BNNVARA
Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

New masculinity: déze mannen durven helemaal zichzelf te zijn

14-07-2022
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
1149 keer bekeken
  •  
New Masculinity

New Masculinity

© Joanna Nix-Walkup

'Ik vind rokken gewoon heel cool', zegt student Timian (21). 'Het zit lekker en het is heel praktisch. Het boeit mij niet wat de norm is, ik draag wat ik zelf wil. Ik vind het juist alleen maar stoerder en mannelijker als je meer jezelf bent.'

Jezelf zijn als man staat volledig in het teken van de nieuwe term: new masculinityHet dragen wat je wil is hier een onderdeel van, maar ook je emoties uiten past onder deze parapluterm. De boodschap is: ‘Wees vooral niet bang om jezelf te zijn’ met als doel het doorbreken van de traditionele mannen norm.

Wat is new masculinity? 
Volgens hoogleraar Sociologie van Gender en Sexualiteit aan de Universiteit van Amsterdam Sarah Bracke staat new masculinity voor jezelf zijn als man: emoties durven tonen wanneer jij dat wil, dragen wat je wil en wanneer je dat wil; doen wat jij graag wil in je leven, zonder richtlijnen te volgen die anderen jou opdragen. Dit geldt ook voor hobby’s en beroepskeuzes.

We spreken drie mannen die deze traditionele mannen normen doorbreken op verschillende vlakken. Zij zijn niet bang om zichzelf durven te zijn.

Koos (30) werkt als projectleider en is flexitariër

Jij eet voornamelijk vegetarisch, waarom doe je dat?
‘Tijdens mijn opleiding leerde ik over de de landbouw, de enorme veestapel en de invloed daarvan op de natuur. En deze dingen zijn gewoon heel slecht voor het milieu. Ik wilde daar niet aan bijdragen, dus ben ik gestopt met vlees eten. Het was een kleine stap om te maken, want ik at sowieso al niet veel vlees. Maar het is eigenlijk beter om helemaal veganistisch te leven, want hoe we zuivel produceren draagt uiteindelijk ook bij aan een enorme uitstoot. Ik heb wel geprobeerd om helemaal veganistisch te eten, maar ik ben enorm gek op kaas, dus dat vind ik erg lastig. Nu probeer ik zo min mogelijk zuivel en vlees te consumeren. Mijn vrouw houdt wel van vlees, dus we eten af en toe een stukje vlees en drinken voornamelijk plantaardige melk.’

Wat vind jij van de traditionele mannen norm? 
‘Ik denk dat ik mijn emoties meer toon dan andere mannen misschien gewend zijn. En ik ben ook niet zo sterk, mijn vrouw is sterker. Dus ik zie mezelf ook niet als een traditionele man. Mannen die bijvoorbeeld bushokjes slopen, mensen nafluiten of uitschelden, daar kan ik helemaal niets mee. Een paar van mijn collega’s uiten zich soms wel zo. Dan probeer ik ook te vragen waarom ze dat doen en of het ze verder wel brengt. Want wat willen ze daar eigenlijk mee bereiken?

Die standaard norm zit ook gewoon in mannen, denk ik. Mijn vrouw is een keer nagefloten toen we samen over straat fietsten. En ik ben totaal geen macho, maar er kwam wel zo’n gevoel naar boven om mijn vrouw te willen beschermen. Dat vind ik niet stom van mezelf, maar ik denk wel dat het stom is dat dat gebeurt in het algemeen. Want in de meeste situaties bereik je meer met woorden dan met lompheid of spieren.’

Heb je weleens te maken gehad met toxic masculinity?
‘Ja dat heb ik weleens meegemaakt. Ik heb een groene opleiding gedaan, waar je veel nadenkt over het milieu. Deze onderwerpen hebben voor mij een andere lading, omdat het mijn vakgebied is. Binnen mijn opleiding wordt bewust bezig zijn met het milieu niet gezien als zwak of soft.

Op andere plekken, wanneer ik bijvoorbeeld uit eten ben met vriendengroepen en ik vraag of er iets vegetarisch is, dan krijg ik wel reacties zoals: “Vlees is toch lekker? Een beetje man eet toch vlees?” Of de reacties van mijn oud-collega’s waren: “Echte mannen eten toch vlees?” of “Wat ben je nou voor een mietje?” Dat is echt de meest gehoorde opmerking. Volgens hen hoort vlees eten bij man zijn, ze vinden het lekker en stoer.

Toch denk ik dat we zulke mensen nodig hebben. Ik denk dat iedereen er mag zijn. Dat betekent ook dat de mannen die stoer doen er mogen zijn. Of mensen die zich vasthouden aan de traditionele mannen normen en bijvoorbeeld mensen naroepen. Het is een enorme paradox, maar ik denk dat die diversiteit nodig is om een geheel te vormen.'

Heb je weleens te maken gehad met new masculinity?
'Ik had een collega en hij was een beetje een macho. Hij had een grote auto, groot horloge en stoere praat. Hij was er heel erg overtuigd van dat je moest vechten voor je plek. Hij botste ook best wel met de andere collega’s. “Niemand kijkt naar je om, dus je moet je groot houden anders maakt iedereen misbruik van je”, was zijn overtuiging. Als je een grote bek hebt en af toe iemand uitscheldt dan kom je heel ver, dacht hij. Dus in bepaalde situaties zei ik tegen hem: “Zal ik het woord doen? Anders heb je een collega gelijk tegenover je staan.” Op zulke momenten zag hij in dat je meer bereikt met een rustig gesprek dan met een grote bek. Ik heb het idee dat hij dat wel kon waarderen.'

‘Als je een grote bek hebt en af en toe mensen uitscheldt, dan kom je heel ver, dacht hij.’
Timian (21) is student journalistiek en hij heeft een kledingstijl die constant evolueert

Jij droeg een tijdje rokken en nagellak, waarom deed je dat?
‘Ik vond het gewoon cool. Op een dag ben ik naar de kringloop gegaan en heb ik een paar rokken gekocht. Het is chill om te dragen. Het zit heel lekker en het is praktisch, vooral met warm weer. Rokken pasten destijds helemaal bij mijn stijl. Alleen nu draag ik het minder vaak, omdat mijn stijl blijft veranderen.’

Wat vind jij van de traditionele mannen norm? 
‘Het boeit mij niet wat de norm is, ik draag wat ik wil. Ik vind het juist alleen maar stoerder en mannelijker als je meer jezelf bent. In een ideale wereld draagt iedereen gewoon wat-ie wil. De grens tussen hoe mannen en vrouwen zich zouden moeten uiten, zou niet zo zwart wit moeten zijn.’

Heb je weleens te maken gehad met toxic masculinity?
'Ja, in de club toen ik een wat lossere broek aan had en nagellak op had. Er kwamen jongens naar mij toe en zeiden: “What de fuck heb jij nu weer aan?.” Daar ga ik meestal niet op in, maar je ziet wel dat sommige mannen/ jongens er moeite mee hebben als andere mannen zich op zo’n manier uiten.’

Heb je weleens te maken gehad met new masculinity?
‘Zeker. Mijn vriendengroep is erg open-minded en wij dragen allemaal wat we willen. Sommigen dragen naast rokken en nagellak ook make-up, zoals eyeliner. Ik heb ook een keer mijn haren roze geverfd. Toen ik met dit kleurtje in de supermarkt stond, sprak een vrouw me aan en zei dat ze mijn haar geweldig vond.’

‘Het boeit mij niet wat de norm is, ik draag wat ik wil’
Ryan (25) woont in Zwolle en is dramadocent

Waarom heb je voor dramadocent gekozen als je beroep?
‘Op de middelbare school heb ik het vak drama vijf van de zes jaar gevolgd. Dat vond ik heel erg leuk, maar ik wil graag alles eruit halen wat erin zit. Dus ik bedacht om een universitaire studie te combineren met drama. Vervolgens ben ik theaterwetenschappen gaan doen aan de UvA, dat bleek toch niet zo leuk te zijn. Toen heb ik gekeken naar dramadocent, maar ik dacht dat is niks voor mij. Als de leerlingen achter komen dat ik homo ben dan denken ze dat ik zwak ben en gaan ze over mij heen lopen. Maar ik heb het toch gedaan en ik ben erachter gekomen dat mezelf zijn juist een sterk punt is.

Ik kan wel stoer voor de klas staan met een verlaagde stem, maar dat ben ik niet. Als ze niet willen luisteren, ga ik op een stoel staan en balletoefeningen doen. Dan denken ze allemaal: “What the fuck doet hij” en dan zijn ze stil.’

Wat vind jij van de traditionele mannen norm? 
‘Ik ben het er helemaal niet mee eens. Tijdens de puberteit heb ik enorm gestruggeld met mijn vrouwelijkheid. Ik zette een lagere stem op en probeerde zo min mogelijk expressief te bewegen om maar niet te laten zien dat ik homo was. Maar ik ben gewoon zo en dat mag gewoon. Ik heb het heel snel los kunnen laten, gelukkig.’

‘Tijdens de puberteit heb ik enorm gestruggeld met mijn vrouwelijkheid.'

Heb je weleens te maken gehad met toxic masculinity?
‘De eerste week van het afgelopen schooljaar heb ik les gegeven aan een eerste jaars vwo-klas. Een leerling was de hele tijd door mij heen aan het praten en zat te lachen tijdens de les. Dus ik vroeg wat er was, maar daar kon hij geen antwoord op geven. Later heb ik een broodje in centrum gehaald en toen kwam ik hem weer tegen met zijn vrienden. Ik zei gedag en vroeg of ze ook een broodje gingen halen. Twee jongens reageerde, maar de vwo-leerling negeerde mij bewust. Toen ik mijn lunch had en nog net niet de straat uit was, schreeuwde hij: “Hee! Vieze homo!” Ik heb me omgedraaid en hem duidelijk gemaakt dat dit echt niet kon. Ook heb ik de school en zijn ouders ingelicht.’

Heb je weleens te maken gehad met new masculinity?
'Ja, ik weet nog dat ik op Paarse Vrijdag posters aan het printen was bij het kopieerapparaat en er stond toen een meisje achter mij, heel verlegen. Toen ze eenmaal de posters zag vroeg ze: “Maar bent u dan homo?” Dus ik zei ja, dat ben ik en ze antwoordde: “Oh, ik ook.” Ze giechelde en niemand niemand wist dit nog van haar. Dat vond ik zo schattig.

Ik herinner me nog een lastige les waarbij leerlingen eerst niet luisterde naar mij. Maar ik stel me altijd kwetsbaar op en ben eerlijk over mijn emoties. Dus na een aantal lessen stelden ze mij allemaal vragen omtrent mijn geaardheid. “Waren uw ouders niet boos?” en “Hoe bent u erachter gekomen dat u homo bent?” Dat soort vragen. En nu heb ik een hele goede band met die leerlingen. Ik hoop dat iedereen zichzelf kan zijn en zich daar ook veilig bij voelt.’

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

Jan Wijn
Jan Wijn20 jul. 2022 - 8:14

Ieder mens is zichzelf.

Jan Wijn
Jan Wijn15 jul. 2022 - 18:09

Of je wil of niet, iedereen is zichzelf: daar is geen durven aan.

Broodmolen
Broodmolen15 jul. 2022 - 7:42

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

MicroWolf
MicroWolf7 jul. 2022 - 16:39

Doe wat je wil. Schijt aan wat de omgeving ervan vindt. Best wel stoer dus. Check oude interviews met Dee Snyder. Hardrock gender bender to the core, en toch helemaal cis-hetero man. Ben persoonlijk blij zo nu en dan mannen met een stijlvolle rok in het straatbeeld te ontwaren. En een rok is inderdaad super comfortabel bij warm weer. Had een tijdje terug een rokje aangetrokken in ons restaurant, en kreeg van de bezoekers alleen maar positieve reacties. Dus: zullen we met z'n allen die gendered kledingnormen een beetje loslaten? Iedereen blij!

develhunt
develhunt7 jul. 2022 - 13:33

Een rok dragen, iedereen moet gewoon doen wat hij of zij wil, prima, maar laten we niet net doen alsof iedere man het onderdrukt en stiekem ook graag een rok wil dragen, in Schotland dragen ze al jaren rokken, bushokjes in elkaar schoppen, dat heeft niets met mannelijkheid te maken dat zijn aso,s die we helaas ook in ons midden hebben, emoties, ik ken genoeg vrouwen die heel slecht over emoties kunnen praten en heel veel mannen die dat prima kunnen, we leven in truttige tijden waarin we net doen of dat niet zo is, in de jaren 80 liepen er genoeg mannen met make up en rokken rond, niemand die dat raar vond, we zien vele stappen terug in de tijd, wees jezelf en maak daar niet zo,n ego ding van. Gewoon doen wat je wil zonder jezelf zo te positioneren.

PLN
PLN3 jul. 2022 - 10:32

Weet je wat voor gevoel ik altijd krijg bij dit soort berichten.. Er is een hele kleine groep die hun uiterste best doen om hun -afwijkende van de norm- gedrag goed te praten en net te doen of dat straks het nieuwe normaal is. Lekker jezelf zijn hoor maar ga nu niet doen alsof we straks allemaal in een rok lopen en iedereen die het daar niet mee eens is "toxisch" is ofzo.

Deugkeizer
Deugkeizer2 jul. 2022 - 21:09

Dit topic heeft me aan het denken gezet. Vandaag kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er geen 1 algemeen mannen beeld bestaat. De vorm verschilt al per cultuur. Maar er is wel consensus dat man vooral overal bovenaan moet staan. En dat zie ik niet veranderen in een nieuwe masculiene cultuur. Met of zonder rokje.

8 Reacties
Deugkeizer
Deugkeizer2 jul. 2022 - 21:40

Als man echter worden er ook dingen van me verwacht. Er is al geruime tijd een vrouw op me verliefd en ik heb inmiddels ruzie met veel collega’s omdat ze vinden dat ik met haar moet praten. Officieel heb ik echter nooit wat gehoord, ik heb slechts opgevangen dat ze dagdromend(van mij) van haar fiets was gevallen een keer. Blijkbaar moet ik dan medelijden hebben en haar opzoeken als getrouwd man. Dit om te verkomen dat haar aan het lijntje hou. Ik blijf het onzin vinden. Ik vermoed zelfs dreigend ontslag hierdoor om collega’s me ook weigeren te helpen met vragen die ik heb.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 jul. 2022 - 11:01

Wel een compliment, Deugkeizer, dat ze verliefd op je is. Ik zou enorm vereerd zijn en wel een keer met haar erover spreken

Deugkeizer
Deugkeizer4 jul. 2022 - 17:02

@Baloemparoempaloempa Tuurlijk ben ik vereerd maar dan hoef ik nog niet met haar erover te praten. Doe dat nooit, niet uit kilheid maar omdat ik niet houdt van selectieve liefde.. Als je het formeel houd weet je nooit wat moois of lelijks er onder schuilt. Ik geef daarmee iedereen een kans. Daarbij zijn vrouwen nu ook mondig genoeg hoor ook als ze een keertje af gaan!

Deugkeizer
Deugkeizer4 jul. 2022 - 17:04

Kortom als iemand me leuk vind ga ik me juist op iemand focussen en dat vergelijken met wat ik al ken. Maar dat duurt inmiddels wel even…

Deugkeizer
Deugkeizer4 jul. 2022 - 17:13

Maar ja nu ben ik benieuwd want ze probeert me nu jaloers te maken met een andere man. Dus vraag me af of die man daar gebruik van maakt en of het genoeg is om Iets bij mij los te maken. Spannend hoor!

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 jul. 2022 - 18:01

Ja, ik snap het deugkeizer. Als je haar niet leuk vind, dan houdt het een beetje op natuurlijk. Als je haar niet leuk vind, kan ze je ook niet jaloers maken. Ik persoonlijk zou wel met haar gaan praten, maar ook vanuit nieuwsgierigheid. Ik zou willen weten waarom zij mij leuk vind, etc.

Deugkeizer
Deugkeizer4 jul. 2022 - 19:07

Leuk vinden is het punt niet. Ik vind de hele wereld wel leuk, zou het op een groot deel wel kunnen doen. Maar je moet nou eenmaal ergens grenzen stellen en bij mij is dat een veelvoudig onderzoek wat evt jaren kan duren. Tja bad luck. Oh kan ik ook gewoon waarnemen hoor. Daar hoef ik niet naar te vragen. Belangrijk is juist is wat zij leuk vind aan mij ook wat ik leuk vind aan mezelf? Misschien vind ze me wel gewoon leuk als ik andere mensen een opdonder verkoop. Zie er dan maar is achter te komen. Liefde houdt niet zomaar op. Jammer dat er zoveel mensen bang zijn om het te ervaren en er lichamelijk ook goed ziek van worden. Maarja de volgende keer zal het ongetwijfeld beter gaan.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 jul. 2022 - 20:29

verliefdheid en/of liefde is een lastig, kwetsbaar, complex thema. Belangrijk is juist is wat zij leuk vind aan mij ook wat ik leuk vind aan mezelf? Ik snap je punt. Als ze je wilt, omdat je 'stoerder' bent dan andere mannen. Dan kan je jezelf afvragen, wil ik wel 'stoer' zijn? En wil ik daarom geliefd zijn? Of is dat iets dat ik eigenlijk lelijk vind aan mijzelf? Moeilijk, moeilijk

pahan
pahan1 jul. 2022 - 5:43

Het accent aigu in de titel doet vermoeden dat alle andere mannen niet zichzelf zouden zijn of zo? Wazig. Er is een gangbare kledingnorm waarmee je alles kan bereiken wat je wilt, en dit is daar gewoon de zoveelste variant van. Het is goed om te zien dat er weer meer vrijheid in gedrag en kleding komt, dat komt het straatbeeld ten goede.

Priya_2
Priya_21 jul. 2022 - 0:45

Hmmm, geen vrouw en geen man. Dit is geen New masculinity. Een soort geen boter bij de vis. Waarom moet het woord masculinity verkracht worden voor meisjes met een lul?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 jun. 2022 - 9:09

Dat van dat vlees eten, ken ik wel. Dat ze iemand dan onder druk gaan zetten om vlees te eten. Wat een waanzin. Waarom zou je meningen hebben, over het feit dat iemand ervoor kiest vegetariër te zijn? Waarom zou je die persoon dan afkraken? Corrigeren. Ze doen dit ook met drinken. Dan drinkt iemand niet en daar reageren mensen dan geiriteerd op. Compleet bizar. New masculinity? Heeft het met 'masculine' te maken? Je kleden zoals je wilt, heeft dat iets te maken met masculien/feminien? Of gewoon met zelfvertrouwen? Heeft het niet meer te maken met zelfvertrouwen? Ik zou deze jongens niet per se masculien, of feminien noemen. Eerder individualistisch, dat is het juiste woord.