Zorgverzekeraars moeten meer doen om wachtlijsten ggz weg te werken
15-01-2018
•
leestijd 2 minuten
•
83 keer bekeken
•
Verzekeraars moeten veel actiever de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) wegwerken. Dat zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een rapport dat maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De wachttijden in de ggz overschrijden al langere tijd de norm die is vastgesteld. De norm verschilt per trajectonderdeel. Voor het aanmelden bij een ggz-instelling staat bijvoorbeeld maximaal vier weken. Maar op veel plekken moeten mensen veel langer wachten. Met name voor cliënten met autisme, persoonlijkheidsstoornissen, trauma en licht verstandelijke beperkingen in combinatie met ggz-problematiek, zijn de wachttijden lang.
Problemen kunnen verergeren “Mensen krijgen hierdoor niet op tijd de zorg die zij nodig hebben en waar zij recht op hebben. Dit kan leiden tot een verslechtering van de gezondheidssituatie en daardoor tot een nog grotere zorgvraag. Ook zitten mensen misschien onnodig lang thuis”, zegt de Zorgautoriteit. Een van de grote problemen is dat er een tekort is aan personeel. Een andere lastige factor is dat de processen in de ggz complex zijn en er vaak veel verschillende partijen een rol spelen.
De wachttijden moeten uiterlijk 1 juli dit jaar binnen de afgesproken normen zijn. Er zijn volgens de autoriteit goede eerste stappen gezet op bijvoorbeeld het gebied van samenwerking. De instellingen en de zorgverzekeraars voelen volgens de NZa ‘de urgentie om de wachttijden in de ggz terug te dringen’. Maar verzekeraars kunnen meer doen. Sommigen zijn te afwachtend. De NZa zegt zich daar ‘zorgen’ over te maken. “Wij vinden het belangrijk dat zorgverzekeraars proactief handelen en niet pas in actie komen als een verzekerde contact opneemt.”
Meldpunt Het BNNVARA-programma Kassa deed op 29 april 2017 een oproep aan mensen die te maken hebben met lange wachttijden in de ggz. Mensen kunnen sindsdien bij de NZa een melding doen van lange wachttijden. Hier is gehoor aan gegeven en de NZa heeft sinds de uitzending van Kassa ruim 100 meldingen ontvangen. “Uit ongeveer de helft van deze meldingen bleek dat de melder op dat moment te maken had met een (te lange) wachttijd. Ook in 2018 gaan we door met de meldactie. Cliënten die te lang moeten wachten op zorg, kunnen zich melden bij ons Meldpunt. Wij kunnen dan gericht actie ondernemen richting de zorgaanbieder of de zorgverzekeraar”, zegt de NZa.