maar het aantal privéjets wereldwijd wordt geschat op slechts 20.000. Dus jouw getal van uitstoot van 50% komt in ieder geval niet alleen van privéjets, maar ook van mensen die bovenmatig veel vliegen.
En wat is er mis met "dure" restaurants? Je hebt liever dat de heren en dames naar goedkope restaurants gaan waar ongeschoold personeel voor een habbekrats aan het werk is?
goed plan om meteen Europees aan te pakken in de Green Deal rijkelui weten meestal -anders wordt je niet rijk- de manieren tot belastingontduiking te vinden. überhaupt idioot idee om aan zoiets geld uit te geven want dan moet je idiote dingen bedenken om het te showen aan derden. verhaal gelezen van rijke Aziaat die naar Europa vloog om potje te kaarten en leeg toestel mee liet vliegen om partner eventueel eerder weer terug naar huis te kunnen brengen. om decadentie te duiden?!
Van een clickbait gesproken: "Franse Groenen: verbied privéjets" in de kop naar "pleit ervoor om privéjets te verbieden"
Die kop is gewoon een verkorte manier om te zeggen dat de Franse Groenen ervoor pleiten om privéjets willen verbieden. Geen idee wat daar mis mee is. Dat is geen clickbait. De kop zegt wat het artikel ook zegt. Waar zit het probleem volgens jou?
Als er nu toch doorgepakt gaat worden, wordt er dan ook verboden om regeringsleiders met privejets te laten vliegen ?! Zijn wij dan eindelijk verlost van die plaatjes van regeringsleiders die met hun elk met 1 jet kwamen aanvliegen naar een klimaattop om te bespreken hoe vliegtuigemmissies te verminderen.
“Daarmee is het gebruik van privévliegtuigen een symbool geworden voor de desinteresse die de rijken tentoonspreiden ten aanzien van de klimaatcrisis.” Het aanpakken van symbolen, is dat ook symboolpolitiek? Natuurlijk stoten privé jets relatief gezien meer uit dan normale vliegtuigen. Maar als het je gaat om het beschermen van de natuur dan maakt relatieve uitstoot geen bal uit. De natuur is geholpen bij het verminderen van de absolute uitstoot.
Waarom alleen privéjets en niet b.v. álle toeristische vliegverkeer, wat een veel groter aantal vliegbewegingen kent en zéker een vorm van onnutte luxegedrag is wat, als het klimaat zo belangrijk is, dan toch onhoudbaar is en eenvoudig op te geven? En net zo een stevig ontmoedigingsbeleid voor zakelijk vliegverkeer wat met de huidige ICT-mogelijkheden, zoals bewezen tijdens Covid19, in de meeste gevallen ook prima met videoconferencing als Zoom, Lifesize, en Google Meet kan?
tja. Waar trek je de grens tussen onnut luxegedrag en noodzakelijke handelingen. Meer dan 80gram vlees per dag eten is nergens voor nodig. Meer is onnut luxegedrag. Melk drinken? Kom nou, water is ook prima. Desnoods water waar je eerst wat haver in hebt laten wellen... Of is dat ook al luxe, eigenlijk. Met een trekker als voorbeweging je land ploegen? Kom op zeg. Een paar zeeuwse paarden, of misschien een stel ossen doet het ook best. Met de auto naar je werk? Omdat het koud is en regent. Hou toch op. Trek een regenpak aan en stap op de fiets.
Dat is omdat de populisten hopen hiermee stemmen te trekken van 'het volk' , dat geacht wordt een hekel te hebben aan 'de rijken' .
Inderdaad, ook weer een belachelijk fenomeen die helemaal niet meer past in de huidige tijd. Flink belasten zou ik zeggen zodat er weer wat geld van de rijken terugvloeit naar de plekken waar ze het echt nodig hebben.
Helemaal mee eens hoor. De rijken (en hun ondernemingen) laten betalen met milieu/klimaatbelasting voor het verzieken van de planeet in plaats subsidie geven. https://nos.nl/collectie/13884/artikel/2409617-35-miljard-euro-extra-voor-klimaat-met-name-om-industrie-te-verduurzamen Dus ook lieden die zo nodig moeten vliegen. En dat geldt dan zeker voor de rijken die het zich kunnen permitteren te vliegen voor een luxe vakantie. En helemaal voor vliegen met prive-jet. En nu we toch bezig zijn. Ook gelijk maar de rijken belasten met milieu/klimaatheffing die een openhaard/allesbrander in bedrijf hebben. Etc.
Verbieden is beter dan belasten, want dan kunnen de rijken hun vervuiling niet afkopen.