De verzekeraars openen vandaag een digitaal adviesloket waar consumenten kosteloos advies kunnen krijgen over de mogelijkheden hun beleggingsverzekeringen, ook wel woekerpolissen genoemd, aan te passen. Het onafhankelijke adviesorganisatie, genaamd Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen, licht de eigenaren van zulke polissen in over mogelijke alternatieven en verbetermogelijkheden. Het Verbond van Verzekeraars heeft met dit adviesorgaan een contract gesloten waarin de onafhankelijkheid is gewaarborgd.
Nog 3 miljoen polissen in omloop
Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) zijn er van de zeven miljoen beleggingsverzekeringen die destijds zijn verkocht nog zo'n drie miljoen in omloop. Volgens schattingen gaat het om een een totale waarde van honderd miljard euro. Het Nibud constateerde vorig jaar dat veel houders van een woekerpolis de polis onveranderd laten. Dat kan hen duur komen te staan,
waarschuwde Nibud
. Aanpassing kan financieel voordeel opleveren, een woekerpolis onaangeroerd laten kan daarentegen onaangename financiële gevolgen hebben.
Kosten
Een advies over een individuele woekerpolis geeft inzicht in onder meer kosten inhoudingen en te verwachten eindopbrengst. De betrokken verzekeraar of tussenpersoon heeft geen invloed op dat advies, benadrukt het Verbond van Verzekeraars. De brancheorganisatie van verzekeraars wil bevorderen dat dit hersteladvies beschikbaar wordt voor consumenten die nog geen gesprek met de eigen verzekeraar of adviseur hebben gevoerd. De kosten voor dit hersteladvies worden via het verbond gedragen door alle aangesloten verzekeraars.
Reactie ODIN
ODIN voorzitter Jeffrey Leichel zegt zich te verbazen over het adviesloket. Hij las de 'veel gestelde vragen' voor ons en concludeert dat het gaat om een gebonden advies: er wordt alleen een oplossing geboden bij een bestaande verzekeraar, en hieruit blijkt dat '
waarschijnlijk bij hypotheekpolissen niet naar het alternatief ‘omzetten naar een annuïtaire hypotheek’ wordt gekeken. Hierbij stop je met beleggen en ga je direct aflossen op de hypotheek.
'
'
Er is geen enkele transparantie over wie het advies gaat uitvoeren en wat daarvoor wordt betaald. Een gesprek met een adviseur betaald door het Verbond kan wel gratis, maar een gesprek met een andere onafhankelijke adviseur moet de klant zelf maar betalen'
.
Het enige positieve wat hij kan bedenken is dat klanten die hier op reageren in ieder geval deels worden geholpen. '
De beste en goedkoopste oplossing zal het in de meeste gevallen zeker niet zijn en dat er geen aandacht is voor claimen in het adviesproces is ronduit belachelijk
'.
ODIN heeft als stichting eerder geopperd dat verzekeraars hun klanten gewoon een adviescheque moeten aanbieden. Dan kan de klant zelf kiezen waar het hersteladvies wordt ondergebracht.
Voortwoekerpolis
Verzekeraars verdienen per jaar ruim 800 miljoen euro aan de nog lopende woekerpolissen door te hoge kosten en te hoge overlijdensrisicopremies in rekening te brengen. Dat stelt de onafhankelijk financieel expert Jeffrey Leichel in ZEMBLA
De voortwoekerpolis
. Leichel is voorzitter van de stichting ODIN, die gedupeerden van woekerpolissen adviseert en ondersteunt. Volgens hoogleraar bedrijfsfinanciën Jaap Koelewijn van de universiteit Nyenrode willen de verzekeraars zoveel mogelijk de woekerpolissen in stand houden. '
Verzekeraars hebben geen belang bij het stopzetten van de producten. Ze willen het laten doorlopen want daar is hun verdienmodel op gebaseerd'
, aldus Koelewijn
in ZEMBLA.
AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) juicht het nieuwe adviesloket toe. De AFM hoopt dat de onafhankelijke adviseurs vooral houders van woekerpolissen weten te overtuigen die onvoldoende vertrouwen in de oorspronkelijk adviseur of verzekeraar hebben.