theme-icon
Werk

Hoe zorgen we voor meer inclusiviteit in de filmindustrie?

07-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
241 keer bekeken
  •  
pexels-photo-1870438

In de filmindustrie zit vooralsnog te weinig inclusiviteit en dat is volgens Manoushka Zeegelaar Breeveld van het platform Kleur en filmproducer Annemieke van Vliet zorgwekkend.

Het platform Kleur is begonnen na de Black Lives Matter-protesten en staat voor meer kleur en inclusiviteit in de media. Manoushka Zeegelaar Breeveld, initiatiefnemer van het platform, vertelt in De Nieuws BV wat er moet gebeuren om die inclusiviteit te creëren: ‘Er moet meer gebeuren in de organisatie, maar ook als het gaat om de inhoud. Het kan niet zo zijn dat Anne+ de enige queer film is. Inclusiviteit betekent dat iedereen – ongeacht je geaardheid, kleur of religie – mee mag doen. Het gaat niet alleen over verhalen van mensen van kleur, maar over verhalen van iedereen in de samenleving en ik zou willen dat filmmakers ook zo gaan denken’, zegt Breeveld bezorgd.

‘Witte maatschappij’
Volgens filmproducer Annemieke van Vliet moet je bij de samenleving beginnen en die veranderen. ‘Iemand van kleur begeeft zich altijd in een witte maatschappij. Bij mij is dit kortgeleden ook pas doorgedrongen, omdat ik de laatste paar jaar met heel veel mensen van kleur werk’, aldus Van Vliet. Neem de indringende dramaserie Rampvlucht over de slachtoffers van de Bijlmerramp. Veel mensen zijn blij met de serie, omdat er voor de Bijlmerramp lange tijd nauwelijks aandacht was. Maar volgens Breeveld is het nog niet genoeg: ‘Ik speel zelf in Rampvlucht en het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van twee witte journalisten. Dat is niet erg, maar er zijn meerdere verhalen die verteld moeten worden. Het is belangrijk om niet alleen over de zwarte gemeenschap te schrijven, maar mét hen.’

Generatie Z
Jongeren kunnen veel betekenen voor de filmindustrie, omdat zij een andere kijk op het leven hebben. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt dat generatie Z meer representatieve televisie wil zien, omdat ze klaar is met het stereotiepe beeld dat geschetst wordt door de media. Deze generatie wil zich voornamelijk identificeren met wat ze op televisie zien. ‘Onlangs is door Disney voor het eerst een trailer voor de film van de zwarte kleine zeemeermin uitgebracht en dit zorgde voor tranen bij mensen van kleur.' Ook bij Breeveld. ‘Het is prachtig, maar tegelijkertijd ook verdrietig dat zwarte kinderen in 2022 blij zijn met een zeemeermin van kleur.’

Wat nu?
Er wordt meer aandacht besteed aan het maken van inclusieve televisie, maar het is belangrijk om het gesprek te blijven voeren met verschillende partijen en daar niet bang voor te zijn. Het Nederlands Film Festival is in gesprek met mensen van kleur en witte filmmakers om te kijken hoe het beter kan. Jongeren kunnen daar een cruciale rol in spelen. Generatie Z wil verandering zien en zij zijn de toekomstige filmmakers van onze maatschappij.

Luister hier:

Thema's:

theme-icon
Werk

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

DaanOuwens
DaanOuwens10 okt. 2022 - 17:16

Volgens mij moet je deze vraag niet stellen. Een betere is zou je naar een film gaan die geen afspiegeling is van de samenleving? Blijft gewoon weg bij producties die ongeloofwaardig zijn en roep anderen dat ook te doen.

9 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 okt. 2022 - 9:46

[zou je naar een film gaan die geen afspiegeling is van de samenleving?] Is dit een eis die je aan een kunstvorm moet stellen? Er zijn vele (sub)genres waarbij de "geloofwaardigheid" niet op "afspiegeling" berust.

DaanOuwens
DaanOuwens11 okt. 2022 - 10:31

@ DanielleDefoe Als een subgenre niets met de gehele samenleving te maken heeft dan is afspiegeling onzin. Als het genre probeert de actuele samenleving te laten is zien is het onzin als het geen afspiegeling is. Ik verwacht geen donkere mensen bij een film over de inuk maar wel bij een film die speelt in Stockholm. Er zijn prima keuzes te maken in dit soort zaken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 okt. 2022 - 12:58

Klopt. Ook in een film die speelt in Stockholm kunnen de hoofdpersonen blank zijn. Migranten zijn dat ook nog wel eens.

Wie o Wie
Wie o Wie11 okt. 2022 - 14:00

Daan, jij schrijft “blijf gewoon weg” Typisch Daan, weglopen. Maar dat verhindert Daan niet om een mening te vormen. Ook zonder het gezien te hebben.

DaanOuwens
DaanOuwens12 okt. 2022 - 17:44

@ DanielleDefoe Natuurlijk kunnen hoofdpersonen blank zijn. Maar ook in Stockholm kan je niet 10 willekeurige mensen bij elkaar zetten zonder dat er een met een kleurtje bij zit. Een familie, een voetbalteam of een schoolklas. Als die allen wel blank zijn is er iets vreemds aan de hand. Als iedereen een kleurtje heeft ook. Het punt wat ik wil maken is dat een productie ongeloofwaardig is als iedereen wit of gekleurd is. Als de intentie is een film te maken die in ieder geval tegen de realiteit aanleunt is diversiteit noodzakelijk voor de geloofwaardigheid.

Wie o Wie
Wie o Wie12 okt. 2022 - 20:22

Daan is blijkbaar voorstander om witte mensen aan te duiden als blank ipv wit. Owee als de blank mens een kleur (wit) heeft. Nu kan hij tenminste anderen nog aanduiden als kleurling. Stel je voor dat een wit persoon een kleurling zou zijn. Die noemt Daan gewoon Blank. Zo was het al jaren en dat moet je koesteren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 okt. 2022 - 8:04

De Zweedse samenleving is behoorlijk gesegregeerd. Ditto in Noowegen waar een Pakistaanse-Noorse regisseur een autobiografische geinspireerde fiim maakte waar behalve haar vriendje geen blanke in voorkwam. Maar eigenlijk is dat mijn punt niet. Kunst dus ook filmkunst is tot niets verplicht.

DaanOuwens
DaanOuwens14 okt. 2022 - 8:11

@ DanielleDefoe Ik ben wel gevoelig voor het "kunst" argument maar het gaat mij meer om de hoofdlijn. De Pakistaans/Noorse film is voor mij net zoiets als een docu over inuk. Mijn voorbeeld is een beetje flauw ten opzichte van jou maar ik heb ff niet wat anders paraat. Ik denk dat iedere uiting - ook kunst - wordt gemaakt om iets te betekenen in en/of voor de samenleving. Zelfs een reclamespotje. De realiteit van de differentiatie van de samenleving wordt veel ontkent. Ook de tweede generatie immigranten ervaart nog steeds veel discriminerende blokkades. En er is weinig behoefte aan uitingen die het benepen beeld bevestigen. Die film waar je naar verwijst is wellicht trouwens ook een prima voorbeeld van wat ik bedoel. Het zichtbaar maken van de verschillende groepen in een samenleving en de beelden die ze van elkaar hebben is exact wat nodig is. Ik hoef ook geen quotum gekleurden en zeker niet in een film die het probleem aan de orde stelt. Ik heb al eerder opgeschreven dat ik denk dat er niet meer een gemeenschappelijke samenleving is. Wel van groepen die langs elkaar leven. Dat is niet erg maar dan moet iedereen wel door hebben dat er naast de eigen normen ook andere normen en waarden zijn. En daar mankeert het nog wel eens aan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 okt. 2022 - 12:40

Het is wat lastig discussieren over een film die door maar een debattant is gezien. De film in kwestie is geen docu maar er een uit het "coming of age" genre waarbij meisjes in patriarchale naar binnen gerichte migrantengroepen het extra moeilijk hebben omdat hen doodnormale rechten worden ontzegd . Scandinavische films hebben vaak een "boodschap" maar dan zodanig verpakt dat allerlei mensen er nog steeds naar willen kijken. De Zweedse vampierfilm "La den rette komme inn" is daar een ander voorbeeld van. 12 jarige jongen in de obligate troosteloos ogende besneeuwde arbeiderswijk krijgt nieuwe buren. Toevallig een oudere pedofiel met een vampier die er uit ziet als een 12-jarig meisje als huisgenoot. De kinderen worden vrienden. De (traditionel) vampierelementen zijn listig ingevlochten met de situatie van het eenzame jongetje dat ernstig wordt gepest op school zonder dat de leiding optreedt en die van het zg meisje dat oa. op blote voeten rondloopt en niet naar school gaat zonder dat de kinderbescherming ingrijpt. Eeen aanklacht tegen volwassenen en instellingen die voor het welzijn van kinderen moeten waken maar wel creatief verpakt.

WRM
WRM7 okt. 2022 - 19:47

De wereld van de filmindustrie wordt bepaald door vraag en aanbod en een business modell Zolang er geen vraag of beperkte vraag is naar inclusiviteit heeft een dergelijk model wellicht uit moralistisch oogpunt bestaansrecht maar geen bestaansrecht in termen van commercie Als ik eerlijk ben zou ik er ook niet gaan kijken maar ik denk dat een dergelijk platvorm alleen haalbaar is met zware subsidies Overigens zijn er inmiddels zoveel vormen van inklusiviteit dat mij de daadwerkelijke uitvoering geen haalbare kaart is of wordt

Nuilert
Nuilert7 okt. 2022 - 16:15

Het staat iedereen vrij zelf een filmstudio op te richten en films en programma's te produceren.

Gerygrr
Gerygrr7 okt. 2022 - 10:44

Akwasi heeft toch de documentaire gemaakt vanuit het zwarte perspectief? Het verhaal van de film Rampvlucht is toch gebaseerd op het journalistieke werk van de journalisten, die in het echt wit zijn en waren?