Minister wil hogere aanvliegroutes Lelystad Airport maar wat betekent dat precies?
26-01-2018
• leestijd 2 minuten
•
“Nee, ik voel nog geen opluchting”, zegt Wim Liesker, lid van de Werkgroep Luchtruim Overijssel, over de belofte die minister Van Nieuwenhuizen donderdag in de Kamer deed. Ze vindt dat er na 2023 standaard hogere aanvliegroutes moeten worden gebruikt bij Lelystad Airport. “Het is mooi, goed en fijn dat ze dat zegt, maar wat betekent het concreet?”, vraagt Liesker zich af.
Van Nieuwenhuizen zei dat de hogere aanvliegroutes een randvoorwaarde worden bij het plan om het Nederlandse luchtruim opnieuw in te delen. “Hoe hoog of laag is dat precies? Wat wordt wel als acceptabel beschouwd? Nu heb ik onvoldoende informatie om er iets over te kunnen zeggen”, vindt Liesker.
Opening
De opening van Lelystad Airport staat overigens wel nog steeds gepland op april 2019. De minister zei alleen dat ze nog niet zeker weet of de opening dan kan doorgaan. Het wachten is nog op allerlei onderzoeken, waaronder een geactualiseerde milieueffectrapportage. “Natuurlijk sta ik niet om de opening te springen. Maar het wordt heel erg krap qua tijd. Als ik naar de feiten en de planning kijk, wordt het moeilijk haalbaar, aldus Liesker.
In september
vorig jaar onthulde ZEMBLA
dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) blijkt in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport te hebben gegeven. Het beschikbare luchtruim is volgens LVNL te klein om luchtverkeer van en naar Lelystad in de toekomst onbelemmerd, punctueel en betrouwbaar af te kunnen handelen. Het advies werd echter in de wind geslagen. In de uitzending ‘
Vliegveld Nederland
’ wordt duidelijk hoe de besluitvorming rond de uitbreiding al jaren problemen oplevert en vol (reken)fouten zit. We zien bewoners vechten tegen de geluidsoverlast en de toekomstplannen waarvan zij vermoeden dat die nog meer overlast met zich meebrengen.
BesluitDemissionair staatssecretaris Sharon Dijksma gaf na de uitzending toe dat
er rekenfouten zijn gemaakt in het onderzoek naar de milieugevolgen en de geluidsoverlast van de uitbreiding van Lelystad Airport.
De nieuwe milieueffectrapportage is er naar verwachting volgende maand. Dan kan het kabinet een besluit nemen over de opening van Lelystad Airport.
Kijk de uitzending 'Vliegveld Nederland':