Oplossing voor volle Schiphol? Pak de goedkope vakantievluchten aan.
26-09-2017
•
leestijd 3 minuten
•
126 keer bekeken
•
De groei van Schiphol leidt al jaren tot politieke debatten en protesten van burgers. De luchthaven moet uitbreiden, want dat is goed voor de economie, zeggen de voorstanders. Maar ondertussen barst het Nederlandse luchtruim uit zijn voegen. Herziening van het luchtruim is hard nodig, maar uitgesteld tot 2023. Volgens Hans Buurma, voorzitter van de werkgroep Toekomst Luchtvaart, is er een andere manier om het probleem aan te pakken: zorgen dat het budgettoerisme afneemt. Dat zegt hij dinsdag in een ingezonden stuk in Trouw.
‘Voor een grijpstuiver naar Europa’
De vraag naar vliegreizen wordt snel aangewakkerd door prijsvechters,
schrijft Buurma
, ‘landgenoten die regelmatig voor een grijpstuiver naar Europese steden vliegen en massa's buitenlandse toeristen die Amsterdam overstromen’. Ondertussen streeft de Nederlandse overheid naar groei van Schiphol als mainport, een knooppunt van belangrijke transportroutes. Want dat is goed voor de economie. Maar het budgettoerisme heeft weinig met die mainport-gedachte te maken. Budgettoerisme is geen mainportverkeer met een zakelijk of maatschappelijk doel. Breid je Schiphol uit, dan wakker je vooral de de groei van het budgettoerisme aan, niet het zakelijke vervoer dat door de bestaande milieu- en veiligheidsnormen met maar een paar procent kan groeien.
Anders aanpakken
Volgens Buurma moet het kabinet niet meer streven naar groei van de luchthaven maar het anders aanpakken: Schiphol níet verder uitbreiden en meer investeren in de functie van Schiphol als mainport. Hij benadrukt daarbij dat dit niet moet betekenen dat de vakantiecharters dan naar vliegvelden als Eindhoven en Lelystad moeten uitwijken. Deze regionale luchthavens hebben namelijk ook maar een capaciteit van 70.000 vluchten. Een échte oplossing is volgens de deskundige het budgettoerisme afremmen en zelfs terugdringen.
Hogere belasting op tickets
Dat terugdringen van het extreem goedkope vakantievluchten kan volgens Buurma door middel van bijvoorbeeld een ‘tickettax’. Ook hogere luchthavenkosten en toeristenbelasting, het begrenzen van airbnb , stedenreizen per trein stimuleren en het promoten van vakantiebestemmingen dichterbij huis zouden daarbij moeten horen, aldus de luchtvaartdeskundige.
Buurma vindt dat niet alleen de economie daarbij gebaat is, maar ook de samenleving en het milieu. Minder vakantiecharters leidt immers automatisch tot minder hinder en uitstoot van schadelijke broeikasgassen.
Echt duurzame maatregelen doen pijn
De vraag is of de politiek gevoelig is voor dergelijke plannen. Het invoeren van een vliegtaks is eerder geprobeerd en geen succes gebleken. Bovendien is het een maatregel waarmee je geen kiezers trekt, legt chemicus Martijn Katan uit. Naar aanleiding van de ZEMBLA-uitzending ‘
Bos als brandstof
’, over het bijstoken van hout in kolencentrales, vertelt Katan wat je werkelijk zou moeten doen om de uitstoot aan te pakken: vliegtickets duurder maken. Maar daar maak je je niet populair mee als politicus:
‘Vliegveld Nederland’
Volgende week besteedt ZEMBLA in ‘Vliegveld Nederland’ aandacht aan het overvolle Nederlandse luchtruim en burgers die al jaren strijden tegen de groeiende geluidsoverlast in hun huizen en tuinen. Heeft het zin om te vechten tegen de groei van Schiphol en de uitbreiding van regionale vliegvelden? 'Vliegveld Nederland' wordt uitgezonden op 4 oktober omstreeks 21:15.
Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport