Joop

Aan de andere kant van de wereld is de wooncrisis net zo groot als hier

  •  
03-12-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5125 keer bekeken
  •  

Zelfs als je een land van 7.688.000 vierkante kilometer tot je beschikking hebt, blijkt het nog een uitdaging te zijn om 26 miljoen inwoners een dak boven het hoofd te garanderen. Het zal er iets mee te maken hebben dat opeenvolgende Australische regeringen precies dezelfde ‘oplossingen’ hebben gekozen als de Nederlandse kabinetten in de afgelopen decennia.

De Australische regeringspartijen hebben telkens niets gedaan aan sociale huisvesting, terwijl ze ondertussen wel alles op alles hebben gezet om het ‘vastgoedinvesteerders’ (lees: huisjesmelkers) zoveel mogelijk naar de zin te maken. Desastreus beleid dat in bovenstaande video kernachtig wordt samengevat als een “dubbele fuck you”. Het gevolg is dat grote aantallen mensen de huur niet meer kunnen betalen. En daar lijkt voorlopig nog geen verandering in te komen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 dec. 2022 - 9:08

In alleen Queensland al, is er 1 miljoen hectaren bos aangegaan voor meer vee, alleen al in de periode 2014-2019. https://westender.com.au/drone-footage-exposes-shocking-land-clearing-of-likely-koala-habitat

DaanOuwens
DaanOuwens4 dec. 2022 - 20:16

Prima filmpje. Maar onder de mooie presentatie blijft de meest belangrijke economische vraag liggen. Het idee in Australië en hier is dat investeerders privaat en publiek een belang hebben bij het creëren van een ruim aanbod aan woningen. Zowel koop als huur. Het idee is dat veel huizen goed is voor de woningzoekenden maar ook goed is voor de partij die woonruimte aanbiedt. En dat is niet zo. Voor woningbouw coöperaties betekent meer huizen slechts meer risico's, meer werk, meer gedoe met huurders en meer schulden. Een coöperatie schiet helemaal niets op met meer woningen. Een private investeerder ook niet. Men zoekt niet naar veel investeringen, maar veel rendement tegen een laag risico. Dan is een schaarste markt voor een investeerder het beste. Weinig risico want er zijn altijd mensen die willen huren of kopen. En die mensen zijn in een schaarste markt met weinig huizen ook bereid de hoofdprijs te betalen. Natuurlijk kan je het een staatstaak maken. Maar dan blijft hetzelfde probleem dat de coöperaties nu hebben onopgelost. Dus er moet een systeem komen dat partijen beloont voor het investeren in een ruime woningmarkt. En dat vergt goed en creatief nadenken. Ik heb daar nog geen enkel zinnig voorstel voor gezien. Het enige dat ik als hoopgevende ontwikkeling heb gezien is dat mensen zelf een coöperatie oprichten en zelf op maat gaan bouwen. Ouderen met geld die investeren in een levensloopbestendig huis. Logisch, anderen zullen het niet doen.

5 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers5 dec. 2022 - 2:28

Als je er iemand verantwoordelijk voor maakt, en ze moeten aftreden als ze iets niet gedaan hebben, en er andere sancties bij op zouden treden, dan doen de mensen wiens baan het zou moeten zijn ook hun baan. Het probleem is nu net dat zogenaamde volksvertegenwoordigers hun baan hebben uitbesteed. En daarbij blijft de vraag. Hoeveel inwoners hoe snel (en dus ook hoeveel huizen, infrastructuur, en min-natuur) is wijs? Het gaat in Australie niet alleen over genoeg woningen, maar ook wat voor soort woningen. Dure woningen en apartementen doen het betere dan genoeg woningen voor een betere prijs. Investeren in een woning betekent nog niet dat dar iemand in gaat wonen. Een fonds of grote investeerder kan dat niet schelen zoland ze belastings gewijs goed zitten en niemand het verwacht.

Volrin
Volrin5 dec. 2022 - 8:00

" Logisch, anderen kunnen het niet doen." FTFY.

DaanOuwens
DaanOuwens5 dec. 2022 - 10:59

@ Paul Spijkers Jij schrijft: Het probleem is nu net dat zogenaamde volksvertegenwoordigers hun baan hebben uitbesteed. Het woningbeleid wordt in Nederland bepaald niet in Brussel. Dat is alleen in jouw fantasie zo. Je betoog over bouwen voor leegstand is helemaal onzin. Een leeg staand huis levert niets op, pas als na verloop van tijd de verkoopsprijs hoger is als de aankoopprijs. Een nogal gevaarlijke belegging voor grote fondsen omdat de prijs van huizen periodiek snel zakt. Je hele betoog is gebaseerd op aannames die niets met de werkelijkheid te maken hebben.

DaanOuwens
DaanOuwens5 dec. 2022 - 11:03

@ Volrin Jij schrijft: FTFY. Niet schelden. Ik beschrijf slechts de realiteit. En het is een ontwikkeling die heel snel gaat. En voor een inleg per wooneenheid van 200.000 kom je ook een heel eind. https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/zelf-bouwen/collectief-een-huis-bouwen#/

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 dec. 2022 - 21:44

Het is inderdaad zo dat er wettelijke limieten zijn aan hoeveel een staat mag doen voor haar volk, want daar is de lage 'gelijke' vloer gesteld. Maat ik had het in dit geval niet over Brussel. Volgens mij heb je de laatste 50 jaar geslapen.

TheunT
TheunT4 dec. 2022 - 14:25

Primaire goederen zouden geen winst mogen maken maar wel ontzien moeten worden van heffingen?

Berend22
Berend224 dec. 2022 - 11:48

De Neoliberalen zijn echt niet dom en weten ook wel dat hun systeem alleen werkt voor de lucky few. Maar zolang ze ons wijs kunnen maken dat hun systeem voor iedereen werkt is er niks dat ze tegen houdt

5 Reacties
Ontheemde
Ontheemde4 dec. 2022 - 16:56

Gelukkig merken steeds meer mensen dat het niet werkt . Binnenkort zullen we allemaal de musea bestormen!

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 dec. 2022 - 17:25

Toch zijn er heel veel huurders dolblij, met hun huur van 1600 per maand, in een woning waar men vroeger 500 per maand voor vroeg, aangezien het een arbeiderswoning was/is. Zolang mensen alles maar 'heel normaal' vinden, zal de boel nooit normaliseren Gelukkig beginnen steeds meer mensen zich te realiseren, hoe verrot de situatie is. Ook mensen die voorheen heel conservatief waren

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 dec. 2022 - 2:30

"Zolang mensen alles maar 'heel normaal' vinden, zal de boel nooit normaliseren" Als het normaal is zullen mensen het normaal vinden. Waarom denk je dat ze in slechtere landen het paleis niet bestormen? Het idee dat mening overeenkomt met hoe het zou moeten is onjuist.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 dec. 2022 - 12:32

Het punt is dat mensen zichzelf voor de gek houden. Ze betalen allemaal veel en veel teveel en kunnen niets opbouwen. In plaats van solidair met elkaar te zijn en deze thema's bespreekbaar te maken, zien ze elkaar als concurrenten. Daarmee snijden ze in hun eigen vlees. Het is niet normaal, dat 70 procent van je inkomen naar 'de verhuurder' gaat. Tenzij je graag een soort slaaf wilt zijn. Loonslaaf en huurslaaf

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 dec. 2022 - 9:16

Mensen in een geliberaliseerde maatschappij worden ger en der gestuurd. Dat is niet hun schuld, want mensen zijn nu eenmaal niet alwetend en almachtig. Slaven stonden ook niet zomaar op. (Een wijze man zei ooit, mensen maken hun eigen geschiedenis, maar niet de omstandigheded waarin ze zich vinden waarmee geschiedenis gemaakt kan worden). Het zijn degenen die de omstandigheden controleren die je moet hebben of verplaatsen. Dus wat moeten we er aan doen?

Effie2
Effie24 dec. 2022 - 11:01

Met hetzelfde systeem krijg je gewoonlijk dezelfde uitkomsten. 'Met het zaad van distels kweek je geen rozen'. De overvloed/materiële rijkdom van de een gaat onvermijdelijk ten koste van dat van de ander. ...Waar het recht van de sterkste geldt, in het centrum van de macht, is van eerlijk delen doorgaans geen sprake, en uitbuiting of zelfverrijking de gewoonste zaak van de wereld. Schaarste en marktwerking zijn hierbij elkaars bondgenoten. In luxe baden kost nou eenmaal geld. En dat moet toch érgens vandaan komen. Wanneer wordt de leugen van het kil zakelijke neoliberalisme doorgeprikt, het algemeen belang, bescheidenheid, en dienstbaarheid ons nieuwe normaal, zodat er eindelijk een einde kan komen aan die absurde machtsuitoefening en zelfverrijking van hardvochtige leiders en bestuurders, die ten koste gaan van de onder hun gezag geplaatsten? 'Als samenleving hebben we huizen en eten nodig, geen kastelen en kostbaar kaviaar of peperdure truffels'.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 dec. 2022 - 7:33

Hebben de Chinezen daar niet veel vastgoed opgekocht? Ik dacht van wel.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2022 - 12:33

Klopt.

Déjà vu
Déjà vu3 dec. 2022 - 22:42

Je verwacht dat je bij neoliberaal beleid allerlei problemen - à la Rutte- kunt weglachen. De praktijk is echter weerbarstiger. Momenteel loopt meer dan 40 % van de Nederlanders rond met psychische problemen. Dat laatste zal in Australië niet heel anders zijn, aangezien daar ook een neoliberaal beleid wordt gevoerd.

Paul Spijkers
Paul Spijkers3 dec. 2022 - 22:18

Huurders hebben daar bijna niks van rechten en huizen zijn belachelijk duur geworden. Ze doen daar niet aan sociale woningsbouw, de huurders kunnen pronto worden uitgezet als de eigenaar iets wil of meer huur wil, de belastingen aftrekkingen voor rijken betekenen dat de standaard en kosten van wonen bepaald word door investeerders en huisjesmelkers, en de immigratie loopt al jaren de pan uit want de regeringen willen groei, groei, goei, niet gelijkheid of balans, laat staan natuurbehoud.

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers5 dec. 2022 - 2:40

Er is in het laatste jaar ook een gewoonte gegroeit nu in de grote steden om meer te betalen dan gevraagt word, en om om vele maanden vooruit te betalen. Open competitie voor huur plekken, inplaats van transparante aanvragen.

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout3 dec. 2022 - 21:26

Zeer mooie vrouw die hopelijk ook de guurrechtse medemens tot contemplatieve zielen- en geestesrrust doet geraken.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 dec. 2022 - 17:28

Ja, vind je haar mooi?

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2022 - 19:55

Zo'n 40% van Australië is onbewoonbaar woestijn gebied. Het merendeel van de bevolking houdt zich op aan de kust (85% op minder dan 50 KM van zee) in een aantal grote steden en legt daar een steeds grotere druk op het milieu. Met het klimaat gaat het al even slecht als met de Aboriginals en de koalas.

5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2022 - 20:47

PS Voor wie er van houdt is woestijn schitterend natuurgebied. Vergeet niet je drommedaris mee te voor een tripje "outback". https://www.theguardian.com/australia-news/gallery/2021/may/26/outback-camel-trek-one-womans-5000km-journey-across-australia

Karingin
Karingin4 dec. 2022 - 6:25

En wat heeft dat te maken met het verneuken van de woningmarkt? Geen ruk dus, of hooguit zijdelings

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 dec. 2022 - 8:38

Karingin, er zijn mensen die zeggen er is plek zat, blijf maar bouwen. Terwijl mensen aan het groene randje wonen waar infrastructuur betaalbaar kan zijn maar de groei de natuur kapot maakt. Dus dat is wel een factor. Een factor die genoemt word in het artiekel hierboven. Er zijn ook oorzaken van de belachelijke kosten en de onzekerheid van wonen die min of meer overeenkomen met in bv de VK of VS. - De verkoop en terugtrekking van de sociale staat en haar regulatie, inclusief van enige sociale woningbouw, zowel als belastingen voor huisjesmelkers, en de financiele markten die beter worden voor rijke project ontwikkelaars. - De outsourcing van industrie. - Het terug investeren van het kapitaal dat gemaakt is in China, of door internationale firmas en fondsen, door de verkoop van gemaakte goederen, in real estate. - Veel te hoge immigratie zodat er nog meer schaarste is. - Interest rates gaan omhoog maar lonen al 50 jaar niet. Korter, door de afbraak van de sociale staat, gaan de lagere klassen terug naar de 19de eeuw.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2022 - 9:15

Karin Het argument dat de aussies zoveel plaats hebben om huizen neer te zetten gaat niet op. Aussies wonen in de stad en in grote steden is schaarste regel. Hier zijn het rijke Chinezen die het vastgoed opkopen. Momenteel dalen de prijzen weer. https://www.trouw.nl/nieuws/in-australie-draait-de-economie-fantastisch-maar-een-huis-kopen-zit-er-daardoor-niet-in~bab49840/

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2022 - 9:26

Zweden kent helemaal geen systeem van sociale huurwoningen.

Armoedegrens
Armoedegrens3 dec. 2022 - 17:45

Als je in Nederland tegenwoordig even door de ondergrens zakt (wat een profvoetballer wekelijks mag doen ;)), dan sta je op straat en is er geen huis meer voor je. Dat gaat ook niet meer opgelost worden. Dank aan de rechts en extreem-rechtse stemmers en hun angst dat hun dochter met een jongen met een niet-blanke huidskleur thuiskomt (disclaimer: daaronder is alles hetzelfde). Ik wens u veel plezier met uw levend-dode wandeling naar de dood.

1 Reactie
Jansen7
Jansen75 dec. 2022 - 15:46

@Armoedegrens: je legt niet uit wat de VVD ermee te maken heeft, laat staan de FvD.

Joop  den Uil
Joop den Uil3 dec. 2022 - 16:23

'zelfde probleem''? denk t niet in australie is men vrij zelf een woning te bouwen; plek zat. Daar zal een spreidingswet wel werken dan.

6 Reacties
Y-Line
Y-Line3 dec. 2022 - 17:00

En geen stikstof problematiek.

Joop  den Uil
Joop den Uil3 dec. 2022 - 18:33

@Y kangaroes schijten minder dan koeien ja (en nog veel minder dan 500 mensen per km2)

Paul Spijkers
Paul Spijkers3 dec. 2022 - 22:24

Bos kap is een probleem voor stikstof. Het stikt er in Australie van koeien. Er word al eeuwen en nog steeds meer bos verslonden in Australie dan bijna waar dan ook, voor huizen van immigranten, maar vooral voor vlees vee. Veel internationaal groot kapitaal dat het land als een grote mijn om te exploiteren ziet. Er gaan er meer dier soorten aan in Australie dan bijna waar dan ook.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2022 - 10:21

Aussies wonen ook in de stad.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2022 - 12:46

De op export gerichte agrarische sector is nog steeds een belangrijke pijler van de Australische economie. Nog steed veel meer schapen dan runderen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 dec. 2022 - 9:32

En in Australie zijn die stukken plat gerooide grond voor vee nogal groot. De grootste is 23,677 km2, net iets groter dan Israel. Ongeveer 44% van het continent Australie is voor vee. Wat belachelijk veel exploitatie en kolonisatie van de natuur is. Om van diefstal en oorlog van de eerste bewoners nog niet eens te spreken. https://www.largescaleagriculture.com/home/news-details/top-10-australias-biggest-cattle-stations/

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa3 dec. 2022 - 14:59

Huisjesmelker, mag je niet zeggen. Maar, misschien mogen we het wel denken. Ik mag je geen 'huisjesmelker' noemen, want je tere gevoelens worden dan gekwetst. Maar als ik dénk dat je een huisjeszuiger bent, dan merk je daar niets van, toch? En jij weet niet wat ik denk.

3 Reacties
RoelRoel
RoelRoel3 dec. 2022 - 17:46

Tegen wie heb je het?

Zandb
Zandb4 dec. 2022 - 6:39

Baloemparoempaloempa En toch zo effectief, dat kinderlijke gedrag......

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 dec. 2022 - 17:19

Zandb Alles wat ik doe, is super effectief !