Steeds meer partijen voor uitstel uitbreiding Lelystad Airport
07-12-2017
•
leestijd 2 minuten
•
106 keer bekeken
•
Het aantal partijen dat voor uitstel van de opening van Lelystad Airport is, groeit. Na de PvdA heeft nu ook 50PLUS zich tegen de uitbreiding van het vliegveld uitgesproken. Daarmee zijn nu 69 van de 150 Kamerleden tegen opening vanaf 2019. De partijen die tegen zijn, willen dat eerst het volle Nederlandse luchtruim wordt heringedeeld. Die herindeling zou het overbodig maken laag boven de regio te vliegen.
Eerder deze week twitterde PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk nog dat eerst het luchtruim op orde moet zijn en dat er dan pas gedacht kan worden aan uitbreiding van de luchthaven in Lelystad. Het was een opmerkelijke zwaai, want het was PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma die in het vorige kabinet juist vóór de uitbreiding van de luchthaven was en niet wilde wachten op de herindeling van het luchtruim.
Eerst het luchtruim op orde, dan pas denken aan uitbreiding van luchthaven Lelystad.
#PvdAhttps://t.co/SFgHL7CVTd
Politieke druk De Stentor
schrijft nu dat inmiddels 69 van de 150 Kamerleden tegen opening per 1 april 2019 zijn. GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en PVV en SGP waren al tegen en na de PvdA heeft nu ook 50PLUS zich uitgesproken. De druk vanuit de provincie op de politiek lijkt steeds groter te worden. Zo kreeg D66 vorige maand op een partijcongres in Leeuwarden te horen dat een meerderheid van de leden wil dat Lelystad Airport niet wordt uitgebreid voordat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. De CDA en de ChristenUnie hebben veel aanhangers in Lelystad en Overijssel en worden door de burgerbeweging gewaarschuwd voor verkiezingsnederlagen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.
Debat voor kerstreces
Voor het kerstreces debatteert de Tweede Kamer over de fouten in het Lelystad-dossier. “Eindelijk hét debat met minister Cora van Nieuwenhuizen over rammelend onderzoek en slechte besluitvorming rond Lelystad Airport”, twitterde Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks hierover.
Lelystad Airport, hoe zat het ook alweer?
In september dit jaar onthult ZEMBLA dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat blijkt uit een rapport dat ZEMBLA in handen heeft en dat niet eerder openbaar is gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) blijkt in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport te hebben gegeven. Dat advies werd echter in de wind geslagen.
‘Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport’
In de uitzending ‘Vliegveld Nederland’ wordt duidelijk hoe de besluitvorming rond de uitbreiding al jaren problemen oplevert en vol (reken)fouten zit. Zo ontdekt ingenieur Leon Adegeest dat de berekeningen over de geluidsoverlast niet goed zijn uitgevoerd door het ministerie:
In oktober gaf de toen demissionaire staatssecretaris Sharon Dijksma toe dat er inderdaad
rekenfouten zijn gemaakt
in het onderzoek naar de milieugevolgen en de geluidsoverlast van de uitbreiding van Lelystad Airport.