Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Staatssecretaris geeft rekenfout in rapport vliegveld Lelystad toe

17-10-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
172 keer bekeken
  •  
Lelystad Airport (uit uitzending)
Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma heeft toegegeven dat er rekenfouten zijn gemaakt in het onderzoek naar de milieugevolgen en de geluidsoverlast van de uitbreiding van Lelystad Airport. Ze gaat de rekenfouten corrigeren, maar denkt dat het geen gevolgen zal hebben voor de opening van de luchthaven in 2019.
Lelystad Airport (uit uitzending)
In de uitzending Vliegveld Nederland van ZEMBLA is te zien hoe burgers vechten tegen de overlast van het toenemende vliegverkeer boven Nederland. Ook ingenieur Leon Adegeest strijdt tegen de overlast die hem boven het hoofd hangt. Adegeest vermoedde al langer dat de geluidsoverlast groter wordt dan in de stukken van het ministerie is berekend. Hij woont in de buurt van Dalfsen, in een landelijke omgeving waar straks vliegtuigen overheen zullen gaan vliegen.
In ZEMBLA vertelt hij hoe verbaasd hij was toen hij las wat de voorspelling van de overheid was. Hij begreep niet hoe kan het dat boven zijn huis geen geluidsoverlast werd voorspeld terwijl een brief zegt dat ze op 1400 meter over vliegen: “Dat rijmt gewoon niet met de getallen,” zei hij tegen ZEMBLA. Daarom begon hij zelf met een geluidsstudie. Wekenlang stortte hij zich op de stukken die de overlast van Lelystad Airport berekenen. In juli vraagt Adegeest bij het ministerie hun rekenmodel te mogen gebruiken. Het ministerie zegt toe een afspraak in te plannen, maar als die er na anderhalve maand nog steeds niet is, besluit Adegeest een eigen rekenmodel te maken. In ZEMBLA laat hij zien wat hij heeft ontdekt. Bekijk het fragment waarin hij dat uitlegt:
De rekensommen van het ministerie moeten de nieuwe aanvliegroutes boven de regio rechtvaardigen, maar volgens de berekeningen van Adegeest en actiegroep Hoog Overijssel, kan dat nu niet meer. De geluidsoverlast die het vliegverkeer van en naar Lelystad maakt, strekt zich uit over een gebied dat veel groter is dan waar in de Milieu Effectrapportage (MER) rekening mee is gehouden.
Honderdduizenden mensen meer last
Geluidsdeskundige Arjo van den Berg bekeek de cijfers en zegt in de Volkskrant dat bij dalende vliegtuigen van het type Boeing in 55 procent van de gevallen de geluidshinder te laag is ingeschat. Ook zijn er berekeningsfouten gemaakt bij stijgende vliegtuigen van het type Airbus. Hierdoor zouden honderdduizenden mensen meer last krijgen van het luchtverkeer dan het ministerie nu voorspelt. Volgens Leon Adegeest heeft het ministerie in haar eigen voordeel gerekend omdat dat beter uitkomt voor de uitbreidingsplannen van het vliegveld.
Nieuwe rapportage
Sharon Dijksma heeft inmiddels toegegeven dat de berekeningen van het ministerie niet kloppen. Ze heeft aangekondigd dat ze de commissie MER gaat vragen of er een nieuwe rapportage moet worden gemaakt over de aanvliegroutes van Lelystad Airport. De demissionaire staatssecretaris zegt er overigens ook bij dat ze niet verwacht dat de opening van Lelystad Airport daardoor in gevaar komt.
Kamerdebat
GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger is het daar niet mee eens. Zij heeft een Kamerdebat aangevraagd. Volgens Kröger moet de hele procedure opnieuw als blijkt dat de Milieu Effectrapportage niet goed was. Dan valt namelijk de grond onder het besluit weg. 
Negatief advies
In september onthulde ZEMBLA ook dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in 2009 al waarschuwde voor problemen met het nieuwe vliegveld. Om in de Flevopolder 35.000 vliegbewegingen of meer mogelijk te maken, is een herindeling van het luchtruim nodig schreef de LVNL in een rapport dat niet naar buiten werd gebracht. Het beschikbare luchtruim is volgens LVNL te klein om luchtverkeer van en naar Lelystad in de toekomst onbelemmerd, punctueel en betrouwbaar af te kunnen handelen.
'Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport
Bekijk hier de hele uitzending ‘Vliegveld Nederland’.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor