Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Verbanden suikerindustrie en wetenschap

17-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
de-zoete-verleiders
Wetenschappers in de gezondheidzorg in Groot Brittanie zijn betrokken bij bedrijven die verantwoordelijk worden gehouden voor de obesitas crisis, meldt het vooraanstaande tijdschrift BMJ (voorheen the British Medical Journal). Een onderzoek van de BMJ heeft bewijs blootgelegd waarin belangrijke experts betrokken zijn met de suikerindustrie. Zij ontvangen geld voor onderzoek en advies en ontvangen andere vormen van sponsoring.
Het BMJ heeft achterhaald dat al meer dan tien jaar een geldstroom loopt van de industrie naar onderzoekscentra. Onderzoekers van overheidsgezondheidinstellingen hebben geld ontvangen van bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Weight Watchers International Sainsbury's, W K Kellogg Institute en GlaxoSmithKline.
Cijfers die via de WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur) zijn verkregen suggereren dat bijvoorbeeld het werk van wetenschappers van de 'Human Nutrition Research unit' de afgelopen tien jaar werd gefinancierd met gemiddeld 330.000 euro per jaar.
Onderzoeker Jonathan Gornall heeft vier artikelen geschreven (zie onder) naar de relatie tussen de industrie en de wetenschap. BMJ claimt dat de onderzoeken vragen oproepen over de mogelijkheid van vooringenomenheid en belangenverstrengeling van volksgezondheid deskundigen.
De omvang van de donaties is ongekend, met één voormalige HNR onderzoeker - Susan Jebb , hoogleraar voeding en volksgezondheid aan de Universiteit van Oxford en voorzitter van de Britse regering 'Responsibility Deal Food Network' - die financiering accepteerde ter waarde van $ 2,10 miljoen van bedrijven als Coca - Cola tussen 2004 en 2015 .
Als hoofdonderzoeker, ontving Jebb ook een donatie van $ 297.000 van Coca - Cola voor een studie waar zij mee bezig was.
De zoete verleiders
De voedselindustrie weet ons telkens weer te verleiden om suiker te eten. Hoe doen ze dat? Waarom eten we zoveel suiker terwijl we weten dat het slecht voor ons is? Zembla onderzocht waarom we zoveel suiker eten terwijl we weten dat het slecht voor ons is?
 
Lees ook:
* Sugar: spinning a web of influence , Jonathan Gornall, The BMJ.
* Sugar’s web of influence 2: Biasing the science , Jonathan Gornall, The BMJ.
* Sugar’s web of influence 3: Why the responsibility deal is a “dead duck” for sugar reduction , Jonathan Gornall, The BMJ.
* Sugar’s web of influence 4: Mars and company: sweet heroes or villains? , Jonathan Gornall, The BMJ.
 * Een interactieve infographic die de relaties weergeeft tussen wetenschap en industrie.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.