Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Chauffeurs in het wegvervoer verdienen betere arbeidsvoorwaarden

  •  
02-07-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4912859349_dcf0d7c5b4_z
Nieuwe Europese plannen leiden tot oneerlijke concurrentie en een race naar de bodem op arbeidsvoorwaarden
Europese plannen voor het wegvervoer dreigen het werk van bus en vrachtwagenchauffeurs zwaarder en onzekerder te maken. Er komt meer oneerlijke concurrentie door de grote loonverschillen en chauffeurs krijgen alleen korte pauzes en moeten langer achtereen werken. Deze week kan het Europees Parlement de plannen nog verbeteren. We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het belang van chauffeurs voorop komt te staan.
De plannen betekenen dat chauffeurs zwaarder belast kunnen worden. Het aantal aaneengesloten werkweken wordt verhoogd, de rusttijden worden uitgesteld en chauffeurs moeten vaker op parkeerplaatsen overnachten. In de praktijk zullen chauffeurs drie lange werkweken achter elkaar moeten werken en in het weekend in hun cabine moeten overnachten. Wanneer ze minder dan een half uur per keer mogen pauzeren, is dat te kort om een warme hap te eten en naar de wc te gaan. Zeker voor buschauffeurs, die binnen die tijd ook nog koffers inladen of passagiers inchecken. Zo raken chauffeurs oververmoeid en zien ze hun familie en vrienden nauwelijks. Daarnaast mogen chauffeurs bovenop de maximale rijtijd straks nog eens twee uur langer doorrijden om bij het bedrijf te komen. De rijtijd-voorschriften zijn er niet voor niets, een vermoeide buschauffeur komt de veiligheid op de weg niet ten goede. Daarom willen wij dat de huidige rij- en rusttijden worden gehandhaafd, zodat chauffeurs voldoende kunnen uitrusten.
Race naar de bodem Als niets verandert moeten Oost-Europese chauffeurs in West-Europa blijven rijden voor het veel lagere loon, dat ze in eigen land verdienen. In deze voorstellen worden vrachtwagen- en buschauffeurs grotendeels van de Europese detacheringsrichtlijn uitgesloten die gelijk loon voor gelijk werk regelt. Dit leidt onvermijdelijk tot oneerlijke concurrentie en een race naar de bodem op arbeidsvoorwaarden. Nog steeds zijn er dan eerste en tweede klas chauffeurs in Europa en dat moet veranderen.
De transportmarkt wordt nu door de voorstellen van de Commissie geheel vrijgegeven, onder meer door liberalisering van de cabotageregels. Buitenlandse chauffeurs kunnen volgens deze regels feitelijk ongelimiteerd waren vervoeren of oppikken in het land waar ze ook lossen voor een lager loon dan nationale chauffeurs. Cabotage was ooit bedoeld om te voorkomen dat vrachtwagens halfleeg rondrijden, maar het is verworden tot een structureel verdienmodel met inzet van goedkopere chauffeurs uit landen waar de lonen lager liggen. Dit zorgt voor nog meer oneerlijke concurrentie tussen bedrijven en tot een groot banenverlies in Nederland.
Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt namelijk tot de conclusie dat tot wel 35 procent van de Nederlandse binnenlandse transportmarkt potentieel kan worden overgenomen door cabotage. Daarom wil de PvdA dat cabotage wordt beperkt tot 48 uur en dat het cao-loon en de arbeidsvoorwaarden van het vervoersland gelden doordat de detacheringsrichtlijn van toepassing is.
De transportsector moet beschermd worden tegen oneerlijke concurrentie en chauffeurs moeten beschermd worden tegen uitbuiting en oververmoeidheid. Daarom zal de PvdA woensdag tegen deze voorstellen stemmen en pleiten voor fatsoenlijke rusttijden en voor gelijk loon voor gelijk werk, ook voor chauffeurs!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (18)

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai9 jul. 2018 - 12:53

Je moet wel echt een plaat staal voor je hoofd hebben van een meter dik om deze oproep van de neoliberale mevrouw PVDA Agnes Jongerius om deze maar ook maar een ietsepietsie serieus te noemen. Deze race naar de bodem is mede te danken aan de nijvere arbeid van o.a. de PVDA en de EU waar ze meesters zijn in het dienen van grootkapitaal en de banken. Zou zeggen pak uw centjes daar in Brussel, maar kom niet aan met dit soort van misselijk makende mosterd na de maaltijd nep socialistische stukjes. En maak u zelf niet zo verschrikkelijk belachelijk door te doen of het u ook maar iets kan schelen. Controle op de ‘bureaukosten’ uitgaven wilt u niet, en die 4.400 aan onkostenvergoeding voor is meer dan wat een vrachtrijder per maand verdient.

Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren3 jul. 2018 - 18:25

Vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa mogen gaan rijden in West-Europa, zij verdienen al voldoende om van te leven.

1 Reactie
Hiltermann
Hiltermann5 jul. 2018 - 5:38

En dan is er niets aan de hand?

BramJ
BramJ3 jul. 2018 - 17:03

Mevr. Jongerius heeft absoluut een punt dat dergelijke uitbuiting moet worden aangepakt. Een land waar je in twee uurtjes doorheen rijdt is echter te klein om dit aan beroepsvervoerders op te leggen, dus dat zal in Europees verband moeten gebeuren. Daarnaast wordt die race naar de bodem mede veroorzaakt door linkse partijen (de PvdA incluis) die keer op keer de werkgeverslasten (willen) verhogen. Dat zijn lasten die met name aan de onderkant van de arbeidsmarkt werkgevers in constructies duwen. Ook de OESO adviseert dat continu aan Nederland, gister nog in haar meest recente rapport (zie slide 19): http://www.oecd.org/eco/surveys/economic-survey-netherlands.htm

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 jul. 2018 - 8:11

Met dank aan de sociaal democraten die de derde weg ingeslagen zijn zal ik maar zeggen. En Wim Kok die ooit eens onderzoek deed voor de EU n.b. m.b.t. arbeidsmarkt in Europa dat hiertoe heeft geleid. Er is al lang geen democratisch Europa noch een democratisch Nederland meer. Ik vrees voor mijn nazaten. Leuk dat je hierover schrijft maar wij blijven ermee zitten dat we niets kunnen veranderen.

1 Reactie
Hiltermann
Hiltermann5 jul. 2018 - 5:49

Minoes, Blijf optimist de verrotte constructie die sinds jaar en dag in Nederland de werking van de democratie lam legt zal wel een keer beëindigd worden. Het achterkamertjes overleg waarin het beleid vastgelegd wordt dat de coalitie zonder weerwoord van het parlement in haar regeerperiode uitvoert staat op gespannen voet met de bepaling dat kamerleden zonder last of ruggespraak stemmen. De opgelegde fractie discipline, kadaverdiscipline is een beter woord, is in strijd met de bepaling dat kamerleden zonder beïnvloeding behoren te stemmen.

Karel de Vries
Karel de Vries2 jul. 2018 - 19:22

Het was toch echt ook mevrouw Jongerius die, samen met haar bonds- en partijleden, eerst als FNV-er en later als PvdA-er de andere kant op keek toen (o.a.) de beroepschauffeurs weggeconcurreerd werden door goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa en de arbeidsvoorwaarden werden uitgehold. Want tsja, alleen hele enge mensen waren toch tegen die goedkope mensen uit het Oosten? En nu de populisten het pad al helemaal platgelopen hebben durft mevrouw Jongerius eindelijk uit haar schulp te kruipen om schaamteloos een futloos artikeltje te produceren dat minstens 15 jaar te laat komt en de indruk moet wekken dat de PvdA heel erg betrokken is. Ik zou zeggen, bedankt mevrouw Jongerius, dat u mij er nog even aan hebt herinnerd dat ik nooit meer op de PvdA moet stemmen.

1 Reactie
Hiltermann
Hiltermann8 jul. 2018 - 5:59

Helemaal juist. Het wegvervoer heeft nog steeds te mamen met de gevolgen van het EU beleid dat volop oneerlijke concurrentie bracht. Nu weer het zoveelste reparatiewetje dat niets uit haalt. Nederland had ooit een grote gezonde wegtransportsector. Compleet de nek omgedraaid door de EU. Nu weer pochen over gerommel in de marge door Jongerius. Die doet dat heel comfortabel met een dik salaris, riante onkostenvergoeding en een vet pensioen.

Geurtsen Jos
Geurtsen Jos2 jul. 2018 - 18:00

Vrij verkeer van werknemers = oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt van de westeuropese landen. Het is de droom van elke werkgever : Onuitputtelijke reservoirs van goedkope arbeidskrachten die de dure lokale zeurders opzij zetten. Links zou dus moeten pleiten voor afschaffing van die pijler van de EU. Maar dat gebeurt dus niet, op de SP na. En waarom pleit rechts niet voor eerlijke concurrentie ? De EU is niet populair. Nu weet u waarom.

3 Reacties
DonDonaldSucks
DonDonaldSucks3 jul. 2018 - 12:24

[Vrij verkeer van werknemers = oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt] Wat een onzin, Vrij verkeer van werknemers is de oplossing voor het probleem van de werkweigering van de inheemse bevolking die liever in de bijstand blijft dan vacatures te vervullen. Op dit moment hebben meer onvervulde vacatures als mensen die werkloos zijn. Als we morgen uitkeringen afschaffen dan zijn er overmorgen duizenden blije werkgevers die eindelijk het werk kunnen laten doen door landgenoten die nu niet willen. De enige reden dat dat niet gebeurd is ter bescherming van een klein aantal mensen dat echt niet kan werken, en dat is terecht. Maar er is geen enkele reden om de EU de schuld te geven van de luiheid van de Nederlanders.

Hiltermann
Hiltermann5 jul. 2018 - 20:14

Een buitengewone visie die helaas niet getuigt van enig inzicht in de materie. De voorraad werkelozen en de vraag op de arbeidsmarkt sluiten niet op elkaar aan. Er is een groot gebrek aan technici op alle niveaus en in alle disciplines. Helaas zijn er geen werkelozen met de juiste kwalificaties om de vacatures te vervullen. 600.000 werkelozen en 500.000 vacatures van elkaar aftrekken verkleint het aantal werkelozen niet tot 100.000 Gie rekensom gaat niet op.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks11 jul. 2018 - 18:12

Ja, en ondertussen kan echt iederen vrachtwagenchauffeur worden, en niemand wil het doen. Mocht je geen groot rijbewijs hebben, geen probleem de werkgevers willen je graag hebben, je krijgt een opleiding kado en krijgt tijdens de opleiding gewoon salaris. Heb je geen benen? Geen probleem, het UWV past de vrachtwagen voor je aan, de werkgever wordt daar niet mee opgezadeld. En zo zit het bij alle openstaande vacatures, wil je de bouw in, geen probleem, morgen aan de slag, learning on the job. Wil je de verpleging in, idemdito. Wil je de landbouw in, is lasig je moet als Nederlander eerst aantonen dat je op tijd op je werk kunt verschijnen en ook nog evenveel werk kunt verzetten als immigranten, maar ben je daar toe bereid, morgen een baan. En the list goes on and on and on and on.

Martinel
Martinel2 jul. 2018 - 16:29

Ach mevrouw Jongerius...., dat had uw voorman Asscher in het vorige kabinet moeten faciliteren. Helaas voor u, is de PvdA niet meer geloofwaardig. Ga lekker uw gang daar. Walgelijke schijnvertoning. In uw provisies, in uw gage en val mij iig niet meer lastig met uw standpunten, waar werkelijk nooit iets van terechtkomt. De PvdA is echt verleden tijd.

1 Reactie
Joep van den Bosch
Joep van den Bosch2 jul. 2018 - 18:15

Vast geen chauffeur. En niet goed opgelet dat Asscher wel degelijk hier mee bezig is geweest.

Joop den Uil
Joop den Uil2 jul. 2018 - 16:13

in 2005 is de tachograaf registratie ingevoerd, na wat strubbelingen in het EP goedgekeurd, en ..... PvdA was in de linkse coalitie tegenstemmer. Met de tachograaf en kaarten kan er prima bijgehouden worden hoe er met rijtijden wordt omgesprongen, en , daadwerkelijk flinke boetes uitgedeeld worden. Goed geregeld over geheel Europa (tot wanhoop van transortbedrijven) Mevr Jongerius moet zich wat op de hoogte stellen van haar branch. Tegenstemmen heeft geen enkel nut; ze kan beter zich toeleggen op handhaving en geen gesjoemel mat de tachograaf. Dat ook in het EP een hoge mate van populisme heerst is te begrijpen (gezien de remuneraties die veilig gesteld moeten worden), maar om dit over de rug van -met name Oost Europese- transport chauffeurs kenbaar te maken is -mag ik kotsen ?- beetje misselijk.

1 Reactie
Hiltermann
Hiltermann3 jul. 2018 - 8:17

De tachograaf is echt al wat eerder dan in 2005 ingevoerd. De tachograaf met schijven werd in 1974 ingevoerd Goed geregeld? Niet echt, controle op de schijven vond slechts sporadisch plaats. Die controles werden meestal uitgevoerd door politie mensen die niet altijd in staat waren de schijven te lezen. De invoering van de digitale tachograaf drong het misbruik wat terug. Knoeien is nog steeds mogelijk. De gegevens worden vaker uitgelezen, dat is de voornaamste vooruitgang, Je mag gerust kotsen maar doe dat dan vooral vanwege het kortzichtige beleid van de EU dat vele goede chauffeurs hun baan gekost heeft. Zij werden verdrongen door Ossi's die hun groot rijbewijs bij een pak zeeppoeder cadeau kregen. Ben het eens met meer controles. Dat is de beste manier om de verkeersveiligheid en de werkomstandigheden van beroepschauffeurs te verbeteren

Hiltermann
Hiltermann2 jul. 2018 - 15:37

Het zoveelste plan van Jongerius en de EU dat tot mislukken gedoemd is. De huidige chaos met valse concurrentie is te wijten aan het vrijgeven van de EU markt aan partijen die heel andere arbeidsvoorwaarden kennen. De nieuwe voorstellen moeten het zoveelste doekje voor het bloeden zijn dat toch niets oplost. Een voorbeeld dat niets met lage lonen landen te maken heeft: De Franse vestiging van een Deens bedrijf laat chauffeurs op de vestiging in Parijs werken met een Deense arbeidsovereenkomst. Er worden geen sociale lasten en loonbelasting afgedragen omdat de chauffeur nooit in Denemarken en nooit in zijn woonland komt voor zijn werk. Deze administratieve maas in de wet bestaat nog steeds. Er wordt niets aan gedaan. De werkgever steekt de niet afgedragen sociale premies en loonbelasting in zijn zak. De werknemer bouwt geen pensioen op en moet maar zien hoe hij een ww uitkering krijgt bij ontslag. Arbeidsongeschiktheid? Pech gehad, daar is de werknemer niet voor verzekerd.

1 Reactie
Geurtsen Jos
Geurtsen Jos2 jul. 2018 - 19:41

Een treffend voorbeeld van misbruik van vrij verkeer van werknemers. Hoe kan de EU ooit aanslaan bij de massa van de werknemers als zij dergelijke wantoestanden wettig maakt ?