Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Meer onderzoek naar ultrafijnstof Schiphol

20-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
Geen vuiltje aan de lucht, schiphol

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) laat nog meer onderzoek doen naar mogelijke gezondheidsrisico’s van het vliegverkeer voor omwonenden van luchthaven Schiphol. Dijksma schrijft dat woensdag aan de Tweede Kamer.
De bewindsvrouw reageert daarmee op eerder onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waaruit blijkt dat de sterftecijfers in de omgeving van Schiphol niet hoger zijn dan in de rest van Nederland. Om elke onzekerheid weg te nemen over de mogelijke risico’s van ultrafijnstof door vliegverkeer voor de volksgezondheid, laat Dijksma het RIVM nu een uitgebreid onderzoeksprogramma beginnen.
Het nieuwe onderzoek moet in 2020 klaar zijn. ' Ook al is er nu geen effect aangetoond, het rapport laat zien dat we te weinig weten van de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid ’', aldus Dijksma.

De schadelijke effecten op de gezondheid door de uitstoot van vliegtuigen worden tot nog toe niet onderzocht. Uit het plan van aanpak van afgelopen februari blijkt dat het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM) uitsluitend kijkt naar sterftecijfers en dat er geen relatie zal worden gelegd met de blootstelling aan ultrafijnstof. Volgens het RIVM heeft dat met tijdsdruk te maken. 

Wetenschappers dringen aan op onderzoek want ultrafijnstof kan mogelijk ernstige gezondheidsschade veroorzaken. Longarts Hans in ‘t Veen hierover in ZEMBLA- ' Geen vuiltje aan de lucht ': “ Die deeltjes die geven een chronische ontstekingsreactie. Die deeltjes geven DNA schade aan het erfelijke materiaal waardoor je, althans dat is de theorie, ook kanker kan krijgen. En er wordt  zelfs gedacht dat die deeltjes binnendringen in je hersenen. Er zijn associaties gemaakt met bijvoorbeeld dementie en Alzheimer ”.
De komende vijf jaar wordt voor dit onderzoek voortdurend de uitstoot van vliegtuigmotoren gemeten en worden gezondheidsgegevens uitvoerig bestudeerd. Er komen bijvoorbeeld meetpunten naast de start- en landingsbanen te staan. Dijksma: ' Omdat er wereldwijd nog niet veel onderzoek is gedaan, loopt Nederland hiermee voorop en krijgen we binnen een aantal jaar wetenschappelijke verankerde conclusies. '
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.