In de achtste voortgangsrapportage passend onderwijs, die staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft gepubliceerd, blijkt dat de praktijk in veel samenwerkingsverbanden laat zien dat het lukt om binnen de huidige kaders passend onderwijs te realiseren.
Nog niet alle scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid en benutten altijd de ruimte die het wettelijke kader biedt.
|
In het afgelopen jaar zijn er stappen gezet om meer kinderen passende onderwijsondersteuning en zorg te bieden. In veel regio’s is een beweging op gang gekomen, waardoor het vaker lukt om kinderen een passende plek te bieden. Steeds meer gebeurt dat op een reguliere school.
De praktijk in veel samenwerkingsverbanden laat zien dat het lukt om binnen de huidige kaders passend onderwijs te realiseren. Er zijn echter grote verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden. Nog niet alle scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid en benutten altijd de ruimte die het wettelijke kader biedt. Daarom worden ouders, scholen en samenwerkingsverbanden nader geïnformeerd over wat zorgplicht betekent en wat hun verantwoordelijkheden zijn. Scholen en samenwerkingsverbanden die zich onttrekken aan die erantwoordelijkheid worden hierop aangesproken door de inspectie.
Zie ook:
Vervolgmeting ervaren bureaucratie passend onderwijs
, onderzoek bij scholen en ouders in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs.