BNNVARA
Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Hoe past H&M greenwashing toe voor een duurzaam imago?

30 nov 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
405 keer bekeken
fast fashion
Klimaatactiegroep Extinction Rebellion en Fashion Action hebben dit weekend de H&M-vestiging op het Amsterdamse Rokin onder vuur genomen met groene verf. Het is een protest tegen ‘greenwashing’, het duurzamer voordoen dan het bedrijf daadwerkelijk is.
We geven per jaar 1600 euro uit aan kleding. Zo’n vier paar schoenen en twintig tot veertig kledingstukken. ‘De fashion-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld’, zegt Ron van den Akker in Kassa. ‘Ik noem het ook wel de kiloknallers van de fashion’, voegt Willa Stoutenbeek hieraan toe.
Voor één spijkerbroek heb je al snel 10.000 liter water nodig, bij het verbouwen van katoen worden veel pesticiden gebruikt. En bij het verven en bleken gebruiken bedrijven chemicaliën. De fabrieken zijn verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. En dan zijn er nog de vaak slechte arbeidsomstandigheden in de lagelonenlanden. ‘Ze verdienen te weinig om in hun basisbehoeften te voorzien’, volgens Stoutenbeek.

Greenwashing
Ook de grote modeketens zijn zich intussen bewust van hun ecologische voetafdruk en zij beloven duurzame producten, zoals de H&M Conscious-lijn. Maar deze duurzame kledinglijnen zijn minder duurzaam dan je denkt. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Stoutenbeek: ‘Ik denk dat fast-fashion bedrijven helaas nog te weinig verantwoordelijkheid nemen. Het is nog maar een heel klein stukje van hun productieproces. Het wordt meer gebruikt als een marketingtool. En zelfs bij die lijnen gaat het alleen om duurzame innovaties. Bijvoorbeeld de materialen of duurzame technieken. Als het over mensen gaat wordt er helemaal niet over gesproken’, zegt Stoutenbeek.


Verandering in de productieketen
In 2013 beloofde H&M binnen vijf jaar 850.000 arbeiders een eerlijk loon te bieden. Maar aan deze belofte werd niet voldaan. H&M-medewerkers in het productieproces krijgen nog steeds geen leefbaar loon betaalt. Suzan Cornelissen van Schone Kleren Campagne: ‘Helaas geeft H&M niet thuis en kunnen we concluderen dat ze hun belofte niet waar hebben gemaakt.’ Stoutenbeek: ‘Je moet bij het begin beginnen. In het hart van je productieketen moet je dingen veranderen. Juist de grote modeketens hebben de macht om het anders te gaan doen. Als zij dingen aanpassen, dan zal er ook echt wat kunnen gaan veranderen.’ Ook Cornelissen vindt dat de grote modeketens hun verantwoordelijkheid moeten nemen. ‘Als consument ben je niet verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Je moet er als consument vanuit kunnen gaan dat de kleding die jij koopt onder goede omstandigheden is gemaakt. Daarom vinden wij dat er wetgeving moet komen die modemerken verplicht stelt te onderzoeken wat er in hun keten plaatsvindt.’


Kleding ranken
Voor de consument kan het, onder andere door greenwashing, best lastig zijn om een duurzame keuze te maken. Milieu Centraal wil de consument een handje helpen. ‘Als je nieuwe kleding koopt dan is het belangrijk om te letten op kwaliteit. Op de website loveyourclothes.nl heeft modejournalist Emy Demkes heel leuk op een rij gezet hoe je kwaliteit nou eigenlijk herkent.’ Maar natuurlijk is het ook belangrijk om te weten wat de staat van je huidige kledingkast is. Ook daar bestaat een website voor: rankabrand.nl. ‘Dit is een website die rankt hoe duurzaam een bedrijf zegt dat hij is.’

Tips van Willa Stoutenbeek:

  1. Koop minder.
  2. Investeer in goede kleding.
  3. Koop tweedehands.
  4. Huur kleding.
  5. Ga creatief door je eigen kast heen.

Drie kledingstukken minder per jaar
En iedere persoon die bewuster met zijn kledingconsumptie omgaat heeft directe impact. Koop je bijvoorbeeld drie kledingstukken minder per jaar dan bespaar je al zo’n 57 kg CO2 per jaar. Als alle Nederlanders dat zouden doen, dan is dat op jaarbasis een besparing van 970.000.000 kg CO2. Dat is evenveel als 2,1 miljoen mensen die een jaar lang vegetarisch eten.

In 2017 kwam aan het licht dat H&M in grote hoeveelheden nieuwe en onverkochte kleding laat verbranden, zo bleek uit Deens onderzoek. Een maand na deze ontdekking lag de keten opnieuw onder vuur nadat een tweede bedrijf aangaf kleding van het merk te verbranden. Ditmaal zou het gaan om ‘kleding die niet geschikt was om gedragen te worden’.
Door Carolien Ronde