Ondernemers vrezen minder omzet en banen door uitbreiding Lelystad Airport
28-09-2017
•
leestijd 3 minuten
•
70 keer bekeken
•
Ondernemers uit de toeristische sector in Overijssel, Friesland, Flevoland en op de Veluwe maken zich zorgen over de economische gevolgen van de uitbreiding van Lelystad Airport. Ze zijn bang dat de komst van het nieuwe vliegveld in 2019, waar veel protest tegen is, gaat leiden tot lagere omzetten. Dat blijkt uit een enquête onder 135 bedrijven in de regio.
Dalende omzetten
Uit de enquête, opgesteld door de belangenbehartiger van de toeristische sector Recron, blijkt dat zeventig procent van de ondervraagden aangeeft negatieve gevolgen te verwachten van de geluidshinder. Ze vrezen dalende omzetten en een verlies van arbeidsplaatsen. Veel ondernemers hebben campings, hotels en recreatiewoningen in de regio waar per jaar honderdduizenden rustzoekers naartoe komen. Ook zijn ze bang voor milieuvervuiling en verstoring van de natuur.
Geluidsoverlast
De uitbreiding van vliegveld Lelystad leidt al langer tot veel protest. Het plan is dat het vliegveld vanaf 2019 vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, maar omwonenden verzetten zich daar hevig tegen. Een van de zorgen die de bewoners hebben, is geluidsoverlast. Op grote delen van de toekomstige routes mogen de vliegtuigen namelijk niet hoger vliegen dan 1800 meter, omdat ze anders in de aanvliegroutes van Schiphol belanden. Door die lage vluchten zal het vliegverkeer ook op tientallen kilometers van Lelystad te horen zijn.
Negatief advies
Eerder deze maand onthulde ZEMBLA dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) al in 2009 een negatief advies over Lelystad Airport uitbracht. In een rapport dat niet eerder openbaar gemaakt was, waarschuwde de Luchtverkeersleiding over de problemen van het vliegveld. Volgens de LVNL is het beschikbare luchtruim te klein om vliegverkeer van en naar Lelystad in de toekomst onbelemmerd, punctueel en betrouwbaar af te kunnen handelen.
Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport
Alexander ter Kuile, voormalig secretaris-generaal van de overkoepelende organisatie van alle luchtverkeersleidingsdiensten in de wereld (CANSO) zei over dit rapport: “Dit advies zegt duidelijk dat het niet wenselijk is om de optie van Lelystad verder te onderzoeken. Eigenlijk adviseert LVNL de regering: u moet Lelystad helemaal niet willen, u moet dit niet verder uitzoeken, want het heeft geen zin.” Ter Kuile: “Dit advies van LVNL is in de wind geslagen en nu zit Nederland met de gebakken peren”.
Herindeling luchtruim moet eerst
De actiegroepen die zich tegen de uitbreidingsplannen verzetten, vinden dat eerst het Nederlandse luchtruim opnieuw moet worden ingedeeld voordat het vliegveld Lelystad wordt uitgebreid. Die indeling is voor het laatst gedaan in 1950. In 2009 werd al gezegd dat het luchtruim opnieuw moet worden ingedeeld, maar daar is tot op heden niets van gekomen. Staatssecretaris Sharon Dijksma van milieu (PvdA) erkent dat het sneller had gemoeten, maar een nieuwe indelingen van het luchtruim zal op z’n vroegst pas in 2023 klaar zijn.
Meerderheid Kamer voor uitbreiding
Vandaag was er in de Tweede Kamer opnieuw een commissievergadering over de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport. Vlak voor die vergadering stuurden gemeenten in West-Friesland
een brief
aan staatssecretaris Dijksma. De gemeenten willen meer duidelijkheid over de de gevolgen van de uitbreidingsplannen en maken zich zorgen over de gewijzigde routes.
Vooralsnog is een meerderheid van de Kamer voor de uitbreiding van het vliegveld. GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren zijn tegen Lelystad Airport en proberen uitstel (en afstel) af te dwingen. In de commissievergadering in de Kamer zegde staatssecretaris Dijksma toe dat actiegroepen later dit jaar de mogelijkheid krijgen om hun kijk op de definitieve vliegroutes kenbaar te maken.
Komende woensdag zendt ZEMBLA 'Vliegveld Nederland' uit over de groei van Schiphol en de vraag hoeveel kans burgers maken met hun gevecht tegen de luchthaven.