BNNVARA
Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Greenpeace laakt 'groene illusie' Coca-Cola | Kassa

21 nov 2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding 2017-11-21 om 09.45.34

Greenpeace heeft een klacht ingediend tegen Coca-Cola bij de Reclame Code Commissie. De milieuorganisatie vindt dat het frisdrankbedrijf 'groene illusies' verkoopt door in een advertentie goede sier te maken met het feit dat alle verpakkingen van het bedrijf '100 procent recyclebaar' zijn.

Veel flessen in oven of milieu

Dat betwist Greenpeace niet, maar de organisatie vindt dat ,,helemaal geen prestatie": alle PET-flessen zijn namelijk recyclebaar. Greenpeace wijst erop dat in de praktijk echter veel flessen in de verbrandingsoven belanden. ,,Of in het milieu.''

Hervulbare flessen beter dan wegwerp flessen

Coca-Cola meldt in de advertentie dat de eigen colaflessen van 1,5 liter voor 50 procent uit gerecycled plastic bestaan. Bij kleine flesjes is dit 25 procent. Daarnaast claimt het bedrijf dat het verpakkingen steeds lichter maakt, waardoor minder energie en grondstoffen nodig zijn. Greenpeace merkt daarbij op dat Coca-Cola het alleen heeft over de wegwerpflessen die het bedrijf sinds 2006 maakt. Daarvoor gebruikte het bedrijf hervulbare flessen waar volgens Greenpeace minder energie en grondstoffen voor nodig waren. 
Kassa staat in deze week (van 20 november tot en met 26 november) geheel in het teken van  afval scheiden!  Want hoe zit het nou precies, mag je kristalglas wél in de glasbak doen? En hoe zit het met een chipszak? We bespreken de zin en onzin van afval scheiden.
Door: Kassa

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar