Sfeerfoto van BNNVARA
BNNVARA
Wij zijn voor eerlijke huurprijzen en helpen je in de strijd.

Hoe kan het dat verhuurders foute kosten vragen?

  •  
18-01-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1206 keer bekeken
  •  
Screenshot 2021-12-24 at 10.51.18

De huidige situatie op de woningmarkt: karige studentenkamers, onbetaalbare koopwoningen voor starters en jarenlange wachtlijsten voor huurwoningen. Daarbij hebben huurders - die wél een woning of kamer weten te vinden - soms te maken met verhuurders die onterechte kosten rekenen. 

Uit onderzoek van de Woonbond blijkt dat er vaak onterechte kosten worden gevraagd, meldt Kassa eind vorig jaar. Zo zou ruim 32 procent van 575 respondenten contract- of administratiekosten worden gevraagd, terwijl dit helemaal niet mag. Dit geldt ook voor sleutelgeld (20 procent), verhuurkosten (19 procent), inschrijfkosten (19 procent), een waarborgsom van drie keer de huur (13 procent) en bemiddelingskosten (12 procent). 

BOOS
Huurbemiddelaars maken huurders dus soms geld afhandig. In 2020 zagen we in BOOS dat BVwonen zich schuldig maakte aan het onrechtmatig in rekening brengen van te hoge contractkosten. ‘Er mogen alleen contractkosten in rekening gebracht worden, bijvoorbeeld om het contract op te stellen. De regel is dan wel dat die kosten redelijk moeten zijn. Het Juridisch Loket heeft ons verteld dat deze kosten normaliter 50 euro zijn en nooit boven de 150 euro uitkomen’, legt Tim Hofman uit. Ook bij De Huis Sleutel van Wessel IJsebaert gaat het fout. Op Twitter schrijft Tim: ‘Wessel heeft jarenlang illegaal bemiddelingskosten gerekend aan studenten à €302,50 aan kamerzoekende studenten.’ Kwalijk, want dat is sinds 2016 verboden, legt Jeroen Jaspers - jurist bij de Rechtswinkel in Tilburg - in de uitzending uit: ‘De Huis Sleutel is een partij die bemiddelt tussen huurders en verhuurders. Die mensen aan woonruimte helpt en die kosten voor het opstellen van het huurcontract in rekening brengt bij de huurder. Dit is al ruime tijd verboden voor zelfstandige huurwoningen en sinds 2016 ook voor onzelfstandige woningen. Door de krappe woningmarkt is men vaak bang om te procederen.’ En dat dit niet mocht, lijkt hij gewoon te weten: zo vroeg hij met enige regelmaat aan nieuwe huurders of ze contant wilden betalen.

Van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kreeg de eigenaar eenmalig een boete van 100.000 euro. 

Onterechte kosten 
Na de eerste aflevering over De Huis Sleutel vorig jaar ontplofte de mailbox van BOOS. Honderden mensen blijken onterechte kosten te hebben betaald, waarvan ook een aantal contant. En daarom ging Tim met zijn team opnieuw langs bij de eigenaar. Tim: 'Het gaat om bedragen tussen de 50 en 100.000 euro ongeveer die hij onrechtmatig, bewezen, afhandig heeft gemaakt van jonge mensen.' Het zijn verhalen van aanhuurkosten (contractkosten, administratiekosten, sleutelgeld) en contactbetalingen. Een van de gedupeerden vertelt hierover: 'Een dag van tevoren werd ik gebeld en toen werd het verkocht onder het mom van contractkosten. Als ik 250 euro zou betalen zou ik geen bonnetje krijgen, bij 300 euro wel een bonnetje. Ik dacht slim te zijn om het voor die vijftig euro te laten zitten. Ik wist niet dat het onrechtmatig was.'

Wat kun je doen? 
Volgens Elsje de Brie - advocaat bij Hielkema & Co advocaten - kun je in dit soort gevallen het beste je verhuurder aanschrijven, vertelt ze in BOOS: 'Dat je dit niet in rekening mag brengen en je het terug moet krijgen. Als dat niet werkt, kun je je het beste tot een jurist wenden om te kijken of je het op die manier terug kunt krijgen, en in het ergste geval moet je naar de rechter om aanspraak te kunnen maken op het bedrag.' Een andere gedupeerde vertelt in de uitzending dat ze dit probeerden: 'Hij schreef terug dat als ik dat wil dat ik het moest aanvechten; het was een onduidelijke mail. Het heeft ook lang geduurd voordat hij reageerde.' Weer een andere gedupeerde had het al aangevochten, tevergeefs: 'Ik heb een incassobureau ingeschakeld. Daar is al twee keer een deurwaarder naartoe geweest en dat heeft niets opgeleverd. Verder krijgen we van hem ook geen reactie.' Volgens De Brie zou je als huurders ervoor kunnen kiezen om je gezamenlijk tot een advocaat of jurist te wenden: 'Dat scheelt ook in de kosten. Dan hoef je maar een keer de proceskosten te betalen.' 

Juridische gevolgen 
Maar wat zouden de juridische gevolgen kunnen zijn voor de verhuurder? 'Dat hij/zij de kosten die ten onrechte betaald zijn terug moet betalen', legt De Brie uit. 'Als de verhuurders winnen, dan zou de verhuurder ook hun proceskosten moeten betalen. Als de verhuurder wordt veroordeeld om iets terug te betalen en besluit om dat niet te doen, dan kan de huurder een afspraak van de rechter in handen krijgen en die naar een deurwaarder sturen. De deurwaarder kan dan de uitspraak ten uitvoer leggen. Bijvoorbeeld beslag leggen op rekeningen of op andere zaken. Met zo'n vonnis in de hand staat de huurder wel sterk.' 

Meer weten over deze specifieke zaak? Bekijk de aflevering van BOOS hieronder: 

Door Noene Kazarjan

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (2)

dekuipman
dekuipman19 jan. 2022 - 8:56

Mijn woning is ook shit het water loopt door de ramen en kozijnen naar binnen, de wind waait door de woning naar binnen, ze hadden mij schriftelijk toegezegd dat ze in 2022 planmatig onderhoud zouden doen, mijn straat zijn ze begonnen tot mijn huis en mij slaan ze over ze zeggen simpel weg het geld is nu op u wordt overgeslagen, en ja de tocht ,vocht en water doen ze niks aan. Daar sta je dan hellup

dekuipman
dekuipman19 jan. 2022 - 8:56

Mijn woning is ook shit het water loopt door de ramen en kozijnen naar binnen, de wind waait door de woning naar binnen, ze hadden mij schriftelijk toegezegd dat ze in 2022 planmatig onderhoud zouden doen, mijn straat zijn ze begonnen tot mijn huis en mij slaan ze over ze zeggen simpel weg het geld is nu op u wordt overgeslagen, en ja de tocht ,vocht en water doen ze niks aan. Daar sta je dan hellup