Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Nederlanders eten veel meer suiker dan ze denken

30-03-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
164 keer bekeken
  •  
suiker snoep
Alle voorlichtingscampagnes ten spijt - denk aan de beroemde slogan ‘Snoep verstandig, eet een appel’ -, we eten nog steeds veel te veel suiker. 84 procent van de Nederlanders weet niet goed wat ze moeten doen om daarmee te minderen en vindt dat fabrikanten de verantwoordelijkheid moeten nemen minder suiker in producten te verwerken.
Dertig klontjes per dag
Uit een onderzoek dat het Diabetes Fonds hield onder 1.200 mensen, bleek deze week dat mensen veel meer suiker eten dan ze beseffen. Op de vraag wat mensen zelf denken dat ze binnenkrijgen aan zoetigheid, denken de meesten aan ongeveer tien klontjes per dag. In werkelijkheid zijn het er dertig.
Verborgen suikers
De meeste mensen, 85 procent, vinden dat producenten de hoeveelheid suiker in hun producten moeten aanpassen. En hoewel dat zo nu en dan gebeurt, zo stopte Coca-Cola onlangs met de de verkoop van Sprite met suiker en maakt Unilever sinds kort Ice Tea met 45 procent minder suiker, zit er nog steeds in veel producten veel suiker en ’verborgen’ suiker. Zo zit in 100 gram ketchup al 22 gram suiker. Maar ook aan sauzen, soepen, dressings, ontbijtgranen en zelfs sommige groenten uit blik worden suikers toegevoegd.
Hanneke Dessing, de directeur van het Diabetes Fonds, vindt dat fabrikanten meer verantwoordelijkheid moeten nemen: "De afspraken zoals die nu zijn gemaakt tussen de overheid en industrie zijn zo beperkt dat dit onvoldoende stimuleert tot de ontwikkeling van producten met minder suiker.”
Kindermarketing
Deskundigen in de ZEMBLA-uitzending ‘De zoete verleiders’ spraken zich eerder al scherp uit over de suikerindustrie. Suiker is een miljardenbusiness en ondanks de inspanningen van de overheid eten we er niet minder van. Dat moet anders, anders wordt suikerziekte straks een heuse epidemie, waarschuwen ze. Een van de punten van kritiek is de manier waarop fabrikanten kinderen verleiden suikerhoudende producten te eten. Ondanks afspraken die zijn gemaakt over kindermarketing, gebeurt dat nog steeds. Bekijk hier een fragment uit de uitzending over de manier waarop kinderen verleid worden suikerhoudende producten te eten. Of kijk de hele uitzending terug.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.