Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

BBB en NSC laten in laatste debat met Rutte zien dat ze echt helemaal niets snappen van de EU

  •  
26-06-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
10605 keer bekeken
  •  
omtzigt

Het nieuwe ultrarechtse kabinet verwacht veel van Brussel. De coalitiepartijen willen dat Nederland een Europese opt-out op het gebied van migratie krijgt, ze eisen dat Nederlandse veehouders al decennia bestaande Europese milieuregels kunnen overtreden en ze hopen ook nog eens 1,6 miljard euro per jaar te kunnen besparen op de EU.

Volgens deskundigen is de haalbaarheid van al deze plannen uit het hoofdlijnenakkoord, eufemistisch geformuleerd, niet zo groot. Zomaar wat eisen formuleren en dan met je vuist op tafel slaan in Brussel is niet de manier om iets voor elkaar te krijgen. Dat moest ook Caroline van der Plas eind mei toegeven nadat ze naar Brussel was gereisd: “Zo werkt het niet.”

Het lerend vermogen bij BBB is echter beperkt, want in het laatste Kamerdebat met demissionair premier Mark Rutte op dinsdag spreidde de partij opnieuw een schrikbarend gebrek aan kennis over de EU tentoon. De Big Agro-partij kreeg daarbij steun van Pieter Omtzigt, die ondanks zijn jarenlange Kamerlidmaatschap namens het pro-Europese CDA ook geen kaas heeft gegeten van de werking van de EU.

Omtzigt en BBB’er Henk Vermeer pleitten tijdens het debat voor het aanstellen van een nieuwe Eurocommissaris die “opkomt voor de belangen van Nederland”. Het nieuwe Nederlandse lid van de Europese Commissie moet “op hoofdlijnen de hoofdlijnen van het hoofdlijnenakkoord” steunen, vindt Omtzigt. De oppositie en Rutte hoorden de pleidooien hoofdschuddend aan, zo blijkt uit een verslag van NRC.

Henri Bontenbal (CDA) wees erop dat een Eurocommissaris vijf jaar zit, langer dan het kabinet. „Is het niet een rare vereiste dat een Eurocommissaris een akkoord uit een land moet ondertekenen, terwijl die Eurocommissaris het programma van de Europese Commissie moet uitvoeren?” (…) Ook Jan Paternotte van D66 liet zich er kritisch over uit. „Wil hij nu dat iemand ver buiten de Tweede Kamer zich aan het hoofdlijnenakkoord moet houden?” Rutte deelde deze kritiek. „Het is niet dé Nederlandse commissaris. Het is de commissaris die door Nederland wordt voorgedragen”, stelde de premier. Op vragen van Paternotte zei hij dat door zijn kabinetten voorgedragen kandidaten voor de Europese Commissie in het verleden nooit geïnstrueerd waren om een kabinets- of landsbelang te verdedigen.

Ook Christoph Schmidt, een parlementair verslaggever van Trouw die jarenlang Europa-correspondent was, kon zijn oren niet geloven. Op X schreef hij over de curieuze eis van Omtzigt: “Zo. Werkt. De. EU. Niet. Het kabinet neemt het hoofdlijnenakkoord mee naar Brussel. Eurocommissarissen staan voor het gehele EU-belang.”

Schmidt legt aan de hand van de benoeming van Timmermans in 2019 uit waarom het een bizar idee is om te denken dat een Eurocommissaris de agenda van een nationaal kabinet zou uitvoeren: de benoeming van de PvdA’er werd geregeld door een kabinet waar de PvdA niet eens in zat.

De Trouw-journalist doceert verder: “Tot twee keer toe opperde @PieterOmtzigt de theoretische mogelijkheid dat er een Nederlandse Eurocommissaris voor Landbouw komt. Die komt er niet. De EC-voorzitter houdt kandidaten normaal gesproken ver weg van hun nationale stokpaard-dossiers.

De pogingen van Rutte, Paternotte en Schmidt om Omtzigt en Vermeer bij te spijkeren zijn parels voor de zwijnen. NSC’ers en BBB’ers willen niet begrijpen hoe de EU werkt, omdat ze dan aan hun achterbannen moeten gaan uitleggen dat wat in het hoofdlijnenakkoord is opgeschreven helemaal niet kan.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
26 jun. 2024 - 14:44
Nou heb ik betrekkelijk weinig inzicht hoe al die europese instituten werken, dat schijnt ingewikkeld te zijn aldus Rutte in het debat, wat Omtzigt voorstelde kon ik niet meteen overzien, totdat Bontenbal. Dassen en Paternotte begonnen te stuiteren, toen werd me duidelijk wat Omtzigt vroeg, de lange arm van de bende van 4 wil europese afspraken aantasten, die vlieger gaat dus niet op en zo wordt de onmogelijkheid van Schoof die partijloos is andermaal benadrukt, extra parlementair zoals Paternotte als ik me niet vergis aangaf tot in Brussel, het is niets, wordt nooit wat en zal het ook nooit worden.
Noordermeer2
Noordermeer2
26 jun. 2024 - 9:43
Klinkt aantrekkelijk toch:je moet betalen en voor de rest niet zeuren. Gewoon uitvoeren wat Ursula cs voor je verzonnen hebben. Wat is daar nou ingewikkeld aan.
5 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen26 jun. 2024 - 13:06
Liever Ursula dan Geert.
Vuurrood
Vuurrood26 jun. 2024 - 14:02
Daar is helemaal niets ingewikkelds aan. Omdat het volkomen onzin is. Retoriek van domrechts.
Hanjo123
Hanjo12326 jun. 2024 - 15:13
Nee, dat is “democratie” zoals bruin rechts het ziet. Hoewel er veel verbeterd kan worden aan de EU, zijn de verschillende instituties gelukkig niet tot dat niveau gezonken.
Karingin
Karingin26 jun. 2024 - 18:47
Het is inderdaad niet ingewikkeld; je investeert een euro en krijgt die in veelvoud terug. De Britten weten inmiddels wat het hen kóst om buiten de EU te opereren: bijna 114 miljard euro per jaar. Hebben we het nog niet over veiligheid, migratie, milieu en al die andere grensoverschrijdende onderwerpen die je als postzegellandje zelf nauwelijks kunt behapstukken
Robert 70
Robert 7027 jun. 2024 - 8:19
Ter info: de Raad van ministers heeft eigenlijk de meeste bevoegdheden. De Commissie is echter het dagelijks bestuur en in de verdragen die Nederland dus ook gesloten heeft, staat dat Commissarissen dus zonder last of ruggespraak met de landen opereren. Een soortgelijk beding vind je overigens ook in de Grondwet ten aanzien van parlementariërs. Zo vreemd is dat dus niet. Deze 2 boertjes moeten gewoon het EU verdrag eens doorlezen. Zo complex is alles nou ook weer niet. Of een inleidings-cursus EU recht bij de OU volgen. Kost je 380€, maar dat lijkt me goed besteed geld om zowel in NL als in Brussel niet voor schut te gaan.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
26 jun. 2024 - 8:24
De kluts van het Brusselse (EN Straatsburgse - waanzin) wordt steeds krachtiger. Wacht maar tot ze zich daar langzaam verplaatsen van details naar de werkelijke invloed. Wedden om een koele Chateau-neuf-du-pape dat het EU volk op een gegeven moment alle dezelfde kleding moet dragen ?
11 Reacties
badgast
badgast26 jun. 2024 - 9:30
You are Alexander Boris Depfeffel Johnson and I claim my five pounds.
Lalanke
Lalanke26 jun. 2024 - 9:45
De veelvoudige keren dat jij de alcoholische versnapering aanprijst als weddenschap en je vele reacties getuigen van een diepgeworteld probleem, waarin de riagg een zeer noodzakelijke helpende hand kan toesteken.
LaBou
LaBou 26 jun. 2024 - 10:11
Wat ik vooral zie toenemen is de waanzin van de gliberaal reacties.
Backtobasics
Backtobasics26 jun. 2024 - 10:17
Ik denk eerder dat door social media steeds meer mensen op elkaar gaan lijken en gedragen dan door de EU. En u moet er een beetje om denken dat u uw VVD karikatuur niet te ver doorvoert.
WillemdeGroot
WillemdeGroot26 jun. 2024 - 10:26
a. Knap om dit soort onzin (ook elders te lezen van deze zich liberaal noemende persoon) uit de typevingers te krijgen; b. lezende wat deze Ben Liberaal zoal plaatst op Joop levert slechts de conclusie op dat er zeker geen echte liberaal aan het woord is, maar een ultrarechts persoon die, voor alle duidelijkheid, slechts bralt.
Zandb
Zandb26 jun. 2024 - 10:37
LaBou Eens. Ik kan niet bedenken waaraan hij zijn 'liberaal zijn' toetst. Anders dan aan "een koele Chateau-neuf-du-pape".
Gentleman
Gentleman26 jun. 2024 - 12:24
Uw reactie begrijp ik niet, u stemt rechts, een aantal rechtse en ook een linkse partij uit Nederland hebben een deel van de soevereiniteit overgedragen aan de EU waar rechts al decennia een meerderheid heeft en dus voert de EU rechts beleid en nog vindt u het niet goed.
JoepJos
JoepJos26 jun. 2024 - 13:48
@Lalanke: de Riaggs bestaan al sinds 2015 niet meer. Daarnaast, bij (alcohol)verslaving wendt men zich beter naar instanties zoals Jellinek.
Bruce Stone
Bruce Stone26 jun. 2024 - 16:18
Ik dacht dat de EU juist was opgericht is om bepaalde ''klederdracht" in de toekomst te voorkomen: https://www.youtube.com/watch?v=DoTuSvfGIG8
Lalanke
Lalanke26 jun. 2024 - 16:54
Je hebt volkomen gelijk joep, fout mijnerzijds. Dus Ben, afspraak maken en wegwezen.
Karingin
Karingin26 jun. 2024 - 18:57
Lokale klederdracht behoort juist tot het cultureel erfgoed. Als het aan de PVV ligt lopen onze jongeren straks allemaal in bruine hemden en knickerbockers, met een vetlok en een hondenfluitje om hun nek ...
Kuifje3
Kuifje3
26 jun. 2024 - 8:10
Als een land een Eurocommissaris voordraagt is het niet meer dan logisch dat hij of zij op de lijn zit van dat land. Daarna is deze persoon uiteraard in dienst van de EU en zal volkomen logisch in de lijn van de EU handelen. Dit is zo ongeveer de strekking van wat Omtzigt in het debat aangaf. Daar zit dan een zekere logica in die veel kamerleden niet leken te willen begrijpen. Ik zie het zelf niet gebeuren dat een land iemand voordraagt die niet het eigen landsbelang steunt. Zo zal bijvoorbeeld deze coalitie niet zo snel een man als Timmermans voordragen als EU-commissaris op een gebied als asiel of landbouw. Daar zal een volgende regering overigens wellicht weer anders tegenaan kijken. Ik heb redelijk onterecht overgeschakeld naar voetbal tijdens dit debat. De discussie vond ik wat merkwaardig. Omtzigt zei niets vreemds en ik denk dat als bijvoorbeeld er een kabinet Timmermans zou zijn het redelijk onlogisch zou zijn als dan vd Plas zou worden voorgedragen gezien de afstand tussen wat beiden vinden wat het landsbelang is. Ik heb debatten gezien met meer echte inhoud. Misschien ligt het aan het onderwerp van het debat.
1 Reactie
hetklopt
hetklopt26 jun. 2024 - 13:16
Het lijkt mij voor een Eurocommissaris van groot belang op Europees niveau te kunnen denken en handelen. Die kwaliteiten, misschien nog te ontwikkelen, kwaliteiten heb ik nog niet bij mevrouw Van der Plas kunnen ontdekken. Toen Timmermans werd voorgedragen zat de PvdA volgens mij ook niet in de regering. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar wordt een Europees Commissaris niet uit de leden van het Europees Parlement gekozen?
Juppé🎗
Juppé🎗
26 jun. 2024 - 8:06
Hoewel wij hier in Frankrijk onze eigen problemen met ontevreden gemaakte domme burgers en onverantwoordelijke extremisten hebben, heb ik hier stukjes van gezien. Het is inderdaad stuitend en geeft straks Wilders weer ruimte om de afkeer van de EU te voeden. Goed dat Paternotte vol blijft houden met uitleggen hoe het wel is. Rutte was aan zijn glaasje rood toe. Het zij hem van harte gegund, alleen mij zou het na zoveel bewuste of onbewuste domheid niet meer gesmaakt hebben. Er was nog iemand die heel hard zuchtte, dat was mij uit het hard gegrepen….
Arbeider69
Arbeider69
26 jun. 2024 - 8:05
''Omtzigt en BBB’er Henk Vermeer pleitten tijdens het debat voor het aanstellen van een nieuwe Eurocommissaris die “opkomt voor de belangen van Nederland”.'' Dat een Nederlandse Eurocommissaris opkomt voor de belangen van Nederland (in het achterhoofd) is natuurlijk niet meer dan logisch. Goed dat een nieuwe rechtse regering dat even zegt want daar heeft het tijdens de rechtse Rutteregeringen van VVD/PvdA/CDA/CU wel aan ontbroken. Schandalig dat er partijen zijn die het tegendeel durven beweren en populistisch gaan framen dat van een EU commissaris niet geëist kan worden het Nederlandse regeerakkoord te ondertekenen. Wij hebben niks aan een niet door burgers gekozen EU commissaris die zijn eigen koers gaat varen, een prive koers die in strijd is met de richting die burgers hebben aangegeven bij democratische verkiezingen. Dergelijk ongeleide projectielen kunnen Nederland (en met name arbeiders die niet van EU profiteren) enorme schade berokkenen, zelfs nog jaren nadat ze allang weer een dik betaald baantje elders hebben verkregen.
3 Reacties
badgast
badgast26 jun. 2024 - 9:35
Precies, arbeider. Het is ook zo dat Zwollenaren in het kabinet moeten opkomen voor het belang van Zwolle in plaats van het belang van Nederland. En Snekers voor het belang van Sneek, ongeacht wat een regeer/hoofdlijnen akkoord zegt. Natuurlijk.
Arbeider69
Arbeider6926 jun. 2024 - 13:11
Niemand vraagt een nieuw te benoemen EU commissaris om het Nederlandse regeerakkoord te ondertekenen Gast. Dat maakt de populistische oppositie er maar van. Om hun aanhang op te hitsen. Dan krijg je dus populistische uitspraken als: „Is het niet een rare vereiste dat een Eurocommissaris een akkoord uit een land moet ondertekenen, terwijl die Eurocommissaris het programma van de Europese Commissie moet uitvoeren?” en „Wil hij nu dat iemand ver buiten de Tweede Kamer zich aan het hoofdlijnenakkoord moet houden?”
Karingin
Karingin26 jun. 2024 - 18:33
Arse-beider: https://www.youtube.com/watch?v=_lQuNz9hvvk&ab_channel=Arnews Vanaf ong. 22.50 minuten - maar het is niet ondertiteld, dus je moet wel ff die stront uit je oren zien te peuteren
Frits Jansen
Frits Jansen
26 jun. 2024 - 7:28
Begint Omtzigt nu populistische trekjes te vertonen? Irreële suggesties die oppervlakkig gezien lekker liggen zijn typisch voor populisten. Maar er is iets heel anders wat wel verbeteren kan. De lidstaten kunnen behoorlijk wat invloed uitoefenen op de manier waarop de Europese Commissie wetgeving maakt. Een Geert Mak heeft er bij voorbeeld bij herhaling op gewezen dat Nederland de mogelijkheden op dit niveau verbazend weinig benut. Populisten neigen ertoe de Europese Commissie als een soort vijand te zien, terwijl de werkelijkheid is dat de EU feitelijk bestuurd wordt door de Raad van Regeringsleiders. Ze halen wel eens de truc uit om impopulaire doch noodzakelijke maatregelen (zoals begrotingsdiscipline) via de EU te spelen, en dan later schijnheilig te roepen "ja, het moest van de EU".
2 Reacties
Jeroenvt
Jeroenvt26 jun. 2024 - 8:17
Begint? De man is een populist, altijd al geweest.
MG1968-2
MG1968-226 jun. 2024 - 8:45
Nederlandse eurocommissaris voor landbouw, defensie voor hongarije, polen voor rechtsbescherming, Italie voor migratie... O wacht. Bij de Polen zit de Pis nu niet aan de knoppen. Dat vervalt dan... Wel nog effe klimaat en natuur samenvoegen met landbouw. Ik begrijp die populisten wel. Toch?
Larsheim
Larsheim
26 jun. 2024 - 7:23
Henk Vermeer wordt direct aangestuurd door “de mannetjes” van de agro-industrie en hij moet met een “lul-verhaal” komen want anders blijft er geen stem over voor de BBB en is de agro-industrie de directe lijn met het centrum van de macht kwijt. Pieter zou beter moeten weten maar als je op weg bent naar je volgende crisis zie je het misschien niet helemaal helder meer.
android1984
android1984
26 jun. 2024 - 7:21
dus de beweringen "dat de EU over de hoofden van nederlanders heen beslissingen neemt die niet te beinvloeden zijn door de wil van het volk" blijken waar te zijn? Dat zou SP met terugwerkende kracht groot gelijk geven in hun kritiek op de EU. Heeft D66 al verontschuldigingen gemaakt?
3 Reacties
Arend Dijkstra
Arend Dijkstra26 jun. 2024 - 8:11
Doet u zich nu, net als Omtzigt, dommer voor dan u bent? Het Nederlandse kabinet kan via de Raad invloed uitoefenen op het beleid. Niet via een Eurocommissaris, zoals ook wordt uitgelegd.
Juppé🎗
Juppé🎗26 jun. 2024 - 8:13
Ik denk dat zij inclusief de SP maar eens excuses aan D66 moeten maken voor de misbruik die zij keer op keer maken van de domheid van het volk.
MG1968-2
MG1968-226 jun. 2024 - 8:26
Kijk eens. Nog een die het niet begrijpt. Lees het artikel nog eens. Maar ik begrijp wat jij wil. Nederland een eurocommissaris voor landbouw die de landbouwportefeuille volgens de as van de Nederlandse belangen gaat prioriteren/inzetten/regelen en defensie volgens die van Hongarije. Of is dat toch niet wat je voorstaat?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor