Verkeersminister Schultz heeft een verkeerd rekenmodel voor fijnstof gebruikt langs de ringweg A10 bij Amsterdam. Daardoor kon zij de maximumsnelheid op de ringweg A10 West bij Amsterdam verhogen. Ze heeft een rekenmodel voor fijnstof gebruikt dat ervan uitgaat dat de weg in een weiland ligt.
Als ze het rekenmodel voor steden had gebruikt, zou de uitstoot van fijnstof de wettelijke toegestane norm overschrijden. Dat meldt
de Volkskrant
op basis van gegevens van Milieudefensie.
Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Verkeer) verhoogde de snelheid op de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag van 80 naar 100 kilometer per uur.
Een woordvoerder van Schultz bevestigt dat het ministerie standaard gebruikmaakt van het rekenmodel voor polderwegen. Hij erkent dat het model niet voor alle wegen geschikt is, maar gemiddeld zou het een goed beeld geven van de luchtkwaliteit rond de snelwegen.
Het verschil tussen de twee rekenmodellen zit hem in de bebouwing pal langs de snelweg. Fijnstof verwaait daar minder snel dan bij een weg door de weilanden.
'
Ik weet niet of het domheid is van het ministerie of bewuste manipulatie
', zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie. Voor de omwonenden van de snelweg maakt het niet uit. Zij ademen meer giftige stoffen in dan wettelijk is toegestaan. Stumpe: '
Je kunt je afvragen of de verhoging van de maximumsnelheid dat waard is.
'
Stikken langs de snelweg
Honderdduizenden mensen die dichtbij een snelweg wonen hebben een verhoogde kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. Hetzelfde geldt voor kinderen op scholen in de buurt van autosnelwegen. Dat zeggen deskundigen in de ZEMBLA uitzending
'
Stikken langs de snelweg
'
van Nicolien Herblot en Frans Glissenaar.