Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Suiker in frisdrank maakt dik

20-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
62 keer bekeken
  •  
suiker-in-frisdrank-maakt-dik
Voor het eerst is wetenschappelijk aangetoond dat je dik wordt van de suiker in frisdrank. Prof. M. Katan, emeritus hoogleraar voedingsleer aan de VU, presenteerde vorig jaar samen met  prof. J. Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU, de resultaten uit hun Drinkstudie. In het onderzoek kreeg een groep kinderen anderhalf jaar lang elke dag 1 klein blikje limonade met suiker en de andere groep kinderen 1 blikje zonder suiker. Na anderhalf jaar was de groep die het suikerhoudende drankje kreeg een kilo zwaarder.

Suikerindustrie ontkent verband

Van suiker in frisdrank word je dik. Dat lijkt logisch, maar dit wordt door de suikerverwerkende industrie nog steeds ontkend. Ondanks harde bewijzen uit recent wetenschappelijk onderzoek, ontkent Paul Mesters, directeur van de Nederlandse suikerproducent Suiker Unie in ZEMBLA dit verband. ' Dat onderzoek toont aan dat je van calorieën dik wordt. Specifiek van suiker is nog maar de vraag' , zegt Mesters.

Prof. M. Katan is niet onder de indruk van deze reactie. ' Iedere bedrijfstak die zijn spullen moet verkopen, probeert er kanttekeningen bij te zetten als er nieuws komt dat slecht voor ze is. Dat is vanzelfsprekend. '

Kenniscentrum is voorlichtingsafdeling
Hoewel hun onderzoek verscheen in het gerenommeerde vakblad The New England Journal of Medicine, ontkent ook het Kenniscentrum Voeding & Suiker dat suiker een dikmaker is. Deze organisatie, beter bekend onder de naam Suikerstichting, profileert zich als onafhankelijk kenniscentrum, maar is in feite de voorlichtingsafdeling van de Suiker Unie, ontdekt ZEMBLA. De directeur van Suiker Unie zit in het bestuur van de stichting. Consumenten kunnen dat niet weten, want tot vlak voor de uitzending staat nergens op de site vermeld dat de stichting wordt bestuurd én betaald door de Suiker Unie.

Wetgeving te beïnvloeden
ZEMBLA legt de hand op een presentatie die voedingswetenschapper Janine Verheesen, de directeur van de Suikerstichting, schreef voor het Platform Suiker en Voeding. Daarin staat dat de doelstelling van de organisatie is 'om wetgeving te beïnvloeden en ongewenste maatregelen te voorkomen.' Verheesen zegt in ZEMBLA: ' Wij denken dat er geen ongezonde voedingsmiddelen bestaan, alleen ongezonde leefpatronen. Iemand die liters suikerhoudende frisdrank per dag inneemt, daarnaast nog vele andere voedingsdranken inneemt en niet beweegt, kan daar zeker dik van worden .'

Suikerlobby
Suiker is big business. Niet alleen voor suikerfabrikanten, maar ook voor de suikerverwerkende industrie. Ook zij proberen daarom via lobby hun belangen veilig te stellen. In Brussel wist de voedingsindustrie zo in 2010 te voorkomen dat er zogeheten stoplicht-etiketten kwamen, die met een rood label zouden aangeven als er veel suiker in een product zit. In de Verenigde Staten zijn de lobbypraktijken van de suikerindustrie zelfs 'regelrecht ontleend' aan de methodes van de tabaksindustrie.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.