Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Prima, ik geloof dat alruisme bestaat (The Selfish Gene, Richard Dawkins). Maar waarom pronken linkse mensen ermee, vraag ik me af. JOOP hoort bij de VARA, en die hoort weer bij de PVDA. Socialisten staan geen altruisme voor, maar het ONDER DWANG jatten van het geld van andere mensen. Als er dwang nodig is is het geen altruisme meer. Zoals zo vaak, eigenen socialisten zich een positief concept toe, anderen helpen, en beweren vervolens dat zij de enige voorstellers van dit concept zijn. Met altruisme heeft de Nederlandse vrzorgingsstaat NIKS te maken. Van kleyne luyden (vrachtwagenchauffeurs op het buitenland, leraren, ZZP-ers, winkeliers), wordt 50% van het inkomen afgejat. Dat heeft NIKS met altruisme te maken, en alles met half-communisme. Ik wijs de verzorgingsstaat niet helemaal af, maar vindt het vreemd dat er 50% van het BNP nodig is voor 'de armen'. Zoveel armoe zie ik nou OOK weer niet om me heen. Het geld gaat natuurlijk niet naar de armen zelf, maar naar de Staat die het geld onder dwang jat, er een enorme ambtenarenapparaat van betaalt, en nog wat overhoudt voor 'de armen'. Volkomen misplaatst als je dit alruisme noemt, en manipulatief als je het voorbehoudt aan linkse mensen. Ook rechtse mensen en midden mensen kunnen altruistische gevoelens hebben. . Of is Bill Gates, die zich uitslooft om techno-kapitalisme als oplossing voor veel wereldproblemen te bevorderen, soms niet altruistisch?? HIj verdiende miljarden, uitzinnig, en is full-time bezig het weg te geven. Dus is hetzelfde spruitjesgeur gezeur dat Nederland kenmerkte in de jaren 70. Toen deden linkse mensen net alsof zij de enige kunstliefhebbers waren. Subsidies voor kunst werden bepleit door links, en het was toen algemeen bekend dat Rembrand fervent aanhanger was van PPR/PSP/PvdA. De wetenschappers die genetically manipulated voedsel hebben bedacht hebben duizend maal zoveel gedaan voor Afrika dan alle wereldwinkels, Oxfam, en alle 'altruisten' samen. Het waren investeerders, mensen die zweetten op hun PhD, enz. Als je in de VS een PhD wilt halen, moet je of erg goed zijn, of vaak veel betalen aan collegegeld, of beiden. maar mensen deden het, vaak gesteund door waagkapitaal (alweer zo'n zondig concept. Ik zie het Roos al zeggen , de socialistiche lippen preuts samengeknepen: W-A-A-G-K-A-P-I-T-A-A-L, bah, vies.). Het resultaat van het vieze werk van Monsanto is een zich langzaam opbouwend overschot aan voedsel.
Dat helpen van een ander ten behoeve van het ik en alle getheoretiseer daarover maakt weer overduidelijk hoezeer wij mensen DE MENS vormen. Het overstijgen van het ik en de ander is spiritueel. Je overstijgt dualisme. DAT geeft dat geweldig goede gevoel en DAAR doen we het voor. Die wijsheid is al zo oud...
Altruïsme is het versterken van de groep. Egoisme is het versterken van jezelf. Misbruik is het afdwingen van het versterken van jezelf door een ander.
Wat kan de wetenschap toch ingewikkeld doen. Er zijn mensen die pas gelukkig kunnen zijn als ze zien dat andere ook gelukkig zijn en zich daar voor in willen zetten. Prima toch. Dat moet vooral zo blijven. Wetenschap is mooi maar het moet niet uit verveling beoefend worden.
>>> Citaten: Er is onder wetenschappers juist discussie over altruïsme Is het begrip altruïsme overbodig, zoals Tor Norretranders stelt? >>> Ik vraag mij toch ernstig af, met bovenstaande citaten of de discussie over het altruïsme en het al of niet overbodig zijn, niet een academische discussie is, om slechts te discussiëren is..???...very big smile.. >>> altruïsme het altruïsme zelfst.naamw.Uitspraak: [ɑltry'wɪsmə] gedrag of levenshouding waarbij je mensen helpt zonder eigenbelang Antoniem: egoïsme Synoniem: onbaatzuchtigheid © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'altruïsme' komt ... Gevonden op http://www.woorden.org/woord/altruïsme Onbaatzuchtige zorg voor het welzijn van anderen en bereidheid tot helpen bij noodsituaties Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/altruïsme menslievendheid, onbaatzuchtigheid, onzelfzuchtigheid Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/altruïsme Altruïsme Opvatting of levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon wordt bepaald door de belangen van anderen. Ook wel onbaatzuchtigheid. Tegenovergestelde positie Egoïsme Gevonden op http://www.filosofischwoordenboek.nl/content/altruisme.html 1) Belangeloosheid 2) Mensenliefde 3) Naastenliefde 4) Onzelfzuchtigheid 5) Onbaatzuchtigheid 6) Tegenovergestelde van egoïsme Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ALTRUÏSME/1 onbaatzuchtig handelen. Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_-ismen Voortdurende gerichtheid op het welzijn van anderen, vaak met opoffering of verwaarlozing van eigen belang en eigen welzijn. In tegenstelling tot egoïsme. In zwakkere vorm: altruïstische neigingen. Gevonden op http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=454 Ayn Rand: Altruïsme betekent dat de mens geen recht heeft om te bestaan voor zichzelf, dat dienst voor anderen de enige rechtvaardiging is van zijn bestaan en dat zelf-opoffering zijn hoogste morele plicht, deugd en waarde is. Dit heeft niets te maken met vriendelijkheid, goodwill, respect, weldadigheid. Niet het geven van een aalmoes aan een bede Gevonden op http://www.vrijspreker.nl/wp/lezersservice/woordenlijst/ betrokkenheid bij anderen, staat tegenover egoïsme. Gevonden op http://www.goodadvicebooks.nl/artikelen/glossarium.html Altruïsme of onbaatzuchtigheid is een handeling, een gewoonte of een ethische doctrine. Het woord is voor het eerst gevormd in 1851 door de filosoof Auguste Comte (1798 - 1857), afgeleid van het Latijnse woord "alter" (een ander) in de betekenis van onbaatzuchtig in tegenstelling tot het veel oudere woord egoïsme. ==Algemeen== Altruïsme kan w.. Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Altruïsme onbaatzuchtigheid Gevonden op http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/frames_verslagen.php?verslag_id=63 onbaatzuchtigheid (toon de herkomst via de etymologiebank) Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/altruisme
Stel je voor dat er geen altruisten bestaan terwijl er wel narcisten bestaan. Daar is toch iedereen het wel over eens. Uiteindelijk is de natuur in balans.
"Stel je voor dat er geen altruisten bestaan terwijl er wel narcisten bestaan." Zelfbenoemde altruïsten zijn nu juist de grootste narcisten: die proberen hun eigenbelang nog als algemeen belang te verkopen of daar als zogenaamd onbaatzuchtige nog voor geprezen te worden ook. Niet voor niets beroepen zij zich vaak op het hebben van empathie, zonder ooit de vraag te stellen waarin zij zich (behalve in zichzelf en de hunnen) dan zo goed in kunnen leven. Want ook die zogenaamde empathie is zuiver narcisme: het centraal stellen van waar jij je in kunt inleven. Alsof de wereld om jouw inlevingsvermogen draait. En dat inlevingsvermogen is bij die borstkloppers doorgaans nog eens uiterst beperkt ook, anders zouden ze niet zo misplaatst arrogant zijn. "Uiteindelijk is de natuur in balans." Maar maakt de mens dan wel deel uit van die natuur of heeft die toch een apart plaatsje? Binnen de natuur geldt (lees Darwin er nog maar eens op na) het belang van de soort en niet dat van het individu. Wat niet het meest geschikt is sterft en krijgt niet de kans zijn genen te reproduceren, omdat dat niet in het belang van de soort is. Overigens: dat is de Darwinistische gang van zaken die de natuur in balans houdt, niet dat het belang van de soort een doelstelling vooraf is. Die natuurlijke balans is bij de mens nogal verstoord, omdat de mens wel allerlei doelstellingen bedenkt. En vooral omdat de mens daarbij over een ego beschikt en zich laat leiden door empathie (het kan zich immers in een ander inleven). De mens is geen kuddedier waarvan de zwaksten iedere keer afvallen en daarmee veiligheid bieden aan de rest van de kudde (de kudde is een verdedigingsmechanisme) en tegelijkertijd door die natuurlijke selectie ongeschikte genen niet de kans geeft zich voort te planten en daarmee de soort vooruit helpt. Het unieke van de mens is dat die zich als enige soort aan het Darwinisme en de natuurlijke gang van zaken heeft weten te onttrekken. Doordat de mens reflexief kan denken (een ego heeft) heeft de mens empathie ontwikkeld en doet het tegennatuurlijke: buitengewoon veel aandacht schenken aan het beschermen van de minst geschikten van de soort. Omdat die mens zich voor kan stellen dat hij zelf in de positie van de zwakste kan belanden: en dat eigenbelang wordt dan verkocht als altruïsme ook nog. Terwijl het pas altruïstisch zou zijn als die zwakste zou zeggen: dan offer ik mij maar op voor al die anderen. Dus laat die uitkering en die uit de collectieve uitgaven betaalde medische kosten maar zitten en haal zeker geen gekke toeren uit om me evengoed zwanger te maken, want dat verzwakt de soort alleen maar en is niet bepaald in het algemeen belang. Begin dus vooral niet over altruïsme en laat vooral die natuurlijke balans maar achterwege. De mens heeft zijn hele ontwikkeling te danken aan het tegendeel: de mogelijkheid om reflexief te denken, zichzelf als individu centraal te stellen en daarmee zo succesvol te maken dat werkelijk iedere natuurlijke balans tot in het absurde wordt verstuurd. Dat is waarom de mens zo slim is om voordat hij een rivier vol piranha's oversteekt links en rechts een rund aan die vissen te offeren, opdat hij zelf de overkant veilig haalt. Omdat hij zo empathisch (lees: egoïstisch) is dat hij niet de minst geschikten van de eigen soort op wil offeren (dat zou hij op een dag immers zomaar zelf kunnen zijn) zoals 'altruïstische' soorten van nature onbedoeld doen.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nash-evenwicht
Nash heeft inmiddels zelf afstand genomen van zijn idee van het Nash equilibrium. In de documentaire The Trap vertelt hij dat hij veel te veel nadruk heeft gelegd op de menselijke rationaliteit. Dat kwam volgens hem door de schizofrenie waaraan hij op dat moment leed. ‘Ik hoorde stemmen. Ik had psychologische problemen en verbleef in psychiatrische instellingen. (...) Mensen zijn veel gecompliceerder dan “de mens als zakenman”. En menselijk gedrag komt zeker niet alleen voort uit het nastreven van het individuele eigenbelang. Sommige concepten in de speltheorie kunnen daardoor ondeugdelijk zijn. Er is een te grote afhankelijkheid van het idee van rationaliteit. Dat is mijn openbaring.’