Het waterpeil in de Rijn is zodanig gezakt dat gevreesd wordt dat de rivier binnenkort onbevaarbaar wordt. Als bij het Duitse dorpje Kaub, een bekende bottleneck, het waterniveau zakt tot 40 centimeter is het economisch niet meer rendabel om goederen te vervoeren per schip. Politico schrijft in een reportage over de desastreuze situatie dat het peil die kant op gaat. Zondag tikte het de 49 centimeter aan en regen is niet in zicht. Dat is op zich al uitzonderlijk maar helemaal bijzonder is dat het nu al gebeurt. Normaal gesproken beleeft de 1233 kilometer lange rivier, die een levensader vormt voor West-Europa, in de herfst haar laagste stand. De waterstand is nu lager dan rond dezelfde tijd in 2018. Dat leidde in oktober van dat jaar tot een historisch dieptepunt van 25 centimeter.
Over de rivier wordt jaarlijks meer dan 300 miljoen ton aan goederen getransporteerd. Onder meer vanuit de Rotterdamse haven naar de industriegebieden in Duitsland. Als schepen dat vervoer niet meer voor hun rekening kunnen nemen moet overgeschakeld worden op vervoer over de weg of het spoor. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alleen is dergelijk vervoer duurder, de transportsector kampt ook met een nijpend tekort aan gekwalificeerd personeel. Nu al melden energiecentrales die voor de aanvoer van steenkool zijn aangewezen op water dat ze hun leveringscapaciteit moeten terugschroeven.
Voeg daarbij dat de EU de klimaatcrisis wil bestrijden door juist het vervoer over water te stimuleren. Over drie jaar moet er al een kwart meer vervoerd worden per schip om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De vraag is of dat gaat lukken nu door de klimaatcrisis er waterschaarste ontstaat. Het probleem laat nogmaals zien dat te laat handelen om de klimaatcrisis te bestrijden eenvoudige oplossingen onmogelijk maakt.
Nu al ondervindt de scheepvaart veel hinder. Schepen kunnen soms nog maar een zesde van hun gebruikelijke vracht vervoeren omdat ze anders te diep komen te liggen. Er wordt geopperd om op plekken als Kaub de rivierbodem te egaliseren en onderwaterrotsen die de schepen bedreigen weg te halen. Critici vrezen dat daarmee een nieuwe ecologische ramp in gang wordt gezet.
zo leert verwend NL wat echte prijzen voor spullen zijn. eindelijk consuminderen bewerkstelligt, jammer dat daar zulke grote rampen voor nodig zijn......
Volgens extreemrechtse, klimaat ontkennende vrienden is het allemaal flauwekul. Een marketingtruc om meer zonnepanelen en warmtepompen te verkopen. Als men dan iets wil dan is het een waterstof auto of CV. Vaak mensen met een technische achtergrond die dit allemaal uitkraamt. Geen benul hoe waterstof gemaakt wordt, wat de efficiency, de kosten, de uitstoot is van huidige productie. Praktisch al die wetenschappers die onderschrijven dat klimaatverandering reëel is, veel sneller gaat dan in het verre, verre verleden en dat de mens hoofdzakelijk verantwoordelijk is, zitten allemaal in de zak van de panelen en pompen producenten. De Musks van deze wereld. Zoet watertekort gaat op termijn een probleem vormen. Ook in Europa. Desalinatie is ontzettend duur en gebruikt bakken energie. Nog te onrendabel. Men zal moeten gaan kiezen. Vleesproductie en katoenen kleding van grondstof tot eindproduct, zijn grootgebruikers. Vervoer over water, koeling van systemen in de industrie (een kerncentrale zal nog wel meevallen). Adaptie en mitigatie zal de nodige problemen en kosten kennen, uitdagingen geven. Volgens het IMF gaat op de middellange termijn de maatschappelijke en economische kosten ver boven die van de investering van adaptie en mitigatie. We zullen er allemaal de gevolgen van meemaken. Het zijn de gebieden die het minst ertoe bijgedragen hebben (ontwikkelingslanden) die de grootste schade zullen krijgen. Landbouwopbrengsten, watervoorziening. Een levensbehoefte.
zou nu wel eens in het hoofd van Rutte, VVD’ers, PVV/CDA/bbb/ Haga/Eerdmans e.d. partijen met hun achterban willen kijken: hoe zij nu denken over het beleid van de afgelopen 40 jaar, men wilde 'n kleine overheid, veel snel verdienen, geen belastingen betalen, geen beleid m.b.t. milieu en klimaatverandering?? men zal zich toch achter beide oren moeten krabben, toegeven dat men 40 jaar achterstand heeft opgebouwd! + dat nú droogtes, wateroverlast, rampen, gevolgen, onkosten, problemen, noden, doden, misoogsten enz wel heel erg duidelijk worden? omdat ik bij voornoemde partijen zelden tot nooit énige creativiteit bemerk [maar men altijd zo kort mogelijk door de bocht terug naar vroeger = bekend - hoeft men niks extra’s voor te leren of aan te passen = dus makkelijk en snel zodat men snel weer geld verdient want =enige belang] zal men een beroep moeten doen op wetenschappers en creatieve mensen die oplossingen bedenken, die gaan veel geld kosten, veel meer dan wanneer men niet 40 jaar lang alle goede plannen zou hebben tegengehouden (zoals nu bbb, industrieën + banken nu weer willen doen i.v.m. stikstofplannen) hopelijk wordt nu dagelijks dit verhaal duidelijk geüpdatet en worden vele instructievideo’s gemaakt, documentaires en lesprogramma’s om de Nederlandse bevolking uit te leggen dat dit allemaal eigen schuld is! dat alleen een radicaal andere regering met radicaal andere ideeen radicaal snel alles zullen moeten keren
Hoog tijd om de economen ter verantwoording te roepen. Economen hebben bedrijven wijsgemaakt, dat een voorraad geld kost. Je dient de logistiek zo af te stemmen, dat je just-in-time je grondstoffen krijgt. Waarom hebben kolencentrales geen stalen voorraad van minimaal een half jaar? Waarom hebben productie bedrijven geen stalen voorraad van alle grondstoffen en half-fabrikaten voor minimaal een half jaar? Tijd om de economen aansprakelijk te stellen. Tijd voor de economen om hun schoolgeld terug te eisen. Ze hadden dat geld veel economische kunnen in zetten, als ze een echte studie hadden gedaan. LOL.
De econoom dacht dat er altijd water zou zijn, dat kan je ze toch niet kwalijk nemen? Het is ook niet dat er wereldwijd voorbeelden te over zijn van wat ons te wachten staat. O, wacht. Assumption is the mother of all fuckups.
Tijd om eens aan stuwen en sluizen te denken in Rijn en Waal?
Bij Driel ligt een gigantisch stuwencomplex in de Neder-Rijn. De stuw zorgt voor voldoende water voor de scheepvaart en verdeelt het water over de Nederrijn en IJssel, zodat er genoeg zoetwater het IJsselmeer instroomt. Tenminste, dat is de bedoeling. Nu de Rijn verandert van gletsjer- naar regenrivier worden de waterstanden ook aanzienlijk grilliger. Rijkwaterstaat weet er meer van.
Hopelijk word het snel duidelijk genoeg allemaal voor de mensen die niet over genoeg verbeelding en inlevingsvermogen beschikken...
De weermodellen voorspellen zowel het Amerikaanse als Europese, dat er pas in november meer regen komt dan normaal. De huidige droogte duurt nog wel effe dus. 1 voordeel de winter wordt ook niets naar alle waarschijnlijkheid.
De winter zal waarschijnlijk geen winter worden nee, maar we gaan enorme hoeveelheden regen op onze daken krijgen. De Noordzee is veel te warm, en als straks de bovenste luchtlaag af gaat koelen krijgen we regen als we nog niet eerder hebben gezien. Op de gortdroge grond zal dat in het begin dramatische gevolgen hebben hier en daar.
Aangezien het KNMI het weer amper 1 week vooruit kan voorspellen acht ik niet teveel waarde aan jullie responses.
Ach je sluit de kerncentrales, je boycot Rusland, brengt kapitaal en wapens naar het fantastische Oekraïne en faalt in waterbeheer, daardoor komen de kolen niet bij de energiecentrales. Een zelfgekookt soepje, nu nog even uitlepelen, niet mauwen, zelf gedaan.
Kerncentrales hebben koelwater nodig he en dat mag ook niet boven een bepaalde temperatuur komen. Verder zijn kerncentrales mooie doelwitten.
Gelukkig hebben we wind en zon zodat we overdag genoeg electriciteit hebben. S’avonds het licht maar uitlaten. Geweldig vooruitzicht.
Licht uitlaten? — 's Avonds laat je de waterstofgascentrales draaien op eerdere elektriciteitsoverschotten.
Tja, het was toch leuk, en we moesten maar "wennen" aan de hitte. Want ja... realisten. Eens kijken hoe een RIVIER DELTA dat ONDER ZEENIVEAU ligt hier mee om gaat. En tja, diezelfde mensen willen uit de EU stappen, vooral doen, dan gaan Duitsland en België lekker de rivieren indammen. Wat wil je doen dan.. rivierdeltatje? Maar de Calvinisten hebben dan hun zin want:"De aarde is aan hun gegeven, en alleen aan hun, en daarna komt Jezus terug!".
Waarom zouden Duitser en Belgen de rivieren indammen. Ze zijn er zelf zwaar afhankelijk van.
"Er wordt geopperd om op plekken als Kaub de rivierbodem te egaliseren en onderwaterrotsen die de schepen bedreigen weg te halen. Critici vrezen dat daarmee een nieuwe ecologische ramp in gang wordt gezet." Er worden al eeuwenlang allerlei aanpassingen gedaan aan de Rijn en andere grote rivieren. Er worden dijken aangelegd, stuwen en sluizen gebouwd, zijrivieren afgedamd, kribben aangelegd, water wordt verdeeld over andere rivieren etc.
Kun je toch zie dat we allang veel drastische maatregelen hadden moeten nemen. Maar ja, ons economietje..... Als je al het water in de grote rivieren gewoon weg laat lopen de Noordzee in dan is er zoals nu geen houden aan. Dus moeten we een stop zetten (net als in je wasbak thuis) aan het eind van de rivieren, net voor de plaats waar de wereldhandel ons land binnen komt. Je houdt dan de rivieren op niveau die hanteerbaar is voor iedereen. Bij laag water douw je de stop in de rivieren.
Kaub ligt 74 meter boven zeespiegel. Weet niet of een stop bij Rotterdam dat probleem gaat oplossen, maar verder heb je zeker een punt.
Helaas werkt deze oplossing niet, want rivieren zijn geen wasbak. Als er een stop bij het eind wordt gezet blijft de rivier stromen en zal Rotterdam onder water lopen.
Het laatste deel van uw reactie (over die stop) is sarcastisch bedoelt ofzo?
Als we de stormvloedkering bij Rotterdam dichtzetten gaat het best een tijdje duren voor ze dat bij Kaub merken. (Je hebt in de Rijn een heleboel 'stoppen' nodig op deze manier.)
Dan zet je (veel) meer stoppen in de rivieren. Krijg je een soort van sluizenstructuur in de rivieren om de hoogteverschillen op te vangen zodat Rotterdam niet onder loopt.
Goed dat de redactie Kaub aanhaalt, Duitsland kent geen centraal peil zoals in Nederland maar vlakken waar voor een pegelstand geldt, Kaub ligt in het gebergte zoals dat in de Binnenvaart genoemd wordt. (Tussen de Loreley en Bingen/Rüdesheim) Wil je verder naar boven(richting Basel) dan is Kaub de pegel waar je normaliter toe herleid, is de Pegel 50 cm dan kan je daar nog 80m tot 85 cm bij optellen, en kan je dus met een max. diepgang van 1.30, nog door. (maar wel met zweet tussen je bilnaad dan😉) Pegel Kaub: https://www.elwis.de/DE/dynamisch/gewaesserkunde/wasserstaende/index.php?target=2&pegelId=1d26e504-7f9e-480a-b52c-5932be6549ab
Nu is het wachten op de usual suspects die dit proberen weg te wuiven of kapot te relativeren....
Je bedoelt de figuren die dit weer dikke prima vinden omdat het enige waar ze in geïnteresseerd zijn is dat ze op een terrasje in de zon kunnen zitten met een glas koude rosé.
Het artikel schrijft het zelf: in 2018 was het water nog lager (*dus* niks aan de hand). Het heeft afgelopen weekend nog geregend, niet zeuren dus. Allemaal bangmakerij van de linkse publieke media. Het grootste cruiseschip van de wereld ligt in Rotterdam, dus er klopt niks van dat lage water. De zeespiegel zou toch omhoog gaan door de opwarming? Hoe kunnen we dan laag water hebben? Ik kan er nog wel een paar verzinnen :)
Labou en volrin, Landelijk (hiervoor geldt het weerstation in de bilt) heeft deze zomer slechts 2 dagen met meer dan 30 graden opgeleverd en nog geen enkele “hittegolf”. Het is toch superfijn voor oa de kinderen om nog even lekker naar het strand te gaan en er een lekkere mooie week aankomt?
@Volrin: Nu is het wachten op de usual suspects die dit proberen weg te wuiven of kapot te relativeren.... ------------------------ Typische reactie van jou (Imgikke, Eshuis) weer. Er worden alvast vijanden gecreëerd die er wellicht helemaal niet zijn.
Mag ik constateren dat er ook op dit gebied bar weinig is gedaan aan klimaatadaptatie?
"Nu al melden energiecentrales die voor de aanvoer van steenkool zijn aangewezen op water dat ze hun leveringscapaciteit moeten terugschroeven." Karma is a bitch.
Betuwelijn. Is speciaal voor aangelegd.
Ik weet niet of de Betuwelijn voldoende capaciteit heeft om alle Duitse kolencentrales vanuit de Rotterdamse haven van brandstof te voorzien. Maar de totale capaciteit van deze spoorlijn wordt nu maar ten dele benut. Infrastructurele projecten worden vaak geteisterd door enorme kostenoverschrijdingen en roepen soms enorm veel weerstand op. Maar als zo'n spoorlijn, metrolijn of weg eenmaal gerealiseerd is, ligt die er voor de komende 100 jaar...