Joop

Energiearmoede: Wilma (61) laat huis noodgedwongen afsluiten van gasleiding

  •  
11-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7693 keer bekeken
  •  
9549613026_60da69bb46_o

© cc-foto: Evert Kuiken

Steeds meer mensen komen ernstig in de problemen door de exploderende energieprijzen. Het AD tekent het schrijnende verhaal op van Wilma Maree (61) uit Driebergen. De vrouw heeft zich 'vrijwillig' van het gas laten afsluiten omdat de rekening van 700 euro per maand onbetaalbaar is. Ze kan daardoor niet meer warm douchen, noch haar huis verwarmen en ook zit een warme avondmaaltijd er niet meer elke dag in. Warm eten maakt ze klaar in een magnetron. 

Samen met haar buurtgenote zijn ze continu op zoek naar slimme manieren om zonder gas (en warmtepomp) te leven. Bij de woningbouw hebben ze zonnepanelen aangevraagd, maar die krijgen ze niet. Dus hebben ze bedacht om hun huizen te verwarmen door middel van terracottapotten en waxinelichtjes. ,,Als ik drie van die constructies in de woonkamer zet, heb ik het van de winter warm genoeg. ”

Wilma besloot tot de drastische stap om te voorkomen dat ze nog erger in de problemen komt. De kledingwinkel die ze exploiteert heeft zware klappen gekregen door de coronacrisis. Ze wil die opheffen en een baan zoeken. Een buurtgenote die het ook zwaar heeft tipte haar over de mogelijkheid om het gas af te laten sluiten en zo hoge rekeningen te voorkomen. De leverancier draaide tegen betaling van 81 euro de kraan dicht.

Het BNNVARA programma Kassa is een campagne gestart om de noden van mensen die zwaar in de financiële problemen komen onder de aandacht te brengen.

Wij horen graag jouw verhaal. Gebruik de hashtag #IkRedHetNietMeer op sociale media, vertel iets over jouw zorgen en deel het met ons via de hashtag #KassaTV of de mention @kassa_bnnvara (Twitter) of @bnnvarakassa (Instagram). We houden je op de hoogte via onze sociale-mediakanalen. Met de campagne #IkRedHetNietMeer wil Kassa mensen die het financieel niet meer redden en niet kunnen wachten op een maatregelenpakket ergens in 2023 een gezicht geven. We willen deze video's en verhalen gebruiken om de problemen onder de aandacht te krijgen in de politiek.

cc-foto: Evert Kuiken 

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

Kededian
Kededian24 sep. 2022 - 8:31

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Mokker
Mokker12 sep. 2022 - 15:00

In september 2022 is er een gemiddelde gasprijs van € 3,85 per m3 gemeten. Het gemiddelde gasverbruik van een Nederlands huishouden is ongeveer 1.500 kubieke meter per jaar, dus gemiddeld zou dat met de huidige prijs rond de 480 euro zitten, een fors bedrag. Ben wel even benieuwd hoe iemand dan in de zomermaanden al op 700 euro kosten per maand uitkomt.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine12 sep. 2022 - 7:02

Kunnen mensen niet gewoon in gesprek met hun leverancier. Hun maandbedrag terugzetten naar wat haalbaar is en vervolgens dan wellicht niet verwarmen of thermostaat op 12 garden (dus enorm besparen), maar wel kunnen blijven douchen en koken (douchen en koken is waarschijnlijk minder dan 10% van je totale verbruik) Afsluiten klinkt toch als het laatste wat je zou willen...

2 Reacties
Jozias2
Jozias212 sep. 2022 - 8:07

@little Eens, zeker met een koophuis. Als je geheel niet verwarmt tot je huis weg. Onderhoudskosten zijn hoger dan wat je denkt te besparen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 sep. 2022 - 10:20

Gedeeltelijk opgegroeid in een eigendomshuis uit de jaren 50 zonder centrale verwarming. Toen ik er als kind verbleef werd in de winter alleen een kleine zit/eetkamer verwarmd met een soort allesbrander. Nooit meer terug geweest maar het staat er nog steeds.

mr.fred
mr.fred12 sep. 2022 - 2:02

Mensen waar slaat dit op in ons zo rijke Nederland ? "Iedereen" is hier "welkom" we betalen alles uit ONZE belastingcenten maar onze eigen inwoners kunnen VERREKKEN !!! Dit kan en mag toch niet ?, Grutten en consorten denk eens aan onze eigen mensen !!!

1 Reactie
Zandb
Zandb12 sep. 2022 - 6:49

mr.fred U durft! I.t.t. wat in de grondwet staat, mogen bepaalde burgers dus van u geen aanspraak naken op het label "onze eigen mensen". M.a.w., u stelt een soort van 'Apartheid' voor? Hoe eerder u er achter komt, dat zoiets in formele zin (gelukkig, vind ik) niet mogelijk, hoe beter. Al vraag ik me af, of u zich door zoiets 'onbeduidends' zult laten leiden.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9311 sep. 2022 - 20:29

Met alle respect maar je hoeft natuurlijk niet van de magnetron te leven. Een elektrisch kookplaatje heb je al vanaf 15 euro.

2 Reacties
Zandb
Zandb12 sep. 2022 - 6:52

RechtdoorZee Met alle respect maar wat een gezever. Blijkbaar heeft ze, wellicht nog van uit betere tijden, al een magnetron. Dan is een overbodige uitgave van 15 euro, ik zou bijna zeggen, overbodig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 sep. 2022 - 20:21

Een kookplaatje biedt hele andere mogelijkden dan een magnetron. Wellicht heb je de 15 euro er zo uit.

Ewout Pool
Ewout Pool11 sep. 2022 - 19:43

Met respect, maar hoe dan? Ik betaalde ongeveer 100 euro aan energie, nu is dat het drievoudige. Van die 100 euro kreeg ik bovendien erg veel terug Hoe kom je op een gemiddeld verbruik van 230 per maand? In je eentje? Ik lees in het artikel niks over partners of kinderen. Ik heb het gevoel dat veel mensen zich ook gek laten maken. De gasprijs is al met een 1/3 gedaald, en als dadelijk de bergingen vol zijn en de vraag normaliseert zal dit nog veel sneller gaan.

3 Reacties
Noordermeer2
Noordermeer211 sep. 2022 - 20:49

Heel simpel. Prijs is vertienvoudigd (als je naar een nieuw contract moet). Enige correctie is de BTW (van 21 naar 9 procent). Als het verbruik eerst 80 euro per maand was ga je nu naar 700.

Martin108
Martin10811 sep. 2022 - 23:07

Vraag ik me ook af. Ik zat bij de eerste energiemaatschappij die omviel en ben toen bij Eneco ondergebracht. Rekening ging omhoog van €87 naar €176. Inmiddels heb ik t maandbedrag in stappen terug gezet naar€125 en dan krijg ik nog steeds wat terug in november. En ik woon, alleen, in een sociale huurwoning die maar matig geïsoleerd is.

gravin2
gravin212 sep. 2022 - 8:03

noordermeer, uw opmerking klopt, maar hoe komt het toch dat mensen in grote getale naar een nieuwe aanbieder moeten? Wie nu van vast naar variabel gaat, heeft lang zo'n grote stijging in kosten niet. Wat ook kan, is dat we enkel de rampverhalen breed uitgemeten krijgen, die natuurlijk wel heel erg zijn.

Joop  den Uil
Joop den Uil11 sep. 2022 - 17:24

Wilders zal zijn -verachtelijke- strijdkreet over Henk & Ingrid nu wel weer oppoetsen en gaan gebruiken.

6 Reacties
Gimli1955
Gimli195511 sep. 2022 - 18:42

Ik zie degenen die het moeten oplossen, ook niets doen. Kun je weer de schuld proberen af te wentelen op Wilders of Baudet, maar die zitten niet in de regering.

Satya
Satya11 sep. 2022 - 20:01

"Kun je weer de schuld proberen af te wentelen op Wilders of Baudet, maar die zitten niet in de regering." Dat je dat tuig het verdedigen waard vindt. Geen wonder dat er geen oplossingen komen. Verdeel en heers werkt uitstekend.

Vervatte
Vervatte12 sep. 2022 - 10:04

@satya. verdedigen is alleen nodig als je aangevallen wordt. Waarom zou je ze aanvallen?

Gerygrr
Gerygrr12 sep. 2022 - 12:57

Zomaar een gezinnetje aan het woord. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ook-middeninkomens-moeten-beknibbelen-door-hoge-inflatie-en-willen-steun-bij-ons-stijgen-de-kosten-net-zo-hard/ Hier gaat het om. Zij deden precies wat het neoliberale beleid voorschreef. Je invechten, je diploma halen en werken. Wie kreeg het meeste betaald? De man. Wie in deeltijd? De laatste betaalde in verhouding minder belasting en samen ging het goed. Nu is het een opeenstapeling van crises en het laatste bastion, de tweeverdieners met middeninkomen staat op instorten…. En de kleur of herkomst doet er niet meer toe. Wel hoe hoog je hypotheek is.

Zandb
Zandb13 sep. 2022 - 6:23

Gimli "Ik zie degenen die het moeten oplossen, ook niets doen." Nee. Dat klopt. Het tegendeel is nog eerder waar: Ik zie Putin z'n uiterste best doen een oplossing te blokkeren. En ik zie ook, dat een FvD daar blij mee is. Of wentel ik nu de schuld af?

Kededian
Kededian24 sep. 2022 - 8:35

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk11 sep. 2022 - 17:02

Dit is toch de mate droom van de voorstanders van de energietransitie? De politici van D66,PvdA en GL staan stiekem te juichen.

3 Reacties
Satya
Satya11 sep. 2022 - 20:00

Hoe is dit een transitie die die partijen voorstaan?

Volrin
Volrin11 sep. 2022 - 20:00

Wat een onzin.

Paul_Spijkers
Paul_Spijkers11 sep. 2022 - 21:48

Gezien dat alles geprivatiseerd is kan men de regeringen niet meer goed verantwoordelijk houden voor het algemeen welzijn van Nederlanders. Wat ook de bedoeling was. Laat het volk maar stikken. Voor een betere gelijkheid van lasten of een fatsoenlijke overbrugging hoef je niet te hopen.

Wie o Wie
Wie o Wie11 sep. 2022 - 16:26

Prima idee om van het gas af te gaan. Doe ik ook. Volgende week 17 graden. Dus dat wordt 2 oude elektrische kachels van stal halen. Zal putin niet leuk vinden.

5 Reacties
Adaestuo
Adaestuo11 sep. 2022 - 17:32

Je energieleverancier daarentegen wel, heel leuk zelfs.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine11 sep. 2022 - 18:01

@wieowie, alleen komt die stroom ook voornamelijk van gascentrales...

TeeJee2
TeeJee211 sep. 2022 - 19:11

@Adaestuo Wie o Wie heeft een fiks aantal zonnepanelen, dat is al regelmatig langs gekomen. Scherp blijven, mijn beste!

itsme3
itsme311 sep. 2022 - 19:28

@teejee Op de dagen dat de momenten dat de verwarming het hatdste nodig is is er geen zonne energie. Dus komt toch die gas of kolencentrale om de hoek kijken als hij het warm wil hebben.

Gerygrr
Gerygrr12 sep. 2022 - 14:46

Inderdaad! We gaan kijken hoe de energiemaatschappijen hun voordeel gaan doen in de nieuwe situatie. Marktwerking immers? Versneld de zonnepanelenbezitters en windmolenparken aansluiten op het netwerk! We hebben immers maar 9% Russisch gas? Een suggestie voor degenen, die niet werken. Ga vaker bij elkaar op visite, hoeft er maar een de verwarming aan en ga gezellig in verzorgingstehuizen zitten om te kletsen of gezelschapsspelletjes doen of……

Noordermeer2
Noordermeer211 sep. 2022 - 15:30

Ja, de verhalen, die we hoorden van onze grootouders komen weer terug. ‘We worden allemaal een stukje armer’ is het verbijsterende antwoord van onze minister van financiën.

4 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 sep. 2022 - 18:03

Een minister van financiën, die geen economie gestudeerd heeft.....

TeeJee2
TeeJee211 sep. 2022 - 19:14

Onze minister heeft meerdere woningen (ook in het buitenland), altijd financieel interessante functies genoten, en een man met een degelijke carriere (al is deze een beetje dubieus). Ik ben bang dat mevrouw Kaag heel, HEEL ver verwijderd staat van de gemiddelde Nederlander, en dat zij zich hierin niet kan inleven. Zoals zij al eerder eens zei, destijds weliswaar in een andere context; "Wie ZIJN die mensen?"

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 sep. 2022 - 20:20

Maar waarom wil je minister van financiën zijn Als je niet eens een economie achtergrond hebt. Wat voor plaat heb je dan voor je kop? De peilloze arrogantie, van zo'n Kaag

Paul_Spijkers
Paul_Spijkers11 sep. 2022 - 21:50

Niet allemaal. Rijkere mensen merken er niks van, en de ongelijkheid loopt sinds de uitverkoop van de regering nog steeds op.

GeenProbleem
GeenProbleem11 sep. 2022 - 15:02

Gelukkig zat Rob Jetten op Bali!

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 sep. 2022 - 13:43

Ik zag net zo'n VVDer op twitter, die deze gas armoede slachtoffers uitlacht en zegt : hadden jullie maar moeten studeren ! En hij vermeld erbij, dat het hem wel goed gaat en dat hij nu in Zuid Frankrijk zit. Hij post vervolgens een foto van een dure wijn etc. Walgelijk. Maar typerend. Zijn idee is, dus alleen mensen die (bepaalde dingen) gestudeerd hebben, mogen een dak boven hun hoofd, hebben bestaansrecht, recht op een bestaansminimum. Een bakker en een verpleegkundige, moet maar in zijn/haar auto wonen. En in de schulden komen. En weggevaagd worden. VVD staat voor feodalisme en moderne slavernij. Alleen als je een makelaar of bankier, ambtenaar of manager, of vastgoedspeculant bent, heb je bestaansrecht. Anders moet je maar in je auto wonen en je kinderen moeten honger hebben. De arbeidersklasse en middenklasse, moet wegrotten, is menselijk afval. Zo kijken VVDers blijkbaar naar mensen. In tijden van crisis, laten ze hun ware lelijke gezicht zien. Alles wordt nu wat helderder

10 Reacties
Ejoth
Ejoth11 sep. 2022 - 15:04

Laat je niet zo opjutten joh. Komt bij dat je nu wel alle VVD’ers over een kam scheert. Kan mij herinneren dat dit in linkse kringen not done is. Of alleen als het uitkomt.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine11 sep. 2022 - 15:12

@Baloe, stond het er op twitter ook bij dat het een VVD-er was? Mensen met een hogere opleiding stemmen ook vaak D66, GL, CDA of PvdA. De VVD is overigens de populairste partij bij de middenklasse en de arbeiders (werknemers)

Zandb
Zandb11 sep. 2022 - 15:14

Baloemparoempaloempa Ik erger me blauw aan uw opmerking ".....en je kinderen moeten honger hebben....." want, zo wist u zo wijs -in dat draadje van die jongen die zonder eten naar school kwam - dat dat niet nodig is want een kwestie van prioriteiten stellen. Valt u niet als een 'Sint Zaklantaarn' door de mand?

Jozias2
Jozias211 sep. 2022 - 15:46

@baloe Een vvd politicus? Een vvd stemmer? Iemand die er uit ziet als VVD’er? Of stemmingmakerij? Heb even gezocht op Twitter. Het laatste bericht met de tekst:‘hadden jullie maar moeten studeren‘ is uit 2017…. Maar u kunt vast wel een bron noemen?

EUpiet
EUpiet11 sep. 2022 - 16:30

Nou er zijn ook D66ers die dit enigjes vinden. Immers als mensen niet aangesloten zijn op het gas dan verbruiken ze niets en dus is dat heel goed voor het milieu.

Phantom3
Phantom311 sep. 2022 - 16:46

1 VVDer maakt nog geen zomer. Niet alle VVDers over één kam scheren na 1 tweetje.

Bouwman2
Bouwman211 sep. 2022 - 16:46

Maar.... in 1944 bestond de VVD nog niet, dus dat is wederom een opsteker.

LaBou
LaBou 11 sep. 2022 - 16:51

Als je het zo omschrijft krijg ik de indruk dat dat soort figuren hier ook reageert.

Thuiszitter
Thuiszitter11 sep. 2022 - 17:06

Hoef je twitter niet voor na te lezen , ze zitten hier ook . https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/echtpaar-sluit-gas-af-vanwege-krankzinnig-hoog-maandbedrag Reageerder fan van Joop bijvoorbeeld.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa11 sep. 2022 - 18:07

Als VVD twitteraars met dit soort tweets komen, kom ik met dit soort reacties. Maar u kunt vast wel een bron noemen? Ik denk dat hij het verwijderd heeft. dat dat niet nodig is want een kwestie van prioriteiten stellen. Dat heb ik nooit gezegd

Gimli1955
Gimli195511 sep. 2022 - 13:40

Dit is 1 voorbeeld van de honderdduizenden en mogelijk miljoenen, die het nieuws niet bereiken en wat doet Rutte? Helemaal niets, en pas over 3 maanden komt er een fooi, die de problemen dan verzachten.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman211 sep. 2022 - 16:47

Laat ik altijd gedacht hebben dat het nieuws op straat ligt.....

Bouwman2
Bouwman211 sep. 2022 - 13:25

In 1944 deden de mensen dat ook, heb ik wel eens gehoord.

6 Reacties
Gimli1955
Gimli195511 sep. 2022 - 14:52

Toen bestonden er nog geen gaskachels en had nog niemand een gasaansluiting, wel kolenkachels en petroleum kachels, die ken ik nog ut mijn jeugd.

LaBou
LaBou 11 sep. 2022 - 16:49

Ja, en? We moeten het nu dus ook maar normaal vinden?

Wie o Wie
Wie o Wie11 sep. 2022 - 19:02

Labou, en een gasverbruik van 700 per maand (3000 kuub per jaar ongeveer) is het normaal? Vermoedelijk gebruik jij dat niet eens in jouw volle huis. Ik bedoel 2 gasten.

Noordermeer2
Noordermeer211 sep. 2022 - 20:56

@Wie O Wie : 700 euro per maand 3000 kuub??? Bij een nieuw contract kost gas nu 5 euro per kuub. 8400 euro is dan dus 1680 kuub.

LaBou
LaBou 12 sep. 2022 - 5:29

Misschien kan wie laten zien waar het hier over mijn huis gaat. Of is dit weer de gebruikelijke trollenpraat van wie. Zoals zijn geneuzel over zonnepanelen en hoe fijn het is op het terras met een gekoelde rosé.

Wie o Wie
Wie o Wie12 sep. 2022 - 17:50

Labou, het gaat niet specifiek om jouw huis. Het gaat om een verbruik van 3000 kuub. zijn dan de kosten hoog of zijn de kosten zo hoog vanwege het verbruik? Aangezien jij een vol huis hebt, weet jij wel wat een hoog verbruik is.